2016-03-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag uppfattar meningen som utryckt ur sitt sammanhang, och att han pratar mer generellt om DNA.

(Reservation för hörfel)

Lite hemlighetsfull, helt enkelt.

Inte ett smack hemlighetsfull. Han säger klart ut att det skulle vara griftefridsbrott NB gjort.
2016-03-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är väldigt märkligt med ordvalet hypotes - för han låter som om han ska till HovR och inte HD?
Sen begriper jag inte vad han ska komma med mer som ska fresta HD då det ju knappast är prejudicerande. Har han mer överraskningar?

Ordet hypotes visar på att Hurtig är medveten om att detta inte kommer gå, och därför undrar jag varför han vilseleder Nero och media med att det finns olika möjligheter. Är det kanske så viktigt att synas i media?

Det är en cynism, där man kan göra vad man vill som advokat, utan några som helst konsekvenser, just för att klienten är en av de värsta uslingar på denna planet. Min slutsats är att etik är något som bara tillämpas när man måste! Men att etik egentligen inte finns där i ryggmärgen!

Det är så lätt i detta fall att slippa ansvar för sina handlingar. Det är bara att se lite ledsen ut, påtala att han som advokat gjorde sitt yttersta, med standard frasen "att man vet ju aldrig hur domstolarna resonerar"!

Men vi som följt fallet, vet att det var bevisen som fällde Nero, att det var en fup som överraskade oss i sin noggrannhet och pedagogik, och att trots alla utspel från advokaten Rönnbäck så lyckades både tingsrätt och hovrätt upprätthålla värdiga och rättssäkra rättegångar. Vi vet också vad det är som krävs för att ge prövningstillstånd i HD!
Senast redigerad av Vresrosen 2016-03-04 kl. 14:13.
2016-03-04, 14:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thechallanger
Då undrar jag, måste polis och åklagare utreda ny brottsling om NB pekar ut en sådan?
Jag begriper faktiskt inte var han ska ta sig vidare. Han försöker sig kanske på att välta hela HovR?

Citat:
Ett påstående att hovrätten har bedömt saken fel räcker därför normalt inte som skäl för prövningstillstånd. Hovrätten blir i praktiken högsta instans i de flesta mål.

I undantagsfall kan Högsta domstolen bevilja prövningstillstånd om det finns särskilda skäl för prövning t.ex. att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag.
http://www.domstol.se/brott--straff/overklaga-till-hogsta-domstolen/
2016-03-04, 14:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte ett smack hemlighetsfull. Han säger klart ut att det skulle vara griftefridsbrott NB gjort.
Och ATT brottet begåtts av annan person ska nog främst betonas att det diskuteras.
2016-03-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thechallanger
Då undrar jag, måste polis och åklagare utreda ny brottsling om NB pekar ut en sådan?

Det måste polis och åklagare göra om det finns "bevis", för att se om det är seriöst. Det kan vara för att avfärda en allvarlig och ärekränkande anklagelse, och det kan också vara för att se om det fanns medgärningsmän.

Neros utpekande är muntlig bevisning, som ingen kommer ta på allvar om inte den utpekade erkänner och kan bindas till brottet med ytterligare bevisning.

När det gäller muntlig bevisning så förutsätter man att den som pratar är trovärdig. Jag kan inte se något som Nero har att säga till sitt försvar, skulle tas på allvar i en domstol.

Skulle detta fortsätta att vara medialt och folk blir utpekade som klandervärda eller mördare, så ligger Hurtig personligen risigt till. Det är ett gränsöverskridande han inte kommer ro i land.
2016-03-04, 14:14
Medlem
Theforeigners avatar
Det här, som Björn Hurtig säger, tycker jag är intressant, är det nya DNA tester han vil ska göras, utomlands kanske, där det finns kunnigare experter än i Sverige ?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6382673

BH säger:
- Jag nöjer mig med att konstatera att jag begärt att göra vissa saker, men allt i det här målet handlar om dna kan man säga.
2016-03-04, 14:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ordet hypotes visar på att Hurtig är medveten om att detta inte kommer gå, och därför undrar jag varför han vilseleder Nero och media med att det finns olika möjligheter. Är det kanske så viktigt att synas i media?

Det är en cynism, där man kan göra vad man vill som advokat, utan några som helst konsekvenser, just för att klienten är en av de värsta uslingar på denna planet. Min slitsats är att etik är något som bara tillämpas när man måste! Men att etik egentligen inte finns där i ryggmärgen!

Det är så lätt i detta fall att slippa ansvar för sina handlingar. Det är bara att se lite ledsen ut, påtala att han som advokat gjorde sitt yttersta, med standard frasen "att man vet ju aldrig hur domstolarna resonerar"!

Men vi som följt fallet, vet att det var bevisen som fällde Nero, att det var en fup som överraskade oss i sin noggrannhet och pedagogik, och att trots alla utspel från advokaten Rönnbäck så lyckades både tingsrätt och hovrätt upprätthålla värdiga och rättssäkra rättegångar. Vi vet också vad det är som krävs för att ge prövningstillstånd i HD!
Hurtig låter inte minsta stabil eller trovärdig. Han är sansad annars och han pratade alldeles fort, stammar och pratar rörigt.
Ska han komma nån vart med detta så får han väl lägga till nån sorts domvilla och/eller anser att hela ärende är misskött. För prejudikat talar han ju inte om och NB verkar inte ha erkänt brott med tanke på ordvalet: "leka med tanken" samt "min hypotes".
2016-03-04, 14:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det går åt skogen för Nerijus om han ändrar sin berättelse. På sin höjd kan Hurtig åstadkomma ett PT med sin teori, men en historia med noll trovärdighet kommer inte att fungera vid en omförhandling. Om NB är så oskyldig som han har hävdat från början, är han dum om han godtar advokatens strategi. Stackars sate om han är oskyldig på riktigt. Planteringsteorin är långt trovärdigare än att han har hittat ett lik som han gömmer för att skydda någon. Vem fan skulle han vilja skydda? Sin bror? Sin fru? Nä!
Du kan inte avfärda hans historia som icke trovärdig förrän du har hört den, och att han har hållit inne med den kan bero på skam, han vill inte stå i rampljuset i två länder som likskändare.
2016-03-04, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det måste polis och åklagare göra om det finns "bevis", för att se om det är seriöst. Det kan vara för att avfärda en allvarlig och ärekränkande anklagelse, och det kan också vara för att se om det fanns medgärningsmän.

Neros utpekande är muntlig bevisning, som ingen kommer ta på allvar om inte den utpekade erkänner och kan bindas till brottet med ytterligare bevisning.

När det gäller muntlig bevisning så förutsätter man att den som pratar är trovärdig. Jag kan inte se något som Nero har att säga till sitt försvar, skulle tas på allvar i en domstol.

Skulle detta fortsätta att vara medialt och folk blir utpekade som klandervärda eller mördare, så ligger Hurtig personligen risigt till. Det är ett gränsöverskridande han inte kommer ro i land.

Man får väl förutsätta att ett sånt här uttalande bygger på bevis i någon form.

Att det är taget ur luften låter inte troligt när det kommer från en erfaren advokat.

Allternativ gärningsman har väl aldrig utretts. Kanske var en miss som står sig dyrt nu.
2016-03-04, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag begriper faktiskt inte var han ska ta sig vidare. Han försöker sig kanske på att välta hela HovR?

Ja det lutar väl åt återförvisning då.
2016-03-04, 14:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Bilevicius: Jag var i kontakt med Lisa, 17
Citat:
Enligt P4 Skaraborg gör han en helomvändning och medger nu för första gången att han varit i kontakt med den 17-åriga flickan – men att det ska vara efter hennes död.
Det sa inte advokat Hurtig.
2016-03-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario50
Hehe, undrar vem som Hurtig kommer ange som tilltänkt mördare nu när NB uppenbarligen ändra historia efter 14 förhör, tingsrätt och hovrätt? Brodern?

Det är nog frun , det var ju hennes DNS inne i trosorna, de kanske skulle leka med Lisa tillsammans

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in