Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-06, 13:50
Medlem
baggebo1s avatar
Det har förmodligen hänt någonting de senaste dagarna. En ny poll från Michigan visar ett jätteras för Trump samtidigt som Kasich ökar. Trump som legat stabilt på ca +20 i Michigan ligger nu -2:

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/mi/michigan_republican_presidential_primary-3933.html

Vi såga samma sak under röstningen igår. Förtidsrösterna - massiv ledning för Trump. Sedan - ras.
2016-03-06, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Precis, det är inte direkt så att Cruz kommer vara valet om det går till konventet utan någon vunnit; hans chans är att få nog med delegater själv.
Som jag skrivit flera gånger, är det väl nästan omöjligt om Rubio vinner då, om han får runt en fjärdedel delegater? Finns det några artiklar om det?

http://fivethirtyeight.com/features/republican-brokered-convention-donald-trump/
natesilver: It depends greatly on how close Trump is to winning the nomination. If he comes in with only one-third of the delegates, there’s no way that he gets the nomination. But if he’s at 45 percent, and the convention is a last-ditch effort to prevent him from getting to 51 percent, maybe he still gets over the top.

Även jag resonerar på samma sätt. Speciellt om det inte blir en stark motståndare.

Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Om en kandidat hoppas av har väl denne rätt att beordra sina delegater att rösta på en viss kandidat?
Läs om, läs rätt! VitruvianskeMannen skrev ju exakt hur det går till.
2016-03-06, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det har förmodligen hänt någonting de senaste dagarna. En ny poll från Michigan visar ett jätteras för Trump samtidigt som Kasich ökar. Trump som legat stabilt på ca +20 i Michigan ligger nu -2:

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/mi/michigan_republican_presidential_primary-3933.html
Litet underlag. Vad skulle kunna hände under en dag? Debatten?
Citat:
Vi såga samma sak under röstningen igår. Förtidsrösterna - massiv ledning för Trump. Sedan - ras.
Hur skulle OU kunna fånga det nu?
2016-03-06, 14:13
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Ja räkna inte ut Kasich, vinner han ett par nyckelstater så ligger han otroligt bra till vid konventet. Nu är det inte så mycket ett ras för Trump som det är en konsolidering för Kasich, men den är troligen inte organiserad. Majoriteten av Republikanerna vill inte ha honom, så de röstar därefter

När det gäller Trump så verkar det onekligen som om stjärnan falnar. Jag tror det mindre beror på Romney och partiet än vad det beror på hans egna ignorans och arrogans; det börjar bli lite väl mycket kukar, svammel, rasism och noll substans för att det skall kännas bekvämt för de Republikanska väljarna att INTE taktikrösta. Under sitt "segertal" i går verkade han återigen svamlig och babblade om sin syster som SCOTUS domare och om sig själv som mest presidentlik sedan Abe, det håller inte längre att tanklöst skjuta från höften som det gjorde i början av racet.
2016-03-06, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
När det gäller Trump så verkar det onekligen som om stjärnan falnar. Jag tror det mindre beror på Romney och partiet än vad det beror på hans egna ignorans och arrogans; det börjar bli lite väl mycket kukar, svammel, rasism och noll substans för att det skall kännas bekvämt för de Republikanska väljarna att INTE taktikrösta. Under sitt "segertal" i går verkade han återigen svamlig och babblade om sin syster som SCOTUS domare och om sig själv som mest presidentlik sedan Abe, det håller inte längre att tanklöst skjuta från höften som det gjorde i början av racet.
Nej, det är snarare så att hans raket inte lyckas skjutas upp.
Han fick 35% för ett halv år sedan i OU.
Han fick runt 37% under Super Tuesday och 34% igår.

Din analys kan dock vara en anledning till att han inte lyckas med att attrahera nya väljare
Han måste för fan anpassa sig lite - hans "gamla" väljare ska inte lämna honom i alla fall.

Edit:
Jag hade lite fel.
4 fyra delstater: 32.7%
Super Tuesday: 34.4%
Igår: 37.9%

Totalt:
Trump - 34.38%
Cruz - 28.62%
Rubio - 21.20%
Casisch - 6.82%

Detta är alltså väljarstödet, inte antalet delegater.
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-03-06 kl. 14:30.
2016-03-06, 14:26
Medlem
Menveds avatar
Nej nu behövs det en nystart annars tror jag det kan implodera rätt så snabbt. Precis som Jim Webb sa på Morning Joe häromdagen så borde han hålla något sorts linjetal i en viktig fråga så är folk får något konkret att ta ställning till. Sessions håller på att utarbeta en ny realistisk utrikespolitik, enligt Stephen Miller och det vore en lämplig fråga att hålla ett skrivet tal om.

En annan sak är att sluta med dessa improviserade valtal. Han klarar inte av att hålla tråden, och precis när han håller på att säga något viktigt så far han i väg åt ett annat håll.

Sedan tror jag de här ständiga förolämpningarna måste upphöra om han ska vinna. Hans ego borde tonas ner också men det är nog omöjligt.
2016-03-06, 14:30
Medlem
Citat:

Låter mer som att de tagit fel på vem de ska rösta på och vem gjorde bäst ifrån sig i debatten. Har svårt att se att Kasich tagit ett 20% kliv.
2016-03-06, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nej nu behövs det en nystart annars tror jag det kan implodera rätt så snabbt. Precis som Jim Webb sa på Morning Joe häromdagen så borde han hålla något sorts linjetal i en viktig fråga så är folk får något konkret att ta ställning till. Sessions håller på att utarbeta en ny realistisk utrikespolitik, enligt Stephen Miller och det vore en lämplig fråga att hålla ett skrivet tal om.

En annan sak är att sluta med dessa improviserade valtal. Han klarar inte av att hålla tråden, och precis när han håller på att säga något viktigt så far han i väg åt ett annat håll.

Sedan tror jag de här ständiga förolämpningarna måste upphöra om han ska vinna. Hans ego borde tonas ner också men det är nog omöjligt.
I debatten ser man att både Rubio och Cruz kommer förberedda. Trump hade förberett ett svar om Romney, men blev överskad att moderaternas fråga om Trump univercity och Obama-care i den näst senaste debatten.
Alla frågor han får är inte alls oförutsägbara
2016-03-06, 14:38
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Han måste för fan anpassa sig lite - hans "gamla" väljare ska inte lämna honom i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Menved

Alla de här råden är säkert vettiga, men de förutsätter ändå att han kan om han vill, men jag har inte hört någonting över huvud taget som tyder på det.

Däremot, återigen, dras det för långtgående slutsatser av resultaten denna helg. Han har de bästa delstaterna framför sig om han bara sitter stilla i båten. Visst, det är tveksamt om han klarar ens det, men jag menar bara att vägen är lätt om han vill.
2016-03-06, 15:06
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Nej, det är snarare så att hans raket inte lyckas skjutas upp.
Han fick 35% för ett halv år sedan i OU.
Han fick runt 37% under Super Tuesday och 34% igår.

Din analys kan dock vara en anledning till att han inte lyckas med att attrahera nya väljare

Edit:
Jag hade lite fel.
4 fyra delstater: 32.7%
Super Tuesday: 34.4%
Igår: 37.9%

Totalt:
Trump - 34.38%
Cruz - 28.62%
Rubio - 21.20%
Casisch - 6.82%

Detta är alltså väljarstödet, inte antalet delegater.

De siffrorna visar på att om Cruz och Rubio verkligen vill så kan de satsa på ett brokered convention då Trump inte ens har 50% av stödet utan det står snarare Rubio och Cruz för tillsammans.
2016-03-06, 15:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
"Nej, då det gör jag inte, men jo, det gör jag ändå. Det låter bara alldeles för hårt när du konkret skriver ut vad jag faktiskt säger."
Hmmm? Att jag ogillar DT har ju naturligtvis annan bas än den där gamla romanen, men vidskeplig som jag är tycker jag det är en smula kusligt när Trump såpass mycket påminner om en skönlitterär person. Dock lär det väl inte gå så illa att han startar kärnvapenkrig om han blir president, men det kan nog bli mycket annat elände!
2016-03-06, 15:16
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
De siffrorna visar på att om Cruz och Rubio verkligen vill så kan de satsa på ett brokered convention då Trump inte ens har 50% av stödet utan det står snarare Rubio och Cruz för tillsammans.

Det är väl tämligen klarlagt nu att Cruz inte har något som helst att vinna på ett brokered convention och därför kör på 110 % just nu. Situationen just nu är Cruz största och enda chans att bli nr 1 och han vet om det. Det länkades ju precis en artikel där han direkt attackerar själva idén med BC.

Det är tveklöst Rubio och Kasich som kan vinna på BC - varken Trump eller Cruz kan det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in