2016-03-04, 14:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Tvillingar som kan känna på sig hur sin tvilling har det t.ex. Ihopkopplade medvetanden.

Och vad har det med ett 'guds'-bevis att göra?
Citera
2016-03-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

God did it??
Citera
2016-03-04, 14:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tvillingar som kan känna på sig hur sin tvilling har det t.ex. Ihopkopplade medvetanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
God did it??

It's-god-what-did-it.

Tant Gredelin är ett geni ... eller kanske en djinn.
Citera
2016-03-04, 14:27
Medlem
Ja eller, GOD made me write it....
Citera
2016-03-04, 14:38
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Citat:
Jag tror inte man kan bevisa att bibelns Gud finns.

Däremot tror jag man kan bevisa att det finns en högre makt / högre syfte, av något slag. Och att vårt medvetande är ihopkopplat med detta. Ännu har dock vetenskapen inte kommit så långt.

Citat:

Nu har du placerat dig en position där du har en dubbel bevisbörda.
Citera
2016-03-04, 14:56
Avslutad
Citat:
Det finns INGET (0, noll) vetenskapligt säkerställda studier på att detta fenomen förekommer. Noll stycken.

Nu, är detta något som talar för eller emot din sak?
Citera
2016-03-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det finns INGET (0, noll) vetenskapligt säkerställda studier på att detta fenomen förekommer. Noll stycken.

Nu, är detta något som talar för eller emot din sak?

Det är pga det inte vore etiskt att placera en av tvillingarna i livsfara för att se om den andre reagerade.

Och vad jag vet har det inte gjorts några studier på det heller.

Man kan inte göra studier på allt, helt enkelt.

Det finns så mycket anekdotisk information om detta att det nog är en tidsfråga innan man hittar sätt att bevisa det.
Citera
2016-03-04, 16:05
Medlem
Citat:
Det är pga det inte vore etiskt att placera en av tvillingarna i livsfara för att se om den andre reagerade.

Det finns så mycket anekdotisk information om detta att det nog är en tidsfråga innan man hittar sätt att bevisa det.
Kanske samtidigt som man hittar bevis för att Jesus lever? Där finns hur mycket anekdotisk "information" som helst .....
Citera
2016-03-04, 16:14
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

Varför skulle man bara kunna testa detta vid livsfara?
Skulle det även vara oetiskt att placera en av tvillingarna framför t.ex en komedifilm, för att se om den andre reagerade?
Citera
2016-03-04, 16:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så tills vidare nogar du dig med själv att plocka det för dig lämpliga från den anekdotiska informationen.
Citera
2016-03-04, 18:06
Medlem
Citat:

Du kanske skulle kunna svara på hur du går tillväga för att avgöra vilken anekdotisk information om extraordinära händelser som är värt att lita på och vilken som inte är det?

Annars känns det en aning tröttsamt att den anekdotiska "bevisföringen" som redan är konstaterat irrelevant i det här sammanhanget, FORTFARANDE ska ältas...
Citera
2016-03-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Du kanske skulle kunna svara på hur du går tillväga för att avgöra vilken anekdotisk information om extraordinära händelser som är värt att lita på och vilken som inte är det?

Annars känns det en aning tröttsamt att den anekdotiska "bevisföringen" som redan är konstaterat irrelevant i det här sammanhanget, FORTFARANDE ska ältas...

Inte all bevis kan bevisas genom studier.

Ta t.ex. kvantteorin. Hur man kan TESTA en teori där värdet ändras (eller fastställs) pga testning ... ??
Det tog många år innan man genom statistisk testning kom till en punkt där man ansåg det var rätt säkert att kvantteorin var tvungen att stämma.

Samma sak med telepati, varsel, föraningar, spådom och liknande. Går inte testa.

En kvantfysiker jag läste sa, "vi vet inte varför kvantmekanik bara går att observera i det lilla men inte i det stora".
Det är dock just det jag säger: man kan visst det ibland ha "övernaturliga" föraningar! De kan dock inte testas med vanliga vetenskapliga metoder, lika lite som Schrödingers katt.

Ibland har jag själv fått besked av "Gud" om olika saker. Samtidigt vet jag att jag har en fri vilja att följa Guds förmaningar eller inte. Det är liksom i kvantmekaniken -- Gud VET olika möjligheter (eller tillstånd) och Gud delegerar oss ibland vilka möjligheter vi har, men vi människor har ändå fri vilja att välja det ena eller det andra.

Själen är en annan sådan fascinerande sak.

Om vi plockade isär dig atom för atom och byggde upp dig exakt igen, skulle "du" ändå vara "du"?
Om svaret är ja, så visar det att du skulle kunna dela din själ med en exakt kopia av dig, i nutid eller framtid.
Om svaret är nej, så visar det att du anser din själ vara något magiskt som ligger utanför kroppen, hjärnan och medvetandet -- i så fall något som är mer oförstörbart än kroppen.

Själen är alltså evig. Vilket skulle bevisas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in