Citat:
Ursprungligen postat av
Powen
Mot depression precis! Testat sertralin,venlafaxin,cipralex utan bra resultat. Så fick denna nu att pröva. SKa hämta ut den i morgon tänkte jag och börja med den.
Hej!
Började med Brintellix för 3 dagar sen efter att ha avslutat 1 år med Venlaflaxin.
Har tagit medicin för utmattningsdepression och utmattningssyndrom (utbränd).
Varit 100% sjukskriven i 1,5 år (men börjar arbetsträna om en månad).
Historik: Citalopram 2008 (blev för likgiltig och sexuella problem), Valdoxan 2014 (Funkade jättebra helt utan biverkningar och bra för sömnen, men efter 5 mån blev mina levervärden jättehöga och jag blev tvungen att sluta besviket, då det är väldigt ovanligt).
Hatade Venlaflaxin (2015) samtidigt som det tog bort min ångest helt. Kände mig alldeles för avtrubbad och de sexuella biverkningarna gick inte att leva med.
Trodde jag skulle klara av att vara utan medicin efter att ha slutat med Venlaflaxin vid årskiftet 15/16, men känner att jag inte kommer kunna ta mig själv upp ur negativiteten och börja jobba igen utan medicin.
Var superskraj för Brintellix för att det är så nytt och min läkare vet knappt något om det trots att han är överläkare i psykiatri. Inte så konstigt ifs då det släpptes ganska nyligen på svenska marknaden.
Hur som helst så gillade jag detaljen att Brintellix kan hjälpa till med de kognitva problemen vid depression (att komma över tröskeln att ta tag i vardagssaker).
Var väldigt orolig för biverkningar som illamående och klåda, men läste på ordentligt innan jag tog första tabletten och kom fram till att ta allergitablett nån timmer innan Brintellix och ser även till att ha ätit ordentligt innan jag tar medicinen.
Första dagen mådde jag liiiite illa, men inga som helst biverkningar sen dess hittills. Nu kommer jag säkert Jinxa skiten ur det här bara för att jag skriver det, men ville bara nämna hur jag tagit medicinen för er som ska börja så kanske ni slipper de vanligaste biverkningarna med illamående och klåda?
Jag vill tillägga att jag har pollenallergi, så jag skulle oavsett börja ta Antihistamin nu inför våren.
Ja och hur känns medicinen än så länge?
Haft betydligt mindre oro/ångest dagtid hittills. Dock haft en del ångest kvällstid vilket säkert kommer stabilisera sig. En stor skillnad jag märkte idag var just det kognitiva effekterna. Hade massvis med saker jag behövde göra idag som jag normalt sätt hade tyckt var extremt jobbiga att ta tag i och normalt sätt hade jag skjutit upp det till senare under dagen och säkerligen bara gjort 1 av 5 saker.
Men det var som att spärren som säger "fan jag pallar inte" var borta även om jag innerst inne inte orkade. Så istället för att skjuta upp det bara gjorde jag det utan större eftertanke. Det slutade med att jag till och med gjorde fler saker än jag tänkt bara i farten (utan att vara speedad på något sätt).
Sexuellt har jag inte märkt nått första 2 dagarna, men eventuellt idag lite svårare att hålla fokus och "komma". Men jag var också väldigt trött idag så det är alldeles för tidigt att sia om.
Jag kommer uppdatera när det gått lite mer tid, men ville bara passa på att skriva lite då det finns en del som precis börjat eller ska börja ta medicinen. Skönt att kunna prata med andra om en så ny medicin, speciellt när det är jobbigt som det är att börja ta vilken typ av anti-depp det än må vara.
Hoppas detta hjälpte någon.
Återkommer!
/C