Citat:
Ursprungligen postat av
pegasos
Med all respekt för av Aquino on ibn 'Arabi så levde de för ca 800 år sedan och hade en annan världsbild och ett annat utgångsläge än vi.
Nej. Vad är det som har ändrats menar du?
Jag gissar att du kommer säga vetenskapen, men det har inget med detta att göra.
Att saker finns visste man redan då. Det enda som naturvetenskapen tillfört är att den visat
hur saker fungerar i detalj. Inte varför.
Det enda som fysiken har tillfört intellektuellt i fråga om metafysik är att den i många fall bekräftat sånt som de kom fram till genom att tänka för i tiden. Tex att världen består av små delar som styrs av energier, att allt varit ett (och fortfarande är), att allt hänger samman och påverkar varandra, etc, etc.
Citat:
Du vill tydligen säga att gud är varat utan att närmare definiera egenskaper och förmågor. Jag bortser också nu från dina a priori-postulat och konstaterar att min fråga fortfarande är: Kommer vi vidare genom att byta etikett på saker och ting? Vi finns till, visst, det är vi överens om. Och sen då? Tycker du att det är ett bevis för att gud finns (får inte glömma trådämnet helt här)? Eller tog det nu igen slut med att allt är enhet och gud är universum och universum är kärlek och det övergår vårt förstånd?
Det här är ju ett försök att undvika det faktum att det handlar om "mindsets". Hur vi människor betraktar och uppfattar världen. Det handlar om att komma till insikt med att varat och det absoluta är verkligt och inte bara ett ord. På samma sätt som vi förstår allt annat som är helt uppenbart för oss och som vi inte ifrågasätter. Det är först när det blir verkligt i våra huvuden som vi på riktigt förstår det.