2016-03-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Har du nån mördarhandbok för yrkesmördare? Din beskrivning låter som så.

Nerijus var ingen yrkesmördare. Han hade sjuka drifter inom sig som gjorde att han utförde det här sexsadistiska mordet.
Det är ganska stor skillnad på en yrkesmördare och en sexsadist-mördare.
Du har ingen som helst aning om vad som rörde sig i skallen på Nerijus, vilka drifter det var som gjorde att ett rovdjur släpptes lös inom honom. Ett rovdjur som slaktade Lisa, för att tillfredsställa sin lust. Det är därför man brukar kalla såna mord för lustmord.

Vilken skilnad mellan yrkesmördare och sexsadist-mördare? Tror du att sexsadist-mördare bryr sig inte att städa sina spår?
2016-03-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Sen när tänker en mördare logiskt ? Det är mer logiskt att tänka sig att en mördare brister i impulskontroll. Jag tror själv på en kick, en slags berusning efter ett lustmord. Svårt att handla "logiskt" på "fyllan" Ska vi tänka logiskt utifrån ditt resonemang borde det väl vara bra mycket enklare att bara lämna offret kvar på mordplatsen med jacka och hjälm på. Det var ju trots allt N arbetsplats. Varför besvära sig att ta risken att bli upptäckt på väg ut till Martorp.

N är en littauisk idiot. Nej han vill inte hamna i fängelse på livstid. Just därför fortsätter han neka trots att Lisa pekar med hela handen mot honom. Bevisen talar klarspråk.

Om du har förmåga att tänka logiskt kan du säkert svara på fråga - varför mördare tejpade offret med tejp från två tejprulle? Var det också impuls?
Var tog den tejpbit vägen? Varför den inte funnits i bevismaterial?
2016-03-10, 22:16
Medlem
Citat:
De är inte oense om fårornas riktning. AB anser att det mest troliga är att hon bragts om livet genom hängningen men att den likväl kan ha föregåtts av att han använt snaran som strypsnara först och dragit åt och sen hängt henne. MOF anser att det är mest sannolikt att hon redan bragts om livet vid strypningen med snaran men att han sen kan ha hängt upp kroppen. Rätten ansåg att det var troligt att hon blivit strypt och hängd, det de inte kan säga är i vilket moment hon dog, d.v.s om det var av strypningen eller hängningen.

Från den tidigare hemligstämplade utvidgade rättsmedicinska obduktionen/undersökningen står följande:

I halsens hud ses en snörfåra som befinner sig med sin övre begränsning ca 6 cm nedom hakans spets i halsens främje mittlinje, ca 5 cm nedom högra ytterörats nedre fäste på halsens högra sida, ca 6,5 cm nedom vänstra ytterörats nedre fäste på halsens vänstra sida. På baksidan av halsen fortlöper snörfåran i det närmaste horisontellt med sin övre begränsning ca 8 cm nedom den stora nackknölen.

När man läser den här (obehagligt) detaljerade beskrivningen så förstår man att snaran var förhållandevis långt ner på halsen och horisontell. Vid hängning åker snaran upp mot hakan och under öron och sen blir "luft" mot hårfästet bak.
Jag tror nästan fanskapet ströp henne först, medvetslös eller kanske till döds? Och sen snabbt hängde upp henne.
Allt i ett så han fick avsluta med det han ville, utan motstånd och med total kontroll.

En fråga till er som kan medicin bättre än jag:
Om han först ströp henne till döds och sen hängde upp henne för att "fullborda" sin gärning och fantasi - blir det inte samma märken och skador på halsen då, om hon redan var död när hon hängdes upp? D.v.s kan det vara så att det inte riktigt syns på halsen att snaran dragits uppåt då?
Kanske idiotisk fråga, men undrar ändå?

Utifrån vad MOF säger i förhör om vad rättsläkare AB sagt i sitt förhör samt utifrån beskrivningen i obduktionsprotokollet är det uppenbart att AB aldrig sagt att fårorna gick vertikalt.
Jag håller med om att MOF och AB förefaller vara rätt ense om fårornas riktning.

Ang. din fråga.
Jag har inga direkta sakkunskaper om hur och när skadorna på halsen uppstått, men jag kan pröva föra ett resonemang fritt ur tanken kring det.
(Kan uppfattas som obehagligt detaljerat)

Snörfåran förlöper runt hela halsen, men blir svagare bakom håret.
Lutningen är något ovan horisontalplanet.
Fåran förlöper ca 6 cm. nedom hakan och öronen.
Det finns inga uppenbara "glidmärken" från snaran på halsen som om snöret glidit när det sträckts.
Det finns inte dubbla snörfåror som om strypning först skett och snöret sedan slackats och sträckts igen vid hängning.
Det finns en snett uppåtgående skänkel vid höger öra som bör komma från när kroppen hängt.
Snörfårornas bredd är ca 2cm.

För mig låter det inte orimligt att snaran dragits åt rejält hårt medförande en strypning kraftig nog att blockera även djupare artärer och därav inga petekier (snörfåran kring halsen uppstår).
Efter det, utan att snöret slackats, har kroppen hängts (snett uppåtgående skänkeln uppstår).

Jag förstår att rätten anser det vara svårt att säkert avgöra om hon dog av strypning eller hängning.
Senast redigerad av Prudent 2016-03-10 kl. 22:31.
2016-03-10, 22:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spåren sitter också helt logiskt där de bör återfinnas om den som flyttade kroppen ifrån ladan till Martorp in i ett skåp avsatte DNA. Lyfte i kläderna, lyfte i benen, trycka in i ett skåp. Det är också logiskt att IB:s DNA fanns på trosan enligt ovanstående. För att inte tala om att byxor och trosa var nerdragna. Kan bli så om man släpar en kropp, fanns ju släpspår i byggboden.

Det är också logiskt att AB ber NB om hjälp att flytta kroppen då AB inte har en egen bil, vid tillfället var det NB som förfogade över familjens bil då han hade varit och jobbat.

Jodå, jag tror fortfarande att NB är mördaren, men jag tycker att du drar en märklig slutsats, bara för att spåren passar din teori så betyder det inte att de inte passar en annan teori.
Och när det släpades så råkade tröjan och BH:n också röra på sig förunderligt nog?

Det är absolut ingen märklig slutsats att komma fram till att den som placerat kroppen
i byssjan också är den som bär skulden till att offret är dött. Det är logiskt. Det är rimligt.
Hur många gånger har man hört talas om att en dödar och nån annan tar hand om resten;
drar iväg med lik och riskerar sin frihet?

Det är absolut så ologiskt och orimligt som det kan bli att klädesplaggen kommit i oordning
på grund av annat än att de avsiktligen hamnat som de gjort i ett visst speciellt syfte.
När du konstaterar nakenheten i det närmaste hos offret och sen tittar vidare på hur
det ser ut kring huvudet och betänker faiblessen för tejpande i vissa udda sexuella
sammanhang, bondage och hela den skiten, så blir det alltmer långsökt att koppla
klädernas tillstånd till något "olycksfall i arbetet".
Det ena ger det andra liksom.

BTW: Varken nån av AB eller IB kan bli aktuell att gå in som "ersättare" för Nero i
rollen som Lisas Holms mördare. Det är liksom verklighet fortfarande som gäller.
Och den verkligheten snackar 13 vrålfeta DNA-träffar från en och samma snubbe.
Tantens hans DNA kröner "föreställningen".

Det är bra i alla fall att du inte gått över till "den andra sidan" och ropar att Nero är oskyldig.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-10 kl. 22:52.
2016-03-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Utifrån vad MOF säger i förhör om vad rättsläkare AB sagt i sitt förhör samt utifrån beskrivningen i obduktionsprotokollet är det uppenbart att AB aldrig sagt att fårorna gick vertikalt.
Jag håller med om att MOF och AB förefaller vara rätt ense om fårornas riktning.

Ang. din fråga.
Jag har inga direkta sakkunskaper om hur och när skadorna på halsen uppstått, men jag kan pröva föra ett resonemang fritt ur tanken kring det.

Det finns inga uppenbara "glidmärken" från snaran på halsen som om snöret glidit när det sträckts.
Det finns inte dubbla snörfåror som om strypning först skett och snöret sedan slackats och sträckts igen vid hängning.
Det finns en snett uppåtgående skänkel vid höger öra som bör komma från när kroppen hängt.

För mig låter det inte orimligt att snaran dragits åt rejält hårt medförande en strypning kraftig nog att blockera även djupare artärer och därav inga petekier (snörfåran kring halsen uppstår).
Efter det, utan att snöret slackats, har kroppen hängts (snett uppåtgående skänkeln uppstår).

Jag förstår att rätten anser det vara svårt att säkert avgöra om hon dog av strypning eller hängning.

Tack för dina klargörande tankar om hur det kan ha gått till. Det uppskattas.
2016-03-10, 22:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Ang. din fråga.

Så, enligt dig går det inte att avgöra om hängningen föregicks av strypning, vilket betyder att det inte går att avgöra vem som ligger bakom hängningen.
2016-03-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så, enligt dig går det inte att avgöra om hängningen föregicks av strypning, vilket betyder att det inte går att avgöra vem som ligger bakom hängningen.

Blodvitet har uppstått vid dödskampen och det blodet tillhör NB.
2016-03-10, 23:00
Bannlyst
Citat:

Ang. din fråga.

Tack så mycket för dit svar och ditt kloka resonemang kring det här.
Jag tror nog att snaran drogs åt mycket hårt först, i en strypning där hon förmodligen dog eller var döende. Undrar om han knöt åt snaran så den blev helt fast i ett läge när han ströp henne? Och sen bara hängde upp den livlösa kroppen?
2016-03-10, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Vilken skilnad mellan yrkesmördare och sexsadist-mördare? Tror du att sexsadist-mördare bryr sig inte att städa sina spår?
Den stora skillnaden är rutin, erfarenhet och professionalism.
En yrkesmördare har mördandet som ett arbete.
En sexsadist mördar pga sina sjuka drifters skull men saknar rutinen och erfarenheten som en yrkesmördare har som är van att röja alla spår, den planeringen ingår i jobbet.
Sexsadisten mördar för att få sexuell tillfredsställelse, är adrenalinpåtänd och fokuserad under gärningen.
Efteråt handlar det mer om att bara göra sig av med grejerna och kroppen, snabba sig hem som om allt var som vanligt. Han trodde nog att han skulle kunna fixa bort kroppen och städa undan snören m.m nästa dag eller senare på söndagkvällen men det var kört för de började leta efter henne redan samma kväll.
Den här diskussionen är lite fånig, det går inte att jämföra onani-Nerijus med en yrkesmördare, är två olika arter.
Senast redigerad av xerxesx 2016-03-10 kl. 23:15.
2016-03-10, 23:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och när det släpades så råkade tröjan och BH:n också röra på sig förunderligt nog?

Det är absolut ingen märklig slutsats att komma fram till att den som placerat kroppen
i byssjan också är den som bär skulden till att offret är dött. Det är logiskt. Det är rimligt.
Hur många gånger har man hört talas om att en dödar och nån annan tar hand om resten;
drar iväg med lik och riskerar sin frihet?

Det är absolut så ologiskt och orimligt som det kan bli att klädesplaggen kommit i oordning
på grund av annat än att de avsiktligen hamnat som de gjort i ett visst speciellt syfte.
När du konstaterar nakenheten i det närmaste hos offret och sen tittar vidare på hur
det ser ut kring huvudet och betänker faiblessen för tejpande i vissa udda sexuella
sammanhang, bondage och hela den skiten, så blir det alltmer långsökt att koppla
klädernas tillstånd till något "olycksfall i arbetet".
Det ena ger det andra liksom.

BTW: Varken nån av AB eller IB kan bli aktuell att gå in som "ersättare" för Nero i
rollen som Lisas Holms mördare. Det är liksom verklighet fortfarande som gäller.
Och den verkligheten snackar 13 vrålfeta DNA-träffar från en och samma snubbe.
Tantens hans DNA kröner "föreställningen".

Det är bra i alla fall att du inte gått över till "den andra sidan" och ropar att Nero är oskyldig.

Tröjan och BH:n kan ha åkt upp när kroppen placerades i skåpet.

Jag vill understryka ännu en gång för folk som har missat det, jag tror fortfarande att NB är mördaren, det är endast slutsatsen att kläder och DNA endast passar in i ett scenario där NB är mördaren som jag opponerar mig emot, jag anser att fynden platsar i teorin om NB som mördare men också i en annan teori med en annan mördare och där NB och IB är städare, vad är konstigt?
2016-03-10, 23:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
(...)
En sexsadist mördar pga sina sjuka drifters skull men saknar rutinen och erfarenheten som en yrkesmördare har som är van att röja alla spår...
Sexsadisten mördar för att få sexuell tillfredsställelse, är adrenalinpåtänd och fokuserad under gärningen (...)

Det du missar helt, är att det borde funnits tecken tidigare i hans liv som kunde tyda på att NB är sexualsadist. Att en sån sjuk läggning helt oförblommerat plötsligt skulle uppstå vid 35 års ålder är fullständigt osannolikt.
2016-03-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det du missar helt, är att det borde funnits tecken tidigare i hans liv som kunde tyda på att NB är sexualsadist. Att en sån sjuk läggning helt oförblommerat plötsligt skulle uppstå vid 35 års ålder är fullständigt osannolikt.

Vi vet i stort ingenting om hans tidigare liv, det är det ena. Det andra är att det inte är ovanligt med en debut i den åldern. Om han lyckats klara sig undan detta mord finns det dock stor sannolikhet att det skulle upprepats. Det kommer inte att hända här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in