Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-09, 19:12
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Det har han nog tänkt på länge.

Nej, om Rubio droppar ut innan Florida så säger Donald Trump att han kan vara aktuell som VP.

Rubio donors say he might suspend his campaign pre-Florida primary
Top Marco Rubio donors say they see him suspending his campaign, before the Florida primary, if his poll numbers don’t rise. The Senator’s internal polls continue to show him trailing Trump in Fl.
https://twitter.com/CGasparino/status/707611782798413824

Ja han hänger fram ett litet köttstycke och hoppas att han ska bita. Men självklart är han inte otänkbar som VP om han förlorar. Trump kommer att göra vad som krävs för att vinna valet. Han är ingen rasist och han är väl medveten om den etniska dimensionen i ett presidentval.

Folk har en lite för rosenskimrande bild av Trumps övertygelse tror jag. Även han är taktiker, även han kommer att modifiera sina åsikter och sina utfästelser när verkligheten smyger sig på.

Den förväntning som vita har på Trump liknar den förväntning svarta hade på Obama, och jag tror att det finns en risk att besvikelsen blir densamma när vissa förhoppningar visar sig vara svåra att infria.
2016-03-09, 19:13
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vad tycker ni om Jeff Sessions som VP?

Han är min personliga favorit. En konservativ krutgubbe med en stor politisk erfarenhet i ryggen.
2016-03-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ja han hänger fram ett litet köttstycke och hoppas att han ska bita. Men självklart är han inte otänkbar som VP om han förlorar. Trump kommer att göra vad som krävs för att vinna valet. Han är ingen rasist och han är väl medveten om den etniska dimensionen i ett presidentval.

Folk har en lite för rosenskimrande bild av Trumps övertygelse tror jag. Även han är taktiker, även han kommer att modifiera sina åsikter och sina utfästelser när verkligheten smyger sig på.

Den förväntning som vita har på Trump liknar den förväntning svarta hade på Obama, och jag tror att det finns en risk att besvikelsen blir densamma när vissa förhoppningar visar sig vara svåra att infria.
Men muren måste han nog uppfylla, den är ju ett alldeles för konkret vallöfte. eller kan han stoppas av kongressen, eller i alla fall skylla på dem?
2016-03-09, 19:15
Medlem
Citat:

Exakt. Jag tror att han är det. Detta skillnad från dig. Det innebär att han vet att latino-väljare är irrelevanta. Se mina svar på föregående sida.

Valet avgörs av vita väljare i mellanvästern. Sen tror jag att Trump kommer att vinna i nordöst också.
2016-03-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Han är min personliga favorit. En konservativ krutgubbe med en stor politisk erfarenhet i ryggen.

Svårt att se fördelen med att plocka bort sin största allierade i senaten och placera honom som VP där han inte tillför något.
2016-03-09, 19:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vad tycker ni om Jeff Sessions som VP?

Syns Sessions står starkare söderut.., där Trump även gjort det bra.

Skulle vilja se ett namn ifrån Californien, eller en VP kandidat ifrån norr..
2016-03-09, 19:18
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
20% säger du. 8% säger senaste presidentvalet. Ökat med 150% sedan dess? Knappast.
De utgör 20% av befolkningen. Du tittar på hur många som röstade i senaste valet. Väljargrupper är inte statiska utan påverkas av kandidaterna. Svarta som grupp hade t ex högre andel röstande än vita 2012, vilket till stor del är en Obamaeffekt. En presidentkandidat med latinobakgrund skulle därför självklart kunna mobilisera stora skaror latinos till valurnorna.
2016-03-09, 19:19
Medlem
Citat:
Detta är grovt felaktigt. Inte bara är gruppen inte extremt viktig, det är den minst viktiga gruppen. Den gränsar till fullständigt betydelselös.
de flesta av den gruppens väljare finns i delstater som ligger nära Mexikos gräns. Dessa delstater är redan givna åt endera parti vilket gör att gruppens betydelse är = 0. Trump har alltså ingenting att förlora - bara att vinna.
Precis, plus att dom ändå inte röstar republikanskt ivf.
(Hispanics vs)
2016-03-09, 19:21
Avslutad
Citat:
De utgör 20% av befolkningen. Du tittar på hur många som röstade i senaste valet. Väljargrupper är inte statiska utan påverkas av kandidaterna. Svarta som grupp hade t ex högre andel röstande än vita 2012, vilket till stor del är en Obamaeffekt. En presidentkandidat med latinobakgrund skulle därför självklart kunna mobilisera stora skaror latinos till valurnorna.
Tillskillnad från negrerna så tror jag inte latinos är så dumma att de röstar på någon på grund av dennes rastillhörighet.
2016-03-09, 19:23
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Svårt att se fördelen med att plocka bort sin största allierade i senaten och placera honom som VP där han inte tillför något.

Jag tror inte att det kommer bli Sessions.
2016-03-09, 19:24
Medlem
Citat:
De utgör 20% av befolkningen.

Huruvida det stämmer eller ej (vilket jag inte tror) så var det faktiskt inte det du skrev. Du skrev "väljarbasen" - inte befolkningen.

Citat:
Du tittar på hur många som röstade i senaste valet. Väljargrupper är inte statiska utan påverkas av kandidaterna. Svarta som grupp hade t ex högre andel röstande än vita 2012, vilket till stor del är en Obamaeffekt. En presidentkandidat med latinobakgrund skulle därför självklart kunna mobilisera stora skaror latinos till valurnorna.

Detta sägs om "hispanics" vid varje val. Det sades om hispanics vid valet 2012. Detta trots att Romney ändå hade förlorat om han fått 70% av "hispanic"-väljare.

Man har gjort undersökningar på detta. Varken Rubio eller Cruz tillför speciellt något. Mexikaner är inte särskilt förtjusta i kubaner. I sådana fall vore till och med Jeb bättre. Men nu diskuterar vi något meningslöst, eftersom "hispanics" är den i särklass minst viktiga väljargruppen.

Texas och Arizona vinner republikanerna ändå.

Dessutom, antalet vita väljare är så många fler och dessutom i högt antal i de viktiga delstaterna. Alltså: Trump drar fler väljare än Rubio någonsin skulle kunna göra.
Senast redigerad av experten10 2016-03-09 kl. 19:27.
2016-03-09, 19:25
Medlem
baggebo1s avatar
Ann Coulter säger det som behöver sägas angående den här totalt falska idén om att val avgörs av vem som är bäst på att fjäska för minoriteter:

https://www.youtube.com/watch?v=D6GyprrwX0E

Det är en lögn, en myt. Den framförs av människor som av andra anledningar vill att vita människor ska kräla i stoftet för minoriteter.
Senast redigerad av baggebo1 2016-03-09 kl. 19:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in