2016-03-04, 19:02
Medlem
- Vad tror ni det är de är så rädda för skall ha kommit till SÄPOs kännedom?
Citera
2016-03-04, 19:13
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
- Vad tror ni det är de är så rädda för skall ha kommit till SÄPOs kännedom?

Finansieringen givetvis. De som fram till nu finansierat dem är nog mer försiktiga med det.
Citera
2016-03-04, 19:35
Medlem
Att My Vingren får arbete på SR via Fredrik Lauren strax innan Fredriksson skjuts i sank är ju intressant. Lauren har väl arbetat en del med underrättelsetjänstreportage? Var det en medveten räddningsaktion?

Fredriksson kan säkert få arbete inom Bonnierkoncernen eller på DN eller Expressen. Där är hans tid på SÄPO ingen belastning.
Citera
2016-03-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Finansieringen givetvis. De som fram till nu finansierat dem är nog mer försiktiga med det.

Bonniers, LO, Aschberg, etc - Whats the news?
När det kommer ut att LO åsiktsregistrerat sina egna medlemmar så blir det stökigt iofs.

Piscatus tex är ju bara en EXPO-nätverkskonstruktion, Med Expo-Ekman som VD, Aschberg och Fredriksson i styrelsen. Piscatus har ju kartlagt användarnas beteenden så det bara skriker om det. - SÄPO får inte ha åsiktsregister men det får "journalister" ju ha. Expo-RG-AFA - det är så tajta band att folk inte fattar det bara. Det är ett gigantiskt nätverk av informationsinhämtning och kartläggning av svenska folket under sken av "nazijakt". - Har MF ännu inte ens idag fattat vem det han jobbat för?

Såg att Piscatus börjat sälja bildanalyser med. Dvs fotografera demonstrationståg för att digitalt köra bildigenkänning av personer. Det har RG sysslat med länge. Datakapaciteten kan vi alla räkna ut var den kommer ifrån.

"Dessutom erbjuder vi ett antal researchverktyg som program för bildanalys, nätverksanalys med mera.

Vill du veta mer om Piscatus researcharkiv eller fråga om abonnemang? Kontakta oss på info@piscatus.se för offerter eller mer information."
Citera
2016-03-04, 23:00
Medlem
Nu när Longbow ansluter till tråden så påminner det mig om att Martin Fredriksson känner till en del om Assange situation. Han fick i uppdrag att kartlägga vissa personer som fanns i Assangetråden, och syftet var att avslöja personer som hävdar att Peter Danowskys hustru Lotti Helström skrivit ett läkarintyg åt en av målsägarna. Det läkarintyget kan ha använts av advokaten Claes Borgström som använde det för att få ärendet återupptaget av åklagaren Marianne Ny. Martin Fredrikssons och Aschbergs kompis Katarina Wennstam har skrivit en artikel i Bonniers tidning Expressen om Lotti. http://www.expressen.se/nyheter/lakaren-som-ingen-borde-behova-traffa/

Och DN har skrivit om läkarintygens värde. https://maukonen.files.wordpress.com/2011/07/20110714_nyheter_10_10.pdf

Det där är ett av knäcken Fredriksson kan använda på lite olika sätt. Och det avslöjades i 'SÄPO-mansmålet'...
Citera
2016-03-05, 07:30
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reward-for-doc
Att My Vingren får arbete på SR via Fredrik Lauren strax innan Fredriksson skjuts i sank är ju intressant. Lauren har väl arbetat en del med underrättelsetjänstreportage? Var det en medveten räddningsaktion?

Fredriksson kan säkert få arbete inom Bonnierkoncernen eller på DN eller Expressen. Där är hans tid på SÄPO ingen belastning.

Vingren har väl slutat på radion?
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Bonniers, LO, Aschberg, etc - Whats the news?
När det kommer ut att LO åsiktsregistrerat sina egna medlemmar så blir det stökigt iofs.

Piscatus tex är ju bara en EXPO-nätverkskonstruktion, Med Expo-Ekman som VD, Aschberg och Fredriksson i styrelsen. Piscatus har ju kartlagt användarnas beteenden så det bara skriker om det. - SÄPO får inte ha åsiktsregister men det får "journalister" ju ha. Expo-RG-AFA - det är så tajta band att folk inte fattar det bara. Det är ett gigantiskt nätverk av informationsinhämtning och kartläggning av svenska folket under sken av "nazijakt". - Har MF ännu inte ens idag fattat vem det han jobbat för?

Såg att Piscatus börjat sälja bildanalyser med. Dvs fotografera demonstrationståg för att digitalt köra bildigenkänning av personer. Det har RG sysslat med länge. Datakapaciteten kan vi alla räkna ut var den kommer ifrån.

"Dessutom erbjuder vi ett antal researchverktyg som program för bildanalys, nätverksanalys med mera.

Vill du veta mer om Piscatus researcharkiv eller fråga om abonnemang? Kontakta oss på info@piscatus.se för offerter eller mer information."
Nu ska Piscatus och Siren gå ihop, där Siren är den större partnern och fokuserad mer på databasjournalistik riktad mot myndigheter och via dem privatpersoner.
Återstår att se hur det går med de gråzoner som Researchgruppen jobbat i, om den verksamheten ryms inom Sirens organisation.

Samgåendet diskuteras vidare i denna tråd med början från detta inlägg:
(FB) Researchgruppen, vad vet vi?
Citera
2016-03-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Har svårt att se att han skulle blåljuga om detta.

Dels har han ju stekt all sin tillit och trovärdighet bland sina vänner nu, se t ex Wågs avståndstagande. Det är ett ganska högt pris.

Om han nu ska släppa en bok och det kommer fram att han ljugit om sitt samröre med SÄPO så är ju boken död redan innan den nått bokhandeln.

Jo det är sant. Priset är mkt högt. Troligtvis är det som du säger. Men jag reserverar ändå ett hörn med tvivel. Det går inte att stämma av med Säpo samtidigt som skrämsel och hot har varit ett signum för MF.

MF verkar inte må bra, och har emellanåt agerat riktigt irrationellt. Han kanske är psykisk sjuk och får för sig saker. Jag vet ingen som tvingade honom att gå ut med detta. Klart är att han inga vänner har. Jan Guillou hade slagit mynt av detta, men MF är för svag. Jag ser kort sagt ingen uppsida med detta utspel medan nedsidan är så stor att han svårligen kan ha ett liv här i landet för ingen litar på honom.

Jag tänkte på alla brott med våldsinslag som MF är dömd för. Bara där skulle jag stanna om jag vore Säpo. Sen de brott som han är friad ifrån men nog begått ändå (var det inte ett dödsfall i nåt åtal som MF och hans medkumpaner friades ifrån med ett nödrop?). Sen alla brott som han medregisserat (t ex våld, åsiktsregistrering, dataintrång, hot om att avslöja identiteterna FB vilket fått många människor att må dåligt). Sen har vissa uppgifter som MF och andra samlat in om högerextremismen ansetts osäkra. Scoop, maktberusning, fiende och verklighet har flutit ihop emellanåt.

MF har en lång lista på illdåd mot samhället, mot våra friheter samt mot enskilda människor. Det mesta av detta var känt av Säpo vid tiden för det påstådda samarbetet. Om jag var Säpochef skulle jag inte ta i MF. Åtminstone inte i syftet att kartlägga högerextremism. Då finns mer sofistikerade partners. Så allt hänger väl synnerligen i luften fortfarande: Gjorde han det? Vad gjorde han? Varför gjorde han det? Varför gick han ut med det? Är han stabil? Varför skriver inte journalisterna om det?

Alla dessa frågor kan bara besvaras av MF själv säger folk, men där håller inte jag med. De kan inte besvaras av någon i nuläget ty MF är inte tillräknelig anser jag.
Citera
2016-03-05, 10:52
Medlem
En fråga man kan ställa är om han bara vara informatör eller om han också användes som provokatör.
Redan den IB-affär som avslöjades av alternativmedia visade ju hur agenter drev på för att få grupper att framstå som mer "farliga" än de var.
Citera
2016-03-05, 14:48
Medlem
Är det bara jag som tänker att det är Fredriksson som gett Aftonbladet avpixlade läkare som det skrivs om idag? Han kan ha landat på Aftonbladet. Achbergs bror kanske har tagit över och hanterar MF?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22363420.ab
Citera
2016-03-05, 18:37
Medlem
Guld-Rolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
MF verkar inte må bra, och har emellanåt agerat riktigt irrationellt. Han kanske är psykisk sjuk och får för sig saker. Jag vet ingen som tvingade honom att gå ut med detta. Klart är att han inga vänner har. Jan Guillou hade slagit mynt av detta, men MF är för svag. Jag ser kort sagt ingen uppsida med detta utspel medan nedsidan är så stor att han svårligen kan ha ett liv här i landet för ingen litar på honom.
Fredriksson har under flera år uppvisat ett märkligt beteende. Exempelvis så brukade han för några år sedan busringa till en mängd invandringskritiker och nationalister. Bland dessa NDs dåvarande partiledare Marc Abramsson, Magnus Söderman med flera. De som ringts upp vittnar alla om att Fredriksson uppträtt berusat och underligt. Kanske inget konstigt bus om man är tonåring men Fredriksson var över 30 år gammal. Han har för bara ett fåtal år sedan twittrat porrfilmer, mängder med hånfulla omdömen om andra människor och att han tycker att våld är kul.

Det vi nu bevittnar är, på ett mänskligt plan, en personlig tragedi som kan ha sin grund i någon form av psykisk problematik. Jag tycker att det är viktigt att även se människan i det här, skulle det visa sig att det hela verkligen har en grund i missbruk eller psykisk problematik så är det bara att hoppas att han får adekvat vård.

Det är nog väldigt svårt att slå mynt av att man visat sig totalt opålitlig.
Citat:
Jag tänkte på alla brott med våldsinslag som MF är dömd för. Bara där skulle jag stanna om jag vore Säpo. Sen de brott som han är friad ifrån men nog begått ändå (var det inte ett dödsfall i nåt åtal som MF och hans medkumpaner friades ifrån med ett nödrop?). Sen alla brott som han medregisserat (t ex våld, åsiktsregistrering, dataintrång, hot om att avslöja identiteterna FB vilket fått många människor att må dåligt). Sen har vissa uppgifter som MF och andra samlat in om högerextremismen ansetts osäkra. Scoop, maktberusning, fiende och verklighet har flutit ihop emellanåt.
Fredriksson var väl inte dömd för några våldsbrott när han rekryterades. Jag tror inte Säpo bryr sig om huruvida en sådan här rekryt är våldsam eller ej. Han är så pass högt uppe i hierarkin och sitter så centralt att det är värt det, en sådan infiltratör är värd sin vikt i guld och det är verkligen inte konstigt att han varit heltidsavlönad av Säpo.
Citat:
MF har en lång lista på illdåd mot samhället, mot våra friheter samt mot enskilda människor. Det mesta av detta var känt av Säpo vid tiden för det påstådda samarbetet. Om jag var Säpochef skulle jag inte ta i MF. Åtminstone inte i syftet att kartlägga högerextremism. Då finns mer sofistikerade partners. Så allt hänger väl synnerligen i luften fortfarande: Gjorde han det? Vad gjorde han? Varför gjorde han det? Varför gick han ut med det? Är han stabil? Varför skriver inte journalisterna om det?
Nu behöver Säpos chef inte ha med Fredriksson alls att göra. Det är s k hanterare som hanterar infiltratörerna, Fredriksson har haft en handledare, förmodligen flera då han varit en så viktig infiltratör och det skett över så lång tid, och denne har varit den som träffar Fredriksson och ger honom lön, information, uppdrag och annat. Wåg nämnde att Fredriksson också gått utbildningar hos Säpo, om det stämmer vet vi ju inte, men det är väl rätt troligt att så är fallet.
Citat:
Alla dessa frågor kan bara besvaras av MF själv säger folk, men där håller inte jag med. De kan inte besvaras av någon i nuläget ty MF är inte tillräknelig anser jag.
Nej, inget Fredriksson säger kan antas vara sant. Man måste verkligen syna varje uttalande från honom ordentligt och faktakolla en mängd gånger och även försöka tänka logiskt och kritiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av reward-for-doc
Är det bara jag som tänker att det är Fredriksson som gett Aftonbladet avpixlade läkare som det skrivs om idag? Han kan ha landat på Aftonbladet. Achbergs bror kanske har tagit över och hanterar MF?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22363420.ab
Det är med största sannolikhet material från Researchgruppen som Fredriksson varit med och arbetat fram. Det innebär inte att Fredriksson är inblandad på något övrigt sätt.
Senast redigerad av Guld-Rolle 2016-03-05 kl. 18:59.
Citera
2016-03-06, 13:55
Medlem
410803s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Rolle
Nu har även tidningen Brand, vars redaktion historiskt och även idag har nära band till AFA, publicerat ett inlägg om Fredrikssons förräderi, en skandal som skakat grundvalarna och självbilden inom den autonoma vänstern. Mathias Wåg sitter för övrigt i redaktionen för Brand.

Artikeln är skriven av den tidigare nazisten Kim Fredriksson (inget släktskap med Martin Fredriksson) som engagerade sig inom den autonoma vänstern efter att han dömts ett flertal gånger för misshandel mot kvinnor han varit i en relation med och som följd av det förklarats icke önskvärd inom den nationella rörelsen.

Valda utdrag ur texten som publicerades idag 4 mars 2016:
Därefter följer en punktlista hur man bör agera om Säkerhetspolisen eller Kriminalpolisens underrättelsetjänst försöker värva en. Hela artikeln finns här. Inget nytt alltså, AFA och Brand har i alla tider regelbundet gett råd om hur och varför man undviker att bli informatör åt Säkerhetspolisen. Brand länkar också idag till en obskyr vänstergrupps blogg där det diskuteras hur Säpo arbetar, läs här.

Intressant inlägg men troligtvis en avledningsmanöver för att skademinimera. Ett försök av vänstern att marknadsföra lögnen att Martin Fredriksson inte var förrädare mot vänstern utan bara rapporterade till SÄPO om oppositionella.

Förhållandet mellan Martin Fredriksson och Kim Fredriksson är intrikat. Båda är fullständigt depraverade människor men på olika sätt. Kim Fredriksson är urtypen för en missbrukare och kåkfarare medan Martin Fredriksson är en samvetslös förrädare med både narcissistiska och psykopatiska drag.

Som en del av AFA-dokumentation drev Martin Fredriksson och Mattias Wåg en blogg kallad Svinstian. Intressant nog handlade mer än hälften av materialet om just Kim Fredriksson och hur han misshandlade sin flickvän, knarkade och liknande handlingar.

Det kan hända att Kim Fredriksson burit på ett dolt hat mot Martin Fredriksson för detta eller så var det ett mycket skruvat samarbete dem emellan redan då, vilket några tidigare fört fram.
Citera
2016-03-06, 16:04
Medlem
Skuggjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 410803
Intressant inlägg men troligtvis en avledningsmanöver för att skademinimera. Ett försök av vänstern att marknadsföra lögnen att Martin Fredriksson inte var förrädare mot vänstern utan bara rapporterade till SÄPO om oppositionella.

Förhållandet mellan Martin Fredriksson och Kim Fredriksson är intrikat. Båda är fullständigt depraverade människor men på olika sätt. Kim Fredriksson är urtypen för en missbrukare och kåkfarare medan Martin Fredriksson är en samvetslös förrädare med både narcissistiska och psykopatiska drag.

Som en del av AFA-dokumentation drev Martin Fredriksson och Mattias Wåg en blogg kallad Svinstian. Intressant nog handlade mer än hälften av materialet om just Kim Fredriksson och hur han misshandlade sin flickvän, knarkade och liknande handlingar.

Det kan hända att Kim Fredriksson burit på ett dolt hat mot Martin Fredriksson för detta eller så var det ett mycket skruvat samarbete dem emellan redan då, vilket några tidigare fört fram.

Det var via Svinstian Kim Fredriksson fick namnet "bajsKim". Han hade via en annons eftersökt en partner för att tillsammans med Kim och hans flickvän vältra sig i exkrementer.

Jag har svårt att tro att bajsKim förlät Martin för det. Knarkandet och flickvänsmisshandeln kunde han sopa under mattan i efterhand med att han mått dåligt under tiden. Dragningen till koprofili är lite svårare att förklara bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in