Citat:
Ursprungligen postat av
experten10
Du kan möjligen ha rätt om Colorado och Florida.
Men, vad gäller Colorado, så förutsätter du att den enda gruppen som man över huvud taget kan vända sig till är "latinos". Detta är uppenbarligen felaktigt.
Vad gäller Florida så finns inte särskilt mycket mexikaner. Och det är vad du faktiskt syftar på när du skriver "latinos".
Jag har tidigare skrivit om den gigantiska "hispanic vote" i Maine. Det var ironi. Ett skämt. Men visst, det finns kanske en (1) "latino" som kan avgöra valet om det är exakt likamycket röster på vardera sida. Men de hiskeliga scenarier man måste bygga för att dina teorier ens ska vara i närheten av att hålla hör inte hemma i en verklighetsbaserad diskusion.
Vad jag gjort är att påpeka fakta. 8% i senaste presidentvalet. Många väljare i säkra stater. Vad du gjort är att ta fram en absurd fantasi (20%!). Detta är inte ett bevis på något. Det är ditt önsketänkande.
Jag har inte bara rätt om dem, utan om de flesta swing states då latinogruppen är så pass stor i USA. Tom i en stat som NC skulle de kunna fälla avgörande, då gapet DEM/GOP senast var en handfull procentenheter och latinogruppen är 10%.
Ingenstans har jag sagt att latinos är den enda gruppen, men Trump har säkrat ryggen högerut och måste in och hacka i andra segment, och då är latinogruppen viktig, i synnerhet i swing states som Florida och Colorado.
Vad jag syftar på när jag skriver latinos förbehåller jag mig rätten att själv avgöra, och självklart är det inte gruppen mexikaner som kommer avgöra valet i Florida.
Som upprepats nu tre gånger är andelen latinos i USA dels den snabbast växande minoriteten och dels är en etnisk grupps benägenhet att rösta inte statisk utan av allt att döma (Lex Obama 2008-2012) beroende av om en kandidat kommer från samma etniska grupp.
En väljargrupp på 8% (som förmodligen dessutom är och kan bli ännu större) är ju en enormt viktig grupp som skulle kunna avgöra ett flertal stater. Det är inte alls ovanligt att presidentval avgörs på marginalen, och att kunna lägga ett antal procentenheter i sin vågskål är en möjlighet ingen har råd att avstå ifrån.
Har jag läst Trumps stab rätt har de en plan för att spela ut gruppen svarta mot latinos vad det lider, då gruppen svarta redan kan anses förlorad och det finns en bra grogrund för att slå mynt av motsättningen mellan dem.