2016-03-05, 20:32
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Hoppas Dortmund vinner idag. Då är det bara två poäng och jag tror Bayern får svårt att vinna ligan pga Champions League. Någon som håller med?
2016-03-06, 07:29
Medlem
Germanofils avatar
Känns hyfsat säkert att Bayern vinner ligan nu. Avståndet på 5 poäng bibehållet och det tror jag inte att man tappar på de 9 matcher som är kvar. Jag är medveten om att detta uttalande kan låta konstigt för den oinsatte men så överlägsna är faktiskt Bayern i BL...
2016-03-06, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Känns hyfsat säkert att Bayern vinner ligan nu. Avståndet på 5 poäng bibehållet och det tror jag inte att man tappar på de 9 matcher som är kvar. Jag är medveten om att detta uttalande kan låta konstigt för den oinsatte men så överlägsna är faktiskt Bayern i BL...

Samtidigt så fortsätter Dortmund att vinna bakom Bayern. En förlust och en oavgjord räcker för att det ska hänga på målskillnad, i skrivande stund till Bayerns favör.
Fortsätter Bayern spela såhär (undantag första halvlek mot Juventus) så tror jag inte de går prickfritt hela vägen till slutet.
Tyvärr för min del tror jag BL lever vidare ett tag till.
2016-03-06, 14:37
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
Ska tyvärr lägga skorna på hyllan efter säsongen, men otroligt imponerande. Han gick ju in i Hamburg som 35-36 åring och blev en viktig spelare!

Här är en bra artikel om honom från 11 Freunde (på tyska): http://www.11freunde.de/interview/ze-roberto-ueber-die-bundesliga-brasilien-und-seinen-koerper
2016-03-06, 14:38
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Hoppas Dortmund vinner idag. Då är det bara två poäng och jag tror Bayern får svårt att vinna ligan pga Champions League. Någon som håller med?

Nä.
2016-03-06, 16:24
Medlem
Dortmund gör en kanonsäsong i år och har chans att tangera och slå sitt klubbrekord till och med; som ligger på 81 poäng. Skulle de vinna resterande matcher slutar de på 85 poäng, Bayern skulle sluta på 90 poäng. Bayern har ingen chans att varken tangera eller slå sitt klubbrekord denna säsongen.

Jag tycker denna upplagan av Dortmund är den bästa någonsin. Klopps Dortmund var chanslösa på ligatiteln när Bayern blev ruggigt bra. Och ja, de kom till final i CL men då var ju knappast Barcelona, Real, Juventus och Atletico lika bra som de var då som de är nu.
2016-03-07, 00:37
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Dortmund gör en kanonsäsong i år och har chans att tangera och slå sitt klubbrekord till och med; som ligger på 81 poäng. Skulle de vinna resterande matcher slutar de på 85 poäng, Bayern skulle sluta på 90 poäng. Bayern har ingen chans att varken tangera eller slå sitt klubbrekord denna säsongen.

Jag tycker denna upplagan av Dortmund är den bästa någonsin. Klopps Dortmund var chanslösa på ligatiteln när Bayern blev ruggigt bra. Och ja, de kom till final i CL men då var ju knappast Barcelona, Real, Juventus och Atletico lika bra som de var då som de är nu.
Grymt imponerande. Tyvärr har de inte varit så bra när jag sett dem den här säsongen. Jag såg några bra matcher innan juluppehållet annars tycker jag matchen mot Bayern nu senast var deras bästa i år. De har haft en del tur med poängen.

Tyvärr var Bayern bättre nu senast så ligasegern är knappast orättvis. Men jag hoppas fortfarande på Dortmund.
2016-03-07, 17:10
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Grymt imponerande. Tyvärr har de inte varit så bra när jag sett dem den här säsongen. Jag såg några bra matcher innan juluppehållet annars tycker jag matchen mot Bayern nu senast var deras bästa i år. De har haft en del tur med poängen.

Tyvärr var Bayern bättre nu senast så ligasegern är knappast orättvis. Men jag hoppas fortfarande på Dortmund.

Matcherna mot Leverkusen och Schalke hemma samt Gladbach borta var rätt imponerande insatser av Dortmund. Avfärdade de andra konkurrenterna/rivalerna rätt enkelt.

Körde över Gladbach borta, och egentligen Schalke också.

Dortmund under Tuchel är ett så jävla mycket bättre lag än under Klopp. Huruvida de vinner i år är en annan femma, men svårt att ha det som krav med tanke på Bayerns extremt höga nivå. Slår man poängrekord och gör sin bästa säsong någonsin kan man inte begära mer. Att det endast blev kryss igår är nog tyvärr spiken i kistan för att det blir close but no cigar. Men att vara så här bra och ändå legat 5-10p bakom Bayern säger både en hel jävla del om Dortmund men även om Bayern.

Hade det varit en "normal" säsong i Bundesliga så hade detta ju varit en titelkamp rakt av, och antagligen med ett Dortmund som ligavinnare/ledare. Men Bayern är helt enkelt ett halvt snäpp bättre.

Tyckte jag även man såg i matchen nu i helgen. Om det skulle tippa åt endera hållet så var ju en 1-0 seger för Bayern närmare. Dortmund var faktiskt ett halvt nummer för små i den matchen. Bra match, man gör en okej insats, men jag tycker man faktiskt gjorde en förhållandevis dålig match sett till vad den betydde samt hur bra Dortmund vart den här säsongen.
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-03-07 kl. 17:13.
2016-03-07, 17:34
Medlem
Förra säsongen tog ju Bayern bara 79 poäng så denna upplagan av Dortmund hade kunnat vinna ifjol. Nästa säsong blir riktigt spännande då Ancelotti som bekant är en dålig ligatränare.
2016-03-07, 18:14
Medlem
Lekmands avatar
Galet spännande idag. Två av de tre bästa lagen i 2. Bundesliga möter varandra. Om Leipzig vinner matchen vinner de ligan, då har de nio poängs försprång på lika många matcher.

Freiburg började våren med skador på de viktigaste offensiva spelarna, Petersen och Philipp. Två förluster i rad och svackan var ett faktum. Den spelförande taktiken där bollen alltid ska passas runt och inte lämna marken var för enkel för de sämre motståndarna att möta. Det var bara att sätta hög press med många (fula) tacklingar som domarna i andraligan oftare tillåter. Streich ändrade spelsätt, eld bekämpar eld och hårt går mot hårt.

In i truppen kommer Guede, den defensive anfallaren som stressar och pressar och tacklar motståndarnas backar i uppspelet, samtidigt som han inte kan bidra på något sätt i det egna anfallet. Och det där med kort passningsspel och att bygga upp ett anfall, det blev plötsligt inte heller så viktigt. Att tjonga upp bollen mot anfallarna blev det nya heta. Förutom när bollen landar hos Guede och alltid försvinner till motståndaren, har taktiken fungerat varit anmärkningsvärt bra. Tre segrar irad, med 8-1 i målskillnad.

Nu är frågan om taktiken som använts för att slå de typiska, icke-spelförande mittenlagen kommer användas mot Leipzig. Fansen rasar mot det nya spelsättet, och vill inte ha Guede på plan. De vill se ett lag som visar hur vacker fotboll ska spelas, speciellt eftersom Freiburg är så duktiga på det. Offensiven är enastående både till spets och till bredd.

Niederlechner sprang åttor runt försvararna i senaste matchen mot Bielefeld, Grifo har den bästa foten i ligan, Philipp är bäst i laget, och Petersen gör helt enkelt alltid mål. Nästan alla fans vill se de fyra starta, och i så fall blir det en fantastisk match med många mål.

Förutom det stora valet om taktik finns en annan fråga i Streichs huvud. Höhn eller Höfler? Mittbacken Torrejon är skadad, och han var det stora skälet till att man bara släppt in ett mål på tre matcher. Nu måste man ta in en sämre spelare mot ett så duktigt lag som Leipzig. Med Höhn satsar man offensivt, medan Höfler är det tryggare valet. Oavsett kommer defensiven vara sämre, och Freiburg kommer nog inte kunna hålla tätt.

Galet spännande ikväll.

Matchen börjar 20.15.
2016-03-08, 20:28
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netflixandpill
Noterar att Ze Roberto nu 41 år fortfarande spelar på högsta nivå hemma i Brasilien.
Var en intervju med honom i dagens Kicker där han avslöjar att han funderar på att flytta till Tyskland efter avslutad karriär. Dels pga säkerhetsläget som är betydligt bättre än i Brasilien och dels för att han saknar tysk mat och då framför allt Bratkartoffeln (stekt potatis, i regel med lök och tärnat sidfläsk).
2016-03-09, 22:33
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Var en intervju med honom i dagens Kicker där han avslöjar att han funderar på att flytta till Tyskland efter avslutad karriär. Dels pga säkerhetsläget som är betydligt bättre än i Brasilien och dels för att han saknar tysk mat och då framför allt Bratkartoffeln (stekt potatis, i regel med lök och tärnat sidfläsk).

Mums! Nu funderar även jag på att flytta till Tyskland

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in