Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-05, 10:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Han tog väl åt sig när det vart känt att militären var redo att starta en kupp om han faktiskt tänkte fullfölja det han lovade.
Nonsens. USA har ägnat sig åt tortyr mer eller mindre öppet sen 2001. Varför skulle militären börja bråka bara för att det är Trump istället för Bush&Cheney som ger orderna?
2016-03-05, 11:06
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nonsens. USA har ägnat sig åt tortyr mer eller mindre öppet sen 2001. Varför skulle militären börja bråka bara för att det är Trump istället för Bush&Cheney som ger orderna?

Fast nu var det inte bara tortyren som han backade på utan även kollektiv bestraffning.
2016-03-05, 11:17
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Fast nu var det inte bara tortyren som han backade på utan även kollektiv bestraffning.

Fast då han säger sig vara Pro-Israel så borde väl det inte ligga så långt bort?
2016-03-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Angående Trump, som kom jag och tänka på en gammal roman av Stephen King från 70-talet, Död Zon, där det uppträder en populistisk politiker, som påminner en del om Trump, Stillson. I romanen startade han en kärnvapenkrig genom sitt klumpiga agerande när han blivit president. Hmmm....

När tror du att Stephen King skrev den där? Det handlar naturligtvis om Ronald Reagan. Att krypa för ondskans imperium var något som intellektuella (King t.ex.) krävde. Reagan gjorde inte det. King lever ut sina fantasier i romanform.

Ditt "hmm" betyder att du ser likheterna dem emellan.
2016-03-05, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är ju rent bedrövligt att Trump ska bli avbruten på SINA möten av dessa vänsterextremister och militanta feminister hela tiden. I en demokrati bör alla åsikter respekteras och alla åsikters förespråkare ska få ha sina möten i fred. Eller vad är det jag inte förstår?

Trump borde göra en kampanjfråga av detta. Liberalerna som stör kan naturligtvis aldrig avbryta Donald Trumps möten. Men om du inte är Donald Trump, då kan de.

Att institutioner som man kan ge pengar till skattefritt i praktiken inte tillåter yttrandefrihet genom att låta liberaler skrika är i lagens mening kriminellt.
2016-03-05, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Du menar att det bor vettigt folk där?

Trump måste vinna 50% av delegaterna för att bli nominerad. Det ser inte ut som om han kommer kunna göra det. Då blir det brokered convention och det talar inte till Trumps fördel.

Vettigt folk, jo visst. Men att vara vettig betyder inte att man är politiskt vettig. Försöka nominera Rubio?

Det ser inte ut låter som önsketänkande från dig. Du må vara vettig men politiskt är du en pajas - så som svenskättlingarna i Minnesota. Önsketänkande är inte vettigt.
2016-03-05, 11:27
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Fast då han säger sig vara Pro-Israel så borde väl det inte ligga så långt bort?

Många amerikanska politiker är "pro-Israel" men de är inte för kollektiv bestraffning där en individs fel skall straffa alla som råkar vara besläktade med denne.

Tänk dig själv hur jävla korkat det blir om din kusin misshandlar någon och döms sedan till för fängelse och du blir sedan vräkt tack vare detta (även fast du inte har någon koppling till detta brott), det är ett grovt förenklat exempel men det ändrar inte på det faktum att kollektiva bestraffningar är endast korkat och löser absolut ingenting (även israelerna har börjat ifrågasätta detta i Israel så det måste visa på att inte ens de anser att det är helt rätt)
2016-03-05, 11:30
Medlem
Citat:
Många amerikanska politiker är "pro-Israel" men de är inte för kollektiv bestraffning där en individs fel skall straffa alla som råkar vara besläktade med denne.

Tänk dig själv hur jävla korkat det blir om din kusin misshandlar någon och döms sedan till för fängelse och du blir sedan vräkt tack vare detta (även fast du inte har någon koppling till detta brott), det är ett grovt förenklat exempel men det ändrar inte på det faktum att kollektiva bestraffningar är endast korkat och löser absolut ingenting (även israelerna har börjat ifrågasätta detta i Israel så det måste visa på att inte ens de anser att det är helt rätt)

Du förstår inte saker.

Låt mig förklara. Anledningen till Trumps uttalanden om släktingar till terrorister är t.ex. muslimdåden i San Bernardino. Den manlige muslimens mor besökte ofta paret. Hon visste ingenting? Inte troligt.

Förstår du lite bättre nu?
2016-03-05, 11:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du förstår inte saker.

Låt mig förklara. Anledningen till Trumps uttalanden om släktingar till terrorister är t.ex. muslimdåden i San Bernardino. Den manlige muslimens mor besökte ofta paret. Hon visste ingenting? Inte troligt.

Förstår du lite bättre nu?

Jag tror det snarare är du som inte förstår som vanligt, det finns något i det amerikanska rättssystemet som heter att vara oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Har man bevis för att hon hade information så går man på det men fram tills dess så skall hon inte straffas, vill man straffa oskyldiga så kryper man allt närmre en diktatur där medborgare saknar rättigheter och det var på denna punkt som den amerikanska militären reagerade på när de gick ut med att om en framtida president tänker gå emot folkets rättigheter så kommer de att störta den presidenten.
2016-03-05, 12:06
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Du baserar alltså dina analyser och beslut på populärkultur? Är du en sådan som tror att Morgan Freeman som person är en snäll kille eftersom han främst spelar snälla karaktärer i filmer?
Nej, då det gör jag inte, men jag hajade till när jag insåg likheten främst i sättet att bemöta väljarna - lite kusligt. Jag syftar på romanen. Filmen har jag inte så tydliga minnen av.
2016-03-05, 12:10
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej, då det gör jag inte, men jag hajade till när jag insåg likheten främst i sättet att bemöta väljarna - lite kusligt. Jag syftar på romanen. Filmen har jag inte så tydliga minnen av.

"Nej, då det gör jag inte, men jo, det gör jag ändå. Det låter bara alldeles för hårt när du konkret skriver ut vad jag faktiskt säger."
2016-03-05, 12:12
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
När tror du att Stephen King skrev den där? Det handlar naturligtvis om Ronald Reagan. Att krypa för ondskans imperium var något som intellektuella (King t.ex.) krävde. Reagan gjorde inte det. King lever ut sina fantasier i romanform.

Ditt "hmm" betyder att du ser likheterna dem emellan.
Stillson i romanen blandade höger och vänsterpopulism om jag minns rätt, och det påminner mer om Trump än om Reagan, även om du naturligtvis kan ha rätt i att King tänkte på honom. En skillnad mellan Stillson/Trump och Reagan är att den senare hade stöd från åtmninstone delar av partietablisemanget, medan Trump/Stillson inte hade det. Politiskt är King närmast liberal såvitt jag vet.

Nå, jag vet inte om denna litterära parallell leder någonstans. Var bara en tanke.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in