2016-03-03, 22:13
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Jag försöker inte försköna honom. Jag bara konstaterade att han inte kan ha sett den aktuella tejpbilden. Vad det gäller sidan han "gillat" - ta en titt på den (http://archive.is/FEiCc) - så ser du att det är en sida med typiska "humorbilder" (som du kanske märkte skrev jag "mer eller mindre rumsrena" och det är exakt vad de är). En del av bilderna är förvisso av det slag du nämner, medan andra är av helt annan typ. Att någon "gillar" en sådan Facebooksida kan knappast tas till intäkt för att vederbörande gillar sadistiskt sex eller våldssex. I så fall är världen översvämmad av sexsadister eftersom Facebook innehåller massor av liknande sidor som "gillas" av hundratusental.

Nerijus må älska sadistiskt sex över allt annat, men tejpbilden (som han inte ens sett) och övriga bilder på den aktuella Facebooksidan utgör inte något bevis för det.

Sidan innehöll fler tejpbilder, bl a en med bunden och tejpförsedd tjej liggandes i soffa tillsammans med kille och en föreställande tejprulle som toalettrulle.
Att NB såg ut att ha en förkärlek för just silvertejp uppmärksammades rätt tidigt i tråden.

Ett gillande av sådan typ av sida bevisar inte att vederbörande gillar våldssex, det är sant. Man skulle också kunna säga att vederbörande inte har något emot det heller.
2016-03-03, 22:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Domen har ännu inte vunnit laga kraft. Tänkte bara att det kan vara värt att påminna om detta.
Just nu undrar jag mest vad Hurtig håller på att koka ihop.
Är det någon som vet nåt?
Personligen tycker jag det låter som om han försöker få till ett erkännande, betonar behov av RPU för att få ner påföljden. Hela tiden har det beskrivits att möjligheterna är små relaterat till tung bevisning. Han tog även med i ett uttalande att det tar tid samt ordval pedagogiskt. Ett annat alternativ är väl att närma sig bevisningen som griftefridsbrott men om han blånekat i 9 månader, har en stor förklaringsbörda och en sådan rövarhistoria skulle plötsligt komma i sista minuten ser jag det som alldeles för långsökt. Samtidigt ska PT handla om prejudicerande, ny stark bevisning (resning) eller rättegångsfel. Hur vävs det in i ett sånt sammanhang?
Ordvalet pedagogik ser jag endast kan handla om Nerijus själv samt låång berättelse till HD. Pedagogik handlar ju om tillvägagångssätt för att förklara nåt, undervisning.
Citat:
– Det som är självklart mest intressant är att angripa dna-bevisningen. Men det är en extremt svår uppgift och en jätteutmaning. Men jag tänker pröva några andra infallsvinklar som vi hittat. Det kommer kräva att man är så pedagogisk som möjligt, vilket tar tid, säger Björn Hurtig.
– Utmaningen består i att det finns så mycket dna-spår och att han säger att han inte träffat Lisa Holm. http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4744729-dna-sparen-i-fokus-for-bilevicius-advokat
Då det funderas på tidsaspekter när besked väl kommer kan jag lägga detta som jämförelse. Dock med passus att Hurtig ansökt om anstånd som förlänger tiden.
Ansökan PT inkom till HD 2016-02-12

Det gäller den yngre brodern i trippelmordet som är ett stort mål med större FUP än detta och livstidsdom i HovR baserad på vittnesmål (ej uppgett att det var han med rätten fann beskrivningar från tre vittnen överensstämmande), hans egen utsaga fördömdes. Ingen direkt teknisk bevisning i form av DNA däremot visst krutstänk på kläderna och lite annat gällande kommunikation i social media och sms (dock inte hans egen).

Avslag idag 2016-03-03

Citat:
Citat:
Martin Salibas överklagande inte får prövningstillstånd.
– Där finns inget som kan vara prejudicerande för andra domstolar, säger Carola Brennander, chef för domstolssekreterarna vid Högsta domstolen.
Citat:
Hans advokat Claes Östlund är inte förvånad över beslutet.
– Det är som det är. Jag är inte förvånad. Beslutet i sig är inte kontroversiellt. Normalt får man inte prövningstillstånd.
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.4761967-martin-saliba-far-inte-provningstillstand-i-hd
Edit: Tänkte bara att det kan vara värt att påminna om att vi diskuterar motiv (det jag svarade på) och inte bevisningen för domslut. Så det inte uppstår missförstånd.
Senast redigerad av develi 2016-03-03 kl. 22:39.
2016-03-04, 04:18
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Personligen tycker jag det låter som om han försöker få till ett erkännande, betonar behov av RPU för att få ner påföljden. Hela tiden har det beskrivits att möjligheterna är små relaterat till tung bevisning. Han tog även med i ett uttalande att det tar tid samt ordval pedagogiskt. Ett annat alternativ är väl att närma sig bevisningen som griftefridsbrott men om han blånekat i 9 månader, har en stor förklaringsbörda och en sådan rövarhistoria skulle plötsligt komma i sista minuten ser jag det som alldeles för långsökt. Samtidigt ska PT handla om prejudicerande, ny stark bevisning (resning) eller rättegångsfel. Hur vävs det in i ett sånt sammanhang?
Ordvalet pedagogik ser jag endast kan handla om Nerijus själv samt låång berättelse till HD. Pedagogik handlar ju om tillvägagångssätt för att förklara nåt, undervisning.

En mycket intressant reflektion. Upplägget kräver god pedagogik (demagogik) för att inte säga säga en god portion psykodrama. Nerijus har uppenbarligen sin mamma som förtrogne och hitintills har de tillsammans envetet hävdat hans oskuld. Vi har att göra med ett par i symbios *. Jag ska återkomma till det symbiotiska längre fram.
Vad Hurtig måste i pedagogisk anda göra är att konkurrera med modern om sonens förtroende/gunst, alternativt skapa någon form av pakt med paret, om han överhuvudtaget kan splittra konstellationen.
Bara en tanke...

* samliv mellan organismer av olika slag till nytta för båda; om överdriven modersbundenhet <psykol.>
2016-03-04, 06:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
En mycket intressant reflektion. Upplägget kräver god pedagogik (demagogik) för att inte säga säga en god portion psykodrama. Nerijus har uppenbarligen sin mamma som förtrogne och hitintills har de tillsammans envetet hävdat hans oskuld. Vi har att göra med ett par i symbios *. Jag ska återkomma till det symbiotiska längre fram.
Vad Hurtig måste i pedagogisk anda göra är att konkurrera med modern om sonens förtroende/gunst, alternativt skapa någon form av pakt med paret, om han överhuvudtaget kan splittra konstellationen.
Bara en tanke...
* samliv mellan organismer av olika slag till nytta för båda; om överdriven modersbundenhet <psykol.>
God morgon. Är mamma lika central som den tekniska DNA-bevisningen?
Jag tror att mamsen är en stor anledning till tigandet och visst kan det vara symbiotiskt. Jag ställer mig ju förvisso tveksam om han känner skam öht. Att han är extremt vrång har ju redan Irina beskrivit. Hon såg ju ingenting som skulle kunna förmå honom till ett erkännande. Men är det symbiotiskt så lär det vara mellan barken och trädet Hurtig ska ge sig in - annars är det nog lönlöst. Förmår han ingen skam så behöver han väl vända det till nån form av vinstvinning antar jag. Då kanske det handlar om att inte ramla ner från de grandiosa pinnstolen, inte en susning.
Hur som haver..
Att nogsamt ringa till henne varenda kväll låter nästan som en ritual och att han valde att kasta sig på skype och ringa upp henne, ligga där avklädd i sängen när han precis har mördat och baxat in hennes döda kropp i skåpet, låter så absurt och känslomässigt stört.

Utöver detta verkar hon ha en väldigt aktiv roll i att försvara honom inklusive att överbetona godheten inkl. superb uppfostran. Alltså kanske inte medvetet alls från hennes håll och men det känns som det finns bakomliggande faktorer, nåt verkar skevt och kontrollerande.
Eller så vet hon mer men lever i nån sorts förljugenhet med fin fasad utåt? Jag har Mac Donald i åtanke men inte hamburgare...
Han verkar ju ha levt i sådan anda i Blomberg - inte lika trevlig som han gjort sken av utåt. Sen kanske stressad pga hennes förestående intågande ihop med andra stressorer. Jag tror att det rubbade cirklarna rejält att brodern skulle flytta hem för gott. NB verkar ha ett behov av rutiner (jobbet). Han är ju och tjatar hela tiden på CB om att få loss byggställningarna - att jobba verkar vara superviktigt för honom. Han njöt inte av frivilligt entledigad verkar det som.
Ja, det är en märklig man som man önskar vore kartlagd men finns det en bromskloss over there är det nog inte lätt..
Senast redigerad av develi 2016-03-04 kl. 06:32.
2016-03-04, 06:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
God morgon. Är mamma lika central som den tekniska DNA-bevisningen?
Jag tror att mamsen är en stor anledning till tigandet och visst kan det vara symbiotiskt. Jag ställer mig ju förvisso tveksam om han känner skam öht. Att han är extremt vrång har ju redan Irina beskrivit. Hon såg ju ingenting som skulle kunna förmå honom till ett erkännande. Men är det symbiotiskt så lär det vara mellan barken och trädet Hurtig ska ge sig in - annars är det nog lönlöst. Förmår han ingen skam så behöver han väl vända det till nån form av vinstvinning antar jag. Då kanske det handlar om att inte ramla ner från de grandiosa pinnstolen, inte en susning.
Hur som haver..
Att nogsamt ringa till henne varenda kväll låter nästan som en ritual och att han valde att kasta sig på skype och ringa upp henne, ligga där avklädd i sängen när han precis har mördat och baxat in hennes döda kropp i skåpet, låter så absurt och känslomässigt stört.

Utöver detta verkar hon ha en väldigt aktiv roll i att försvara honom inklusive att överbetona godheten inkl. superb uppfostran. Alltså kanske inte medvetet alls från hennes håll och men det känns som det finns bakomliggande faktorer, nåt verkar skevt och kontrollerande.
Eller så vet hon mer men lever i nån sorts förljugenhet med fin fasad utåt? Jag har Mac Donald i åtanke men inte hamburgare...
Han verkar ju ha levt i sådan anda i Blomberg - inte lika trevlig som han gjort sken av utåt. Sen kanske stressad pga hennes förestående intågande ihop med andra stressorer. Jag tror att det rubbade cirklarna rejält att brodern skulle flytta hem för gott. NB verkar ha ett behov av rutiner (jobbet). Han är ju och tjatar hela tiden på CB om att få loss byggställningarna - att jobba verkar vara superviktigt för honom. Han njöt inte av frivilligt entledigad verkar det som.
Ja, det är en märklig man som man önskar vore kartlagd men finns det en bromskloss over there är det nog inte lätt..
Jag tror att modern är väldigt mån om att han fortsätter sitt nekande. Finns nog detaljer i hans uppväxt som ej bör få uppmärksamhet vilket nog sker så småningom efter ett eventuellt erkännande när man söker svaren till hur han kunde utvecklas till den störda sexualsadist som han är.
2016-03-04, 07:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Jag tror att modern är väldigt mån om att han fortsätter sitt nekande. Finns nog detaljer i hans uppväxt som ej bör få uppmärksamhet vilket nog sker så småningom efter ett eventuellt erkännande när man söker svaren till hur han kunde utvecklas till den störda sexualsadist som han är.
Erinrar mig Ted Bundy's mor och hennes uttalande. Bundy blånekade vid domen 1979:
Citat:
”Jag ber inte om nåd”, säger han. ”För jag finner det absurt att be om benådning för något som jag inte har gjort.”
http://varldenshistoria.se/kriminalitet/kriminella/seriemordare/usas-varsta-seriemordare-ted-bundy
.. och mamma sa det samma:
Citat:
“Ted Bundy does not go around killing women and little children!” she told The News Tribune in 1980 after Ted Bundy was convicted in the Florida killings. “And I know this, too, that our never-ending faith in Ted – our faith that he is innocent – has never wavered. And it never will.”
http://blog.thenewstribune.com/crime/2013/01/09/ted-bundys-mother-tacoma-resident-louise-bundy-has-died/
... sen blev väl slutnotan på 30 namn som han erkände år 1989 men misstänktes för betydligt fler.
Senast redigerad av develi 2016-03-04 kl. 07:32.
2016-03-04, 09:15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx

Jag tror att hennes nekande väldigt mycket är baserat på den otroliga skam som per automatik faller på föräldrar till en lustmördare.
Mammans tillvaro på andra sidan Östersjön är nog tillräckligt tuff redan idag.
2016-03-04, 09:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Domen har ännu inte vunnit laga kraft. Tänkte bara att det kan vara värt att påminna om detta.
Just nu undrar jag mest vad Hurtig håller på att koka ihop.
Är det någon som vet nåt?

Hurtig går troligtvis igenom materialet, inklusive slasken (det brukar Hurtig vara noga med) och letar efter möjligheter att få ett prövningstillstånd. Det är första steget. Finns det tillräckligt med öppningar i materialet för att få PT kommer Hurtig att be om rejält med tid att förbereda HD:s nytag.

Andra möjligheter är att Hurtig hittar något som berättigar till att rättegången tas om i HovR. Även då kommer han att be om tid att sätta sig in i målets alla detaljer.

En tredje möjlighet är att Hurtig, efter att ha granskat allt han kan komma över, helt enkelt håller med om att det är kört för vår balt, och stillatigande tar emot ett besked om att det inte blir beviljat något PT i HD.

Det är ju värt att påminna om att fallet sett glasklart ut i två på varandra följande förhandlingar OCH att det inte regelmässigt går att räkna med prövningstillstånd i HD. För att få det krävs nog, i princip, resningsskäl, dvs att nya fakta kommer fram, som hade räckt till att riva upp en lagakraftvunnen dom. Men det är min bedömning, eftersom jag inte tror att vare sig straffmätningen eller bevisvärderingen avviker från stabil praxis.
2016-03-04, 10:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hurtig går troligtvis igenom materialet, inklusive slasken (det brukar Hurtig vara noga med) och letar efter möjligheter att få ett prövningstillstånd. Det är första steget. Finns det tillräckligt med öppningar i materialet för att få PT kommer Hurtig att be om rejält med tid att förbereda HD:s nytag.

Andra möjligheter är att Hurtig hittar något som berättigar till att rättegången tas om i HovR. Även då kommer han att be om tid att sätta sig in i målets alla detaljer.

En tredje möjlighet är att Hurtig, efter att ha granskat allt han kan komma över, helt enkelt håller med om att det är kört för vår balt, och stillatigande tar emot ett besked om att det inte blir beviljat något PT i HD.

Det är ju värt att påminna om att fallet sett glasklart ut i två på varandra följande förhandlingar OCH att det inte regelmässigt går att räkna med prövningstillstånd i HD. För att få det krävs nog, i princip, resningsskäl, dvs att nya fakta kommer fram, som hade räckt till att riva upp en lagakraftvunnen dom. Men det är min bedömning, eftersom jag inte tror att vare sig straffmätningen eller bevisvärderingen avviker från stabil praxis.
Du verkar kunnig i juridik. Anser du att det är rimligt att två domstolar utelämnar orden lidande och sadism om samma brott av misstag eller för att det anses självklart?
2016-03-04, 11:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Försvarets teori: Nerijus rörde Lisa Holm efter mordet
Citat:
- Det finns en hypotes i målet att dna:t kommit dit när man hängt flickan men vad är det som säger att dna:t inte kommit dit när man plockat ner en flicka, forslat undan en flicka. Dna kan avsättas genom att man försöker skydda någon annan som begått ett brott, säger Björn Hurtig.

Detta kan tolkas som att Nerijus Bielivicius kommer att medge att han tagit ned och forslat undan kroppen men att han inte gjort skyldig till själva mordet.

Står din klient fast vid att han aldrig träffat Lisa Holm varken levande eller död?
- Det får du se i överklagandet.
Jag tror att den här tråden kan bli lång.
2016-03-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SR P4 Skaraborg: Försvarets teori: Nerijus rörde Lisa Holm efter mordet

Jag tror att den här tråden kan bli lång.

Undrar hur blodet på byxornas insida ska förklaras.

Lång är bara förnamnet.
2016-03-04, 11:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Undrar hur blodet på byxornas insida ska förklaras.

Lång är bara förnamnet.
När byxorna är neddragna är det lätt att komma åt insidan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in