Citat:
Ursprungligen postat av
Kongruensbojd
Lyssnade på ett intressant samtal om spontanhockey mellan Håkan Södergren och Niclas Jihde i senaste Viasat Hockeys podcast. Håkan, som bor i Oslo, menade att Oslo som vinterstad slår Stockholm ganska lätt. En halvtimma från city finns skidspår- och backar, men även isar för allmänhetens åkning. (Hur mycket hockey som spelas på dessa framkom inte, men förutsättningarna verkar finnas vintertid!) Det man kom fram till i podden var att hockey som spontanidrott bland barn och unga är på väg att dö ut i Sverige.
Visst, vädret spelar in och omöjliggör uteåkning på många orter. All hockey sker i organiserad form numera, dvs inom ramen för klubbverksamhet, med allt vad det innebär med träning på bestämda tider flera gånger i veckan i en fullbokad kommunal ishall. Vill du satsa och bli hockeylirare från ung ålder så är det givetvis goda förutsättningar. Men den som mest vill lira på kul, med tjejer och killar, testa sporten, spontanidrotta och möjligtvis ta steget till organiserat spel senare - finns det något för honom eller henne?
Kan klubbarna själva anordna "allmänhetens hockey"? Ska man satsa på landhockey med inlines (perfekt på sommaren)? Ska hockey och bandy läras ut på idrottslektionerna i skolan?
Efterlyser lite idéer från er om hur man vänder trenden.
Som några nämt redan innan, en lokal klubb som vågar satsa och en kommun som ställer upp är grundförutsättningar för att få hyffsat med istider söder om Stockholm (kanske längre norr ut, som t.ex Gävle) där tillgången på uterinkar med is är sporadisk. Finns det istider så finns det förutsättningar, men det krävs lite mer en så, det behövs närhet till ishallar så byggs alla ishallar i samma område i en stad så kommer övriga stadsdelar inte kunna spontant ha tillgång till dem för yngre personer utan tillgång till transportmedel.
Men sen finns det nog ett problem i dagens barn, de är lite mer vana vid att få saker organiserade för sig samt att det finns många andra tidsfördriv som lockar. Växte själv upp på landet i södra sverige och med jobbande föräldrar som inte hade tid/pengar att köra mig till någon ishall (4 mil bort) så tog man givetvis alla möjligheter att spela hockey när det gick, vilket innebar att hitta en sjö där isen var tillräckligt tjock, samla ihop kompisar som ville spela, skotta snö och allt inom de få ljusa timmarna på dygnet utanför skolan. T.o.m. hände en gång att vi (11-12 åringar) lånande en traktor (MF135 har jag för mig) för att skotta bort 15-20cm snö från isen för att spela hockey. Jag har inte sett någon 5:e klassare komma cyklande med hockey-klubba i handen och snöskovel fastspänd på pakethållaren de senaste 20 åren, något som var självklart för 30 år sedan. Eller en förälder som tycker sina 10-åriga barn kan gott cykla några kilometer till närmaste sjö för att spela hockey.