Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, det är väldigt märkligt med ordvalet hypotes - för han låter som om han ska till HovR och inte HD?
Sen begriper jag inte vad han ska komma med mer som ska fresta HD då det ju knappast är prejudicerande. Har han mer överraskningar?
Ordet hypotes visar på att Hurtig är medveten om att detta inte kommer gå, och därför undrar jag varför han vilseleder Nero och media med att det finns olika möjligheter. Är det kanske så viktigt att synas i media?
Det är en cynism, där man kan göra vad man vill som advokat, utan några som helst konsekvenser, just för att klienten är en av de värsta uslingar på denna planet. Min slutsats är att etik är något som bara tillämpas när man måste! Men att etik egentligen inte finns där i ryggmärgen!
Det är så lätt i detta fall att slippa ansvar för sina handlingar. Det är bara att se lite ledsen ut, påtala att han som advokat gjorde sitt yttersta, med standard frasen
"att man vet ju aldrig hur domstolarna resonerar"!
Men vi som följt fallet, vet att det var bevisen som fällde Nero, att det var en fup som överraskade oss i sin noggrannhet och pedagogik, och att trots alla utspel från advokaten Rönnbäck så lyckades både tingsrätt och hovrätt upprätthålla värdiga och rättssäkra rättegångar. Vi vet också vad det är som krävs för att ge prövningstillstånd i HD!