Citat:
Ursprungligen postat av
birkaboo
Ja det är riktigt osmakligt. Hurtig ger jag inte mycket för. Två rättegångar har N tigit sig igenom. Han är fälld av två eniga instanser. Det är märkligt att Hurtig bedriver en egen utredning och ska som det verkar, ge sig på bevisvärdering. På vilket sätt ska det ge honom resning i HD ?!
Hovrätten, ja. Prövning HD, nej.
Hurtig - är han möjligen släkt med den andra tokan...

ligger def ett steg efter.
Det är som du skriver osmakligt. Det är över när det är över. Hovrätten är den sista instansen i en juridiskt okomplicerad rättsprocess. Vi har en dömd sadistisk lustmördare som är bunden till sin vidriga gärning med DNA, och annan bevisning. Det går inte att komma runt genom att leta i fup eller i slasken, och ge sig på oskyldiga medborgare.
När man vill få fram förmildrande omständigheter, så är det för sent. Och vad är i så fall förmildrande när ett äckel avrättat en 17-årig flicka, för nöjes skull, för att leva ut en fantasi?
Hurtig är advokat och inte psykiatriker, och det är inte av intresse för domstolarna att veta i efterhand, vad det är som driver Nero. Det är intressant för en kriminolog, psykiatriker och andra forskare, och för oss som har särintressen och vill veta hur det är möjligt att en person som framstår som normal dödar för nöjes skull.
Om vi leker med tanken att Nero hade undersökts av psykiatrin innan rättegångarna, så hade det inte gett något som hade givit lägre straff. Alla som begår brott av detta slag mot barn döms till livstid. Som dubbelmördaren i Dalby, och pappan som brände upp sina två söner i en stuga. Min tanke är att om en person är så störd att han mördar eller har vanföreställningar som får honom att mörda så har han inget ute bland folk att göra.
Det är lagen som talar om vilket straff det är för olika gärningar, och det är lagen hovrätten har följt när Nero fått livstid.
Det finns en annan aspekt som du tar upp, i frågan om Hurtig är släkt med tokan?
En relevant frågeställning för vad är det för personlighet som tar sig an detta fall, och försöker dupera media med att han har ett case? Det får mig att undra över om inte Hurtig borde läsa på processrätten, relevanta rättsfall, och undvika konspirationsteorierna i vår tråd!