Citat:
Ursprungligen postat av
526
Det går inte att verifiera. Det handlar om induktion.
Jag är en vetenskapligt tänkande person, men vissa saker kan jag inte bortse ifrån även om de inte är verifierade. Därmed inte sagt att tar de för sanning, men intellektuellt är det svårt att utesluta.
Syftet med att filosofera är att föra tanken framåt, inte att bara begränsa sig till det vi redan vet. Det är att lobotomera sig själv intellektuellt.
Induktion är inte att svamla fritt. Det handlar om att tolka ett fenomen på basen av kvalitativt material. Denna tolkning är preliminär tills dess betydelse senare kan fastställas via analys. Det första steget är att skapa begrepp ur materialet och ställa upp en hypotes. Om du inte kan verifiera att dina begrepp är giltiga ska du vara beredd att förkasta din hypotes och eventuellt ställa upp en ny.
Hos dej fattas begreppsdefinitionen och analysen, och du verkar vara totalt ovillig att granska dina premisser. Dessutom tror jag att du inte har klart för dej vad det är för skillnad på induktion och deduktion. Att du inte kan bortse från vissa saker tyder på att du anser dej ha a priori-kunskap och deducerar information på basen av den. Deduktion, alltså (starkt ihopkopplat med rationalism). Vid induktion handlar det om premisser, och då ska du vara beredd att granska deras giltighet också.
Så glöm snacket om rationalism och induktion, det du sysslar med är rena gissningar.