2016-03-07, 23:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag försvarar henne, liksom jag försvarar Aregawi. De har använt ett tillåtet medel, missat att det blivt otillåtet, och blir fälld för doping. Det är rimliga förmildrande omständigheter. Den svenska dömande mentaliteten medför dock att alla skriker högt om hur oerhört omoraliskt det är, mest för att manifestera sin egen överlägsna moral.
Kan du då förklara varför man väljer att inta ett preparat som är tillför hjärtpatienter?

Givetvis gjorde dem det med vetskap om prestationshöjning, och fullt medvetna om att det bara var en tidsfråga innan det skulle klassas. Om man då "missar" att det blivit klassat är bara ren jävla efterhandskonstruktion.

Det är ingen hemlighet att Wada haft preparatet på sin övervakningslista i över ett år, och det var givetvis världseliten medvetna om. Tror du verkligen att de inte har koll på vilka ämnen som är och kommer att bli förbjudna.

Är något förbjudet så är det förbjudet, oavsett om det blev det för över tre månader sedan, två år sedan eller igår. Det är deras förbannade skyldighet att hålla koll på sådant. Speciellt när man medvetet stoppar i sig skit som de överhuhvdtaget inte behöver.

Preparatet blev dopingklassat av en anledning..
Citera
2016-03-07, 23:56
Medlem
Citat:
Jag försvarar henne, liksom jag försvarar Aregawi. De har använt ett tillåtet medel, missat att det blivt otillåtet, och blir fälld för doping. Det är rimliga förmildrande omständigheter. Den svenska dömande mentaliteten medför dock att alla skriker högt om hur oerhört omoraliskt det är, mest för att manifestera sin egen överlägsna moral.

Medlet har varit på watch list i ett år, alltså inte en nyhet att det blir otillåtet och tar bort den förmildrande omständighet du påvisar. Finns inget som är särskilt svenskt med att fördöma dopning, heller, men det är bara en åsikt.
Citera
2016-03-08, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Medlet har varit på watch list i ett år, alltså inte en nyhet att det blir otillåtet och tar bort den förmildrande omständighet du påvisar. Finns inget som är särskilt svenskt med att fördöma dopning, heller, men det är bara en åsikt.

jodå nog fan har söta lilla masha trampat i klaveret att förknippas med doping skyldig eller ej är aldrig bra kommer alltid stämplas som fuskare oavsett så vi har nog sett det sista från henne nu

ska bli intressant och se vad hon mer har å säga om detta
Citera
2016-03-08, 00:07
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Kan du då förklara varför man väljer att inta ett preparat som är tillför hjärtpatienter?
För att det är prestationshöjande. Frågor på det?
Citat:
Givetvis gjorde dem det med vetskap om prestationshöjning, och fullt medvetna om att det bara var en tidsfråga innan det skulle klassas. Om man då "missar" att det blivit klassat är bara ren jävla efterhandskonstruktion.

Det är ingen hemlighet att Wada haft preparatet på sin övervakningslista i över ett år, och det var givetvis världseliten medvetna om. Tror du verkligen att de inte har koll på vilka ämnen som är och kommer att bli förbjudna.

Är något förbjudet så är det förbjudet, oavsett om det blev det för över tre månader sedan, två år sedan eller igår. Det är deras förbannade skyldighet att hålla koll på sådant. Speciellt när man medvetet stoppar i sig skit som de överhuhvdtaget inte behöver.

Preparatet blev dopingklassat av en anledning..

Jag skall ta ett jämförande exempel. Jag har nyligen fått böter vid en fartkamera. Jag har känt till kameran. Jag har känt till hastighetsändrigen vid vägpartiet i fråga. Likväl så missar jag att bromsa in tillräckligt och får böter. Jag körde inte speciellt fort, hade inte bråttom eller nåt. Jag bara missade att bromsa in tillräckligt. Samma drabbar hundratals, kanske tusentals, årligen.
Så ja, det är möjligt att missa även väntade ändringar.
Citera
2016-03-08, 00:08
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Jo det är väldigt svenskt.
Citera
2016-03-08, 00:12
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
För att det är prestationshöjande. Frågor på det?

Jag skall ta ett jämförande exempel. Jag har nyligen fått böter vid en fartkamera. Jag har känt till kameran. Jag har känt till hastighetsändrigen vid vägpartiet i fråga. Likväl så missar jag att bromsa in tillräckligt och får böter. Jag körde inte speciellt fort, hade inte bråttom eller nåt. Jag bara missade att bromsa in tillräckligt. Samma drabbar hundratals, kanske tusentals, årligen.
Så ja, det är möjligt att missa även väntade ändringar.
Väldigt dålig liknelse, en fortkörning är inte riktigt i klass med att fuska på allra högsta elitnivå.

I vilket fall så är båda förbjudna.

F.ö så svarade du ju på anledning av att man tar preparatet. För att på ett otillåtet sätt ge sig ett försprång gentemot sina motståndare. Vilket är detsamma som att fuska.

Edit: Nu kommer det fram lite fler uppgifter här..

Citat:
Anledningen till att hon inte visste att preparatet blev dopingklassat var att hon - enligt egen utsago - inte läste Wadas uppdaterade lista över förbjudna substanser, trots att den skickades ut till henne.

Även Rusada (den ryska antidopingbyrån) skickade ut information om de substanser som skulle förbjudas. Redan den 30 september meddelade de på sin hemsida att det skulle komma att dopingklassas vid årsskiftet.
http://www.expressen.se/sport/tennis/maria-sjarapova-har-akt-fast-for-doping/
Du försvar fortfarande fusket antar jag?
Senast redigerad av SilentVictory 2016-03-08 kl. 00:20.
Citera
2016-03-08, 00:26
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Väldigt dålig liknelse, en fortkörning är inte riktigt i klass med att fuska på allra högsta elitnivå.

I vilket fall så är båda förbjudna.

F.ö så svarade du ju på anledning av att man tar preparatet. För att på ett otillåtet sätt ge sig ett försprång gentemot sina motståndare. Vilket är detsamma som att fuska.

Nej det som är tillåtet är inte otillåtet. Det är endera. Typiskt svenskt att försöka misstänkliggöra tillåtna metoder.

Trafikboten är en bra liknelse i den mening att det visar att man lätt kan missa även förväntade ändringar. Att det är olika nivå saknar betdelse. Det visar att det mänskliga psyket kan fungera ologiskt och bidra till regelbrott fastän inget egentligt uppsåt fanns.
Citera
2016-03-08, 00:30
Medlem
Citat:
Jag tror inte Sharapova är så jävla korkad att hon fortsätter med det preparatet medvetet efter att det blivit dopingklassat om hon visste om det. Jävligt nonchalant av henne och hennes stab men om man ska dopa sig med flit så gör man väl inte det med ett preparat som precis blivit dopingklassat och som man vet att man kommer att söka efter.

Att hon skulle tuta på fullt medveten om att hon kommer torska på första dopingprovet på slutet av sin karriär låter för långsökt.

Ska bli intressant att se vem som behöver vem mest utav WTA och M.Sharapova.
Citera
2016-03-08, 00:32
Medlem
-Obi-Wan-Kenobi-s avatar
Äch låt henne dopas lite :P

Som om kossan serena inte dopat sönder sin feta röv....
Citera
2016-03-08, 08:56
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Frågan är väl om inte dopinglistan har blivit lite sjuk. Jag tycker att det har blivit hårklyveri. Det borde finnas olika nivåer på dopingpreparaten. Så att långsiktiga dopingpreparat som steroider, bloddoping etc. där man bygger upp kroppen att bli uthålligare och starkare, borde vara hårdast. Säg 4 års avstängning första gången, livstid andra gången. Dessa medel kallas för Doping. Straffas hårt.

Sen en nivå som är mildrare, där vissa tillfälliga "enhanchers" med kort verkningstid som inte bygger upp, ger en avstängning på 6 månader och böter...och kallas för "något mildare". Sen en prövoperiod.

Sist s.k. tillfälliga stimulanter som bara ger under någon dag, som är lite i gränslandet ger bara diskning och hinder att tävla under en kort tid.

Då slipper vi den här sörjan där det här senaste dopingklassade som Sharapova tog...och Aregawi, blir likaställt med steroider. Absurt.
Citera
2016-03-08, 11:02
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Nej det som är tillåtet är inte otillåtet. Det är endera. Typiskt svenskt att försöka misstänkliggöra tillåtna metoder.

Trafikboten är en bra liknelse i den mening att det visar att man lätt kan missa även förväntade ändringar. Att det är olika nivå saknar betdelse. Det visar att det mänskliga psyket kan fungera ologiskt och bidra till regelbrott fastän inget egentligt uppsåt fanns.
Sorry, men du är en idiot..elr för ett idiotiskt resonemang.

Det är ett ok resonemang för ex ett icke prestationshöjande medel som finns i hälsokostpreparat el dyl..men som hamnat på listan för att det har döljande effekt.

Amfetamin, testosteron, epo o andra PEDs har alla varit lagliga en gång i tiden, innan de hamnat på en dopinglista. Det förmildrar inte själva orsaken till intaget. Skulle ändra din liknelse till att du medvetet kört alldeles för fort o missat att det sattes upp en fartkamera.

Att skidskyttar, löpare, cyklister o nu tennisspelare åker för samma medel får ju alla varningsklockor att ringa. Att ett litet baltbolags medicin är i världens dopingfokus kan omöjligen ses som en slump.

Enda problemet är att metabolismdoping är "nytt" o avvikande mot tidigare form av PEDs så de medlena har inte hamnat på listan förrän nu. Vilket i sig inte innebär att avsikten till att dopa/fuska varit mindre än om de mikrodoserat testo o blodpåsar.

som sagt, metabolismdoping har ryktats vara en stor grej inom cykel sen 5-6 år sen....var bara en tidsfråga innan de hittat medel o folk åker dit.

om man kan baktesta gamla prov för medlet så är risken väldigt stor att vi finner att massor av elitidrottare uppenbarligen behövt hjärtmedicin under flertalet år.

För mig är det inte principen som är problemet med just detta..utan vad symptomen indikerar har pågått sedan länge.
Citera
2016-03-08, 11:12
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Frågan är väl om inte dopinglistan har blivit lite sjuk. Jag tycker att det har blivit hårklyveri. Det borde finnas olika nivåer på dopingpreparaten. Så att långsiktiga dopingpreparat som steroider, bloddoping etc. där man bygger upp kroppen att bli uthålligare och starkare, borde vara hårdast. Säg 4 års avstängning första gången, livstid andra gången. Dessa medel kallas för Doping. Straffas hårt.

Sen en nivå som är mildrare, där vissa tillfälliga "enhanchers" med kort verkningstid som inte bygger upp, ger en avstängning på 6 månader och böter...och kallas för "något mildare". Sen en prövoperiod.

Sist s.k. tillfälliga stimulanter som bara ger under någon dag, som är lite i gränslandet ger bara diskning och hinder att tävla under en kort tid.

Då slipper vi den här sörjan där det här senaste dopingklassade som Sharapova tog...och Aregawi, blir likaställt med steroider. Absurt.
du blandar ihop allting..om du mikrodoserar en cocktail av steroider, peds el blodpåsar så får du korttidsseffekt. men du använder de tunga medlena..se på floyd landis episka etapp i tdf

vad är absurt med att ha hög bestraffning på uthållighetsökande medel? antingen jobbar man med blodet elr så jobbar man med hur musklerna använder det som tillförs...o epo spåret är ju kört nu så då går man väg 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in