Citat:
Ursprungligen postat av
Ingensson
Jag har alltid en sak om kristendomen, vad är utmaningen?
När man kollar på alla andra religioner, Islam, Judendom, Buddhism, Hinduism m.m. Så finns det alltid en aspekt av religionen som kräver lydande och regelföljande av dig. Vissa mer enligt "religionens" regler, vissa mer "livets" regler. I slutändan har alla en konsekvens, helvetet, återfödas som något mindre värdefullt m.m. Det enda sättet att få dessa förlåtna är att be om förlåtelse men också be och praktisera för att bli förlåten.
Det är här frågan för kristna dyker upp? Vad är utmaningarna ni har? Ibland känns det lite som "jag gör vad jag vill, det är ju bara att gå in i den boothen? med prästen och rabblar upp alla mina synder och simsalabim, first class ticket to heaven"
Tar det inte lite bort aspekten att bli straffad eller bli en ond människa om man bara kan bli förlåten för allt? Gud förlåter allt och alla enligt många religioner, speciellt i Islam sätts det tyngd på hur förlåtande Gud är (vill inte höra diskussioner av Islamofober som försöker bevisa tvärtemot, inte det jag är ute efter) men är det inte lite i kristendomen att vi är redan förlåtna för allt? Så varför ens försöka liksom?
Jag vill inte att det här låter respektlöst men kan någon förklara för mig hur det INTE är "Jag gör det jag vill och gör inget för att göra upp för det, Gud kommer förlåta mig ändå" i kristendomen?
En aspekt som gör kristendom unik är vår tro på Jesus Kristus liv och död ger oss syndernas förlåtelse, inte våra gärningar för om det vore våra gärningar som gav oss nycklarna till paradiset så skulle ingen komma dit. Det är just denna nåd som visar Guds kärlek till oss, precis som en god fader förlåter sitt barns hyss.
Hur många goda handlingar krävs det f.ö. för att "uppväga" en riktigt ond handling?
Hur genuin är en önskan om förlåtelse om ditt hjärta likväl planerar att synda igen? Om din partner var spelberoende men önskade innerligt att sluta spela, är inte hens förlåtelse desto mer äkta än om hen bad om förlåtelse men hade redan planerat att spela igen?
En äkta tro på Jesus leder till en vilja att vandra i Hans fotspår och agera rätt och riktigt.