2016-03-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
VAD vet du om hans tidigare liv? VAD vet du om vad han döljer?
Tror du att du vet något ingående om hans personlighet för att du hört Irina och godsägaren prata om honom?
DET är ungefär det enda vi vet och det betyder INGENTING alls.
Vi vet i princip inget mer om honom än vad den undermåliga personutredningen visar.

Men du verkar vara helt säkert på att han är en sexual-sadist och att han är en sexual-sadistisk mördare. Hur kommer det sig?
2016-03-11, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Men du verkar vara helt säkert på att han är en sexual-sadist och att han är en sexual-sadistisk mördare. Hur kommer det sig?

Sexualsadism är en parafili där individen har fantasier
eller beteenden som involverar att ge smärta, lidande eller
förnedring för att öka eller uppnå sexuell upphetsning.

NB har just utsatt Lisa för detta. Enligt TR och HR.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualsadism
2016-03-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag hörde vad MOF sa i förhöret gjorde du det? MOF efter 5:13:

Varför förvränger du vad MOF sagt?

Det sägs inget i det förhöret om att rättsläkare AB nämnt vertikala fåror

Enligt dig har AB i förhör hävdat att fårorna gick vertikalt.

Bevisa att du inte ljuger och länka (hela) förhöret med rättsläkare AB så jag får höra honom nämna vertikala snörfåror.

Om man läser i obduktionsprotokollet p.18 framgår det att med den uppåtgående snörfåran kan syftas på skänkeln som avgrenas och går uppåt i linje från örats nedre fäste till örats bakre fäste.

Dette bör avse intryckningen från snöret som går upp mot röret. (Ingen ifrågasätter väl att Lisa hängt)
Fåran/skänkeln som åsyftas är alltså endast en till antalet och är uppåtgående, men inte vertikal.

Mina fetningar.
(Med reservation för smärre fel i avskrivningarna)

Kan det vara så att ett av snörvarven löpte horisontellt och ett böjde av uppåt? Det är konsistent med det jag framfört om att NB lade snöret två varv runt halsen och avslutade som ett timmerstek. Det är också konsistent med bilden på snöret. Timmersteket är ingen helig ko, men på något sätt lindade han och knöt. Alltså inte förfärdigade öglan och trädde över huvudet. Skulle jag tro måste jag tilläga. (Till skillnad från en annan skribent i tråden tror jag nämligen att den som skar bort snöret såg till att undvika själva knuten och skar på något "ospännande" ställe där snörena löpte parallellt. Det finns alltså inga bortslarvade delar som hör till knuten som inte är med på bild. Lektion 1 om hur man avlägsnar ligaturer tänker jag mig.)
2016-03-11, 12:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag hörde vad MOF sa i förhöret gjorde du det? MOF efter 5:13:

Varför förvränger du vad MOF sagt?

Det sägs inget i det förhöret om att rättsläkare AB nämnt vertikala fåror

Enligt dig har AB i förhör hävdat att fårorna gick vertikalt.

Bevisa att du inte ljuger och länka (hela) förhöret med rättsläkare AB så jag får höra honom nämna vertikala snörfåror.

Om man läser i obduktionsprotokollet p.18 framgår det att med den uppåtgående snörfåran kan syftas på skänkeln som avgrenas och går uppåt i linje från örats nedre fäste till örats bakre fäste.

Dette bör avse intryckningen från snöret som går upp mot röret. (Ingen ifrågasätter väl att Lisa hängt)
Fåran/skänkeln som åsyftas är alltså endast en till antalet och är uppåtgående, men inte vertikal.

Mina fetningar.
(Med reservation för smärre fel i avskrivningarna)
MOF beskriver snörfåran i singular i den punkten, men det är klart snörfåran som är uppåtgående, vilket betyder vertikalt.

Du håller hela tiden på att hacka på detaljer som saknar betydelse för frågan vem som dödade Lisa. Anledningen till att diskussionen om strypning eller hängning kom upp i rättegången var att IR ville få med strypning som möjlig dödsorsak, vilket gjorde gärningsbeskrivningen felaktig. Åklagaren löste det genom en smärre ändring så att strypning blev alternativ.

Inget som rättsläkarna nämnde talar mot att strypning föregick hängning, men inte heller för att strypning föregick hängning, så rättsmedicinskt är frågan om strypning en helt öppen fråga, likaså vem som utförde strypning/hängning.
2016-03-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BowGirl
Sexualsadism är en parafili där individen har fantasier
eller beteenden som involverar att ge smärta, lidande eller
förnedring för att öka eller uppnå sexuell upphetsning.

NB har just utsatt Lisa för detta. Enligt TR och HR.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexualsadism

Ja, men jag talade on dödandet i mitt svar till xerxesx. Sexual-sadisten är sällan ute efter att döda, i detta fall att avrätta, utan se när annan lider, är lika med sadism.

Hovrätten säger att detta var en avrättning, och det sa jag redan i sommras. Motivet är då någonting helt annat en sexual-sadism. I en avrättning kan motivet vara fråga om hämd eller bestraffning.
2016-03-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
MOF beskriver snörfåran i singular i den punkten, men det är klart snörfåran som är uppåtgående, vilket betyder vertikalt.

Du håller hela tiden på att hacka på detaljer som saknar betydelse för frågan vem som dödade Lisa. Anledningen till att diskussionen om strypning eller hängning kom upp i rättegången var att IR ville få med strypning som möjlig dödsorsak, vilket gjorde gärningsbeskrivningen felaktig. Åklagaren löste det genom en smärre ändring så att strypning blev alternativ.

Inget som rättsläkarna nämnde talar mot att strypning föregick hängning, men inte heller för att strypning föregick hängning, så rättsmedicinskt är frågan om strypning en helt öppen fråga, likaså vem som utförde strypning/hängning.

Nej uppåtgående betyder inte vertikalt. Vertikalt har den unika betydelsen lodrätt. 90 graders vinkel i förhållande till vågrätt. Uppåtgående kan vara diverse riktningar med dragning uppåt.

Om snöret lindades och knöts på plats (före eller efter att det fästes i röret efter tycke och smak) så talar det i viss mån emot din självmordsteori. Jag föreställer mig att en som står i begrepp att hänga sig gör en ögla och trär över huvudet. Men vad vet jag? Jag bara antar. Jag kanske borde postulera lite mer för att föra diskussionen fortare framåt.
Senast redigerad av X-pert 2016-03-11 kl. 12:57.
2016-03-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Ja, men jag talade on dödandet i mitt svar till xerxesx. Sexual-sadisten är sällan ute efter att döda, i detta fall att avrätta, utan se när annan lider, är lika med sadism.

Hovrätten säger att detta var en avrättning, och det sa jag redan i sommras. Motivet är då någonting helt annat en sexual-sadism. I en avrättning kan motivet vara fråga om hämd eller bestraffning.

"[K]araktären av en avrättning."
2016-03-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Kan det vara så att ett av snörvarven löpte horisontellt och ett böjde av uppåt? Det är konsistent med det jag framfört om att NB lade snöret två varv runt halsen och avslutade som ett timmerstek. Det är också konsistent med bilden på snöret. Timmersteket är ingen helig ko, men på något sätt lindade han och knöt. Alltså inte förfärdigade öglan och trädde över huvudet. Skulle jag tro måste jag tilläga. (Till skillnad från en annan skribent i tråden tror jag nämligen att den som skar bort snöret såg till att undvika själva knuten och skar på något "ospännande" ställe där snörena löpte parallellt. Det finns alltså inga bortslarvade delar som hör till knuten som inte är med på bild. Lektion 1 om hur man avlägsnar ligaturer tänker jag mig.)

Utifrån obduktion p.18 tolkar jag att det är en enskild snörfåra som går cirkulärt runt halsen (svagare i nacken) och lutar lätt uppåt i förhållande till horisontalplanet från haka till nacke.
Fåran är ca. 2cm bred till vänster och på främre halvan. Vid höger öra delas den skarpt i två skänklar. Den övre går i brant vinkel snett upp bakom höger öra och den andra fortsätter bak runt halsen. Bägge skänklar är där ca 0,5cm breda.

Jag får inte ihop att något av snörvarven böjer av uppåt utan vinklen och den uppåtgående skänkeln kommer av snöränden som gått upp till röret.

Om NB lindat snöret kring halsen eller trätt över en förberedd ögla är svårt att avgöra.
Jag ser ingen knut på de delar som suttit runt halsen och vi får väl förutsätta att teknikerna inte klipp rakt genom knuten eller utelämnat någon snördel med knut på.

Någon eller kanske till och med båda av de tvära vinklarna på vänstra snöret s.549 bör ha befunnit sig där snaran vek av upp mot röret. Svårt att tolka närmare utan bilder.
Betänk att omkretsen kring halsen när snöret är maximalt hårt sträckt kommer vara förvånandsvärt liten. Jag kan inte säga något mått men försöker se senare om jag hittar någon uppgift på det.

(Jag hoppas sunda läsare inser att jag spekulerar utan att hävda något med absolut säkerhet)
2016-03-11, 13:54
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Om NB lindat snöret kring halsen eller trätt över en förberedd ögla är svårt att avgöra.
Jag ser ingen knut på de delar som suttit runt halsen och vi får väl förutsätta att teknikerna inte klipp rakt genom knuten eller utelämnat någon snördel med knut på.
Du har nog missat aktbilaga 89 som var hemligstämplad från början men släpptes av HR. Det fanns en knut under hakan på snöret som ströp Lisa.

Särmklipp ur aktbil 89 och länk till hela aktbilagan
2016-03-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Du har nog missat aktbilaga 89 som var hemligstämplad från början men släpptes av HR. Det fanns en knut under hakan på snöret som ströp Lisa.

Särmklipp ur aktbil 89 och länk till hela aktbilagan

Jag har läst den (jag hänvisar ju till p.18 i samma bilaga).
Det stämmer att de använder ordet knut under p.17. Det nämns också att undersökningen på plats är ytterst översiktlig och starkt begränsad för att inte förstöra eventuella spår. Står också att snaran tillvaratagits i sin helhet för fortsatt undersökning.
På bilderna av snöret i FUP syns ingen regelrätt knut och åtminstone jag betvivlar att teknikerna klippt rakt genom någon knut eller alls i närheten av utstickande skänklar. Betvivlar också att någon del av snöret kring halsen slarvats bort eller utelämnats.
Vidare vore det ytterst märkligt om det på sekretessade bilder från platsundersökningen med snaran kvar kring halsen syns en tydlig knut under halsen som sedan är borta på bilderna aom tas vid teknisk undersökning av snöret och ingen på försvarssidan noterat och påtalat detta (IR, MOF, JO mfl.).

Kan det vara så att vid den ytterst begränsade undersökningen på plats användes ordet knut där uppåtgående skänkel stack ut trots att det vid friläggning inte fanns någon knut (typ blåknut)?
Senast redigerad av Prudent 2016-03-11 kl. 15:18.
2016-03-11, 14:27
Medlem
Citat:
Utifrån obduktion p.18 tolkar jag att det är en enskild snörfåra som går cirkulärt runt halsen (svagare i nacken) och lutar lätt uppåt i förhållande till horisontalplanet från haka till nacke.
Fåran är ca. 2cm bred till vänster och på främre halvan. Vid höger öra delas den skarpt i två skänklar. Den övre går i brant vinkel snett upp bakom höger öra och den andra fortsätter bak runt halsen. Bägge skänklar är där ca 0,5cm breda.

Jag får inte ihop att något av snörvarven böjer av uppåt utan vinklen och den uppåtgående skänkeln kommer av snöränden som gått upp till röret.

Någon eller kanske till och med båda av de tvära vinklarna på vänstra snöret s.549 bör ha befunnit sig där snaran vek av upp mot röret. Svårt att tolka närmare utan bilder.
Betänk att omkretsen kring halsen när snöret är maximalt hårt sträckt kommer vara förvånandsvärt liten. Jag kan inte säga något mått men försöker se senare om jag hittar någon uppgift på det.

(Jag hoppas sunda läsare inser att jag spekulerar utan att hävda något med absolut säkerhet)

En snörbit var 31 cm en annan 33 cm har jag för mig. Jag tror inte att halsen är konisk utan just 31 eller 33 cm i omkrets efter åtstramning. Sen får man utifrån det och foto försöka gå vidare med snarans beskaffenhet. Utredarna har mest troligt foton av snaran på plats i hemliga delen av FUP. De vet säkert vad slags knut som kom till användning.

(När jag hänvisade till en väldigt säker skribent som aldrig bara antar något så avsåg jag så klart inte dig.)
2016-03-11, 14:27
Medlem
[quote=Aramir2|56617723]Mest logiska skälet att använda tejp från 2 rullar torde vara att tejpen i första rullen tog slut..[/QUOTE

Nej, det är inte alls logiskt.
Det hittades ingen tejprullr som tagit slut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in