2016-03-04, 13:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario50
Hehe, undrar vem som Hurtig kommer ange som tilltänkt mördare nu när NB uppenbarligen ändra historia efter 14 förhör, tingsrätt och hovrätt? Brodern?
Advokat Hurtig sa inte i radiointervjun att någon annan kan ha mördat Lisa.
2016-03-04, 13:25
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Advokat Hurtig sa inte i radiointervjun att någon annan kan ha mördat Lisa.
Du tror med andra ord att dom har snappat upp din teori om självmord?
Hujeda mig...
2016-03-04, 13:30
Moderator
blomvattnares avatar
Detta är väl ett direktcitat?

Citat:
- Det finns en hypotes i målet att dna:t kommit dit när man hängt flickan men vad är det som säger att dna:t inte kommit dit när man plockat ner en flicka, forslat undan en flicka. Dna kan avsättas genom att man försöker skydda någon annan som begått ett brott, säger Björn Hurtig.

Vilket brott skulle han syfta på om inte mordet på Lisa?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6382673
2016-03-04, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hurtig: Dna kan avsättas genom att man försöker skydda någon annan som begått ett brott
Man måste vara = NB.
Ett brott måste vara = ett mord.
Någon annan som begått ett brott måste vara = mördaren.
Han jobbar alltså med att få fram en hittills okänd mördare ur materialet.

Det som nu framförs av advokaten Hurtig, framförs med hans personliga erfarenhet i bagaget, att det rör sig om en okunnig publik, där vi tidigare inte haft folk ur allmänheten som granskar brott och rättsfall. Eller granskar de aktörer som deltar i dessa intressanta rättsfall.

Det är lätt att framföra i snack att DNA kan avsättas, för att sätta dit någon, eller skydda någon. Men det har varit avhandlat i rättegången och avfärdats av domstolen. Denna konspiration är inte ny, och den hade ingen framgång hos någon. Just för att det är idiotiska tankar som inte passar in i en rättegång om en simpel lustmördare, som skvätt ner brottsplatsen med sitt äckliga DNA.

Det betyder att om DNA, och om hur den tekniska bevisningen insamlats och hanterats ska ifrågasättas, så är Hurtig ute på hal is. Det betyder att man måste föra i bevis att polis, tekniker och rättsmedicin är okunniga och korrupta, en sak han inte kommer undan med. Det är mycket prat och ingen verkstad, för det går inte att föra i bevis. Under tiden är Hurtigs uppdragsgivare, klienterna Rönnbäck och Nero belåtna och Nero klagar inte till advokatsamfundet inom den tid på 6 månader som nu går.

Det blir hårda konsekvenser om dessa personer från oberoende myndigheter förtalas eller ifrågasätts. En sak ingen med självbevarelsedrift skulle ens överväga. Därför är detta mycket underligt. Ingen av oss har ju hört talas om retorik och "försvar" som detta förut.
2016-03-04, 13:38
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahahahaha - man borde inte skratta åt detta tragikomiska men jag hann knappt skriva det igår så kom det en sjuk griftefridsvariant:

Twin Peak version II.

Cliff hangern är: Vem hängde henne?
Lite konstigt att Hurtig har en "hypotes" som kan förklara. Det bör ju vara NB som förklarar och Hurtig möjligen har fått nya uppgifter från NB.
Annars tubbar ju Hurtig NB till lögn.
2016-03-04, 13:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, det är samma som sägs i ljudfilen och det är detta rättsfall han pratar om. Han vänder på mord av NB till annan person och upphängd - till nedtagen och griftefridsbrott för NB.
2016-03-04, 13:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lite konstigt att Hurtig har en "hypotes" som kan förklara. Det bör ju vara NB som förklarar och Hurtig möjligen har fått nya uppgifter från NB.
Annars tubbar ju Hurtig NB till lögn.
Ja, det är väldigt märkligt med ordvalet hypotes - för han låter som om han ska till HovR och inte HD?
Sen begriper jag inte vad han ska komma med mer som ska fresta HD då det ju knappast är prejudicerande. Har han mer överraskningar?
2016-03-04, 13:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Jag uppfattar meningen som utryckt ur sitt sammanhang, och att han pratar mer generellt om DNA.
Citat:
Det finns en hypotes i målet om att DNA:t har kommit dit när man har hängt den stackars flickan, då, betett sig mot henne som man har gjort. Men, vad är det som säger att det inte har kommit dit när man har plockat ned flickan, till exempel? Fört undan en flicka. Jag skulle vilja säga det man måste våga tänka, DNA avsätts inte bara på ett sätt, när man begår brott, DNA kan också avsättas när försöker skydda någon annan.
(Reservation för hörfel)

Lite hemlighetsfull, helt enkelt.
2016-03-04, 13:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag uppfattar meningen som utryckt ur sitt sammanhang, och att han pratar mer generellt om DNA.
(Reservation för hörfel)
Han säger samma sak som citat och han talar om att skydda annan person som begått brottet på Lisa.
2016-03-04, 13:56
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
SR P4 Skaraborg: Försvarets teori: Nerijus rörde Lisa Holm efter mordet

Jag tror att den här tråden kan bli lång.
Det går åt skogen för Nerijus om han ändrar sin berättelse. På sin höjd kan Hurtig åstadkomma ett PT med sin teori, men en historia med noll trovärdighet kommer inte att fungera vid en omförhandling. Om NB är så oskyldig som han har hävdat från början, är han dum om han godtar advokatens strategi. Stackars sate om han är oskyldig på riktigt. Planteringsteorin är långt trovärdigare än att han har hittat ett lik som han gömmer för att skydda någon. Vem fan skulle han vilja skydda? Sin bror? Sin fru? Nä!
2016-03-04, 13:58
Medlem
Citat:

(Reservation för hörfel)

Det är märkligt att mordet på LH sker när NB bror kommer. Före den tiden har inget hänt.
2016-03-04, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han säger samma sak som citat och han talar om att skydda annan person som begått brottet på Lisa.

Då undrar jag, måste polis och åklagare utreda ny brottsling om NB pekar ut en sådan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in