Håller du i en stoploss på max 1% kapitalet så har du tjänat in 13 förlust trades. Om det är vad du menar med 13% annars kommer börsen ta allt du tjänat av dig. There are old traders. And there are bold traders. But there are no old bold traders. Håll i stoplossen.
Kloka ord, applicerar själv denna strategi i min trading.
Stoploss ska enligt mig inte placeras efter hur många % man är villig att förlora. Placera stoppet där signalen som du agerar på visar sig vara felaktig och justera storleken på affären utefter det så att du max förlorar 1% av ditt kapital om stoppet triggas.
Fyy fan , hade endel grejer att göra efter draggen, kunde inte handla. Vilka möjligheter jag missade idag. Trots det gjorde jag ok med cash men den där nergången var det jag väntade på! Sa ju efter lunch "Dax Pump och när kommer dumpen?"
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Trada dax som en Gud fram till 1650. Då la internet av. Körde utan SL. In på mobil. Tog typ nån minut. Ner typ från 15 till 50 tkr. Fick för mig att hålla. Slutade som alltid i komplett katastrof. Var upp 175 tkr i dax fram tills dess. Minus 75 pga datastruler o sen tilta jag bort allt utom typ 35 tkr av vinsten. Fy fan!
Gjorde 650 avslut på 5 timmar varav 590 i dax, och detta trots datastrulet. Fan! Om jag minns rätt hamnade jag fel sida pga felklick, det stack 15 punkter fel håll, sen trada jag olja parallellt o hamna fel i fokus. Sen kom jag åt strömkabeln på datorn så koppla in auto på reservnätet som inte va igång. O så blev det tilt. Fan. Borde tjänat 500 tkr. Det var sjukt lätt tradat med grym rörelse.
Vilken ångest. Bäst att lägga av när saker inte fungerar, men man lär sig den hårda vägen
Ska bli kul att korta daxfittan ner till 8000. Ser ingen anledning till att vi ska upp när björnen visat draggen vart börsen ska .
EDIT: Jag bara längtar till de chockhöjer räntan för ingenting fungerar som det ska med minusränta så vi kan komma tillbaka till en normal ekonomi. Alla muppar som köper hus för 50 nettoårslöner får ta smällen. Likaså alla stater som ligger på +70% belåning. Låt det bara gå åt skogen , helt ohållbart. Likabra att trycka på resetknappen för lånen kommer aldrig betalas tillbaka endå. Vi slavar och betalar ränta/skatt. Kom igen Yellen , draghi, RB, kör upp det till 2% nu så blir det överstökat.
Senast redigerad av Grandesporros 2016-03-10 kl. 18:48.
Stoploss ska enligt mig inte placeras efter hur många % man är villig att förlora. Placera stoppet där signalen som du agerar på visar sig vara felaktig och justera storleken på affären utefter det så att du max förlorar 1% av ditt kapital om stoppet triggas.
Exakt, storlek skall anpassas så placerad stop-loss motsvarar den %-nivå du valt genom din MM strategi. Som tidigare nämnt tycker jag 1% är bra.
Angående stoploss. Är det bara jag som flyttar denna och gör den till en "stopwin" om traden går åt rätt håll? Ligger traden på t ex 5% vinst lägger jag en stoploss på t ex 3% vinst. Jag ser ingen anledning att låta den första stoplossen ligga kvar om man är plus.
Angående stoploss. Är det bara jag som flyttar denna och gör den till en "stopwin" om traden går åt rätt håll? Ligger traden på t ex 5% vinst lägger jag en stoploss på t ex 3% vinst. Jag ser ingen anledning att låta den första stoplossen ligga kvar om man är plus.
Att låsa in vinst eller sätta stoppen på breakeven är väl ganska vanligt/normalt att göra. Oftast tar jag exit manuellt dock.
Det är en lönsam strategi som många använder sig utav.
Jag har läst om en spännande strategi som går ut på att man halverar positionen efter att den har stigit med 5% och låter resten glida. Om positionen backar med 5% efter att man har halverat sizen så ska stoppet triggas. En bra strategi om man har svårt att hålla positioner.
Herregud. Dax rörde sig 600 punkter. Att jag inte tjäna pengar berodde på att jag betta alldeles för hårt på att 9600 skulle hålla. Såg så ut ett tag..
Att inte tjäna multum när marknaden går precis som man vill är fan värdelöst. Kunnat gå in med 4 kontrakt o sen hålla hela dan men då får jag köra med 25 p SL o sätta den på första försöket. Inte så troligt. Så jag bestämde mig för högfrekvenshandel ocg gjorde typ 3 köp o stäng i minuten. Fick ofta 10 p rörelse o man sätter ganska många när det rör sig så mkt o spread på IG är 1 punkt. Tror det var rätt taktik men tog fel beslut vid 9600 som kosta mkt o höll dålig position till typ 80 tkr minus. Gick så fort så blev typ paralyserad. Oförlåtligt.
Hade jag istället kört två kontrakt, kommit in, dubblat upp några ggr o sen hållit säg totalt 400 punkter hade jag nog plussat 500 tkr. Men det borde jag gjort nu också. Lätt o va efterklok när rörelsen blir rakt ned. Hade det vänt upp o ner som det brukar var många avslut överlägsen taktik. Skit. Tröttnat på tradingen helt faktiskt. Sköt upp heltid jobb till måndag men skiter nog i att trada även imorgon.
Herregud. Dax rörde sig 600 punkter. Att jag inte tjäna pengar berodde på att jag betta alldeles för hårt på att 9600 skulle hålla. Såg så ut ett tag..
Att inte tjäna multum när marknaden går precis som man vill är fan värdelöst. Kunnat gå in med 4 kontrakt o sen hålla hela dan men då får jag köra med 25 p SL o sätta den på första försöket. Inte så troligt. Så jag bestämde mig för högfrekvenshandel ocg gjorde typ 3 köp o stäng i minuten. Fick ofta 10 p rörelse o man sätter ganska många när det rör sig så mkt o spread på IG är 1 punkt. Tror det var rätt taktik men tog fel beslut vid 9600 som kosta mkt o höll dålig position till typ 80 tkr minus. Gick så fort så blev typ paralyserad. Oförlåtligt.
Hade jag istället kört två kontrakt, kommit in, dubblat upp några ggr o sen hållit säg totalt 400 punkter hade jag nog plussat 500 tkr. Men det borde jag gjort nu också. Lätt o va efterklok när rörelsen blir rakt ned. Hade det vänt upp o ner som det brukar var många avslut överlägsen taktik. Skit. Tröttnat på tradingen helt faktiskt. Sköt upp heltid jobb till måndag men skiter nog i att trada även imorgon.
Med tanke på hur stora summor som du verkar tjäna borde du väl ha trading som jobb?
Råkade själv ut för tekniska problem där jag inte kom ur min position för det gick inte att skicka in säljorders. Fortfarande sur.
Senast redigerad av jajahaaja 2016-03-10 kl. 20:26.
Nu lägger jag ned. Totalt 750 avslut. Låter mkt men många höll jag bara nån sekund när daxen gick fel riktning. 750 avslut. Snittpris per punkt bör ha varit ca 750 kr. Skitpommes va IG tjänar pengar. De lär väl ta halva punkten totalt per affär i ren vinst. 750 x 0,5 =375 kr x 375 affärer = drygt 100 tkr...
Antar att du jobbar för nöjes skull och inte för lönen?
Ser ut som oljan börjat tippat över ner igen förresten! Kolla 4-timmars brent t.ex. Visst, skiten kanske sticker upp igen bara för att, men tycker det verkar som om vi är i början på en lång nedförsbacke.