2016-03-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Helt klart en majoritet. Tror du folk tll slut tar det stigmatiserade beslutet att börja rösta SD för att de akut tycker kvotflyktingnivåerna är för låga? För att vi skickar för lite bidrag till tredje världen? För att de är nöjda med den demografiska situationen i Sverige? För att de gladeligen vill byta ut det etniskt svenska folket mot en mångetnisk sörja bara alla äter surströmming och dansar schottis?

Jag kunde inte bry mig mindre om den demografiska situationen, eller om vilket land invandrare ursprungligen kom från, om alla som kom till Sverige lärde sig svenska så fort som möjligt, inte krävde särbehandling, försörjde sig själva och inte begick brott. Nu är ju inte så fallet och därför vill jag ha minimal invandring från Mellanöstern/Afrika/Västasien. Men om alla invandrare uppförde sig enligt ovannämnda kriterier och anammade den svenska kulturen (inklusive schottis och surströmming) vad är då problemet med att samhället består av olika etniciteter?

Citat:
Det är enklare än så. Folk får invandrare i sitt närområde. Folk vill inte ha invandrare i sitt närområde. (med tillhörande bostadbrist för deras ungar, inga platser på hemmet för deras gamla, sänkt välfärdsnivå, ökad otrygghet osv.) Folk ser att möjligheterna till en diskret white flight minskar. Folk röstar så på det enda parti de tror kan förändra situationen - SD. Resten sen är efterrationaliseringar för att verka anständiga och icke-rasistiska inför sig själv och inför andra. På den premissen hade SD kunnat vara mycket mer radikala och ändå fånga dessa röster. Vad som faktiskt står i SDs program är inte tröskeln, utan hur media målat upp dem som främlingsfientliga och det sociala stigmat. När man väl tar steget över den tröskeln är de flesta således redan rätt mycket mer radikala än vad SD är. SD hade kunnat vara mycket mer radikala inom den diskrepansen - och media hade inte kunnat göra ett dugg, de har ändå redan bränt allt sitt krut på att måla upp dem som högerextrema.

Ja visst vill väljarna gå ännu längre. Det är ju därför Svenskarnas parti står på tröskeln till riksdagen och det är därför opinionsundersökningarna visar stora framsteg för de nystartade partier som fångat upp de väljare som vill ha ännu hårdare tag.
Svenskarnas parti borde enligt din teori haft en enkel uppgift att få ett stort stöd av de väljare du nämner eftersom SVP redan var stämplade som högerextrema och struntade fullständigt i den stämpeln.
2016-03-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag kunde inte bry mig mindre om den demografiska situationen, eller om vilket land invandrare ursprungligen kom från, om alla som kom till Sverige lärde sig svenska så fort som möjligt, inte krävde särbehandling, försörjde sig själva och inte begick brott. Nu är ju inte så fallet och därför vill jag ha minimal invandring från Mellanöstern/Afrika/Västasien. Men om alla invandrare uppförde sig enligt ovannämnda kriterier och anammade den svenska kulturen (inklusive schottis och surströmming) vad är då problemet med att samhället består av olika etniciteter?

Ja visst vill väljarna gå ännu längre. Det är ju därför Svenskarnas parti står på tröskeln till riksdagen och det är därför opinionsundersökningarna visar stora framsteg för de nystartade partier som fångat upp de väljare som vill ha ännu hårdare tag.
Svenskarnas parti borde enligt din teori haft en enkel uppgift att få ett stort stöd av de väljare du nämner eftersom SVP redan var stämplade som högerextrema och struntade fullständigt i den stämpeln.
Det är ju få som hävdar att SD bör bli nynazister för att lyckas. Desto fler är det som hävdar att SDs ofta påfallande undfallande attityd i debatten är kontraproduktiv. Det är ju SD som ska vidga åsiktskorridoren, det är enda möjligheten att växa ytterligare. Nu ändras ju dessutom kartan, och SDs mål måste ju varje dag kämpa för att hålla eventuella konkurrenter bakom sig. Som sagt, det är inte så mycket politiken utan modet och framtoningen som ska förbättras.
2016-03-10, 02:38
Medlem
Citat:

...och jag kunde inte bry mig mindre om vilken färg en bajskorv och en jordgubbe har såvida dom smakar lika bra.

Herregud människa. Försöker du inbilla dig själv att du är så "god" att demografin ej spelar roll (i utopin) men redan i samma mening får erkänna att det tyvärr i verkliga livet inte fungerar så...är du miljöpartist?
2016-03-10, 09:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Jag har tidigare aldrig haft några problem med invandrare. Tvärtom, i liten skala kan jag se att det utvecklar vårt land, folk och kultur. Det kanske också är bra att få in blod/gener från individer avlägsna från oss för att minska risken för inavel och därmed genetiska defekter, även om den risken är oerhört liten i Sverige jämför med tex Island. Däremot det som sker nu när etnicitet och demografiska strukturen ska blanda upp folken i industriell skala så är jag 100 % emot detta. Även om dessa 2-5-10 miljoner afrikaner eller araber sköter sig alldeles så utmärkt och blir mönstermedborgare så väger det negativa inte upp det positiva.

Ställ dig frågan varför man skulle vilja ändra att det finns svenskar i Sverige, fransoser i Frankrike och ungrare i Ungern och använd inte PKs definition av svenskar. För att få det som i USA? Att USA "blandade demografi" skulle vara ett föredöme avfärdar Björn tydligt här.
http://avpixlat.info/2016/03/08/myten-om-det-integrerade-usa/

I dagarna pratade jag av en slump med en kvinnlig lärare i Malmö. Hon jobbar på en skola dit många nyanlända kommer. Nu har de tagit emot en drös nya ensamkommande barn. Medan hon berättade satt hon och grät. Det är ett jävla skämt, vissa av dem har en hy där finnar har läkt ut för länge sedan och de passerar som 16 åringar hulkade hon fram. De har varit hos oss i dagar och när jag säger till dem något eller rättar dem kallar de mig rasist. Hon har sagt upp sig och byter till en skola med mindre mångkultur i en annan del av Sverige. Hon sa att lärarna i Malmö är på väg bort i stor skala.
2016-03-10, 12:47
Moderator
Tinuviels avatar
Det här är ingen allmän diskussionstråd om invandring.

Återgå till topic.

/ mod
2016-03-10, 13:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det är ju få som hävdar att SD bör bli nynazister för att lyckas. Desto fler är det som hävdar att SDs ofta påfallande undfallande attityd i debatten är kontraproduktiv. Det är ju SD som ska vidga åsiktskorridoren, det är enda möjligheten att växa ytterligare. Nu ändras ju dessutom kartan, och SDs mål måste ju varje dag kämpa för att hålla eventuella konkurrenter bakom sig. Som sagt, det är inte så mycket politiken utan modet och framtoningen som ska förbättras.

En reflektion/fråga:

Om SD skall "vidga åsiktskorridoren" (i syfte att få fler anhängare), åt vilket håll bör man då vidga korridoren?

Annars finns det en del andra modeller/allegorier att använda, där den enskilt viktigaste kan vara "Vilket parti fyller ut en opinionsbubbla"? Här har ju SD varit i stort sett ensamma under lång tid (invandringskritik), men är det inte längre.
2016-03-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En reflektion/fråga:

Om SD skall "vidga åsiktskorridoren" (i syfte att få fler anhängare), åt vilket håll bör man då vidga korridoren?

Annars finns det en del andra modeller/allegorier att använda, där den enskilt viktigaste kan vara "Vilket parti fyller ut en opinionsbubbla"? Här har ju SD varit i stort sett ensamma under lång tid (invandringskritik), men är det inte längre.

Rimligen borde åsiktskorridoren utvidgas gällande invandringskritik. Det är där det är mest lönsamt för SD att gå med dagens rapefugee-invandring. Alliansen som pratar lite löst om åtstramningar behöver mer spelutrymme för att inte komma för nära SD. SD bör maka på sig lite och bli mer radikal. I betydelsen att de bör gå längre i repatriering och indragna medborgarskap t.ex.

Vilken annan riktning tänkte du att det skulle vara meningsfullt att vidga åsiktskorridoren?
2016-03-10, 15:45
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenavurin
vad är ett realistiskt värde på SD idag?

Tja vilket institut tjänar inte på att hålla ned SD? ,hur förhöll sig de instituten tidigare val i förhållande till verkligheten?
Där har du med all sannolikhet sanningen. Det samlade mediadrevet mot SD brukar förebåda större uppgångar så räkna med mellan 25 och 30 %.
2016-03-10, 19:39
Medlem
Jag svarade på en Novus för några timmar sedan. Handlade så gott som uteslutande om politik.

Givetvis svarade jag sanningsenligt ang. mina SD-sympatier.
2016-03-10, 21:52
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag ser framförallt två problem med dessa metoder: Dels skulle tidsdiskretiseringen skulle behöva ske månadsvis. Ett värre problem är också hur man ska hantera det beroende som finns mellan olika OIs tidsserier och den sanna underliggande serien.

Den modellstruktur jag har valt är baserad på stokastiska processer i kontinuerlig tid med diskreta, irreguljära mätningar. Modellens ekvationer är formulerade i termer av faktiska mekanismer för väljarstödsutveckling samt mätningar av dessa vilket på ett naturligt sätt binder samman olika OIs mätningar med "sanningen", samt leder till att modellens komponenter/parametrar får meningsfulla tolkningar (min modell fångar även heteroskedastisk variabilitet genom att storleken på brustermer tillåts bero på tillståndsvariablerna).

När det gäller prediktioner baserat på matematiska modeller byggda från OU-tidsseriedata tror jag inte att man ska förvänta sig något vettigt för mer än några veckor framåt i tiden, oavsett vilken modell man väljer.

Översiktlig beskrivning av modellstrukturen hos PM2:

Det är sant att månadsvis är ganska meningslöst. När jag gjort GARCH tidigare så har jag tagit ett värde per dag och fått en linje av det. Sen som du skriver så är det svårt att veta om GARCHen stämmer eftersom vi inte har några sanna värden, något man brukar kunna kolla tillbaka på och se om det stämde. Om du har koll på heteroskedasticiteten på brustermerna så behövs kanske inte GARCH heller.
2016-03-11, 10:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Rimligen borde åsiktskorridoren utvidgas gällande invandringskritik. Det är där det är mest lönsamt för SD att gå med dagens rapefugee-invandring. Alliansen som pratar lite löst om åtstramningar behöver mer spelutrymme för att inte komma för nära SD. SD bör maka på sig lite och bli mer radikal. I betydelsen att de bör gå längre i repatriering och indragna medborgarskap t.ex.

Vilken annan riktning tänkte du att det skulle vara meningsfullt att vidga åsiktskorridoren?

Frågan är ju i så fall vad som mest gynnar opinionsbildningen (eller, snarare, hur man ökar gruppen sympatisörer). Skall man radikalisera sig (då söker man efter fler följare på den rabiata främlingshatarsidan av korridoren) eller skall man försöka bredda på den sidan där det finns invandringskritiska röstberättigade som av olika anledningar (en del relevanta!) anser att SD är omöjliga att sympatisera med, i alla fall för närvarande. Vill man skapa (eller medverkar till) en realistisk integrationspolitik? Kan det ge fler anhängare?

Litet förenklat; är det viktigare för SD att påverka realpolitiken, eller är det viktigast att växa?
2016-03-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Frågan är ju i så fall vad som mest gynnar opinionsbildningen (eller, snarare, hur man ökar gruppen sympatisörer). Skall man radikalisera sig (då söker man efter fler följare på den rabiata främlingshatarsidan av korridoren) eller skall man försöka bredda på den sidan där det finns invandringskritiska röstberättigade som av olika anledningar (en del relevanta!) anser att SD är omöjliga att sympatisera med, i alla fall för närvarande. Vill man skapa (eller medverkar till) en realistisk integrationspolitik? Kan det ge fler anhängare?

Litet förenklat; är det viktigare för SD att påverka realpolitiken, eller är det viktigast att växa?

För min del så ser jag helst att SD prioriterar att ändra opinionen kring invandring snarare än att försöka växa själva. En del kommentarer från SD-ledningen har antytt att de också tänker så. Så mer utrymme för andra partier att bli mer radikala vore att föredra.

Sen tror jag inte att SD någonsin kan vinna anhängare på att försöka passa in och verka ofarliga. De är stämplade som onda och extrema av media, det är inget som beror på deras politik i sig, möjligen påverkad av en del enskildas uttalanden om invandringen. SD kan bara bli av med stämpeln om media väljer att ta bort den eller om tillräckligt många ansluter sig till SD så att svartmålandet förlorar trovärdighet.

Däremot kan de förstås förlora väljare om de blir för radikala, men inget tyder på att något sådant skulle vara aktuellt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in