2016-03-07, 14:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Grupparbete är egentligen skit. Men samtidigt en bra förberedelse inför yrkeslivet.
Det handlar om att kunna arbeta o kommunicera i grupp. Exakt samma sak som i arbetslivet.
I den riktiga världen kommer man till en redan fungerande grupp o där är det enkelt att bara ta sin roll.

Här är det värre.
Helt klart hade ni en gruppledare som även skötte kommunikationen o då funkade det. När hon försvann fick ni andra nya roller o tillsammans misslyckades ni att ersätta ledaren i gruppen.
Detta är lika mkt ditt fel som de övrigas o något ni måste fixa gemensamt.
Citera
2016-03-07, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag tror tyvärr det är värre än så. Det kravlösa gymnasiet som lullat in elever i bomull kombination med söndercurlade 90-talister gör att ungdomarna (för det är ungdomar som TS beskriver inga riktiga vuxna skiter i ansvar på detta vis) tar med samma lojhet och kravlöshet till högskolan. De är inte redo för högre studierna men har blivit itutade att det är något som de ska göra. När dessutom universitetslärare och lektorer viker sig för kravlösheten, som bl.a. Dick Harrison har framhållit i samtida artiklar, blir det flummigt estetprogram av alltihop.

Mitt råd till dig TS är få lite hår på bröstet och gör uppgiften själv, lämna in och skita i de andra som uppenbart inte kan samarbete. Framhåll detta till läraren att de andra inte dök upp när ni skulle träffas så du fick helt enkelt göra uppgiften själv enbart med ditt eget namn. Det är dem andra som har samarbetssvårigheter och inte du, så du kommer inte bli underkänd för detta jag lovar!
Jag håller med dig angående hur söndercurlade vissa 90-talister är. Många av mina kursare är 90-talister, precis som jag, och har aldrig jobbat en sekund i deras liv. Bor fortfarande hemma hos föräldrarna ett stenkast från skolan och behöver inte lyfta ett finger hemma. Det är klart att de har tid att köra järnet i 10 h dagen innan inlämning. Jag har inte möjligheten att vara i skolan till 21:00 på kvällen utan förvarning, men det är något som för vissa är svårt att förstå...

Jag har nu börjat med uppgiften på egen hand och hoppas att jag hinner klart innan torsdag klockan 12.00. Fick svar på mitt SMS precis - sex timmar efter att jag skickat det. Det här med planering är inte allas starka sida...

Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Grupparbeten suger. Gjorde tre på universitetet och två av dem blev historier som jag tror liknar trådskaparens, även om jag inte läste det så noga.

Har man väl startat grupparbeten med en visst grupp personer som på papper / officiellt är gruppen, är det nämligen oerhört svårt att i praktiken föra "sanktioner" mot de som blankt skiter i projektet och samarbetet. Alltså skiter i det totalt - fullkomligt struntar i att kommunicera med resten av gruppmedlemmarna eller komma på avtalade möten.

Även om man påtalar problemen i ett tidigt skede till kursledaren brukar beskedet vara att ni får "lösa problemen internt i gruppen". Vilket såklart aldrig sker eftersom det inte finns tid att krångla och glidaren/glidarna får i slutändan mycket bra betalt för att göra ingenting - samma betyg som de seriösa gruppmedlemmarna eller ett steg lägre.
Samtidigt får man ha förståelse för kursledaren också. Det förväntas av de att man ska kunna göra en inlämning tillsammans med andra och jag tycker det är tragiskt att många har så pass dålig självdisciplin. Tack och lov kan man bara få godkänt i kursen.

Jag har nu fått påbörja inlämningsuppgiften på egen hand. Blir den inte klar i tid får jag själv komplettera den. Underkänt baserat på deras dåliga samarbetsförmåga tänker jag faktiskt inte få.

Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Som sagt, dela upp uppgiften så var och en tydligt vet vad de har att göra direkt från start är en god ide. Sen får man väl göra som man vill om det skiter sig och alla inte gör vad de ska. Antingen är man snäll och tar på sig extra arbete så uppgiften ska bli klar. Eller så gör man hela uppgiften själv och lämnar in den med bara sitt eget namn på. Är det stora grupparbeten som är orimliga att kirra på egen hand kan man även lämna in den som den är (i icke komplett form) och märka ut tydligt vem som skrivit vad. Så får läraren ta det med berörd student som inte bidragit till grupparbetet och inte har sitt namn i den. Ni andra ska inte få skit eller icke godkänt på uppgiften för att en i gruppen vägrar göra sin del.

Eftersom dina kamrater inte verkar förstå att visa normal hyfs och respekt så får du sätta ner foten och ryta till. Du har haft magsjuka nu och det är inte ditt fel. Det är absurt att de ska bli sura på dig när de själva vill ha lediga dagar eller inte orkar komma till skolan för att de vill få sova ut. Påpeka det för dem. Har du jobb inplanerat du ska iväg på låter du givetvis inte dem tvinga dig att stanna kvar. Utan du förklarar att de får lära sig att planera i förväg som vuxna människor och så åker du iväg på jobbet. Det är tråkigt när det ska bli tjafs och bråk helt i onödan men den typen av människor lär sig aldrig om du inte sätter ner foten. Fortsätter du vara snäll och mesig kommer de bara vara ännu mer respektlösa.
Vår ambition från början var att göra allting tillsammans för att ingen skulle missa något resonemang eller dylikt. När vi väl har träffats har allting funkat, men det är vägen dit som har varit en aning kurvig. Jag ska nog faktiskt ta del av ditt förslag och hänga ut personen som inte gör något eller säga att personen kan ta bort sitt namn från pappret, om personen inte slutar med detta vidriga beteende.

Jag har försökt sätta ner foten innan, men varken Lisa eller Kalle har tagit det på allvar. Det har varit svar i stil med "lugna ner dig, så farligt är det inte". Hur kan man inte bli arg när de prioriterar sömn, jobbintervjuer och allmänt chillande framför något vi ska göra tillsammans? Givetvis åker jag och jobbar som det var tänkt, men det är jobbigt att behöva ändra i mitt tidsschema bara för att de inte kan planera.

Det som jag kan tycka är lite märkligt är att de blir sura på mig när jag inte kan stanna hur länge som helst efter skolan utan någon förvarning. Övriga dagar när de inte "känner" för att stanna kvar efter föreläsningen ska det accepteras att de går raka vägen hem. Hade de varit i min situation med 3 h pendling varje dag och uppstigning 5:15 varje morgon, ja, då hade det varit en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Om grupparbetet inte fungerar så får du väl meddela kursledaren att så är fallet, och du skickar in en egen inlämning, för att de andra gruppmedlemmarna vägrar att arbeta med dig.

Får man fråga om det var höga antagningskrav för din utbildning? Om det är en utbildning full av folk med dåliga gymnasiebetyg så kan man förvänta sig att många inte "orkar" fara till skolan för att de ska tvätta eller sova. För din egen del kan du tvätta och städa på kvällar och helger, dina veckodagar ska vara arbetsdagar för studier.

Ring gruppmedlemmarna och prata, då vågar de kanske inte dryga som över sms eller mejl, och får du inte tag på dem så säg till kursledaren att de andra gruppmedlemmarna, utöver att de vägrar arbeta med dig, inte ens är anträffbara, så du måste lämna in själv av för att överhuvudtaget kunna lämna in något.
Min egna inlämning är påbörjad och ska imorgon meddela kursledaren om hur det har blivit och varför. Otroligt tråkigt att människor som inte ens tar studierna på allvar och samtidigt roffar åt sig av statens pengar...

Inte speciellt höga antagningskrav, då jag läser ett naturvetenskapligt kandidatprogram tillsammans med folk som läser delar av det och vi är en blandad mix av fysiker, kemister osv. Det som förvånar mig är att merparten av folket där har haft bra betyg och till synes motiverade människor. Jag tycker det är tragiskt att unga vuxna människor inte ens klarar av att planera sin arbetsvecka i god tid
Citera
2016-03-07, 18:09
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom2
Vår ambition från början var att göra allting tillsammans för att ingen skulle missa något resonemang eller dylikt. När vi väl har träffats har allting funkat, men det är vägen dit som har varit en aning kurvig. Jag ska nog faktiskt ta del av ditt förslag och hänga ut personen som inte gör något eller säga att personen kan ta bort sitt namn från pappret, om personen inte slutar med detta vidriga beteende.

Jag har försökt sätta ner foten innan, men varken Lisa eller Kalle har tagit det på allvar. Det har varit svar i stil med "lugna ner dig, så farligt är det inte". Hur kan man inte bli arg när de prioriterar sömn, jobbintervjuer och allmänt chillande framför något vi ska göra tillsammans? Givetvis åker jag och jobbar som det var tänkt, men det är jobbigt att behöva ändra i mitt tidsschema bara för att de inte kan planera.

Det som jag kan tycka är lite märkligt är att de blir sura på mig när jag inte kan stanna hur länge som helst efter skolan utan någon förvarning. Övriga dagar när de inte "känner" för att stanna kvar efter föreläsningen ska det accepteras att de går raka vägen hem. Hade de varit i min situation med 3 h pendling varje dag och uppstigning 5:15 varje morgon, ja, då hade det varit en annan sak.

Jag gillar er ambition men som du märkt så är det tyvärr sällan så det fungerar i praktiken. Förmodligen hade det varit enklare om ni kanske träffats en eller ett par gånger och sen tagit resten över nätet/telefon. Typ en träff i början av uppgiften och så kanske en träff på slutet för att stämma av och gå igenom allt. Men kör på den planen du, tycker inte läraren kan ge dig underkänt iallafall om det framgår att andra inte gjort det de ska.

Märkligt ja men absolut inget som förvånar mig, bristande självinsikt och en oförmåga att sätta sig in i andras situation verkar vara vad som präglar vårt samhälle idag, stött på liknande attityder otaliga gånger. Man måste inte alltid bli tvärarg för att sätta ner foten utan det viktiga är att man markerar när någonting inte är okej. Får du ingen respons kör du ditt eget race. Så i ditt fall t ex hade jag bara sagt åt dem att min tid är lika viktig som deras och klarar de inte av att hålla tider eller tycker det är viktigare att lalla runt hemma finns det inte en chans att jag kommer rucka på någonting jag har planerat för deras skull. Sen hade jag antagligen också blivit förbannad på dem för att de surade över att jag var sjuk osv men det är en annan femma. När folk ser att du inte backar bak utan menar vad du säger så brukar de skärpa till sig.
Citera
2016-03-07, 19:21
Medlem
lakritcs avatar
Jag kan inte förstå att grupparbete är en så vanligt förekommande arbetsform som det trots allt är på universitetet. Det är överskattat och i många fall ineffektivt för pluggandet. Så som det ser ut idag med allt sämre undervisning och prestationer från studenter så finns det all anledning att dra ner på grupparbete och istället satsa mer på individuella examinationsformer.

Att man skulle behöva dessa för att man annars inte skulle fungera bra när man kommer ut i arbetslivet är kanske inte rent trams, men för oväsentligt för att det ska läggas sådan fokus på som det görs idag. Särskilt när det krävs höjda krav på den enskilde för att vända förfallet som fortgår på universitet och högskolor.
Citera
2016-03-07, 19:27
Bannlyst
Den som snackar skit om grupparbete har antagligen inte förstått poängen. Men någon gång lär ni inse att man klarar inte allting ensam och input ifrån andra kan vara guld värt utifall att man tänkt fel. Vilket är lätt hänt om man är för säker på sin sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in