Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-06, 14:17
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Som någon påpekade: En taxichaufför kör dit han blir beordrad, mot betalning. Därifrån är inte steget långt till att säga vad han blir beordrad, mot betalning. Han följer instruktioner mot betalning som vilken anställd som helst. Vid ratten såväl som vid tangentbordet. Att svänga än hit än dit ligger liksom i sakens natur.

Det är ju det som är så fantastiskt idiotiskt.
Om man nu skall lägga pengar för att stödja sin sak är väl varje krona lagd på en taxichaffis kontraproduktivt.

Om det nu inte är syftet. Att visa att man är desperat och gör vad som helst. Precis vad som helst.
Till och med går ner på sista manskapsreserverna, förnekar FN och bryter mot all juridisk praxis.
Det har man tydligt visat. Om och om igen.

Undrar om det är värt priset.
Citera
2016-03-06, 17:55
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annemil
Och - har nån någonsin hört talas om Sofia wilén före detta spektakel?

Finns någon klasskompis? Kan hon ses på klassfoto från lågstadiet, högstadiet, gymnasium?

Hon finns inte, eller hur?

Därför vill man inte ha någon rättegång. Därför vill man inte driva ärendet vidare.

Vem var tjejen i cashmir? Ingen vet.

Åjo, mycket är känt. Från SW:s egna foton på Flickr (nu borttagna). Och från filmer på Youtube. Bland annat vet vi att hon limmade på Lou Reed under en period innan hon träffade Assange.

(FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

Det du tänker på är nog att mycket information om henne försvunnit från nätet efter 20 augusti 2010.
Citera
2016-03-06, 18:09
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag tolkar det faktiskt precis tvärtom.

Formuleringen är omsorgsfullt vald för att inte ge något stöd alls till UNWGAD:s bedömning, varken i sak eller handling.

UNWGAD förordar omedelbara åtgärder.

Kanske. Jag tror att man har motsättningar i förbundet. Kanske även i styrelsen. Å ena sidan säger man lite vagt att Sverige måste hitta ett sätt att gå UNWGAD till mötes. Å andra sidan vågar man inte ge UNGWAD stöd. Visst är det lite schizofrent?

Kom ihåg kongressen för ett par år sedan. Där var det starka motsättningar inom förbundet. Man voterade, med handuppräckning, kring frågan om att ställa sig bakom Internationella Amnestys krav på att Sverige skulle ge garantier mot utlämnande av Assanges till USA. Styrelsens avslag vann mot Leif Elinders med fleras motion.
Citera
2016-03-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Amnestys årsmöte är över. Leif Elinders föreslog att man skulle kräva av den svenska regeringen att den lämnar garantier för att inte lämna ut Assange till USA. Styrelsen sa nej. Och motionen avslogs därpå av majoriteten genom omröstning med handuppräckning. Fegt.

Ytterligare ett förslag från Leif Elinder avslogs. Elinder ville att Amnesty skulle verka för att Snowden skall ges asyl i Sverige. Styrelsen rekommenderade att kongressen skulle säga nej. Det gjorde den snällt och lydigt. Pinsamt.

Vad har hänt med Amnesty? Nästa gång Ni möter medlemsvärvare från Amnesty på stan så finns det minst två frågor att ställa: varför stödjer Ni inte Assanges och Snowdens rätt till asyl?

Jag har ställt frågan varje gång jag jag sprungit på amnestys medlemsvärvare. Min slutsats är att de knappast är engagerade i Amnesty överhuvudtaget utan får någon form av ersättning för att de fixar medlemmar. De flesta vet inte ens vem Assange är och ingen vet vad Amnesty Sverige har för någon åsikt i frågan.
Citera
2016-03-06, 19:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Jag har ställt frågan varje gång jag jag sprungit på amnestys medlemsvärvare. Min slutsats är att de knappast är engagerade i Amnesty överhuvudtaget utan får någon form av ersättning för att de fixar medlemmar. De flesta vet inte ens vem Assange är och ingen vet vad Amnesty Sverige har för någon åsikt i frågan.

Så är det. Medlemsrekrytering på trotoaren sköts av samma typ av bolag som "telemarketingbolag", så precis lika lite som han som ringer till dig för att sälja DN är sammankopplad med DN är medlemsvärvaren kopplad till det den medlemsvärvar för.
Citera
2016-03-06, 19:15
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
I England har tre domar gällande avkunnats Assange. Från texten på första bladet på domarna står det:

Hur tolkar du det?

I de domar från Sverige där Assange är inblandad skriver man

Frågan du tar upp, även om du inte gör det till det viktiga, är om Sveriges regering ska kunna svara för vad Åklagarmyndigheten (eller dess företrädare gör)

Att UNWGAD ställer sina frågor om Assanges hantering till regeringen och inte till den myndighet som är ansvarig medför att svaret inte kan bli så bra som det borde vara. Det är ytterligare kritik mot processordningen som UNWGAD har.

Assange fick vid Supreme Courts dom 10 dagar plus 14 dagar extra på sig att författa ett överklagande till Europadomstolen (EHCR). Han utnyttjade inte den rätten. Istället kutade han in på Eucadors ambassad.

Istället för att ta upp frågan i ECHR valde er hjälte att vänta i 815 dagar och sen ta upp det med UNWGAD som genom sin dom i fallet visar att det är inkompetent och som måste reformeras om det ska ha någon som helst trovärdighet i framtiden.

Vill hänvisa till en artikel på engelska som diskuterar frågan. Författaren, Matthew Happold, avslutar sin artikel så här:

Jag håller med författaren. Efter ha studerat frågan så har jag kommit till slutsatsen att UNWGAD borde läggas ned omedelbart. Det de sysslar med har inget med en rättvis prövning att göra. Vi behöver en instans som kan göra vettiga bedömningar om övergrepp skett och som kan åstadkomma förändring. Vi behöver inte en fånig herrklubb i Geneve som uttalar som om en paranoids tomtes kamp mot väderkvarnar.

Du talar om herrklubb och om att vara påläst. UNWGAD höll på med sin utredning i 16 mån. Tror du herrklubben bara ägnade all tid åt Assange?

Då kan jag upplysa om att det i utredningen handlade om 18 personer som fick stöd av UNWGAD. Julian var alltså bara en i mängden. Din herrklubb gav tex stöd till Yara Salam . En feministisk männorättskämpe och starkt drivande för mänskliga rättigheter i Egypten. Dom gav också sitt stöd till Su Changlan. En kinesisk skollärare som kämpar för kvinnliga rättigheter i Kina. Nestora Salgado journalist från Mexico. Mfl

Så att antyda att UNWGADs herrklubb bara jobbar åt Assange är både osant och opåläst.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2016-03-06 kl. 19:17.
Citera
2016-03-06, 19:37
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Så är det. Medlemsrekrytering på trotoaren sköts av samma typ av bolag som "telemarketingbolag", så precis lika lite som han som ringer till dig för att sälja DN är sammankopplad med DN är medlemsvärvaren kopplad till det den medlemsvärvar för.

Men herregud! Är det kanske så illa att ett axplock ur den svenska samhällseliten sitter i denna styrelse och går maktens ärende med hjälp av betalda telemarketingbolagsrekryter?!! I så fall är ju Amnesty Sverige så långt man kan komma från en människorättskämpande "gräsrotsrörelse" i Sverige! Så fruktansvärt sorgligt!
Citera
2016-03-06, 19:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Kanske. Jag tror att man har motsättningar i förbundet. Kanske även i styrelsen. Å ena sidan säger man lite vagt att Sverige måste hitta ett sätt att gå UNWGAD till mötes. Å andra sidan vågar man inte ge UNGWAD stöd. Visst är det lite schizofrent?

Kom ihåg kongressen för ett par år sedan. Där var det starka motsättningar inom förbundet. Man voterade, med handuppräckning, kring frågan om att ställa sig bakom Internationella Amnestys krav på att Sverige skulle ge garantier mot utlämnande av Assanges till USA. Styrelsens avslag vann mot Leif Elinders med fleras motion.
Jag ser inte motsättningen, åtminstone inte i det citatet, hur jag än vrider och vänder på det.

Det enda jag ser är att man försöker sminka en gris.
Citat:
– Vi kommenterar inte själva innehållet men vi anser att Sverige och Storbritannien måste se till att man finner ett sätt att rätta sig efter utslaget. Men vi säger också att det är otroligt viktigt att förundersökningen får avslutas, sade Madelaine Seidlitz, jurist på svenska Amnesty till TT.

Man ger skenbart stöd för att Assange måste frisläppas men betonar att det finns ett oerhört viktigt motsatsförhållande.

Uttalandet är utformat för att ge stöd till förlängt dödläge. Varför tar man annars ens upp frågan om förundersökning? Det var ju inte den svenska förundersökningen UNWGAD förordade att avbryta men ändå finner Amnesty att den är oerhört viktig att ta upp i sammanhanget. Att just denna förundersökning hela tiden använts som ursäkt för fortsatt människorättsbrott ser man inget problem med.

Förundersökning > människorättsbrott.
Citera
2016-03-06, 19:42
Medlem
Anonymares avatar
En fundering. JA överdriver enligt min mening extremt mycket det s.k. hotet om utlämning till USA, p-ordet är högst aktuellt.

Men ovanpå detta undrar jag faktiskt vilken verklighetsuppfattning han har.

"How sweet it is" sa han angående hans stora "seger" när den kritiserade och förlöjligade rapporten från UN WGAD presenterades. Men inget har ju ändrats pga denna rapport, han sitter kvar på ambassaden och kommer att häktas om han lämnar den. Jag undrar om han är direkt korkad eller om han helt enkelt bluffar/ljuger. Någon som har några tankar kring detta? Det han och hans kader av advokater säger stämmer ju inte alls med verkligheten. Att det någon gång blir riktigt tokigt är mänskligt men att upprepa tokerierna gång på gång tyder ju på att något är riktigt, riktigt snett. Turerna kring detta och JA/kaders agerande är helt enkelt förbluffande obegripliga och saknar all form av logik.

Det har varit en hel del uttalanden av folkrättsexperter, kanske borde vi också komplettera med uttalanden från psykologiskt kunniga? Psykologin kring fallet är inte negligerbar enligt min mening, kanske är den t.o.m. huvudfaktorn men som tycks ha ignorerats enligt vad jag kan påminna mig om att ha läst i alla fall.
Citera
2016-03-06, 19:47
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Pladder.
Vi har inte sett slutet än. Om inte annat så känns det förmodligen ganska bra att Sverige och Storbritannien förlorar enorma mängder anseende till följd av att man ignorerar FN.
Citera
2016-03-06, 19:51
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Vi har inte sett slutet än. Om inte annat så känns det förmodligen ganska bra att Sverige och Storbritannien förlorar enorma mängder anseende till följd av att man ignorerar FN.

Jag gör en annan bedömning. Sverige och UK går starka ur det här, motsatsen gäller för UN WGAD och FN, i alla fall i det korta perspektivet.
Citera
2016-03-06, 19:51
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Jag har noterat att du inte kommenterat att det jag skrev. Har du stängt munnen, börjat tänka och landat med varmluftsballongen. Hoppas du landade mjukt.

Brösttoner oh förolämpningar gör inte dina argument bättre; tvärtom.

Citat:
Så till nästa del av Fjellströms påståenden. Vad är det som inte Rudling bemött? Det vore bra om du kunde svara på det istället för att tiga.

Fjellström skrev apropå åklagarmyndighetens agerande:
”Agerandet strider mot principerna för rimlighet, nödvändighet och proportionalitet i förhållande till sitt syfte, i vilket prövande av olika vägar ingår”.

Det är ju korrekt. Jag har inte sett att Rudlings artikel ens försökt bemöta detta påstående.

Fjellströms artikel avslutas med slutsatsen att …”det finns skäl för Sverige att av respekt för FN-organet följa dess rekommendation att häva frihetsberövandet…” Fjellström drar den enda rimliga slutsatsen av dödläget: Häv häktningen, dra tillbaka EAW:n och genomför förhöret.

Vet inte varför du, Bob Wright, slänger alla hämningar och gör dig till okritisk talesman för dagens Rudling? Du borde studera Göran Rudlings tidigare uppfattning, nerskriven i april 2011:

”Chefsåklagare Eva Finné fattade ett beslut den 25 augusti som jag uppfattar som ett riktigt beslut. Sofias berättelse är trovärdig. Det finns inte något brottsligt i Sofias berättelse. Varken våldtäkt, sexuellt tvång, sexuellt ofredande eller ofredande. Enligt nuvarande lagstiftning finns det ingen möjlighet att se att något brott har begåtts. Varför överåklagare Marianne Ny fortsätter att driva detta fall kan jag inte förstå. Det finns inte ens grund för ett åtal”.

Och även om man tror, mot alla odds, att det finns grund för åtal, så motiverar detta inte den serie av tvångsåtgärder som Åklagarmyndigheten initierat. Vilket är kärnan i UNWGAD:s uttalande.

Gud vet vad som hänt med Göran Rudling mellan april 2011 och mars 2016; Rudling 1 (”ingen grund för åtal”) har förvandlats till Rudling 2 (en Assange-hunter).

Bob Wright, däremellan, kliver fram som Rudlings onda genius med sin egen kampanj mot Assange här i tråden. Det är inte konstruktivt.
Senast redigerad av trenterx 2016-03-06 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in