2016-03-06, 20:56
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Adriana gav mannen hon såg östeuropeiska dag pga hans brytning, den kraftiga röklukten och vetskap att det finns östeuropeiska arbetare i området långt innan han sågs i rättssalen, enligt dig.
Men i rätten kände hon igen NB som den person hon mött, och det räcker. Hon var inte där för att peka ut vem som var "östeuropé".
Senast redigerad av KeithRichards 2016-03-06 kl. 20:58.
2016-03-06, 21:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Men i rätten kände hon igen NB som den person hon mött, och det räcker. Hon var inte där för att peka ut vem som var "östeuropé".
Du argumenterade för varför signalementet var riktigt. Utpekandet i rättssalen har diskuterats tidigare i tråden.
2016-03-06, 21:06
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Du argumenterade för varför signalementet var riktigt.
Jag argumenterade för att det varit lättare för Adriana att göra bedömning av härkomst än för pizzavittnet.
Det är du som påstår att man måste kunna "se" att NB har "östeuropeiska" drag.

Edit: OK, nu ser jag att Adriana har sagt:
Citat:
Han såg ut som en polack
Men jag själv, som uttolkare av situationen menar att hon inte kunnat undvika att ta med övriga drag i beräkningen. Hade NB talat Cockney hade hon trott att han varit engelsman. Vi lägger stor vikt vid hur folk talar.

Men att pizzamannen i farten skulle kunna se att NB hade "östeuropeiska" drag, anser jag vara orimligt. Han skulle kunna ha tagits för en vanlig svensk.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-03-06 kl. 21:17.
2016-03-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
[b]
Den samlade bevisningen styrker åklagarens gärningspåstående. Det har inte
framkommit något som talar för att en annan gärningsman än Nerijus Bilevicius
kunnat vara aktuell. Tingsrättens slutsats är därför att det är ställt utom rimligt tvivel
att det varit Nerijus Bilevicius som med avsikt berövat Lisa Holm livet på sätt
åklagaren påstått. Gärningen kan inte bedömas som mindre grov. Nerijus
Bilevicius ska därför dömas för mord.

Jag ifrågasatte aldrig att NB var mördaren. Jag ifrågasatte att man kan strunta i vittnesmål då de inte passar in i det tänkta händelseförloppet.
2016-03-06, 21:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, jag skulle inte heller säga att vi via mannens signalement vet att det var NB han såg, men däremot att det skulle kunna ha varit han. Men just denna punkt är inte avgörande i indiciekedjan.

Sen vet jag inte vem som har bestämt att man måste kunna se att NB har "östeuropeiska" drag.
Som jag har förklarat hade Adriana fler parametrar än pizzavittnet till sitt förfogande för att göra en bedömning av härkomst.
Det skulle kunna ha varit en orakad Måns Zelmerlöw som pizzavittnet såg komma ut ur ladan. Det finns bara längden och könet som säger att Adriana och pizzavittet beskrev samma man.
2016-03-06, 21:19
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechallanger
Men då hade bilder av åtalad redan florerat i media. Så vad betyder då ett sådant vittnesmål?
Det upp till dig om du vill lita på ett vittne eller inte. De kan alltid ljuga. (Varför hon nu skulle göra det.) Hon sa att hon ansett att det varit honom som hon mött.
2016-03-06, 21:20
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Det skulle kunna ha varit en orakad Måns Zelmerlöw som pizzavittnet såg komma ut ur ladan. Det finns bara längden och könet som säger att Adriana och pizzavittet beskrev samma man.
Titta på de tidigare bifogade bilderna, så kan du se att NB ibland ser ut att ljust hår och ibland mörkt.
Skäggstubb, är ju korrekt.
Blå byxor, stämmer väl också.
Det skulle kunna ha varit NB.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-03-06 kl. 21:36.
2016-03-06, 21:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Felix52 svamlar. Det går inte se sådant.
"varit aktiv där" Jaha.....

Det är du som svamlar - självklart går det att pejla in en mobil med relativt stor noggrannhet.

Det är enkel fysik - om du vet avståndet (egentligen signalstyrkan) till 3 master så är det enkelt att peka ut aktuellt område.
2016-03-06, 21:31
Medlem
Citat:
Titta på de tidigare bifogade bilderna, så kan du se att NB ibland ser ut att ljust hår och ibland mörkt.
Det skulle kunna ha varit NB.

Jag skriver det igen, och har skrivit det tidigare. DET FINNS MYCKET KVAR ATT GE I FALLET L H. Jag är uppväxt och har bott på orten.
2016-03-06, 21:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är du som svamlar - självklart går det att pejla in en mobil med relativt stor noggrannhet.

Det är enkel fysik - om du vet avståndet (egentligen signalstyrkan) till 3 master så är det enkelt att peka ut aktuellt område.
Signalstyrkan lagras inte i GSM, bara i vilken cell mobilen befann sig. Det finns bara två celler i området kaféet/ladan, och dessa överlappade varandra i området, så det gick inte att i efterhand beräkna mobilens läge.

Det du pratar om är pejling i realtid, men det skedde inte. Det var ingen som visste att Lisa skulle försvinna.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-03-06 kl. 21:45.
2016-03-06, 21:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Signalstyrkan lagras inte i GSM, bara i vilken cell mobilen befann sig. Det finns bara en cell i området kaféet/ladan.

Det du pratar om är pejling i realtid, men det skedde inte. Det var ingen som visste att Lisa skulle försvinna.

Så du hävdar att information om vilken mobil som signalerat till vilken mast inte loggas? Intressant ämne men det kanske hör mer hemma under övervakning och integritet.

Och nej - det finns flera "celler" i området. Dels har Telia flera master men även andra operatörer har master.

Men i sammanhanget är det viktigt att poängtera att jag faktiskt inte har en ingen aning om efterhandspejling skett eftersom det inte framgår av FUP. Men det är tekniskt möjligt.
2016-03-06, 21:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så du hävdar att information om vilken mobil som signalerat till vilken mast inte loggas? Intressant ämne men det kanske hör mer hemma under övervakning och integritet.

Och nej - det finns flera "celler" i området. Dels har Telia flera master men även andra operatörer har master.

Men i sammanhanget är det viktigt att poängtera att jag faktiskt inte har en ingen aning om efterhandspejling skett eftersom det inte framgår av FUP. Men det är tekniskt möjligt.
Jag har rättat mig, det finns två, överlappande celler. Det är inte tekniskt möjligt att i efterhand avgöra var i det överlappande området mobilen befann sig, och det är klart att det har skett i efterhand. Ingen visste ju att Lisa skulle försvinna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in