2016-03-09, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSearch
Hallå där Ingensson...
Det är mer än en fråga du har men jag skall försöka svara på dem så gott jag kan.

... text ...

Sedan finns det ett par uppmaningar som vi fått varav en av de viktigare är att vi skall sprida det glada budskapet om frälsning vidare så att fler människor själva kan välja att ta del av det eviga liv som han gett till oss genom sin död på korset för våra synder.

... text ...

Hoppas detta ger dig något svar på dina frågor.

Jag ger dig en eloge för en icke-pådyvlande och därmed sympatisk presentation av din tro/religion.

Och jag har endast én ... icke-offensiv ... kommentar. Denna uppmaning om att kristna skall sprida sitt budskap är:

1/ Inget som andra egentligen behöver "respektera" på något sätt (även om allmän hövlighet torde sätta en gräns nånstans för hur "budskapet" avvisas beroende på budskapets marknadsföring).

2/ För min del har jag t.ex. inga problem med att säga "piss off" till starkt pådyvlande teister.
Citera
2016-03-09, 17:47
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Förklara hur Jesus dog för våra synder. Skulle hans död på något sätt förlåta våra synder och i så fall hur då? För övrigt hade ju Jesus garantier för att rätt omgående återvända till det levande igen. Uppspikat på korset talade han ju om för sina två andra uppspikade kompisar att de snart skulle sitta tillsammans med Jesu hos hans fader. Jag tycker inte att Jesus offer och död är så imponerande. Vi andra är tvungna att dö och sedan är det finito. Det är mycket värre.

Jesus var Gud förkroppsligad och levde ett liv helt fritt från synd. Gud, i form av Jesus, offrade sig själv på korset för att rena människan från synd. Han tog straffet för vår orättfärdighet i vårt ställe. Detta betyder inte att varje människa kan synda fritt och per automatik komma till himmelriket, det är tron på Jesus offer, tron på hans budskap och mottagandet av Kristus som vår frälsare som leder oss på rätt väg till himmelriket. Det är en ständig kamp att hålla sig från syndens väg och följa den rättfärdiges väg som Jesu lärjunge.
För mer info se Försoningslära.

Jesus uppstod pga att han levt ett liv fritt från synd, efter sin död lever han vidare genom oss vid Faderns sida. Tron på ett liv efter döden och försoning med Gud är ganska centralt inom kristendom.
Citera
2016-03-09, 17:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zasse2
Jesus var Gud förkroppsligad och levde ett liv helt fritt från synd. Gud, i form av Jesus, offrade sig själv på korset för att rena människan från synd.

Citat:
Han tog straffet för vår orättfärdighet i vårt ställe.

Vem/vad avser du med "vår" och "vårt"?
Citera
2016-03-09, 18:03
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Människan.
Citera
2016-03-09, 18:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jesus var Gud förkroppsligad och levde ett liv helt fritt från synd. Gud, i form av Jesus, offrade sig själv på korset för att rena människan från synd.

Citat:

Citat:
Människan.

OK; men då får jag be om belägg för ditt postulat.
Citera
2016-03-09, 20:40
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:

Att Jesus är Gud i kött och blod och dog för våra synder? Viftar lite med Bibelcitaten:

Sedan finns olika tolkningar baserade på synen på treenigheten huruvida Jesus är Gud eller Guds son. Trosuppfattningar och tolkningar skiljer sig åt som det bekant gör inom religion.
Citera
2016-03-09, 21:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Att Jesus är Gud i kött och blod och dog för våra synder? Viftar lite med Bibelcitaten:

Sedan finns olika tolkningar baserade på synen på treenigheten huruvida Jesus är Gud eller Guds son. Trosuppfattningar och tolkningar skiljer sig åt som det bekant gör inom religion.

När blev bibelviftande "belägg" för annat än bibeln per se?
Citera
2016-03-09, 21:19
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:
När blev bibelviftande "belägg" för annat än bibeln per se?

Vill du ha vetenskaplig FAKTA på att Gud existerar, att Jesus är Guds son och resultatet av en jungfrufödsel samt att han inväntar vår ankomst till himmelriket!?
Kristendom handlar om TRO. TRON på Gud, på Jesus, hans läror, leverne och offer för våra synder. Jag försöker på intet sätt bevisa tillförlitligheten i skrifterna tron är baserad på.
Citera
2016-03-09, 21:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vill du ha vetenskaplig FAKTA på att Gud existerar, att Jesus är Guds son och resultatet av en jungfrufödsel samt att han inväntar vår ankomst till himmelriket!?

Inte nödvändigvis vetenskapliga fakta, bara nån form av belägg.

Citat:
Kristendom handlar om TRO. TRON på Gud, på Jesus, hans läror, leverne och offer för våra synder. Jag försöker på intet sätt bevisa tillförlitligheten i skrifterna tron är baserad på.

Så vad har det med mig att göra vad du tror?
Citera
2016-03-09, 21:58
Medlem
Zasse2s avatar
Citat:
Inte nödvändigvis vetenskapliga fakta, bara nån form av belägg.

Det kan du blicka i stjärnorna efter. Tro är vad religion handlar om, "tro gör man i kyrkan" kanske är ett ordspråk du stött på. Vad det har med dig vet jag inte, är du ointresserad så kanske religionsforumet är fel del för dig.
Citera
2016-03-09, 23:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Tro är vad religion handlar om,

Precis, så varför blandar du mig in i det?
Citera
2016-03-10, 09:29
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Gud, i form av Jesus, offrade sig själv på korset för att rena människan från synd. Han tog straffet för vår orättfärdighet i vårt ställe.
Vad bestod offret av? Hur blev människan renad från synd bara för att Jesus lät spika upp sig? Dessutom var det ju inget annat än en skenavrättning. Killen var ju på benen igen redan efter tre dagar. Han hade också fått garantier om att sitta på sin farsas högra sida samma dag som den så kallade avrättningen. Var det verkligen något offer att tala om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in