2016-03-08, 19:28
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltarzar
Men läs tråden då! det har nämns o förklaras flera gånger.
Jag har läst tråden. Du kanske inte har läst mitt inlägg tillräckligt tydligt. Jag efterfrågade motiveringar som inte var homofila eller pedofila (och då menar jag såklart även latent homofila/pedofila). Du kanske kan länka till ett sånt inlägg eller bidra med en bra, heterosexuell eller asexuell förklaring till varför man i herrbastun ska vara naken.

Edit: Bara för att förekomma eventuella insinuationer kring undertecknad. Jag har bastat naken i både herrbastu och mixbastu och jag har hanterat ett stort antal manliga könsorgan (inte i bastun dock). Jag är inte pryd och jag vet med säkerhet att jag inte är latent homosexuell. Det som intresserar mig främst i den här frågan är två saker
1. den smått djuriska ilska som väcks hos en del män när de inte får se nakna barn och tonårskillar i bastun
2. hur killar som i barndomen och tonåren tvingats basta nakna för traditionen vidare

Fenomenet är som en nedtonad svensk "lagom" version av de dansande pojkarna i Afghanistan.
Senast redigerad av Schering 2016-03-08 kl. 19:34.
Citera
2016-03-08, 19:32
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Fast de riktiga bastarna i tråden är ju mot handdukar också.

Var så vänlig o visa det påståendet.
Att använda handdukar att sitta på i en bastu som är öppen för allmänheten, tillhör ju vanligt sunt förnuft.
Citera
2016-03-08, 19:41
Medlem
slidsekret88s avatar
Håll käften och ta av er badbrallorna, bögjävlar!
Citera
2016-03-08, 19:56
Medlem
Jag brukar låtsas vara en riktig jävla korvryttare i bastun. Skit roligt o se reaktionerna. Ni vet en sån där riktigt sönder perverterad Alexander Bard bög
Citera
2016-03-08, 19:56
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Var så vänlig o visa det påståendet.
staffanwestberg tycker att handduk är en "försvenskning" som man dock kan köpa i offentliga sammanhang. Jag tolkar det som att han menar att äkta bastning sker utan handduk.

rikastistorstan menar att den som har handduk är blyg, homosexuell och/eller möjligen småkukad (småkukad kanske förresten bara gällde de som bastar med badbyxor). rikastistorstans syn på det hela kan jag förstå och respektera. rikastistorstan ser inte på bastandet som en njutning eller en "renlighetsritual" utan bastun är ett mandomsprov där man sätter sig naken på det heta träet och biter ihop när det bränner på skinkor och könsorgan. Nämnda könsorgan ska dessutom uppvisas för inspektion så en rangordning kan utkristalliseras. Jag gissar att det spökar finska sisu-gener i bakgrunden.

Citat:
Att använda handdukar att sitta på i en bastu som är öppen för allmänheten, tillhör ju vanligt sunt förnuft.
Din inställning förstår jag dock inte riktigt. Du tycker att man ska använda en handduk, det förstår jag eftersom det är hygieniskt (om man nu har med sig 2 st handdukar). Jag gissar dock att du vill att handduken ska vara öppen i och med att du skriver att man ska sitta den. Du har med dig allt som behövs för att skyla dig men väljer ändå att inte göra det. Varför?
Citera
2016-03-08, 20:59
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
text

du har ett antal goda poänger och frågeställningar. jag tror att en del argumenterar utifrån nordsvenskt macho- eller finskt sisu-perspektiv vad gäller att visa picken, snarare än att de är smygbögar dock. det har jag ingen åsikt om egentligen, eller det är väl möjligen lite sinnessvagt

men den största objektiva fördelen med att basta med så lite textil som möjligt är att ingen del av kroppen blir onödigt mycket varmare än resten av kroppen. den virade handduken är alltså sjukt jobbig att basta med en längre stund, och det är ganska vitala delar av kroppen vi pratar om. jag klarar det inte i alla fall. och på tal om fördelar är naturligtvis det bästa att basta i en egen, privat bastu
Citera
2016-03-08, 21:01
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
staffanwestberg tycker att handduk är en "försvenskning" som man dock kan köpa i offentliga sammanhang. Jag tolkar det som att han menar att äkta bastning sker utan handduk.

rikastistorstan menar att den som har handduk är blyg, homosexuell och/eller möjligen småkukad (småkukad kanske förresten bara gällde de som bastar med badbyxor). rikastistorstans syn på det hela kan jag förstå och respektera. rikastistorstan ser inte på bastandet som en njutning eller en "renlighetsritual" utan bastun är ett mandomsprov där man sätter sig naken på det heta träet och biter ihop när det bränner på skinkor och könsorgan. Nämnda könsorgan ska dessutom uppvisas för inspektion så en rangordning kan utkristalliseras. Jag gissar att det spökar finska sisu-gener i bakgrunden.

Din inställning förstår jag dock inte riktigt. Du tycker att man ska använda en handduk, det förstår jag eftersom det är hygieniskt (om man nu har med sig 2 st handdukar). Jag gissar dock att du vill att handduken ska vara öppen i och med att du skriver att man ska sitta den. Du har med dig allt som behövs för att skyla dig men väljer ändå att inte göra det. Varför?

Vill tro att du tolkar en del ovan som jag inte kan svara för, jag tolkade inte deras inlägg så iallafall.

För egen del är jag född på 60:talet och fick följa med min far som grabb till lokala brandstationen varje fredag (var öppet för allmänheten då) o bada bastu.
På den tiden såg man ingen som hade handduk på sig ej så vanligt att se någon ha en o sitta på heller.
Så jag är helt enkelt med den bastu tradition vilket är samma jag sprungit överallt i Sverige från Malmö till Kiruna, det var först på 2000 talet jag så att någon började skyla sig o även ha badbyxor på sig, o gissa vad vilka tror du det var? Jo Blattarna.
Citera
2016-03-08, 21:08
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
du har ett antal goda poänger och frågeställningar. jag tror att en del argumenterar utifrån nordsvenskt macho- eller finskt sisu-perspektiv vad gäller att visa picken, snarare än att de är smygbögar dock. det har jag ingen åsikt om egentligen, eller det är väl möjligen lite sinnessvagt

men den största objektiva fördelen med att basta med så lite textil som möjligt är att ingen del av kroppen blir onödigt mycket varmare än resten av kroppen. den virade handduken är alltså sjukt jobbig att basta med en längre stund, och det är ganska vitala delar av kroppen vi pratar om. jag klarar det inte i alla fall. och på tal om fördelar är naturligtvis det bästa att basta i en egen, privat bastu

Bra skrivet !
Det feta: Ja det hade jag glömt, det är inte hälsosamt att värma kulorna och ännu mer så om man vill bli pappa, dom häger ju som dom gör av en orsak !
Så där har ju Schering ytterligare en orsak = ej hygieniskt och ej hälsosamt .
Citera
2016-03-08, 21:18
Medlem
Frixys avatar
Det som fascinerar mig allra mest är detta att unga spolingar envisas med att ha kalsonger på sig under badbyxorna. Vad är det för konstigt påfund?
Citera
2016-03-08, 21:19
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues

Bastubadande är inte nyttigt för familjelyckan i någon form, det kan vi nog vara överens om. Men blir det verkligen varmare innanför handduken?
Hur blir det förresten i ett par luftiga badshorts?
Citera
2016-03-08, 21:51
Medlem
Baltarzars avatar
Citat:
Bastubadande är inte nyttigt för familjelyckan i någon form, det kan vi nog vara överens om. Men blir det verkligen varmare innanför handduken?
Hur blir det förresten i ett par luftiga badshorts?

Nu blir det en till .
Du sa själv i ditt första inlägg: " har jag trots relativt mycket bastubadande i ungdomen "
Sen tror du man torkar sig med samma handduk man sitter på , nu säjer du det jag fetade ovan.
Självklart blir det betydligt varmare !!!
Och vilken typ av badbyxor använder du? som inte den inre linningen tajtar kulorna mot kropp och gjorda i ett yttre material som vädrar dålig i en bastu.

För att vara en person som säger sig ha relativt mycket bastubadande, så förstår jag nada över dom frågor du ställer o dina ifrågasättande ?
Med din erfarenhet borde ju det vara en självklarhet att man har badbyxor på sig i bastun pga ohygieniskt och o hälsa!
Citera
2016-03-08, 22:21
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Nu blir det en till .
Du sa själv i ditt första inlägg: " har jag trots relativt mycket bastubadande i ungdomen "
Sen tror du man torkar sig med samma handduk man sitter på , nu säjer du det jag fetade ovan.
Självklart blir det betydligt varmare !!!
Och vilken typ av badbyxor använder du? som inte den inre linningen tajtar kulorna mot kropp och gjorda i ett yttre material som vädrar dålig i en bastu.

För att vara en person som säger sig ha relativt mycket bastubadande, så förstår jag nada över dom frågor du ställer o dina ifrågasättande ?
Med din erfarenhet borde ju det vara en självklarhet att man har badbyxor på sig i bastun pga ohygieniskt och o hälsa!
Jag har inte forskat i saken, bara tycker att det rent teoretiskt är underligt att en handduk kring en omkring 30 grader varm kroppsyta som kommer från en kall pool värmer effektivt i en 90 grader varm bastumiljö, borde väl i alla fall till en början snarare isolera mot värmen utanför.
Jag brukade näcka på den tiden när jag bastade så har inte koll på hur det ligger till i praktiken.

Nuförtiden bastar jag väldigt sällan, måste vara 5 år sedan jag var i en bastu senast. När jag badar använder jag ett par ganska stora badbyxor i snabbtorkande tunt syntetmaterial vilket är praktiskt vid hederligt svenskt badande utomhus med spontana dopp då och då. Nätet inuti är förresten bortklippt så det känns väldigt fritt.
Tror nog att dom skulle vara ganska praktiska som bastubadbyxor faktiskt. Vid närmare eftertanke så ska jag nog gå och sätta mig med mina badbyxor i bastun nästa gång jag är i ett badhus så kanske jag eventuellt kan få tillfälle att lufta mina åsikter IRL. Vi kanske ses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in