Citat:
Har en tid nu snart och läkaren rekomenderade dorsalsnitt men vad som oroar mig lite i efterhand är vad ett dorsalsnitt verkligen är.
Som jag förstår det så klipper de ett snitt rakt in på ovansidan och syr ihop det men borde inte detta leda till att jag har ett jack i förhuden när jag drar tillbaka den? Jag kan inte riktigt förstå hur detta ser ut med förhuden tillbaka, får liksom bilden att de olika flikarna som gör jacket kommer sticka ut som trekanter när förhuden är tillbaka.
Någon som gjort dettaoch kan förklara för mig?
Som jag förstår det så klipper de ett snitt rakt in på ovansidan och syr ihop det men borde inte detta leda till att jag har ett jack i förhuden när jag drar tillbaka den? Jag kan inte riktigt förstå hur detta ser ut med förhuden tillbaka, får liksom bilden att de olika flikarna som gör jacket kommer sticka ut som trekanter när förhuden är tillbaka.
Någon som gjort dettaoch kan förklara för mig?

Nu har jag själv inte fått ett dorsalsnitt, har dock hunnit läst en del och pratat med allt för många urologer om olika operationer. Dorsalsnitt görs normalt bara på äldre män (och av ditt sätt att uttrycka dig så misstänker jag att du inte klassar dit) eller om en omskärelse inte är en bra idé av någon anledning. Det kan vara så att läkaren tycker att det räcker med ett väldigt kort dorsalsnitt och att en omskärelse då är ett onödigt stort ingrepp.
Anledningen till att det normalt sett inte görs på andra än gamlingar är för att resultatet inte är lika estetiskt tilltalande. Man får inte hängande flärpar, men däremot ska det se ut som att förhuden är v-ringad ungefär. Men vill man väldigt gärna ha kvar sin förhud så är det ju klart ett alternativ.
Ta kontakt med din mottagning och berätta för dem att du känner dig tveksam till valet av ingrepp. Vill läkaren prompt göra just det ingreppet så kan man alltid få träffa en annan operatör som då gör en egen bedömning.