2016-03-07, 11:58
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ang tid har den framstående och respekterade fysikern Smolin skrivit boken "Time reborn" som är värd att läsa för alla med intresse för Fysik och just tidens natur.
https://en.wikipedia.org/wiki/Time_Reborn
Smolin argues for what he calls a revolutionary view that time is real, in contrast to existing scientific orthodoxy which holds that time is merely a "stubbornly persistent illusion" (Einstein's words).
Tid bara en illusion?
Ta upp din fråga på filosofiforumet.

Citat:
Läs boken eller iaf länken.
Det kanske jag gör om jag någon gång känner ett behov för det.

Citat:
Iaf har 526 grund för sitt påstående.
Vilket av dessa syftar du på?
Citera
2016-03-07, 11:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det du ägnar dig åt är käbbel vilket gör det tråkigt att diskutera.
Tråden handlar om att "bevisa Gud" vilket förvisso är omöjligt.
Det bästa vi kan göra är att visa att Gud är lika obevisbart som mycket annat. Och att vetenskapen ändrar sig i olika frågor, t.ex. angående bevisbarhet.

Citat:
Men denna debatt vill ni religionskritiker inte ta.

Naturligvis vill "vi" religionskritiker inte "ta denna debatt" ... eftersom ditt och 526s utgångläge är strawmannen "väderkvarnskriget".

Skyggboxas mot era egna strawmen kan ni göra själva.

Om falangen av pådyvlande teister däremot var hedeliga nog till att inkludera (filosofisk) rationalism kunne NÅN debatt föras ...

... efter att dessa pådyvlande teister hade lärt sig elementär logik.
Citera
2016-03-07, 12:00
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det bästa vi kan göra är att visa att Gud är lika obevisbart som mycket annat. Och att vetenskapen ändrar sig i olika frågor, t.ex. angående bevisbarhet. Men denna debatt vill ni religionskritiker inte ta. Därför blir diskussionerna så torftiga. Jag tycker det är synd för läsarnas skull.

Håller helt med dig här. Diskussionsklimatet i det här underforumet är onödigt lågt och trist och torftigt på alla nivåer och för alla parter. Läser man här lär man sig aldrig någonting. Så skulle det naturligtvis inte behöva vara. Man KAN ju ha väldigt olika åsikter och föreställningar och ändå ett intressant meningsutbyte. Rättare sagt, det kan ju t o m bli extra inressant då.

Men här är det ju bara någon sorts fånig herre-på-täppan-lek som gäller. Den som orkar skriva flest inlägg vinner.
Citera
2016-03-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det går inte att verifiera. Det handlar om induktion.
Jag är en vetenskapligt tänkande person, men vissa saker kan jag inte bortse ifrån även om de inte är verifierade. Därmed inte sagt att tar de för sanning, men intellektuellt är det svårt att utesluta.
Syftet med att filosofera är att föra tanken framåt, inte att bara begränsa sig till det vi redan vet. Det är att lobotomera sig själv intellektuellt.

Induktion är inte att svamla fritt. Det handlar om att tolka ett fenomen på basen av kvalitativt material. Denna tolkning är preliminär tills dess betydelse senare kan fastställas via analys. Det första steget är att skapa begrepp ur materialet och ställa upp en hypotes. Om du inte kan verifiera att dina begrepp är giltiga ska du vara beredd att förkasta din hypotes och eventuellt ställa upp en ny.

Hos dej fattas begreppsdefinitionen och analysen, och du verkar vara totalt ovillig att granska dina premisser. Dessutom tror jag att du inte har klart för dej vad det är för skillnad på induktion och deduktion. Att du inte kan bortse från vissa saker tyder på att du anser dej ha a priori-kunskap och deducerar information på basen av den. Deduktion, alltså (starkt ihopkopplat med rationalism). Vid induktion handlar det om premisser, och då ska du vara beredd att granska deras giltighet också.

Så glöm snacket om rationalism och induktion, det du sysslar med är rena gissningar.
Citera
2016-03-07, 12:04
Medlem
Citat:
Det bästa vi kan göra är att visa att Gud är lika obevisbart som mycket annat. Och att vetenskapen ändrar sig i olika frågor, t.ex. angående bevisbarhet. Men denna debatt vill ni religionskritiker inte ta. Därför blir diskussionerna så torftiga. Jag tycker det är synd för läsarnas skull.
Men du måste väl erkänna att det är lite kul att vissa ändå försöker bevisa Gud. Dom vrider och vänder på verkligheten, allt för att Gud ska bli möjlig. Och om man inte håller med, eller "förstår" som dom så gärna kallar det, så tar dom det personligt. Vissa är ju "överreligiös", och kan bara se på ett sätt.
Citera
2016-03-07, 12:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Iaf har 526 grund för sitt påstående om att tidens existens inte kan bevisas.

Ät du på väg till det vanliga new age-tramset om att "kosmisk existens egentligen är en illusion" (och/eller liknande "Matrix"/solipsism-"filosofi")?

Citat:
(Och det Smolin försöker göra är att argumentera för att tiden är verklig och spelar roll.)

Smolin är en mycket hypotetiserande fysiker ... men det är ju sånt som pseudo-vetenskapare älskar: Att gå vida bortom hypotes-statusen och börja brodera på den.
Citera
2016-03-07, 12:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Diskussionsklimatet i det här underforumet är onödigt lågt och trist och torftigt på alla nivåer och för alla parter.

Visst, båda den av pådyvlande teister konstant upprepade pseudo-vetenskap, pseudo-filosofi och demagogi ... och dom nödvändigvis något monotona bemötande av dom ständigt samma postulater ... är tråkig.

Om jag själv hade varit teist och försökte marknadsföra 'guds'-konceptet, hade jag inte vald den stagnante metod av uppläsning från missionsmanualen.
Citera
2016-03-07, 12:14
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pegasos
Induktion är inte att svamla fritt. Det handlar om att tolka ett fenomen på basen av kvalitativt material. Denna tolkning är preliminär tills dess betydelse senare kan fastställas via analys. Det första steget är att skapa begrepp ur materialet och ställa upp en hypotes. Om du inte kan verifiera att dina begrepp är giltiga ska du vara beredd att förkasta din hypotes och eventuellt ställa upp en ny.

Hos dej fattas begreppsdefinitionen och analysen, och du verkar vara totalt ovillig att granska dina premisser. Dessutom tror jag att du inte har klart för dej vad det är för skillnad på induktion och deduktion. Att du inte kan bortse från vissa saker tyder på att du anser dej ha a priori-kunskap och deducerar information på basen av den. Deduktion, alltså (starkt ihopkopplat med rationalism). Vid induktion handlar det om premisser, och då ska du vara beredd att granska deras giltighet också.

Så glöm snacket om rationalism och induktion, det du sysslar med är rena gissningar.

Är det här verkligen underforumet om filosofigrenen argumentationsanalys? (Iofs ett bra ämne på många sätt, min dotter tentade precis i det.)

Senast jag kollade hette den iaf religion. Vilket förstås inte betyder att man inte får argumentera emot precis så vildsint som modsen tillåter. Vore kanske ändå lite bra kan jag tycka om iaf en del trådar fick ett annat stuk.
Citera
2016-03-07, 12:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är det här verkligen underforumet om filosofigrenen argumentationsanalys? (Iofs ett bra ämne på många sätt, min dotter tentade precis i det.)

Senast jag kollade hette den iaf religion. Vilket förstås inte betyder att man inte får argumentera emot precis så vildsint som modsen tillåter. Vore kanske ändå lite bra kan jag tycka om iaf en del trådar fick ett annat stuk.

Teologisk filosofi har sin plats på forumet också, annars skulle det bli ett jädrans kross-refererande jämt (och mods brukar låta oss "hållas").
Citera
2016-03-07, 12:19
Medlem
Citat:

Jag kommenterade femhundratjugosexans förhållningssätt till trådämnet. Är det något fel på det?
Citera
2016-03-07, 12:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ät du på väg till det vanliga new age-tramset om att "kosmisk existens egentligen är en illusion" (och/eller liknande "Matrix"/solipsism-"filosofi")?
Halmgubbejakt? De brinner ju så bra.

Citat:
Smolin är en mycket hypotetiserande fysiker ... men det är ju sånt som pseudo-vetenskapare älskar: Att gå vida bortom hypotes-statusen och börja brodera på den.
Notera alltså att det är Einstein som påstår att tiden är en "persistent illusion, och att det är Smolin som argumenterar emot.
Citera
2016-03-07, 12:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Är det här verkligen underforumet om filosofigrenen argumentationsanalys?

Aaah, va' finurligt. Detta subforum skall ha fritt spel för demagogi som flöder över av argumentationsfel ... men ingen möjlighet för direkt och saklig kritik av det.

Du är # femtioelva som försöker dig på denna introduktion av smygcensur.

Men vi kan väl fortsätta på megatråden angående detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in