2016-03-07, 12:53
Medlem
Jag visste ärligt talat inte var jag skulle placera tråden, så mod får gärna flytta om det finns en annan kategori som kan tänkas passa bättre.

Jag började studera denna terminen på ett universitetet som ligger ca. 1,5 h resa från där jag bor. Till en början var allt frid och fröjd, jag fick nya vänner och jag trivdes som fisken i vattnet, tills en lärare bestämde att vi skulle bilda grupper om fyra och tillsammans göra tre inlämningsuppgifter ihop. Jag tycker sedan gymnasiet att det är jobbigt att göra grupparbeten med tanke på hur olika folk är, men bestämde mig för att vara öppen och åtminstone försöka. Sagt och gjort bildade jag grupp med folk jag känt under ett par veckor, vi kan kalla människorna för Kalle, Olivia och Lisa. Jag och Kalle läser samma program, medan Olivia och Lisa enbart läste en kurs tillsammans med oss och spenderade resten av dagarna hemma eller någon annanstans på universitetsområdet.

Första inlämningsuppgiften gick bra. Vi träffades varje eftermiddag ca. 2 h under en veckas tid och gjorde klart inlämningsuppgiften. Alla visste då hur länge vi hade tid att sitta där, exempelvis behövde Olivia alltid gå vid 14:30, och vi alla hjälptes åt att göra tid för inlämningen.

Till den andra inlämningsuppgiften bestämde sig Olivia för att hoppa av kursen, då hon redan läste andra ämnen och kände att hon inte hann med. Tråkigt, men sånt är livet. Men nu började allting skita sig. Trots mina försök att bestämma dagar då vi kunde göra uppgiften ihop, valde både Lisa och Kalle för att leva i nuet och säga "vi gör det en annan dag". Dagar som vi hade bestämt att ses ett visst klockslag valde ibland Lisa att komma 1,5 h senare och ibland att inte komma alls. Kalle levde i sin egen värld och försvann ibland från området någon timme hit och dit. Själv satt jag och kämpade med vår inlämningsuppgift, och sen valde de att dyka upp lite när som helst.

Några dagar senare kunde de komma med panik i blicken och tvinga mig att stanna kvar fastän de visste att jag t.ex. skulle jobba eller tvätta. Till råge på allt blev Kalle och Lisa sura på mig när jag inte hade med mig min dator eller kursboken, på dagar när vi inte hade bestämt gemensamt för att göra inlämningsuppgiften.

Dagen innan uppgiften skulle lämnas in fick vi ett nytt tillskott i gruppen, Isak, som enbart har åkt räkmacka på mig, Kalle och Lisa. Detta eftersom han inte ens hade börjat på uppgiften och bara antog att hans namn skulle stå med på inlämningspappret. Jag var den enda som reagerade och tyckte det var orättvist, men varken Kalle eller Lisa höll med mig, eller så vågar de inte säga ifrån. Samma dag som deadline för uppgiften möter Isak mig på morgonen med "har vi lämnat in uppgiften?!?!", och det är klart att vi hade. Då sa han ok, och gick därifrån! Inte ens ett tack fick varken jag, Kalle eller Lisa.

Nu har jag varit sjuk i 1,5 vecka (maginfluensa) och varit hemma från skolan. Jag har föreslagit att träffas imorgon och sitta på skolan länge och försöka göra klart hela inlämningen, och erbjudit mig att göra en uppgift tills imorgon om de tänkt arbeta med den idag. Men det går inte för sig! Lisa, Kalle och Isak blir sura på mig för att jag är sjuk och stannar hemma och därmed inte är i skolan på dagar som vi har denna kursen. Lisa är den enda som inte orkar komma till skolan för att göra inlämningen på dagar då hon är "ledig". Isak vill kunna bestämma själv om det är värt att komma till skolan, eftersom han är trött och vill sova ut.

Värt att tillägga är att jag är den enda som pendlar dit. Alla andra bor lokalt på orten. Jag vill gärna kunna planera in vilka dagar vi ska ses och göra klart inlämningen, så att jag kan boka in tvättider och hinna städa lägenheten. Ibland kanske jag vill hinna göra något annat också.

Jag är helt mållös! Det är vuxna människor som helt saknar planeringsförmåga, och som lever i nuet. Jag har inte ens fått ett svar på om jag ska göra en uppgift tills imorgon för att vara snäll och hjälpa gruppen. Jag försöker att inte vara den som åker räkmacka på andras prestationer, men nu skiter jag verkligen i det. Blir så jävla less på detta beteendet...

Någon som kan ge ett gott råd? Någon som varit med om något liknande?
Citera
2016-03-07, 12:57
Medlem
1. Du är knappast vuxen när du är i 20-års åldern och studerar på universitetet.
2. Gör uppgiften själv istället.
3. Att du behöver tvätta är en rackarns dålig anledning, tvätta kan du göra när som helst.
4. det är bäst att göra gruppuppgifter precis efter att föreläsningen är klar.
5. Stycka upp uppgiften så alla kan göra sin del? Ifall det är någon som slackar så gör du den delen också.
6. Gilla läget att det alltid kommer att finnas människor som inte klarar av att arbeta.
Citera
2016-03-07, 13:12
Medlem
tOpOffs avatar
Känner igen mig i det mesta du pratar om. Man tror att alla ska vara så seriösa på universitetet / högskolan men det tenderar att bli precis som på gymnasiet. Man kommer aldrig ifrån idioterna.
Citera
2016-03-07, 13:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Känner igen mig i det mesta du pratar om. Man tror atalla ska vara så seriösa på universitetet / högskolan men det tenderar att bli precis som på gymnasiet. Man kommer aldrig ifrån idioterna.
Jag tror tyvärr det är värre än så. Det kravlösa gymnasiet som lullat in elever i bomull kombination med söndercurlade 90-talister gör att ungdomarna (för det är ungdomar som TS beskriver inga riktiga vuxna skiter i ansvar på detta vis) tar med samma lojhet och kravlöshet till högskolan. De är inte redo för högre studierna men har blivit itutade att det är något som de ska göra. När dessutom universitetslärare och lektorer viker sig för kravlösheten, som bl.a. Dick Harrison har framhållit i samtida artiklar, blir det flummigt estetprogram av alltihop.

Mitt råd till dig TS är få lite hår på bröstet och gör uppgiften själv, lämna in och skita i de andra som uppenbart inte kan samarbete. Framhåll detta till läraren att de andra inte dök upp när ni skulle träffas så du fick helt enkelt göra uppgiften själv enbart med ditt eget namn. Det är dem andra som har samarbetssvårigheter och inte du, så du kommer inte bli underkänd för detta jag lovar!
Citera
2016-03-07, 13:38
Medlem
paperboy85s avatar
Grupparbete som läroform är överskattat. Men när man ändå tvingas utsättas för dem gör man många gånger bäst i att dela upp arbetet från början så alla vet exakt vad de ska bidra med och fokusera på.
Citera
2016-03-07, 13:43
Medlem
Grupparbeten suger. Gjorde tre på universitetet och två av dem blev historier som jag tror liknar trådskaparens, även om jag inte läste det så noga.

Har man väl startat grupparbeten med en visst grupp personer som på papper / officiellt är gruppen, är det nämligen oerhört svårt att i praktiken föra "sanktioner" mot de som blankt skiter i projektet och samarbetet. Alltså skiter i det totalt - fullkomligt struntar i att kommunicera med resten av gruppmedlemmarna eller komma på avtalade möten.

Även om man påtalar problemen i ett tidigt skede till kursledaren brukar beskedet vara att ni får "lösa problemen internt i gruppen". Vilket såklart aldrig sker eftersom det inte finns tid att krångla och glidaren/glidarna får i slutändan mycket bra betalt för att göra ingenting - samma betyg som de seriösa gruppmedlemmarna eller ett steg lägre.
Citera
2016-03-07, 13:57
Medlem
R.Rs avatar
Som sagt, dela upp uppgiften så var och en tydligt vet vad de har att göra direkt från start är en god ide. Sen får man väl göra som man vill om det skiter sig och alla inte gör vad de ska. Antingen är man snäll och tar på sig extra arbete så uppgiften ska bli klar. Eller så gör man hela uppgiften själv och lämnar in den med bara sitt eget namn på. Är det stora grupparbeten som är orimliga att kirra på egen hand kan man även lämna in den som den är (i icke komplett form) och märka ut tydligt vem som skrivit vad. Så får läraren ta det med berörd student som inte bidragit till grupparbetet och inte har sitt namn i den. Ni andra ska inte få skit eller icke godkänt på uppgiften för att en i gruppen vägrar göra sin del.

Eftersom dina kamrater inte verkar förstå att visa normal hyfs och respekt så får du sätta ner foten och ryta till. Du har haft magsjuka nu och det är inte ditt fel. Det är absurt att de ska bli sura på dig när de själva vill ha lediga dagar eller inte orkar komma till skolan för att de vill få sova ut. Påpeka det för dem. Har du jobb inplanerat du ska iväg på låter du givetvis inte dem tvinga dig att stanna kvar. Utan du förklarar att de får lära sig att planera i förväg som vuxna människor och så åker du iväg på jobbet. Det är tråkigt när det ska bli tjafs och bråk helt i onödan men den typen av människor lär sig aldrig om du inte sätter ner foten. Fortsätter du vara snäll och mesig kommer de bara vara ännu mer respektlösa.
Citera
2016-03-07, 13:59
Medlem
Om grupparbetet inte fungerar så får du väl meddela kursledaren att så är fallet, och du skickar in en egen inlämning, för att de andra gruppmedlemmarna vägrar att arbeta med dig.

Får man fråga om det var höga antagningskrav för din utbildning? Om det är en utbildning full av folk med dåliga gymnasiebetyg så kan man förvänta sig att många inte "orkar" fara till skolan för att de ska tvätta eller sova. För din egen del kan du tvätta och städa på kvällar och helger, dina veckodagar ska vara arbetsdagar för studier.

Ring gruppmedlemmarna och prata, då vågar de kanske inte dryga som över sms eller mejl, och får du inte tag på dem så säg till kursledaren att de andra gruppmedlemmarna, utöver att de vägrar arbeta med dig, inte ens är anträffbara, så du måste lämna in själv av för att överhuvudtaget kunna lämna in något.
Citera
2016-03-07, 14:13
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Ta upp det där med din handledare SNARAST.
Citera
2016-03-07, 14:16
Medlem
DixieDs avatar
Tråkigt att höra men oftast är det såna problem i gruppen.
Eftersom jag är perfektionist så vill jag göra arbetet själv. Jag gillar inte att man gör halvdant jobb.

Jag brukar dela upp vem som gör vad sen får alla skicka in sin del. Om man nu vill sitta i Bahamas eller i Sverige så får man göra uppgiften. Jag lägger en deadline när alla delar ska ha inkommit för rättning. Jag rättar med kommenterar. Sedan skickar jag till föreläsaren den dagen jag har lagt ut att jag ska göra. Den som inte gjort sin del får skylla sig själv. Det är inte mitt problem.

Om man inte är hård så blir man överkörd. Respekterar man inte deadlines så får man skylla sig själv. Jag brukar skriva namnet på den som inte medverkat och inte har någon del i arbetet.
Citera
2016-03-07, 14:33
Medlem
Baachs avatar
Jag har varit med att både gjort grupparbete med de som är underamitiösa men jag har även gjort grupparbeten med de som är överambitiösa. Vet inte vilket som är värst men det lutar nog åt de överambitiösa. Jag blir tokig på att de kunde sitta i 45 minuter och diskutera om man ska sätta en punkt eller ett kommatecken efter ett visst ord eller att planera in att man ska träffas på helgen för att dubbelkolla arbetet som egentligen är färdigt. Jag har bättre saker för mig på helgerna än att sitta i skolan i 5 timmar och peta i ett färgigt arbete.
Citera
2016-03-07, 14:36
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Jag har varit med att både gjort grupparbete med de som är underamitiösa men jag har även gjort grupparbeten med de som är överambitiösa. Vet inte vilket som är värst men det lutar nog åt de överambitiösa. Jag blir tokig på att de kunde sitta i 45 minuter och diskutera om man ska sätta en punkt eller ett kommatecken efter ett visst ord eller att planera in att man ska träffas på helgen för att dubbelkolla arbetet som egentligen är färdigt. Jag har bättre saker för mig på helgerna än att sitta i skolan i 5 timmar och peta i ett färgigt arbete.

Haha!

Träffad! Jag rättar arbetet 6 gånger innan jag lämnar den. Men tack för din syn. Ska försöka släppa tyglarna lite
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in