Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-10, 04:50
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Men SD är ett parti som vill minska humanitär invandring, medan Trump förespråkar tortyr, hyllar Putins sätt att leda sitt land och har farliga tankar såsom att det är något dåligt att enkla jobb flyttar från USA och det behövs högare tullavgifter och mer protektionism. På många områden kan man inte ens veta vad för slags politik Trump anspråkar då han har så svårt att yttra sig koncist. Vi vet till exempel inte vad han tycker om socialbidrag eftersom han svänger sig som en vindflöjel i vinden.

Hurdana är de Trump-anhängare du känner? Jag känner nämligen ingen som stöttar Trump och undrar därför.

Jag stöttar både Trump och Sanders! Inte egentligen för politikinnehållet; utan för att de bägge stå för en mindre revolution.

Det är inte det egentliga sakinnehållet som är det viktiga. Det är som Sanders säger; "För sent för lösa den kaosartade situationen med hjälp av etablissemanget"

Det behövs en mindre revolution för att få USA på fötter igen. Klyftorna har aldrig varit större. USA är involverade i fler väpnade konflikter och krig än någonsin.

Det behövs någon som rör om i grytan REJÄLT. Som får etablerade politiker att tänka till på RIKTIGT.

Att rösta på Clinton eller ngpn av de andra 6 skulle bara innebära ytterligare år av nedmonteringen av USA. Kolla bara på Bush och Obama. Det kan knappast bli sämre! De konventionella politikerna har bevisat gång på gång att de inte klarar av att förändra något! De senaste 20 åren har medelklassen inte sett EN ENDA reallöneökning. Sjukt!
Senast redigerad av ace_sec 2016-03-10 kl. 04:54.
2016-03-10, 05:05
Bannlyst
Trump blir intervjuad av Hannity inför levande publik, från inatt.
Del 1 https://www.youtube.com/watch?v=3e17QMVM614
Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=OafbiMgq8j0
Del 3 https://www.youtube.com/watch?v=P3GC4shLU2k
Del 4 https://www.youtube.com/watch?v=jh8LzOjkxxo
Senast redigerad av Ivanthehoe 2016-03-10 kl. 05:13.
2016-03-10, 06:01
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Vad är det här för en icke-diskussion om att Trump borde ägna sig mer åt pandering av latinos, när han är redan på väg att vinna Florida med en slamdunk.
Kom in i matchen nu ditt stolpskott, diskussionen rör presidentvalet och inte nomineringen.
2016-03-10, 07:03
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Och ändå får du bara fram två st.? Maine-skämtet gäller naturligtvis också för Iowa, New Hampshire, Ohio, Pennsylvania, Michigan, Illinois, Wisconsin, Minnesota etc. D.v.s swing-states.
Det finns fler stater än de du nämner med tillräckligt stor latinobefolkning i kombination med swing state, Nevada är en, Virginia är en annan. Florida, Colorado, North Carolina, Nevada och Virginia är stater som en presidentkandidat behöver vinna för att vinna valet.

Citat:
Huruvida de är den snabbast växande gruppen för tillfället är totalt irrelevant. Detta för att valet avgörs i år. Man vinner inte valet genom att spekulera i hur situationen kommer att vara om 30 år. Ja, Rubio är mer populär. Men... har det betydelse? Mexikaner byter inte parti för att en kuban är kandidat.
Det är inte i något framtidsscenario som latinos är den största minoritetsgruppen, det är idag. Svarta skulle inte heller rösta på Obama eftersom han inte var riktigt svart utan en half breed. I själva verket spelar etniskt ursprung roll, och Rubio är populär bland latinos, detta baserat på undersökningar till skillnad från fantasier.

Citat:
Opinionsundersökningar är inte riktigt samma sak som undersökningar om att ha en positiv uppfattning om personen som sådan. Vore det så skulle Bernie Sanders bli president. När du pratar opniionsundersökningar här så menar du inte i ett hypotetiskt val vilket gör det mycket missvisande.
Att inte ha en negativ uppfattning om en individ är ett bra första steg för att rösta på någon, tror du inte?

Och jo, även opinionsundersökningar visar att Rubio har störst stöd i val mellan andra republikanska kandidater. Washington post och Univision visade att han leder med 34%, och att

Citat:
Oaktat om de utgör 3%? Som sagt. eftersom så många av dessa väljare finns i delstater gränsande till Mexiko så är deras väljarandel mycket mycket mycket mycket mycket mycket mycket lägre än 8% i nästan alla swing-states. Och även om det faktiskt vore 8% så är andelen vita väljare 10 ggr fler. Tio gånger fler. Förstår du hur stort det är? Det innebär att en 10%-ig ökning bland "hispanics" skulle motsvara en 1%-ig ökning bland vita väljare. Och det är under hypotesen att hispanics skulle vara 8% vilket de mycket sällan är.
Det finns som sagt flera swing states där de är tillräckligt stora för att avgöra. Gruppen är stor och den kandidat som vinner hispanics i stort har ett försprång. Potentialen är ännu större än den bland svarta, då partiröstandet inte är lika cementerat och gruppen är större. Dessutom finns det outnyttjade röster, då bara hälften går till valurnorna.

De var för övrigt närmare 9% 2012.
Citat:
9% låter rimigt. Andelen ökar mycket långsamt, dessutom kommer vitas valdeltagande att öka markant. Nu när jag tänker efter så ter sig 9% i överkant. Du spekulerar i att mexikaner skulle massrösta på en kuban. Jag tror inte att det blir så. Jag ser inget som talar för det. Jag menar alltså följande: du övertygar inte.
Vilket kanske kan förklaras med att du är lite trögfattad. Låt oss hålla en dörr öppen för den förklaringsmodellen.
Citat:
Skillnaden med Obama är att svarta väljare i stora drag köper Obamas politik. Mexikaner köper inte Rubios politik.
Jag antar att detta inte är dina personliga uppfattningar som du låtsas är etablerade sanningar. Du glömde länken.
Citat:
Det må vara irrelevant för dig, men jag tror en hel del svarta bryr sig om det. Det finns inga "mekanismer" - det är ett antagande om att det finns svarta väljare bryr sig om jobb. Och lag och ordning. Alla är inte med i BLM. Vidare så har Trump varit i kontakt med en hel del svarta präster. Svarta väljare lyssnar väldigt mycket på sina präster när det är valdags. Se: primärval i South Carolina för demokraterna.
Jobb är inte irrelevant men allt du skrev är en fantasi från början till slut.

Latinogruppen var avgörande för GWB:s vinst redan år 2000 då han samlade 40% av latinorösterna genom att förnedra sig och prata usel skolspanska och därmed kunde vinna FLA vilket fällde avgörandet. Sedan dess har deras andel av rösterna fördubblats.

Så latinos betyder något, och gör det i flera viktiga stater, och de tycks ha en benägenhet att vara avsevärt mer positivt inställda till någon från deras egen bakgrund, och de är dessutom en relativt sett rörlig väljargrupp med en stor oanvänd potential. Det talar för att fenomenet latinoröstare självklart beaktas av varje kampanj. Betyder det att Trump kommer att utse en latino som VP bara för den sakens skull? Nej, det är inte ens troligt, jag tror fortfarande på Christie. Men att avfärda latinos som en oviktig grupp om man vill vinna valet är att inte förstå amerikansk demografi av idag.
2016-03-10, 08:00
Bannlyst
bra intervjuver på både cnn och fox...debatten ikväll! trump förväntar sig en lugn debatt men är redo för vadsomhelst!
2016-03-10, 08:03
Medlem
Continental Ops avatar
he he rätt kul syn på rollfördelningen media&staten

Citat:
Washington (CNN)Donald Trump said Wednesday that he thinks "Islam hates us," drawing little distinction between the religion and radical Islamic terrorism.

"I think Islam hates us," Trump told CNN's Anderson Cooper, deploring the "tremendous hatred" that he said partly defined the religion. He maintained the war was against radical Islam, but said, "it's very hard to define. It's very hard to separate. Because you don't know who's who."

Asked if the hate was "in Islam itself," Trump would only say that was for the media to figure out.

"You're gonna have to figure that out, OK?" he told Cooper. "We have to be very vigilant. We have to be very careful. And we can't allow people coming into this country who have this hatred of the United States."
2016-03-10, 08:16
Medlem
godhetsapostelns avatar
Negrer röstar mer homogent än latinos. Negrer som saknar förmåga till egen försörjning röstar för mera bidrag. Latinos är ingen homogen grupp på samma sätt. De från sydamerika kanske är vänster men kubaner är närmast kommunisthatare.
Dessutom tänker latinos själva. Negrer röstar på det dom blir tillsagda.
2016-03-10, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det är inte i något framtidsscenario som latinos är den största minoritetsgruppen, det är idag. Svarta skulle inte heller rösta på Obama eftersom han inte var riktigt svart utan en half breed. I själva verket spelar etniskt ursprung roll, och Rubio är populär bland latinos, detta baserat på undersökningar till skillnad från fantasier.

Han är populär relativt andra. Bernie är ännu mer populär. Du kan säkerligen fullfölja det resonemanget själv.

Citat:
Det finns som sagt flera swing states där de är tillräckligt stora för att avgöra. Gruppen är stor och den kandidat som vinner hispanics i stort har ett försprång. Potentialen är ännu större än den bland svarta, då partiröstandet inte är lika cementerat och gruppen är större. Dessutom finns det outnyttjade röster, då bara hälften går till valurnorna.

Detta tror jag är nyckeln i dina resonemang. Du bygger upp teoretisk möjlighet (hur liten den än må vara) för att just "latino"-väljare ska avgöra. Alla andra väljare är irrelevanta.

Om Latinos är 5% i en delstat så är det de som betyder något. Vita väljare som är långt fler än 10 ggr fler är totalt och fullständigt oviktiga.

Citat:
Vilket kanske kan förklaras med att du är lite trögfattad. Låt oss hålla en dörr öppen för den förklaringsmodellen.

Jag förstår absolut hur du tänker och resonerar nu. Först trodde jag att du hade läst på från expertis och vetenskap därav trott at latino-väljare är det enda som spelar roll. En missuppfattning en mindre begåvad person lätt kan göra då han eller hon läser medier. Men, nu fattar jag. Det handlar inte om det. Det handlar om att endast latino-väljare spelar roll. Punkt slut. Detta som ett idelogiskt statement, inte baserat på fakta. Det är en latino-kult du håller på med.

Citat:
Jag antar att detta inte är dina personliga uppfattningar som du låtsas är etablerade sanningar. Du glömde länken.

Jag anser inte att jag behöver länka till att Obama är demokrat och att svarta väljare överväldigande är demokrat-väljare. Det ska vara underförstått.

Jobb är inte irrelevant men allt du skrev är en fantasi från början till slut.

Citat:
Latinogruppen var avgörande för GWB:s vinst redan år 2000 då han samlade 40% av latinorösterna genom att förnedra sig och prata usel skolspanska och därmed kunde vinna FLA vilket fällde avgörandet. Sedan dess har deras andel av rösterna fördubblats.

Och här är exemplet. Latino-gruppen var avgörande. Det är ju självklart. Ingen annan grupp KAN ju vara avgörande.

Citat:
Men att avfärda latinos som en oviktig grupp om man vill vinna valet är att inte förstå amerikansk demografi av idag.

Det är inte där vår meningsskiljaktighet finns. Jag påstår att andra än latinos faktiskt får rösta. Det innebär ett par saker: deras röster spelar roll. Exempelvis i Florida år 2000. I Maine 2016. Om andra grupper spelar roll så måste man titta på latino-väljarna i relation till andra väljare.

Vad vi då finner är en latino-väljare om man räknar mycket, mycket högt är en av tjugo väljare. När man då på fullt allvar menar att ENBART denna tjugonde väljare OCH INGEN ANNAN AV DE ANDRA 19 har någon betydelse..... jag tycker inte att man ska kunna komma undan med det.
2016-03-10, 08:41
Bannlyst
i michigan så vann trump bland muslimerna...lite kul fakta med tanke på att han vill deportera miljontals..det säger väl något gör det inte?
2016-03-10, 08:49
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1s4n7hr0p3
i michigan så vann trump bland muslimerna...lite kul fakta med tanke på att han vill deportera miljontals..det säger väl något gör det inte?

Det här är en ganska naturlig reaktion som inte är begränsad till USA. Sveriges första stora invandrargeneration (de som kom på 60/70-talet) är enligt min erfarenhet över genomsnittet positiv till SD. Man vill inte ha dåligt rykte och inte heller konkurrens.

Vad en mexare tycker om Trump kan nog till stor del bero på om denne har uppehållstillstånd/medborgarskap eller är i USA illegalt. Den första gruppen missgynnas av den andra och kan tänkas stödja Trump.
2016-03-10, 10:18
Medlem
santacls avatar
Donald Trump Anderson Cooper CNN interview

Del 1 - https://www.youtube.com/watch?v=im_uLJKzs-4
Del 2 - https://www.youtube.com/watch?v=q8zgvP4V8xE
Del 3 - https://www.youtube.com/watch?v=d5NGbI3snZg

DONALD TRUMP FULL FOX REPUBLICAN TOWN HALL LIVE WITH SEAN HANNITY (3/9/2016)

https://www.youtube.com/watch?v=xetkLHKBu-U
2016-03-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
he he rätt kul syn på rollfördelningen media&staten

Jag tycker att det bra att han inte försöker framställa sig som islamolog så som GWB gjorde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in