2016-03-07, 12:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är du på väg till det vanliga new age-tramset om att "kosmisk existens egentligen är en illusion" (och/eller liknande "Matrix"/solipsism-"filosofi")?

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Halmgubbejakt? De brinner ju så bra.

Goddag ... yxskaft.

Citat:
Smolin är en mycket hypotetiserande fysiker ... men det är ju sånt som pseudo-vetenskapare älskar: Att gå vida bortom hypotes-statusen och börja brodera på den.

Citat:
Notera alltså att det är Einstein som påstår att tiden är en "persistent illusion, och att det är Smolin som argumenterar emot.

Notera att det inte är relevant för vad jag skrev.

(Iövrigt användar jag Köpenhamnstolkningen som underlag: Tid är något vi mätar på klockor).
Citera
2016-03-07, 12:31
Medlem
Citat:
Undrar bara varför precis varenda tråd blir likadana och lika trista och lika tomma på information om någonting öht. Vem tjänar på det? Du? Hur? Förklara. Just du.

Eller just jag. Vem tjänar på att det här förvandlas till ett predikoforum? Inte jag åtminstone. Mera förklaringar behövs knappast.
Citera
2016-03-07, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Undrar bara varför precis varenda tråd blir likadana och lika trista och lika tomma på information om någonting öht. Vem tjänar på det? Du? Hur? Förklara. Just du.

Samma missionsmanuals-uppläsande från pådyvlande teister ... samma bemötande.
Vilket t.ex. också inkluderar detta ditt inlägg, som jag just nu besvarar.
Citera
2016-03-07, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men du måste väl erkänna att det är lite kul att vissa ändå försöker bevisa Gud. Dom vrider och vänder på verkligheten, allt för att Gud ska bli möjlig. Och om man inte håller med, eller "förstår" som dom så gärna kallar det, så tar dom det personligt. Vissa är ju "överreligiös", och kan bara se på ett sätt.

Ja det kan jag hålla med om.

Tråden heter ju som den gör och jag har därför undvikit den fram tills nyligen eftersom jag inte kan bevisa Gud .
Det hade ändå varit roligt tycker jag om man kunde diskutera huruvida Guds existens är att jämföra med tidens existens (bara som förslag, säger inte det är samma). Kanske får göra det i en annan tråd.
Citera
2016-03-07, 12:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Eller just jag. Vem tjänar på att det här förvandlas till ett predikoforum? Inte jag åtminstone. Mera förklaringar behövs knappast.

Varför bara ha EN sorts diskussion av något slag öht? Varför inte lite mångfald? Just nu tycker jag det ser ut som att din sida håller på att vinna den här herre-på-täppan-leken. Är det bara bra? Vad ska ni göra sen liksom?
Citera
2016-03-07, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Oj vad du svamlar! Köpenhamnstolkningen är något helt annat. Bryr du dig aldrig om att kolla upp fakta på sånt du påstår själv?

Så Bohr sade INTE: Tid är något vi mätar på klockor. (Vilket ingår i Köpenhamnstolkningens underlag)?

Citat:
(Btw har jag disputerat i fysik.)

Jajaja, och jag var universitets-professor i fysik. (Detta är ironi ang. självutnämnd "auktoritet").
Citera
2016-03-07, 12:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men du måste väl erkänna att det är lite kul att vissa ändå försöker bevisa Gud. Dom vrider och vänder på verkligheten, allt för att Gud ska bli möjlig. Och om man inte håller med, eller "förstår" som dom så gärna kallar det, så tar dom det personligt. Vissa är ju "överreligiös", och kan bara se på ett sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja det kan jag hålla med om.

Tråden heter ju som den gör och jag har därför undvikit den fram tills nyligen eftersom jag inte kan bevisa Gud .

Citat:
Det hade ändå varit roligt tycker jag om man kunde diskutera huruvida Guds existens är att jämföra med tidens existens (bara som förslag, säger inte det är samma).

Det KAN man diskutera ... och det HAR gjorts (om det är på denna tråd eller på nån tråd om "Intelligent Design" minns jeg inte).

OM BARA diskussionen erkännas vara "spekulativ" och inte konkluderande.
Citera
2016-03-07, 12:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför bara ha EN sorts diskussion av något slag öht? Varför inte lite mångfald?

Och vad är det du efterlyser i praksis? Nån sorts mega-universal-All-and-everything-tråd?
Citera
2016-03-07, 12:59
Medlem
Citat:
Varför bara ha EN sorts diskussion av något slag öht? Varför inte lite mångfald? Just nu tycker jag det ser ut som att din sida håller på att vinna den här herre-på-täppan-leken. Är det bara bra? Vad ska ni göra sen liksom?

Det här är ett diskussionsforum om religion. Vill man predika för andra likasinnade så finns det sådana forum också, t.ex. kyrkor och moskéer.

"Vinner" vi (?) här i den här tråden så finns det alltid nya trådar att börja nysta i. Och varför ska vi (?) acceptera orimliga påståenden? Är det bra? Tror du att det leder oss närmare någon sorts sanning?
Citera
2016-03-07, 15:52
Medlem
Tid är en ganska bra analogi till gud.
Båda känns verkliga, men är egentligen koncept skapad av människan.
Citera
2016-03-07, 17:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att tid är det som mäts med klockor ligger till grund för ALL fysik. Men att man var noga med detta blev speciellt viktigt i Einsteins relativitetsteori, redan fr o m den speciella 1905 men inte mindre viktigt i den allmänna 1915. Dvs allting om tidsdilatation osv handlar om vad som skulle uppmätas med riktiga klockor. Och i den mån man har lyckats testa det experimentellt så har klockor uppfört sig precis som teorin förutsäger. Viktigt t ex för att GPS ska fungera.

Poängen i diskussionen var/är frågan om hurvida tid är MERA än ett objektivt fenomen i kosmos, såsom något "absolut" i filosofisk betydelse.

Vilket bl.a. presenterades som en parallel till 'guds' absoluthet. Beklagar att du lät ditt debattfokus skena ut i irrelevante associationer, men det får du stå för själv.
Citera
2016-03-07, 20:12
Medlem
526s avatar
Citat:
Visst säger 526 det; och har sagt det identisk samma i minst 4 år ... med hjälp av sin strawman "väderkvarnskriget", där han i sin egen version av reduktionism försöker begränsa religionsdebatten till en konflikt mellan pådyvlande teism och vetenskap/empiri, och ytterligare och totalt absurd postulerar att hans opposition (~religionskritiker) är (filosofiska) materialister, "scientism'ister" och/eller exklusiva empiriker.

En strawman som antingen är en manifestation av inkompetens/okunskap eller en medveten lögn.
Sluta tramsa om "väderkvarnar". Du är pinsam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in