2016-03-09, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tycker inte man skall lägga för stor vikt vid att föräldrarna pratar i media eller på facebook. Snyftstoryälskande journalister i kombination med liten chock är mer troligt än att dom skulle ha något syfte eller agenda.

Det som är skumt med historien är framförallt tidpunkten, färdvägen och avsaknaden av vittnen. Det finns inte en sportmössas chans på att hon blivit förföljd av en bil över gångbroar eller på enkelriktade gator i dagsljus i rusningstrafik. Är ju fullt med folk ute på stan kl 17.15-17.30 och att ingen skulle lagt märke till en jagad tjej som kryssar mellan shoppingsugna människor på trottoarerna i centrala Kungsbacka låter helt befängt.

Men om vi utgår från att tjejen pratar sanning, men att media blandar ihop vissa detaljer samt att vissa saker inte kommit fram.

I så fall kan scenariot vara:

1. Hon går av bussen vid Varlaskolan. Därifrån är det ca 500 meter till Sjöallén. Obs att hon går av bussen på denna sidan vägen så enda tänkbara övergångsstället hon kommer passera är över Sjöallén. När hon skall gå över kommer en bil från Sjöallén och de i bilen gasar och retar henne.

2. Hon går vidare, nerför Sjöallén och över en av gångbroarna.

3. Samtidigt åker bilen höger ut från Sjöallén och in mot stan, svänger höger in på Storgatan.

4. När hon kommer till korsningen Storgatan / Södra Torggatan träffar hon av en slump på samma bil igen. Tiden det tar att köra bil dit respektive gå dit är ungefär samma.

5. Killarna i bilen ser att det är samma tjej och bestämmer sig för att ha mer kul. Hon blir rädd och viker av och fortsätter Storgatan ner då hon inte vågar gå över gatan framför bilen.

6. Därefter inträffar misshandeln i närheten av Hamntorget.

Det är enda tänkbara scenariot jag kan se om vi förutsätter att alla pratar sanning.

Varför tror du att du vet så enormt mycket att du kan ogiltigförklara hela fallet? Det är dags att komma ner på jorden och inse att du är helt ute och cyklar, du har snubblat vilse i lögner och försöker att få andras teser att framstå som lögner. Kan du inte bara logga ut och aldrig mer skriva ditt värdelösa nonsens?
Citera
2016-03-09, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Var verkligen "80%" det mest centrala som Pisseman skrev, enl. dig.

Pisseman har helt rätt: "Särskilt när det gäller brott som begåtts av invandrare verkar vissa ha ett enormt behov av att ifrågasätta brottsoffret."

Det är ett uttryck för confirmation bias. Massinvandringsevangelister eftersträvar att bagatellisera/förneka negativa konsekvenser av massinvandringen och frågar sig därför: MÅSTE jag tro på det här?

Och det måste man så klart inte... man kan avfärda brottsoffret som mytoman, händelsen som uppdiktad m.m.

Personer som inte är massinvandringsevangelister frågar sig i stället: Kan jag tro på det här?

Jag tycker man skall ifrågasätta alla mediadrev oavsett vad det gäller. Är en de största styrkorna på detta forum. Här ifrågasätter man och vill ha fram sanningen.

När det handlar om asylboenden som brinner och media skriker "SD:s fel" så ifrågasätter man bränderna. Avsaknad av vittnen. Aldrig någon som sett något. Kan vara försäkringsbedrägeri, någon som vill åt en specifik boende etc. Behöver inte alls ha med missnöje mot invandring att göra.

Nu när det handlar om en svensk tjej som blivit attackerad av tre invandrare gör man samma sak. Man ifrågasätter fakta och media. Handlar inte om att försvara någon invandring utan handlar om att få fram sanningen. Kanske inte så rumsrent att gräva i alla detaljer när det handlar om tonårstjejer och synd om dom kommer i kläm, men fortfarande: Handlar om att få veta vad som hänt och få fram sanningen.

Avsaknad av vittnen av en "biljakt" samt en misshandel i centrala delarna av en stad när det är ljust ute och massor med folk i rörelse där händelserna påstås ha inträffat gör självklart att man ifrågasätter. Kan lika gärna vara "svenske pojkvännen Pelle" som misshandlat henne som att tre invandrare i silverbil gjort det. Finns varken vittnen eller fakta.

Nej, detta forum är till för att gräva fram sanningar. Inte försvara medias rubriker.
Citera
2016-03-09, 15:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Pisseman har helt rätt: "Särskilt när det gäller brott som begåtts av invandrare verkar vissa ha ett enormt behov av att ifrågasätta brottsoffret."

Att jag är och har varit kraftigt emot den förda invandring / integrationspolitiken gör inte att jag vill se invandrare anklagade för sånt som dom inte har gjort sig skyldiga till.

Här finns frågetecken som gör att Jag vill se den här händelsen bättre utredd innan jag skuldbelägger.
Citera
2016-03-09, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
Varför tror du att du vet så enormt mycket att du kan ogiltigförklara hela fallet? Det är dags att komma ner på jorden och inse att du är helt ute och cyklar, du har snubblat vilse i lögner och försöker att få andras teser att framstå som lögner. Kan du inte bara logga ut och aldrig mer skriva ditt värdelösa nonsens?

öh?.
Jag lägger fram ett tänkbart scenario som bygger på att den som misshandlats talar sanning. Är det "värdelöst nonsens"? Se även mitt inlägg före detta. Jag tycker man skall gräva och söka sanningen och då bör även offrets sanning finnas på agendan som en tänkbar sanning.
Citera
2016-03-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att jag är och har varit kraftigt emot den förda invandring / integrationspolitiken gör inte att jag vill se invandrare anklagade för sånt som dom inte har gjort sig skyldiga till.

Här finns frågetecken som gör att Jag vill se den här händelsen bättre utredd innan jag skuldbelägger.

Problemet här är inte att man ifrågasätter delar av berättelsen, problemet är att man ifrågasätter flickan utan att ens undersöka om det alternativa scenariot man lägger fram är rimligt eller passar in i de uppgifter som är kända.

Man bör ha lite mer kött på benen än att "det känns otroligt" innan man ifrågasätter polisanmälan information. Gräv då i detaljerna istället.

Jag skulle säga samma sak om en gärningsman, i LisaHolm-fallet hängdes en person ut väldigt tidigt utan att han hade något med saken att göra. Det var lika illa där.

Ett karaktärsmord på gärningsman eller offer vinner inte tråden på och inte FB på.
Citera
2016-03-09, 15:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Jag tycker man skall ifrågasätta alla mediadrev oavsett vad det gäller. Är en de största styrkorna på detta forum. Här ifrågasätter man och vill ha fram sanningen.

När det handlar om asylboenden som brinner och media skriker "SD:s fel" så ifrågasätter man bränderna. Avsaknad av vittnen. Aldrig någon som sett något. Kan vara försäkringsbedrägeri, någon som vill åt en specifik boende etc. Behöver inte alls ha med missnöje mot invandring att göra.

Nu när det handlar om en svensk tjej som blivit attackerad av tre invandrare gör man samma sak. Man ifrågasätter fakta och media. Handlar inte om att försvara någon invandring utan handlar om att få fram sanningen. Kanske inte så rumsrent att gräva i alla detaljer när det handlar om tonårstjejer och synd om dom kommer i kläm, men fortfarande: Handlar om att få veta vad som hänt och få fram sanningen.

Avsaknad av vittnen av en "biljakt" samt en misshandel i centrala delarna av en stad när det är ljust ute och massor med folk i rörelse där händelserna påstås ha inträffat gör självklart att man ifrågasätter. Kan lika gärna vara "svenske pojkvännen Pelle" som misshandlat henne som att tre invandrare i silverbil gjort det. Finns varken vittnen eller fakta.

Nej, detta forum är till för att gräva fram sanningar. Inte försvara medias rubriker.

Man kan inte utesluta vad-som-helst inkl. inte utesluta, att GM är flickans pappa eller rymdvarelser ... men steget är långt till att beskriva det som mest troligt.

Du skrev:

Citat:
Känns absolut som det mest troliga [att] GM och BO har en koppling och BO vet vem det är, men vill av någon anledning inte berätta det. Kan till och med vara en svensk och de tre blattarna i silver-merca är uppdiktade figurer.

Det här "känns" INTE som "det mest troliga" för undertecknad. Varför är det enl. dig det "absolut mest troliga"?
Citera
2016-03-09, 15:42
Medlem
Ballcancers avatar
Varför tror folk att hon fejkae? Tror ni hon vill ligga o inte ha känsel i benen?? Varför är det så svårt att fatta att bruden blivit sjukt illa misshabdlad som var o en som går ute ensam så fort mörkret ens hunnit göra sig påmind. Låt henne va! Aldrig offrets fel för helvete.
Citera
2016-03-09, 15:43
Medlem
Citat:
Man kan inte utesluta vad-som-helst inkl. inte utesluta, att GM är flickans pappa eller rymdvarelser ... men steget är långt till att beskriva det som mest troligt.

Du skrev:

"Känns absolut som det mest troliga [att] GM och BO har en koppling och BO vet vem det är, men vill av någon anledning inte berätta det. Kan till och med vara en svensk och de tre blattarna i silver-merca är uppdiktade figurer."

Det här "känns" INTE som "det mest troliga" för undertecknad. Varför är det enl. dig det "absolut mest troliga"?

Min text i kursivt kan jag inte längre försvara och kan till och med erkänna att det var korkat skrivet. Saknade tillräckliga belägg för att skriva så. Ingen är perfekt - inte ens jag..

Kolla gärna på mitt inlägg en bit bakåt där jag beskriver ett troligt scenario som bygger på att BO pratar sanning. Jag är öppen för diskussioner om det också.
Citera
2016-03-09, 16:02
Medlem
Citat:
Var verkligen "80%" det mest centrala som Pisseman skrev, enl. dig.

Det är ett uttryck för confirmation bias. Massinvandringsevangelister eftersträvar att bagatellisera/förneka negativa konsekvenser av massinvandringen och frågar sig därför: MÅSTE jag tro på det här?

Och det måste man så klart inte... man kan avfärda brottsoffret som mytoman, händelsen som uppdiktad m.m.

Personer som inte är massinvandringsevangelister frågar sig i stället: Kan jag tro på det här?
Jag är kanske petig men är det inte en rätt markant skillnad på 80% och att "vissa" gör det?
Citera
2016-03-09, 16:06
Medlem
Alla måste givetvis ta på sig själva att slå svartskallen ur svartskallen om denne uppför sig som en svartskalle. Jag har alltid en dragarm för hjulbultar bredvid mig i bilen. Det räcker än så länge men förr eller senare kommer väl även Svennar gå över till skjutvapen. Polisen kan inte längre upprätthålla säkerheten och har därmed renderats överflödig.
Citera
2016-03-09, 16:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinsBror
Jag är kanske petig men är det inte en rätt markant skillnad på 80% och att "vissa" gör det?

Nja... jag skulle hellre beskriva dig som medvetet fokusförskjutande från huvudsak till bisak.
Citera
2016-03-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Att det händer killar är väl inte helt ovanligt, däremot väldigt ovanligt att tjejer drabbas.

Fast i det jag hänvisade till så gällde ju åtminstone tre av Örebrofallen oprovocerad misshandel av ensamma tjejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in