2016-03-07, 23:10
Medlem
Hej!

Jag har funderat på en del saker. Dels så verkar jag vara väldigt analyserande, dvs något händer under dagen och sen kan jag gå & fundera på det jättelänge. En liten sak som jag irriterar mig på, kan förstöra en hel dag exempelvis ( har blivit något bättre på att hantera det )

Ett ex. Man är på en arbetsplats och man är trevlig mot folk, sen är det alltid någon som skall komma med en konstig kommentar. Jag får intryck att vissa gör så för att de själva bär på något obearbetat, eller de kanske har mindrevärdeskomplex? Har exempelvis aldrig märkt detta beteende hos någon jag känner som jag tycker är trovärdig och självsäker.

Men vad är det som gör att vissa vill trycka till andra?( som jag upplever det ). Till viss del lite maktspel på nåt sätt. Kan tycka mig se osäkerhet hos personer som beter sig såhär, även om de verkar självsäkra utåt sätt.

Vad är era tankar om detta?

Hur skall man förhålla sig till folk i ens närhet ( som man "tvingas umgås med" )?

Jag märker jag mår bättre av att träna och umgås med vänner. Sen har jag mycket skit jag bär på traumatiska upplevelser som kanske gör att jag är känslig för vissa saker. Men jag tycker det är svårt att umgås med folk ibland.. Måste hitta ett sätt där jag inte påverkas så mycket..

Har ni några tips?
Tack på föhand
Citera
2016-03-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pd79
Hej!

Jag har funderat på en del saker. Dels så verkar jag vara väldigt analyserande, dvs något händer under dagen och sen kan jag gå & fundera på det jättelänge. En liten sak som jag irriterar mig på, kan förstöra en hel dag exempelvis ( har blivit något bättre på att hantera det )

Ett ex. Man är på en arbetsplats och man är trevlig mot folk, sen är det alltid någon som skall komma med en konstig kommentar. Jag får intryck att vissa gör så för att de själva bär på något obearbetat, eller de kanske har mindrevärdeskomplex? Har exempelvis aldrig märkt detta beteende hos någon jag känner som jag tycker är trovärdig och självsäker.

Men vad är det som gör att vissa vill trycka till andra?( som jag upplever det ). Till viss del lite maktspel på nåt sätt. Kan tycka mig se osäkerhet hos personer som beter sig såhär, även om de verkar självsäkra utåt sätt.

Vad är era tankar om detta?

Hur skall man förhålla sig till folk i ens närhet ( som man "tvingas umgås med" )?

Jag märker jag mår bättre av att träna och umgås med vänner. Sen har jag mycket skit jag bär på traumatiska upplevelser som kanske gör att jag är känslig för vissa saker. Men jag tycker det är svårt att umgås med folk ibland.. Måste hitta ett sätt där jag inte påverkas så mycket..

Har ni några tips?
Tack på föhand

Normal och sund reaktion. Bara du inte tjatar det för mycket för dig själv. Gå ut och promenera och rensa huvudet när det känns påfrestande. Hade du inte haft funderingar kring varför vissa gör si eller så, eller om du känner dig utmanad/provocerad av vissa situationer, så hade det varit värre, då hade du inte haft någon naturlig reaktion, och det är ju bara bra, att du tydligen har det. Men älta inte saker och ting för mycket för dig själv, det hjälper sällan och ofta kan man inte påverka hur andra beter sig.
Citera
2016-03-07, 23:23
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Du har helt rätt i att mycket av det du beskriver går att härleda till en dålig självbild eller att man mår dåligt på andra sätt. Oftast så är det nog omedvetet. Det gör beteendet inte mindre svinigt, men den goda nyheten är att det sällan är permanent. Den dåliga nyheten är att det smittar. Snabbt. Precis som du beskriver. Någon säger något konstigt till dig, och du mår sämre resten av dagen. Sannolikheten för att du i din tur också säger något konstigt (utan att ens kanske själv notera det) och får någon annan att må dåligt blir stor. Å andra sidan smittar också vänlighet.

Genom att kunna identifiera sådant och känna till självkänsla, självbild, kognitiv dissonans och liknande fenomen så tror jag att man också blir bättre på att tackla det (du mår bättre som person själv). Och att vara den människan som bryter cirkeln är nog just hur man löser det.

Kort och gott så tror jag att blotta kunskapen om fenomenet kan vara till stor hjälp.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2016-03-07 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in