Citat:
Ursprungligen postat av
arkmike
En mycket intressant reflektion. Upplägget kräver god pedagogik (demagogik) för att inte säga säga en god portion psykodrama. Nerijus har uppenbarligen sin mamma som förtrogne och hitintills har de tillsammans envetet hävdat hans oskuld. Vi har att göra med ett par i symbios *. Jag ska återkomma till det symbiotiska längre fram.
Vad Hurtig måste i pedagogisk anda göra är att konkurrera med modern om sonens förtroende/gunst, alternativt skapa någon form av pakt med paret, om han överhuvudtaget kan splittra konstellationen.
Bara en tanke...
* samliv mellan organismer av olika slag till nytta för båda; om överdriven modersbundenhet <psykol.>
God morgon. Är mamma lika central som den tekniska DNA-bevisningen?
Jag tror att mamsen är en stor anledning till tigandet och visst kan det vara symbiotiskt. Jag ställer mig ju förvisso tveksam om han känner skam öht. Att han är extremt vrång har ju redan Irina beskrivit. Hon såg ju ingenting som skulle kunna förmå honom till ett erkännande. Men är det symbiotiskt så lär det vara mellan barken och trädet Hurtig ska ge sig in - annars är det nog lönlöst. Förmår han ingen skam så behöver han väl vända det till nån form av vinstvinning antar jag. Då kanske det handlar om att inte ramla ner från de grandiosa pinnstolen, inte en susning.
Hur som haver..
Att nogsamt ringa till henne varenda kväll låter nästan som en ritual och att han valde att kasta sig på skype och ringa upp henne, ligga där avklädd i sängen när han precis har mördat och baxat in hennes döda kropp i skåpet, låter så absurt och känslomässigt stört.
Utöver detta verkar hon ha en väldigt aktiv roll i att försvara honom inklusive att överbetona godheten inkl. superb uppfostran. Alltså kanske inte medvetet alls från hennes håll och men det känns som det finns bakomliggande faktorer, nåt verkar skevt och kontrollerande.
Eller så vet hon mer men lever i nån sorts förljugenhet med fin fasad utåt? Jag har Mac Donald i åtanke men inte hamburgare...
Han verkar ju ha levt i sådan anda i Blomberg - inte lika trevlig som han gjort sken av utåt. Sen kanske stressad pga hennes förestående intågande ihop med andra stressorer. Jag tror att det rubbade cirklarna rejält att brodern skulle flytta hem för gott. NB verkar ha ett behov av rutiner (jobbet). Han är ju och tjatar hela tiden på CB om att få loss byggställningarna - att jobba verkar vara superviktigt för honom. Han njöt inte av frivilligt entledigad verkar det som.
Ja, det är en märklig man som man önskar vore kartlagd men finns det en bromskloss over there är det nog inte lätt..