• 1
  • 2
2016-03-06, 17:14
Medlem
Ostkupas avatar
Har en fundering avseende bolån.

Äger en fastighet, en villa.
Har lån på 3.2 milj - husets värdering är på 5,2 milj
Äger fastigheten själv, med en inkomst, stabilt arbete, fast anställd osv.

Har inga amorteringskrav på grund av låg belåningsgrad.

Har en rörlig ränta nu, som är synnerligen låg.

Jag känner att jag vill minimera risker och har därför övervägt att binda räntan på två år.

Hur spår man på framtiden, visst måste räntorna gå uppåt inom kort, man har ju inte lyckats få igång Sverige med reporäntornas sänkning gissar jag, antar att man inte kommer sänka den igen.

Hur resonerar ni på Flashback?
Citera
2016-03-06, 17:18
Medlem
Ostkupas avatar
http://www.svd.se/svart-att-hitta-ar...tt-binda-bolan

läste denna artikel, som fick mig att fundera - några initierade kommentarer på ovan?
Citera
2016-03-06, 17:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Regel nr 1: Du skall aldrig aldrig aldrig binda dina bolån.

Regel nr 2: Glöm inte regel nr 1.

Är du orolig för högre räntor är det bra om du ökar ditt buffertsparande och eller amorterar nu när det är riktigt billigt att låna pengar.
Citera
2016-03-06, 19:06
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Regel nr 1: Du skall aldrig aldrig aldrig binda dina bolån.

Regel nr 2: Glöm inte regel nr 1.

Är du orolig för högre räntor är det bra om du ökar ditt buffertsparande och eller amorterar nu när det är riktigt billigt att låna pengar.
Kan du utveckla "regel nr 1" lite mer utförligare för folk tex mig som inte kan ett skvatt om sånt här? Bara för man ska få bättre förståelse, själv har jag rörlig ränta.
Citera
2016-03-06, 19:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Kan du utveckla "regel nr 1" lite mer utförligare för folk tex mig som inte kan ett skvatt om sånt här? Bara för man ska få bättre förståelse, själv har jag rörlig ränta.

Att binda lån är som att köpa en totalt onödig försäkring som inte skyddar dig speciellt mycket utom under en begränsad period.

Och som alla vet när det gäller försäkringar innebär det merkostnader för konsumenten.

Det är därför mer fördelaktigt att köra på helt rörliga lån och använda mellanskillnaden i kostnad till amortering.

Är man orolig för högre räntor bör man inte sätta sig i en situation där man känner sig orolig för högre räntor. Då har man nog lånat för mycket.
Citera
2016-03-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att binda lån är som att köpa en totalt onödig försäkring som inte skyddar dig speciellt mycket utom under en begränsad period.

Och som alla vet när det gäller försäkringar innebär det merkostnader för konsumenten.

Det är därför mer fördelaktigt att köra på helt rörliga lån och använda mellanskillnaden i kostnad till amortering.

Är man orolig för högre räntor bör man inte sätta sig i en situation där man känner sig orolig för högre räntor. Då har man nog lånat för mycket.

Är kontentan att du inte heller försäkrar dig? Eftersom det är en merkostnad
Citera
2016-03-08, 15:11
Medlem
Silltunnas avatar
Man kan ju alltid dela upp lånet i olika delar och binda det delvis.
Mitt bolån är:
1/3 Rörligt
1/3 Bundet 2 år
1/3 Bundet 5 år
Citera
2016-03-08, 15:32
Medlem
Har genom mina 30 år hos banken bundit ett lån en gång på två år och då gick det cirka +-0 i slutändan om jag nu inte hade bundit det.

Vid exakt alla andar tillfällen har jag tjänat på att inte binda lånen. Så vad du än gör bind aldrig ett lån du kommer inte tjäna på det. Det finns en anledning till att bankerna har det och det är enbart för att dem skall suga ut lite mer pengar.

Lycka till!
Senast redigerad av bergner 2016-03-08 kl. 15:34.
Citera
2016-03-08, 15:34
Medlem
Fenjal888s avatar
I snitt så kostar det mer att binda ett lån. Däremot kommer ju konsekvenserna bli katastrofala om en bostadsbubbla sker som det gjorde 90-91. Personlig konkurs. Liten risk men man får inte försumma det heller.
Citera
2016-03-08, 15:59
Medlem
Säger också, bind inte lånen vad du än gör.

Gör som jag istället tex, tänk en "normal ränta" ca 4-5% tex och lägg mellanskillnaden från den ränta du har just nu i en indexfond alt en buffert om något skulle hända eller amortera extra varje månad om du känner dig trygg med din nuvarande ekonomiska situation.

På så sätt så kommer det inte göra ont när räntan väl stiger eftersom att du har "haft den kostnaden" hela tiden. Dock så har det varit ett sparande när räntorna var lägre
Citera
2016-03-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Man kan ju alltid dela upp lånet i olika delar och binda det delvis.
Mitt bolån är:
1/3 Rörligt
1/3 Bundet 2 år
1/3 Bundet 5 år

Då sätter man sig ju i skiten liks förbannat.. Inte så att du kan förhandla massa räntor på andra banker om du har låst 2/3.. Man ska alltid hora runt efter dom bästa villkoren när man kan.. Allt det faller ju med låsta räntor
Citera
2016-03-08, 16:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Är kontentan att du inte heller försäkrar dig? Eftersom det är en merkostnad

Ja faktiskt. Däremot har jag istället ett rejält sparande om nåt skulle hända.

Hemförsäkring ser jag dock som obligatoriskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in