Citat:
Ursprungligen postat av
Volta1745
MF verkar inte må bra, och har emellanåt agerat riktigt irrationellt. Han kanske är psykisk sjuk och får för sig saker. Jag vet ingen som tvingade honom att gå ut med detta. Klart är att han inga vänner har. Jan Guillou hade slagit mynt av detta, men MF är för svag. Jag ser kort sagt ingen uppsida med detta utspel medan nedsidan är så stor att han svårligen kan ha ett liv här i landet för ingen litar på honom.
Fredriksson har under flera år uppvisat ett märkligt beteende. Exempelvis så brukade han för några år sedan busringa till en mängd invandringskritiker och nationalister. Bland dessa NDs dåvarande partiledare Marc Abramsson, Magnus Söderman med flera. De som ringts upp vittnar alla om att Fredriksson uppträtt berusat och underligt. Kanske inget konstigt bus om man är tonåring men Fredriksson var över 30 år gammal. Han har för bara ett fåtal år sedan twittrat porrfilmer, mängder med hånfulla omdömen om andra människor och att han tycker att våld är kul.
Det vi nu bevittnar är, på ett mänskligt plan, en personlig tragedi som kan ha sin grund i någon form av psykisk problematik. Jag tycker att det är viktigt att även se människan i det här, skulle det visa sig att det hela verkligen har en grund i missbruk eller psykisk problematik så är det bara att hoppas att han får adekvat vård.
Det är nog väldigt svårt att slå mynt av att man visat sig totalt opålitlig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Volta1745
Jag tänkte på alla brott med våldsinslag som MF är dömd för. Bara där skulle jag stanna om jag vore Säpo. Sen de brott som han är friad ifrån men nog begått ändå (var det inte ett dödsfall i nåt åtal som MF och hans medkumpaner friades ifrån med ett nödrop?). Sen alla brott som han medregisserat (t ex våld, åsiktsregistrering, dataintrång, hot om att avslöja identiteterna FB vilket fått många människor att må dåligt). Sen har vissa uppgifter som MF och andra samlat in om högerextremismen ansetts osäkra. Scoop, maktberusning, fiende och verklighet har flutit ihop emellanåt.
Fredriksson var väl inte dömd för några våldsbrott när han rekryterades. Jag tror inte Säpo bryr sig om huruvida en sådan här rekryt är våldsam eller ej. Han är så pass högt uppe i hierarkin och sitter så centralt att det är värt det, en sådan infiltratör är värd sin vikt i guld och det är verkligen inte konstigt att han varit heltidsavlönad av Säpo.
Citat:
Ursprungligen postat av
Volta1745
MF har en lång lista på illdåd mot samhället, mot våra friheter samt mot enskilda människor. Det mesta av detta var känt av Säpo vid tiden för det påstådda samarbetet. Om jag var Säpochef skulle jag inte ta i MF. Åtminstone inte i syftet att kartlägga högerextremism. Då finns mer sofistikerade partners. Så allt hänger väl synnerligen i luften fortfarande: Gjorde han det? Vad gjorde han? Varför gjorde han det? Varför gick han ut med det? Är han stabil? Varför skriver inte journalisterna om det?
Nu behöver Säpos chef inte ha med Fredriksson alls att göra. Det är s k
hanterare som hanterar infiltratörerna, Fredriksson har haft en handledare, förmodligen flera då han varit en så viktig infiltratör och det skett över så lång tid, och denne har varit den som träffar Fredriksson och ger honom lön, information, uppdrag och annat. Wåg nämnde att Fredriksson också gått utbildningar hos Säpo, om det stämmer vet vi ju inte, men det är väl rätt troligt att så är fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Volta1745
Alla dessa frågor kan bara besvaras av MF själv säger folk, men där håller inte jag med. De kan inte besvaras av någon i nuläget ty MF är inte tillräknelig anser jag.
Nej, inget Fredriksson säger kan antas vara sant. Man måste verkligen syna varje uttalande från honom ordentligt och faktakolla en mängd gånger och även försöka tänka logiskt och kritiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
reward-for-doc
Är det bara jag som tänker att det är Fredriksson som gett Aftonbladet avpixlade läkare som det skrivs om idag? Han kan ha landat på Aftonbladet. Achbergs bror kanske har tagit över och hanterar MF?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22363420.ab
Det är med största sannolikhet material från Researchgruppen som Fredriksson varit med och arbetat fram. Det innebär inte att Fredriksson är inblandad på något övrigt sätt.