Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-09, 19:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Tillskillnad från negrerna så tror jag inte latinos är så dumma att de röstar på någon på grund av dennes rastillhörighet.

Man ser tydligt att de förra du nämner ofta agerar som en flock och dessutom omnämns så i media, medan latinoväljarna ju röstar efter vad den enskilde anser är bäst.
2016-03-09, 19:29
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Jag är helt övertygad om att Trump kan vinna ända. Är också helt övertygad om att Trump inte kommer välja Rubio som vp. Hittills har Trump gjort precis motsatsen till allt en kandidat "bör" göra, så jag tror knappast han kommer sluta här.

Tror du Trump bryr sig om att bli kallad rasist? Han har ju redan blivit kallad allt mellan himmel och jord, fascist, rasist, Hitler osv. Han gör ju till och med så att folk på hans rallyn står och heilar helt öppet, och du tror att han skulle vara rädd att bli kallad rasist?

Vad grundar du det påståendet på? När han skämtade med en pledge?
2016-03-09, 19:32
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Detta är grovt felaktigt. Inte bara är gruppen inte extremt viktig, det är den minst viktiga gruppen. Den gränsar till fullständigt betydelselös.

Det finns flera skäl till detta.

Det första är att i ett val måste man faktiskt rösta. Det gör den gruppen i mycket låg utsträckning. Det andra är att väldigt många av den gruppens väljare finns i delstater som ligger när Mexikos gräns. Dessa delstater är redan givna åt endera parti vilket gör att gruppens betydelse är = 0. Trump har alltså ingenting att förlora - bara att vinna. Det tredje skälet är att gruppen inte är politiskt engagerad. Att ens försöka påverka dem är helt lönlöst.
Som jag redan förklarat för dig tidigare är de demografiska gruppernas benägenhet att rösta inte statisk, utan påverkas av kandidaterna.

Det finns flera stater där en mobilisering av latinoväljare kan fälla avgörandet. Florida och Colorado är båda swing states med stora grupper latinos som med lätthet kan avgöra ett jämnt presidentval. I princip alla swing states har tillräckligt många latinos som skulle kunna fälla ett avgörande.

Ditt första och tredje argument är ju samma sakanförande, och redan motbevisat.
2016-03-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ann Coulter säger det som behöver sägas angående den här totalt falska idén om att val avgörs av vem som är bäst på att fjäska för minoriteter:

https://www.youtube.com/watch?v=D6GyprrwX0E

Det är en lögn, en myt. Den framförs av människor som av andra anledningar vill att vita människor ska kräla i stoftet för minoriteter.

Andra anledningar? Så som att de vill att republikanerna ska förlora kanske? Du är rolig du. Talar så som i gåtor om de enklaste saker.
2016-03-09, 19:34
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men muren måste han nog uppfylla, den är ju ett alldeles för konkret vallöfte. eller kan han stoppas av kongressen, eller i alla fall skylla på dem?
Jo den tror jag uppförs, men kanske inte i form av just en mur utan i form av ett stärkt gränsskydd på annat vis. Finansieringen av den kan dock bli en kompromiss.
2016-03-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Som jag redan förklarat för dig tidigare är de demografiska gruppernas benägenhet att rösta inte statisk, utan påverkas av kandidaterna.

Det finns flera stater där en mobilisering av latinoväljare kan fälla avgörandet. Florida och Colorado är båda swing states med stora grupper latinos som med lätthet kan avgöra ett jämnt presidentval. I princip alla swing states har tillräckligt många latinos som skulle kunna fälla ett avgörande.

Du kan möjligen ha rätt om Colorado och Florida.

Men, vad gäller Colorado, så förutsätter du att den enda gruppen som man över huvud taget kan vända sig till är "latinos". Detta är uppenbarligen felaktigt.

Vad gäller Florida så finns inte särskilt mycket mexikaner. Och det är vad du faktiskt syftar på när du skriver "latinos".

Jag har tidigare skrivit om den gigantiska "hispanic vote" i Maine. Det var ironi. Ett skämt. Men visst, det finns kanske en (1) "latino" som kan avgöra valet om det är exakt likamycket röster på vardera sida. Men de hiskeliga scenarier man måste bygga för att dina teorier ens ska vara i närheten av att hålla hör inte hemma i en verklighetsbaserad diskusion.

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ditt första och tredje argument är ju samma sakanförande, och redan motbevisat.

Vad jag gjort är att påpeka fakta. 8% i senaste presidentvalet. Många väljare i säkra stater. Vad du gjort är att ta fram en absurd fantasi (20%!). Detta är inte ett bevis på något. Det är ditt önsketänkande.
2016-03-09, 19:40
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Huruvida det stämmer eller ej (vilket jag inte tror) så var det faktiskt inte det du skrev. Du skrev "väljarbasen" - inte befolkningen.

Detta sägs om "hispanics" vid varje val. Det sades om hispanics vid valet 2012. Detta trots att Romney ändå hade förlorat om han fått 70% av "hispanic"-väljare.

Man har gjort undersökningar på detta. Varken Rubio eller Cruz tillför speciellt något. Mexikaner är inte särskilt förtjusta i kubaner. I sådana fall vore till och med Jeb bättre. Men nu diskuterar vi något meningslöst, eftersom "hispanics" är den i särklass minst viktiga väljargruppen.

Texas och Arizona vinner republikanerna ändå.

Dessutom, antalet vita väljare är så många fler och dessutom i högt antal i de viktiga delstaterna. Alltså: Trump drar fler väljare än Rubio någonsin skulle kunna göra.
Men hur många val har vi haft med hispanickandidater? Du måste ju inse att kandidaterna i sig är en pull-factor.

Vilka undersökningar är det du avser? Rubio har väldigt mycket bättre anseende hos latinogruppen generellt, vilket jag skrev och länkade till någon sida bakåt.

Som sagt skulle hispanics kunna avgöra ett flertal swing states, så de är definitivt inte obetydliga som grupp. Gruppen svarta är däremot helt bortkastat för Trump att försöka vinna över, då de röstar demokratiskt reflexmässigt. Hispanics har inte hunnit bli lika rigida i sitt röstbeteende, och med en spansktalande VP-kandidat som mässar om religion skulle betydande skaror kunna lockas till urnorna.
2016-03-09, 19:41
Bannlyst
16 miljoner dollar spenderade på attack ads i florida mot trump 6 miljoner dollar i ohio just nu

nya polls säger att trump dominerar båda! tycker dock han ska slåss tillbaka ekonomiskt nu..han har bevisat att han har folkets stöd! attackera ekonomiskt! deploy the arsenal mr trump hehe
2016-03-09, 19:41
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epikantus
Precis, plus att dom ändå inte röstar republikanskt ivf.
(Hispanics vs)
Demokraterna i södern var inte heller omvändbara?
2016-03-09, 19:52
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Du kan möjligen ha rätt om Colorado och Florida.

Men, vad gäller Colorado, så förutsätter du att den enda gruppen som man över huvud taget kan vända sig till är "latinos". Detta är uppenbarligen felaktigt.

Vad gäller Florida så finns inte särskilt mycket mexikaner. Och det är vad du faktiskt syftar på när du skriver "latinos".

Jag har tidigare skrivit om den gigantiska "hispanic vote" i Maine. Det var ironi. Ett skämt. Men visst, det finns kanske en (1) "latino" som kan avgöra valet om det är exakt likamycket röster på vardera sida. Men de hiskeliga scenarier man måste bygga för att dina teorier ens ska vara i närheten av att hålla hör inte hemma i en verklighetsbaserad diskusion.

Vad jag gjort är att påpeka fakta. 8% i senaste presidentvalet. Många väljare i säkra stater. Vad du gjort är att ta fram en absurd fantasi (20%!). Detta är inte ett bevis på något. Det är ditt önsketänkande.
Jag har inte bara rätt om dem, utan om de flesta swing states då latinogruppen är så pass stor i USA. Tom i en stat som NC skulle de kunna fälla avgörande, då gapet DEM/GOP senast var en handfull procentenheter och latinogruppen är 10%.

Ingenstans har jag sagt att latinos är den enda gruppen, men Trump har säkrat ryggen högerut och måste in och hacka i andra segment, och då är latinogruppen viktig, i synnerhet i swing states som Florida och Colorado.

Vad jag syftar på när jag skriver latinos förbehåller jag mig rätten att själv avgöra, och självklart är det inte gruppen mexikaner som kommer avgöra valet i Florida.

Som upprepats nu tre gånger är andelen latinos i USA dels den snabbast växande minoriteten och dels är en etnisk grupps benägenhet att rösta inte statisk utan av allt att döma (Lex Obama 2008-2012) beroende av om en kandidat kommer från samma etniska grupp.

En väljargrupp på 8% (som förmodligen dessutom är och kan bli ännu större) är ju en enormt viktig grupp som skulle kunna avgöra ett flertal stater. Det är inte alls ovanligt att presidentval avgörs på marginalen, och att kunna lägga ett antal procentenheter i sin vågskål är en möjlighet ingen har råd att avstå ifrån.

Har jag läst Trumps stab rätt har de en plan för att spela ut gruppen svarta mot latinos vad det lider, då gruppen svarta redan kan anses förlorad och det finns en bra grogrund för att slå mynt av motsättningen mellan dem.
2016-03-09, 19:53
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Tillskillnad från negrerna så tror jag inte latinos är så dumma att de röstar på någon på grund av dennes rastillhörighet.
Det tror jag alla gör i viss utsträckning. Även Trumpsupportrarna.
2016-03-09, 19:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta är Trump när han är som bäst:

https://www.youtube.com/watch?v=OYZPKYecRGM

Massiv, underbar patriotism. Trump är lite nedtonad och agerar som en ledare.
När den andra mannen säger "I got two tours in Irak" och möts av detta oerhörda jubel och publiken skanderar "USA USA USA" så ryser jag, och får gåshud.

Jag tänker en svensk ledare som agerade likadant, och en svensk som säger "Jag var två gånger i Afghanistan och kämpade mot muslimerna" och en massiv publik skanderar "Sverige Sverige Sverige". Men det får förbli en underbar dröm.

Tyvärr är Trump allt för sällan så här på sina rallyn. Allt för ofta är det en massa skryt och förvirrat prat som mest är pinsamt.

Det där är inte bara bra, det är riktigt bra. Spontant var det även !

Det finns "där" inom honom, det är bara så j-vla synd att det framkommer, såååå-jääävla-sääälllan..

Närheten till medborgaren. För h-vete Trump : byxa upp 25 milj dollar för Florida och Ohio, för att : Make America great again !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in