2016-03-02, 15:43
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Det viktiga är inte om du tror på gud, det är viktigare är om Gud tror på dig
Det viktiga är topic, som innebär att (försöka) presentera bevis för att Gud existerar.
Vad Gud tror på är irrelevant.
Citera
2016-03-02, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur menar du att människan ska klara av den globala uppvärmningen utan en Skapare?

Irrelevant falsk dikotomi.
Citera
2016-03-02, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det viktiga är inte om du tror på gud, det är viktigare är om Gud tror på dig

Vad har det med saken att göra?
Citera
2016-03-02, 18:27
Medlem
Citat:
Hur menar du att människan ska klara av den globala uppvärmningen utan en Skapare?

På vilket sätt skulle en skapare vara nödvändig för att vi ska kunna lösa den globala uppvärmningen och vad har det för relevans till ämnet?

Har du något exempel på att en gud hjälpt till med den globala uppvärmningen?
Citera
2016-03-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Jag tror inte man kan bevisa att bibelns Gud finns.

Däremot tror jag man kan bevisa att det finns en högre makt / högre syfte, av något slag. Och att vårt medvetande är ihopkopplat med detta. Ännu har dock vetenskapen inte kommit så långt.
Citera
2016-03-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Falsk analogi. Cancer finns i verkligheten, vi vet inte om gudar finns.

Du har berättat vad du TROR.

Hur kommer det sig att gud finns, i så fall?

Definiera "tomma intet".

Korrekt. Belägg för att gudar existerar saknas dock.

Vet ej. jag känner inget behov av att dra till med vilda gissningar, som "en gud gjorde det".

Definitionen av Gud är inte jämförbar med dina analogier. Gud är inte jämförbar med "en gud", "ett föremål", "en person", "ett medvetande".
Gud är i själva verket liksom "varat"; som du vet är E = mc^2, där energin motsvaras av materia gånger ljuset hastighet i vakuum upphöjt till 2. Materia är därmed lika konstant som tid och det ena kom inte före det andra. Man kan lika lite diskutera "vad fanns före Gud" som man kan diskutera "vad fanns före materia" eller "vad fanns före tid".
Citera
2016-03-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Definitionen av Gud är inte jämförbar med dina analogier. Gud är inte jämförbar med "en gud", "ett föremål", "en person", "ett medvetande".
Gud är i själva verket liksom "varat"; som du vet är E = mc^2, där energin motsvaras av materia gånger ljuset hastighet i vakuum upphöjt till 2. Materia är därmed lika konstant som tid och det ena kom inte före det andra. Man kan lika lite diskutera "vad fanns före Gud" som man kan diskutera "vad fanns före materia" eller "vad fanns före tid".
Hur vet du detta? Och hur har du fått denna info? Detta låter ju mycket mer än en tro, så därför frågar jag....
Citera
2016-03-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet du detta? Och hur har du fått denna info? Detta låter ju mycket mer än en tro, så därför frågar jag....

Tron på EN Gud (monoteism) implicerar detta.

Jag håller dock med om att denne Gud kanske är långt ifrån sagoboksguden som många troende klamrar sig fast vid.
Citera
2016-03-03, 23:09
Medlem
Citat:
Tron på EN Gud (monoteism) implicerar detta.

Jag håller dock med om att denne Gud kanske är långt ifrån sagoboksguden som många troende klamrar sig fast vid.
Så om Gud bara "är", så kanske han inte har någon vilja? Gud kanske inte alls bryr sig om oss?
Vilket är det troligaste, ifall det nu finns något som kan kallas Gud.
Citera
2016-03-03, 23:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Däremot tror jag man kan bevisa att det finns en högre makt / högre syfte, av något slag. Och att vårt medvetande är ihopkopplat med detta. Ännu har dock vetenskapen inte kommit så långt.

Hurså?
Citera
2016-03-04, 00:33
Medlem
Citat:

Är det bara en tro du har, eller finns det några indikationer/belägg som du kan presentera som talar för detta?
Citera
2016-03-04, 07:26
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

Vad är skillnaden angående bevisföringen i din jämförelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in