2016-03-07, 17:50
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Hej tråden, jag har under 2 år haft Venlafaxine+Mirtazapine.. Venlafaxinet räddade mitt liv under de första åren, men sedan så började jag bli mer tolerant mot medicinen och effekten avtog. Så vid min nästa depression episod så kunde jag ej ta mig ur den. Jag har Autistiska drag samt depression möjligtvis djup depression.

Idag så vart jag rekommenderad Brintellix av min Läkare som även hävdade att den hade mycket färre biverkningar än Venlafaxinet. Så jag hoppas att denna medicin hjälper mig ur denna kroniska-depression som bara blir värre och värre. Jag har även testat SRRI eller vad det heter, jag vart sämre av dem. Har även fått ut Circadin(melatonin) för sömnen.

Min sista chansning är nu Brintellix, mitt liv hänger på det, jag hoppas att det funkar! Jag vettifan vad jag ska annars göra.. man blir helt desperat i dessa lägen och kan bara hoppas på det bästa. Jag hatar depression, mentalt jävla jobbigt och man känner sig begränsad och handikapppad
Citera
2016-03-07, 17:52
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iehet
Hallå. Jag har gått på venlafaxin i ca 2 år och håller på fasar ut den för att börja med Brintellix. Nackdelen med venlafaxin var ju alla biverkningar, just det sexuella var ju horribelt. Så tänkte höra hur ni andra fungerar på Brintellix? Hur är biverkningarna? Jag har tagit dem i 4 dagar nu. Första dagen fick jag huvudvärk och illamående, eller kände mig mer åksjuk. Nu känner jag inget alls av det. Lite piggare och mer fokuserad på morgonen. Dock låg dos än. Men funkar det i längden är den stora frågan?

Hej, jag tror vi sitter i samma båt eftersom jag med har gått på Venlafaxin innan och nyligen bytt till Brintellix, imorgon börjar jag med startdosen. Hur känner du att du har blivit mer fokuserad och pigg på morgonen? Kan du vidareutveckla det? Mvh..
Citera
2016-03-07, 22:06
Medlem
Mrs.MiaWallaces avatar
Jag kan ju följa upp lite på min erfarenhet av Brintellix.
Har nu varit utan i 3 månader och jag märkte betydligt hur mycket mer ledsen och deprimerad jag blev. Jag la aven än med Lamotrigin för att jag vill se om det verkligen var medicinerna som var problemet. Kliandet har fortsatt och är nu främst på benen från låran och ner till föttena. Har bara röda flammig utslag på föttena för tillfället, men det kliar ändå över hela kroppen.

Var hos hudläkare idag som direkt misstänkte skabb, och hon och en sjuksköterska satt i nästan två timmar och petade med nålar och stirrade under förstoringsapparater, men de kunde absolute inte hitta något djur.

De ville ändå behandla mig så nu genomlider jag det. Jag har absolut inga förhoppningsvis över att detta ska hjälpa, men jag är desperat.

De ska anmäla biverkningen till Läkemedelels just för att det tydligen är viktigt med nya mediciner.

Har nu gått med intensiv klåda över allt kroppen i lite över 3 veckor och jag är desperat.

Mitt dock säga att jag faktiskt fick väldigt bra effetk av Brintellix under den korta tiden innan utsladen började.
Citera
2016-03-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Hej, jag tror vi sitter i samma båt eftersom jag med har gått på Venlafaxin innan och nyligen bytt till Brintellix, imorgon börjar jag med startdosen. Hur känner du att du har blivit mer fokuserad och pigg på morgonen? Kan du vidareutveckla det? Mvh..

Grejen är att jag sover i snitt 5 timmar natten och brukar vara ganska seg. Nu känner jag mig ändå pigg och på gång. Kan dock inte säga att jag känner av något ångestdämpande eller liknande, men det är för tidigt att uttala sig om. Får nog ge det några veckor. Den största orsaken till mitt byte va just bieffekterna, för mig var det inte värt det längre. Bota en sak och få 5 andra negativa istället.
Citera
2016-03-07, 22:49
Medlem
Kan även tillägga att jag inte upplevt klåda. Dock läst att många fått det.
Citera
2016-03-08, 11:15
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Jag tog första dosen idag, fick efter ca sådär 10 minuter lätt huvudvärk, torr i munnen.

Jag har inte så höga förhoppningar men än så länge har endast SNRI mediciner hjälpt mig med min depression samt social-isolering. Kanske är SSRI rena place-bo? Eller så är de jävligt svaga i substanserna.

Då har jag provat, cipralex = ännu mer depression
Sertalin=Självmordstankar som jag aldrig har haft innan.
Zoloft=rävgift

Jag har aldrig hört någon må bra på SSRI, eller har jag fel?
Citera
2016-03-08, 11:31
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Jag tog första dosen idag, fick efter ca sådär 10 minuter lätt huvudvärk, torr i munnen.

Jag har inte så höga förhoppningar men än så länge har endast SNRI mediciner hjälpt mig med min depression samt social-isolering. Kanske är SSRI rena place-bo? Eller så är de jävligt svaga i substanserna.

Då har jag provat, cipralex = ännu mer depression
Sertalin=Självmordstankar som jag aldrig har haft innan.
Zoloft=rävgift

Jag har aldrig hört någon må bra på SSRI, eller har jag fel?

Fortsätt gärna att rapportera hur det går för dig med denna medicin - jag är mycket nyfiken!

Det är fel tråd att diskutera SSRI - finns många andra trådar för det.

Jag säger inte att du påstår det - utan för alla, rent generellt, så är Brintellix ingen SSRI (ifall någon nu skulle tro det).
Citera
2016-03-08, 13:24
Medlem
Har kört på 5 dagar nu med Brintellix och venlafaxin. Idag var sista dagen och jag ska bara ha Brintellix. Ska bli intressant att se hur utfasningen kommer bli. Hoppas man återfår känslor och livsglädje efter denna tid på venlafaxin.
Citera
2016-03-09, 15:29
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Fortsätt gärna att rapportera hur det går för dig med denna medicin - jag är mycket nyfiken!

Det är fel tråd att diskutera SSRI - finns många andra trådar för det.

Jag säger inte att du påstår det - utan för alla, rent generellt, så är Brintellix ingen SSRI (ifall någon nu skulle tro det).

Påverkar Brintellix enbart seretonin eller även noradrenalin? Jag kunde inte hitta någon information om det.
Citera
2016-03-09, 16:15
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Påverkar Brintellix enbart seretonin eller även noradrenalin? Jag kunde inte hitta någon information om det.
5-HT1A receptor high-efficacy partial agonist/near-full agonist Ki = 15 nM, IA = 80%
5-HT1B receptor partial agonist Ki = 33 nM
5-HT1D receptor antagonist Ki = 54 nM
5-HT3A receptor antagonist Ki = 3.7 nM
5-HT7 receptor antagonist Ki = 19 nM

5-HT1a as well as 5-HT1b agonists have been termed serenics because of their selective ability to inhibit aggressive behavior without sedation in rats and mice. The 5-HT1a is the prototypical receptor involved with Buspar.

5-HT1d antagonists act on the central nervous system, and affect locomotion and most key: anxiety.

5-HT3 receptor antagonists, including those at the a subtype, may have potential anxiolytic, antidepressant, and cognitive effects.

5-HT7 receptor antagonists may be involved in mood regulation, suggesting that they may be useful in the treatment of depression. There is also evidence that they increase cognition.

Worth mentioning also is vortioxetine's 46nm affinity at b1 adrenergic_receptor (which may contribute to side effects) and negligible NET blockade.

http://www.dr-bob.org/babble/20140328/msgs/1063966.html
Citera
2016-03-09, 17:49
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Dag 2 jag kände lite mer ork att ta itu med vardagssysslor. Jag kände mig mer nyfiken på livet att gå på stan och vistas bland människor. Musiken i mina hörlurar vart mer inlevelserikt, jag kunde njuta av låtarna som jag inte har gjort enda sen barnsben.

Bättre fokus, mindre arg på andra eller mig själv. Har dock fått ett sämre tidsupfattning, tar dagarna som kommer istället, lite mer spontan kanske man kan säga. Så har jag upplevt det än så länge.

Samt lite lätt huvudvärk. Kommer med mer uppdatering inom kort.. =)
Citera
2016-03-09, 20:02
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Dag 2 jag kände lite mer ork att ta itu med vardagssysslor. Jag kände mig mer nyfiken på livet att gå på stan och vistas bland människor. Musiken i mina hörlurar vart mer inlevelserikt, jag kunde njuta av låtarna som jag inte har gjort enda sen barnsben.

Bättre fokus, mindre arg på andra eller mig själv. Har dock fått ett sämre tidsupfattning, tar dagarna som kommer istället, lite mer spontan kanske man kan säga. Så har jag upplevt det än så länge.

Samt lite lätt huvudvärk. Kommer med mer uppdatering inom kort.. =)

Tack! Har du sagt vad du har för "fel"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in