2016-02-20, 14:10
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Hej ,
saknar du inte att ha en bokhylla?

Använder Kindle.
Citera
2016-02-20, 18:39
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
1. Ingen separat värme igång öht.
2. Jag ligger som ett miffo i en sovsäck (vad är ett miffo i detta sammanhang?)
3. Därför att den här bilen täcker mina behov just nu. Hade jag haft girlfriend hade jag absolut funderat på en förstoring av volym på något sätt.

Faktiskt kul att svara på frågor. Önskar jag kunde förmedla känslan av hur det är att sova i bil och INGEN hade blivit imponerad för jag njuter.

Så ingen värme alltså.. men om det är -25 borde det inte bli REJÄLT med isbildning inne i bilen när du flåsar på? eller du kanske har nån ruta lite öppen..?

Jag har dock testat (mot egen vilja) att bo i en gammal husvagn som ej är vinterisolerad, i två år. funkade fint. Blev lite småkyligt vid -30 osv.
Citera
2016-02-20, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Blev nyfiken nu vad menar du med att det går att köpa billiga bra husbilar?

Bra husbilar brukar kosta massor och billiga husbilar brukar vara fuktskadade eller hemmasnickrade som inte är så bra.

Runt 150-200 tusen är det villigt?

Jag menar köpa privat. Blocket typ. Sen beror det väl på vad för husbil.
Citera
2016-02-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
Poängen med att bara ha en kombi är för att veta om det går. Det går. Det finns en MASSA människor som redan provat husbil / husvagn så det vet vi ju redan fungerar. Men vad behöver man EGENTLIGEN? Det är väl den frågan jag försöker att besvara mig själv genom att "bara" ha en vanlig kombi.

1. Har alltid minst 2 rutor nere. I regn har jag en öppen lite grann. Annars blir det för instängt för mig.

2. Bussarna till Kittelfjäll, stannar de där så man kan sova några nätter eller är det buss + hotell / vandrarhem som gäller?

3. Stör det dig att människor inte följer din rationalism? Finns dock inte många sträckningar till Åre som klarar 180 kan jag väl säga. Förresten... "måste" jag köra i 180 bara för att jag gör det i perioder på E4:an till Stockholm? Om du kör 110km/h på motorvägen - MÅSTE du då köra i 110km/h genom en skola? I regn? När det är halt? Vart fick du för dig att 180 var en KONSTANT hastighet för mig?

4. Jag är nog ingen "riktig" Skibum för jag har aldrig brutit upp något elskåp. Men det verkar "spännande" och roligt att du är en riktig Skibum!

5. Jag söker inget särskilt. Finns det en gyllene medelväg? Vart då?

6. Nej, drar inte in några stora pengar på mitt jobb

7. Äger ingen kostym eller slips. Skulle vägra att ta mig endera i vilket fall. Mina kunder anlitar mig inte som klädmodell utan för mina kunskaper inom data och teknik.

8. Jag är glad å dina vägnar angående dina rikedomar och frihet att välja liv.

Du kan säkert använda dina awesome dataskills för att ta reda hur och när bussarna går. Det var hursomhelst ett tips i all välmening. Hur kul det än är att köra bil så är det roligare att vara utsövd när man ska åka, och ekonomiskt lär det vara en klar fördel.

Jag antog, lite förhastat kanske, att du finns i närheten av Stockholm. Det finns såklart färre möjligheter att åka buss, tåg etc. på smidigt vis om man inte bor på någon större ort.

Det där med skibums och elskåp behöver du inte ta på så stort allvar, det var ju vintertältning i skidorterna det handlade om!

När det gäller hastigheter så kan vi konstatera att jag utgått från dina beskrivna behov av fartresurser i samband med fjällresor. Jag Avviker nog inte särskilt mycket från normen (inte ens på flashback) när jag anser att det är en omogen inställning. Det har inget att göra med "min rationalism" utan samhällets och lagboken. Men fortsätt ha den för all del så länge du ser till att ingen annan blir skadad. Sen har ju andra påpekat hur irrationellt det är för någon som försöker spara ihop pengar.

Jag ska inte kommentera mer, lycka till!
Citera
2016-02-21, 11:06
Medlem
Citat:
Om du vill vara den som är "värst" är det ok. Du vinner över mig!

1. Jag "kan" sova raklång, men med vissa problem - t.ex tenderar jag att successivt över natten sjunka mot bakluckan - så helt plant golv och lite längre hade varit bättre. MEN - konstigt nog fungerar det. Det blev också bättre med ett styvare liggunderlag - Gjorde att jag fick de där extra centimetrarna över sätet så det går att ligga någorlunda.

2. Husbil är inte bara långsam, dyrt och komplicerat att köra i vinterväglag.

3. Som du märker, icke-kvantifierade begrepp är högst subjektivt!

4. Varierar.

5. Kunderna har ej klagat. Och det är 4:e säsongen nu....

6. Korrekt, sover, läser, ser på film, äter (ibland) i bilen. Massor av saker jag gör som inte görs i bilen, som t.ex gym, på på restaurang, åka skidor, hälsa på släkt och sånt.

7. Vet inte när det blev din angelägenhet hur jag spenderar mina pengar. Vissa spenderar pengar på Ullared, IKEA, Clas Ohlson, Semester i Turkiet, Guld-Rolex, Gifta sig, Skilja sig, Prenumerera på Netflix, gå på McDonalds och annat som JAG tycker är helt otänkbart. Men vi är olika.

1. Haha, flickvänner och bo i bil - Lättare att byta flickvän än bryta normer Vill dock inte att du gör slut, bara en reflektion...

2. Pendla 2 timmar om dagen är inte livskvalité. Är man 2 är husbil / Husvagn eller liknande en mellanväg - ligga i kombi är inte att föredra såvida ni inte är pygmeer.

Runkar ej i bilen. (Många som frågar... kul)
Har haft sex i bilen. Det är stökigt men spännande och upphetsande.
Det handlar inte om att vara värst...

Det handlar om att du sitter och ljuger ihop en historia som inte är trovärdig för fem öre. För vissa kanske den verka vattentät, men har man någon som helst erfarenhet av det du pratar om så inser man snart att du ljuger dig blå i ansiktet...

Men som sagt, lite BEVIS vore ju på sin plats... men det finns det ju såklart inga... det måste ju finnas hur många sätt som helst att verifiera det hela, utan att du avslöjar din identitet eller var du är... så alla ursäkter och anledningar till att inte vilja bevisa det tyder ju ännu mer på att det är lögn.
Citera
2016-02-21, 12:34
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STONERD
Det handlar inte om att vara värst...

Det handlar om att du sitter och ljuger ihop en historia som inte är trovärdig för fem öre. För vissa kanske den verka vattentät, men har man någon som helst erfarenhet av det du pratar om så inser man snart att du ljuger dig blå i ansiktet...

Men som sagt, lite BEVIS vore ju på sin plats... men det finns det ju såklart inga... det måste ju finnas hur många sätt som helst att verifiera det hela, utan att du avslöjar din identitet eller var du är... så alla ursäkter och anledningar till att inte vilja bevisa det tyder ju ännu mer på att det är lögn.

Att du tycker att det hela är en lögn är helt ok för mig. Jag vill inte förstöra din övertygelse.
Citera
2016-02-22, 04:43
Medlem
BetongNasses avatar
Du överlevde alltså -32 i en bil utan värme?
Vad är det för jävla rymdsovsäckar du har? Levererades de med tidsmaskin från framtiden?

Vintercampar gör man inte i en sketen Audi, det gör man i en manskapsvagn med vedkamin som pendlar mellan bastu när man går och lägger sig till att andedräkten bildar moln man vaknar.(alternativt en husbil med rejäl diesel eller gasolvärmare med termostat, vilket blir dyrt som satan men de som har råd med husbilen har råd med bränslet)
Det vet till och med vi här ner i södra ändan av landet.
Citera
2016-02-22, 05:03
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetongNasse
Du överlevde alltså -32 i en bil utan värme?
Vad är det för jävla rymdsovsäckar du har? Levererades de med tidsmaskin från framtiden?

Vintercampar gör man inte i en sketen Audi, det gör man i en manskapsvagn med vedkamin som pendlar mellan bastu när man går och lägger sig till att andedräkten bildar moln man vaknar.(alternativt en husbil med rejäl diesel eller gasolvärmare med termostat, vilket blir dyrt som satan men de som har råd med husbilen har råd med bränslet)
Det vet till och med vi här ner i södra ändan av landet.

Tusentals människor överlever i -32°C och lägre utan vare sig sovsäck, el, extravärmare varje dag i världen. Det är inte superkomfort men inget du dör av.

Jag har en North Face Inferno (-40°C Extrem) och med superunderställ, joggingmyxor och extra strumpor går det fint. Det blir inte mer än 4-5 timmar MAX men det duger. Sedan är det bara enstaka nätter det är så kallt. Minus 20 till minus 25 är dock inte ovanligt.

Har du hört talas om Bielski-Otriaden? Filmen Defiance? DET var mödor i jämförelse.

Kallt. Dåligt med mat. Dåligt med skydd. Dåligt med kläder. Vild hosta. Och Tyskar som jagar dig med automatkarbiner. Jobbigt är inte ett ord som känns rättvist i sammanhanget.
Senast redigerad av mryang 2016-02-22 kl. 05:06.
Citera
2016-02-22, 08:56
Bannlyst
undrar bara varför du inte skaffar en husvagn? och var kommer din post någonstans?
Citera
2016-02-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ja, tältade några veckor i Thailand och det var sisådär. Helt klart "jobbigare" för mig än kylan. Har du mygg också? Det är något sjukt irriterande i värmen för mig. De är som magneter....

Ja myggorna är irriterande. Jag drabbas dock ej av kliande/röda myggbett, vilket är strålande. De biter mig dock lika mycket som vem som helst.
Och ja, jag sover också helst mycket svalt.
Citera
2016-02-22, 20:26
Medlem
BetongNasses avatar
Citat:
Tusentals människor överlever i -32°C och lägre utan vare sig sovsäck, el, extravärmare varje dag i världen. Det är inte superkomfort men inget du dör av.

Jag har en North Face Inferno (-40°C Extrem) och med superunderställ, joggingmyxor och extra strumpor går det fint. Det blir inte mer än 4-5 timmar MAX men det duger. Sedan är det bara enstaka nätter det är så kallt. Minus 20 till minus 25 är dock inte ovanligt.

Har du hört talas om Bielski-Otriaden? Filmen Defiance? DET var mödor i jämförelse.

Kallt. Dåligt med mat. Dåligt med skydd. Dåligt med kläder. Vild hosta. Och Tyskar som jagar dig med automatkarbiner. Jobbigt är inte ett ord som känns rättvist i sammanhanget.
Trams.
Galna friluftsmänniskor är ute och traskar i det i en kort period på några dagar, sen kommer de hem och sover ut i sin säng.(Eventuellt basläger med värme om de klättrar i berg)
Sen är det ju det där lilla problemet med fukten...

Alla som lever en längre period i sträng kyla är beroende av att kunna gör upp eld för att värma sig och torka.
Rumänska gatubarn föredrar att sova i en stinkande kloak framför att frysa ihjäl, Maine-eremiten vände på dygnet för att inte riskera att frysa ihjäl, samerna eldar en jävla massa i sina kåtor för att inte frysa ihjäl, svenskarna rent generellt uppfann farstun så att deras ytterkläder inte skulle bli genomblöta och frysa till en iskaka av att gå ut och in mellan värme och kyla

En bil är det absolut värsta stället man kan tillbring en kall natt, en igloo eller en jordhåla är varmare.

Vad säger chefen när du kommer till jobbet med mörka ringar under ögonen hela vintern och somnar mitt i möten? Hur svarar du? Drar du upp någon krigsfim då också?

Jag tror inte du sovit en enda natt i minusgrader eller ens upplevt ett strömavbrott som varade längre än 4 timmar.

Citat:
... Tråden kan låsas och skickas till papperskorgen
Senast redigerad av BetongNasse 2016-02-22 kl. 20:28.
Citera
2016-02-23, 01:32
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:

Du kan ju även ta hjälp av ett par 1-1,5 liters petflaskor. Koka upp vatten som du häller i flaskorna och låt de krympa lite av värmen innan du drar på korken. Då har du två element i sovsäcken som håller värmen under natten. Så himla skönt när man är ute och campar på vintern och inte har tillräckligt varm sovsäck, men det knepet visste du säkert om =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in