2016-02-25, 19:10
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.MiaWallace
Jag började få lite smått av klåda de första cirka två veckorna av Brintellix, och har nu haft utslag och helt sinnessjuk klåda över hela kroppen i en och en halv vecka. Jag slutade direkt ta medicinen när jag såg de första utslagen men det har snarare blivit värre. Har fått tre olika krämer och piller och fick även dricka något idag på VC, inget hjälper. Skulle få remiss till nån hudläkare men jag antar att det blir många fler sömnlösa nätter. Det är inte säkert att detta är på grund av Brintellixen men jag fattar inte vad det annars kan vara, men förstår inte varför inga piller och krämer jag får hjälper heller. Blir totalt galen på kliandet, aldrig varit med om något mer frustrerande.

Jag har läst runt och det verkar som att klåda är en möjlig biverkning då flera har fått det av Brintellix.
Citera
2016-02-28, 22:04
Medlem
Powens avatar
Fått den utskrivet och tänkte börja med den. Vad har jag att vänta mig? Min läkare sa att den hade få biverkningar. Är det bättre än SSRi?
Citera
2016-02-29, 08:18
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Fått den utskrivet och tänkte börja med den. Vad har jag att vänta mig? Min läkare sa att den hade få biverkningar. Är det bättre än SSRi?

Den är bättre på det viset att den har färre biverkningar. Vad får du den för? Depression?
Det är så lurigt med psykofarmaka. Folk svarar så olika på dom.
Citera
2016-02-29, 17:54
Medlem
Powens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Den är bättre på det viset att den har färre biverkningar. Vad får du den för? Depression?
Det är så lurigt med psykofarmaka. Folk svarar så olika på dom.

Mot depression precis! Testat sertralin,venlafaxin,cipralex utan bra resultat. Så fick denna nu att pröva. SKa hämta ut den i morgon tänkte jag och börja med den.
Citera
2016-02-29, 18:13
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Mot depression precis! Testat sertralin,venlafaxin,cipralex utan bra resultat. Så fick denna nu att pröva. SKa hämta ut den i morgon tänkte jag och börja med den.

Hoppas att den hjälper dig att må bättre!
Citera
2016-02-29, 23:01
Medlem
Citat:

Hej!

Började med Brintellix för 3 dagar sen efter att ha avslutat 1 år med Venlaflaxin.
Har tagit medicin för utmattningsdepression och utmattningssyndrom (utbränd).
Varit 100% sjukskriven i 1,5 år (men börjar arbetsträna om en månad).

Historik: Citalopram 2008 (blev för likgiltig och sexuella problem), Valdoxan 2014 (Funkade jättebra helt utan biverkningar och bra för sömnen, men efter 5 mån blev mina levervärden jättehöga och jag blev tvungen att sluta besviket, då det är väldigt ovanligt).

Hatade Venlaflaxin (2015) samtidigt som det tog bort min ångest helt. Kände mig alldeles för avtrubbad och de sexuella biverkningarna gick inte att leva med.
Trodde jag skulle klara av att vara utan medicin efter att ha slutat med Venlaflaxin vid årskiftet 15/16, men känner att jag inte kommer kunna ta mig själv upp ur negativiteten och börja jobba igen utan medicin.

Var superskraj för Brintellix för att det är så nytt och min läkare vet knappt något om det trots att han är överläkare i psykiatri. Inte så konstigt ifs då det släpptes ganska nyligen på svenska marknaden.
Hur som helst så gillade jag detaljen att Brintellix kan hjälpa till med de kognitva problemen vid depression (att komma över tröskeln att ta tag i vardagssaker).
Var väldigt orolig för biverkningar som illamående och klåda, men läste på ordentligt innan jag tog första tabletten och kom fram till att ta allergitablett nån timmer innan Brintellix och ser även till att ha ätit ordentligt innan jag tar medicinen.
Första dagen mådde jag liiiite illa, men inga som helst biverkningar sen dess hittills. Nu kommer jag säkert Jinxa skiten ur det här bara för att jag skriver det, men ville bara nämna hur jag tagit medicinen för er som ska börja så kanske ni slipper de vanligaste biverkningarna med illamående och klåda?
Jag vill tillägga att jag har pollenallergi, så jag skulle oavsett börja ta Antihistamin nu inför våren.

Ja och hur känns medicinen än så länge?
Haft betydligt mindre oro/ångest dagtid hittills. Dock haft en del ångest kvällstid vilket säkert kommer stabilisera sig. En stor skillnad jag märkte idag var just det kognitiva effekterna. Hade massvis med saker jag behövde göra idag som jag normalt sätt hade tyckt var extremt jobbiga att ta tag i och normalt sätt hade jag skjutit upp det till senare under dagen och säkerligen bara gjort 1 av 5 saker.
Men det var som att spärren som säger "fan jag pallar inte" var borta även om jag innerst inne inte orkade. Så istället för att skjuta upp det bara gjorde jag det utan större eftertanke. Det slutade med att jag till och med gjorde fler saker än jag tänkt bara i farten (utan att vara speedad på något sätt).

Sexuellt har jag inte märkt nått första 2 dagarna, men eventuellt idag lite svårare att hålla fokus och "komma". Men jag var också väldigt trött idag så det är alldeles för tidigt att sia om.

Jag kommer uppdatera när det gått lite mer tid, men ville bara passa på att skriva lite då det finns en del som precis börjat eller ska börja ta medicinen. Skönt att kunna prata med andra om en så ny medicin, speciellt när det är jobbigt som det är att börja ta vilken typ av anti-depp det än må vara.

Hoppas detta hjälpte någon.

Återkommer!
/C
Citera
2016-03-01, 13:11
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tutans

Hoppas detta hjälpte någon.

Återkommer!
/C

Det uppskattas! Inväntar nästa rapport och hoppas att du svarar bra på behandlingen utan för många biverkningar
Citera
2016-03-02, 14:48
Medlem
Sweeper80s avatar
Ingen med OCD som äter Brintellix?
Citera
2016-03-02, 16:50
Medlem
MissFitt73s avatar
Jag kan inte rekommendera den medicinen. Är glad att jag tog beslutet själv att sluta. Hela huvudet omgavs med ett töcken där jag inte kunde fokusera tankar eller hänga med i normala samtal. Kändes som adhd i huvudet fast att man inte kunde omsätta energin i hjärnan till nåt positivt. Blev ofokuserad och ointresserad av allt.
Citera
2016-03-02, 18:25
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Jag kan inte rekommendera den medicinen. Är glad att jag tog beslutet själv att sluta. Hela huvudet omgavs med ett töcken där jag inte kunde fokusera tankar eller hänga med i normala samtal. Kändes som adhd i huvudet fast att man inte kunde omsätta energin i hjärnan till nåt positivt. Blev ofokuserad och ointresserad av allt.

Hur länge åt du den?
Citera
2016-03-02, 19:48
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Hur länge åt du den?
6 månader ca.
Citera
2016-03-07, 09:52
Medlem
Hallå. Jag har gått på venlafaxin i ca 2 år och håller på fasar ut den för att börja med Brintellix. Nackdelen med venlafaxin var ju alla biverkningar, just det sexuella var ju horribelt. Så tänkte höra hur ni andra fungerar på Brintellix? Hur är biverkningarna? Jag har tagit dem i 4 dagar nu. Första dagen fick jag huvudvärk och illamående, eller kände mig mer åksjuk. Nu känner jag inget alls av det. Lite piggare och mer fokuserad på morgonen. Dock låg dos än. Men funkar det i längden är den stora frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in