Citat:
Ursprungligen postat av
darkdays
Fast precis alla skatter leder ju fram till ett sånt "tvång". Hade inte inkomstskatten varit så hög kanske en del hade jobbat mindre eller med annat men nu är de "tvingade" att ta ett annat beslut. Hade det inte varit för momsen kanske någon hade köpt något av bättre kvalitet men med moms blir priset högre så de blir "tvingade" till beslutet att köpa sämre varor. Osv osv.
Det är korrekt.
Citat:
Varför skulle någons rätt att bo kvar i sitt hus väga tyngre än någon annans rätt till resultatet av sitt arbete?
Det började med att Trillske hävdade att det var inkonsekvent att vara emot fastighetsskatten om man inte även är lika emot inkomstskatten. Jag påpekade bara att fastighetsskatten, till skillnad från inkomstskatten, baseras på ett abstrakt värde som inte kommer ägaren till gagn. Med andra ord, jag ser ingen diskrepans i att vara emot skatt på ägande och skatt på inkomst.
Citat:
På vilket sätt är fastighetsskatten mer subjektiv än någon annan skatt? Alla skatter är ju rena rama hittepåt om man vänder och vrider på det. Du verkar dock ta dagens inkomstskatter för någon form av naturlag, när det i själva verket är fastighetsskatt som är den historiskt sett vanligaste formen av skatt.
Inkomstskatten är mycket enkel att räkna ut. Vet du hur mycket du får så vet du hur mycket du ska betala. Fastighetsskatten baseras däremot på vad andra människor tycker. Det var en hel del människor som fick höjd fastighetsskatt efter stormen Gudrun eftersom att de fick en finare utsikt efter att stormen fällt träd som tidigare blockerat utsikten mot sjöar, t ex. Därför är fastighetsskatten mer subjektiv än inkomstskatten, som är väldigt konkret.
Det har ingenting med naturlagar eller historia att göra.
Citat:
Arvingarna skulle inte "ta den", de skulle få mindre i arv eftersom den avlidne styvnackat ville bo över sina medel. Ett beslut som var helt och hållet dennes.
Vad minskades arvet med? Skatteskulden.
Citat:
Tycker jag har gjort tappra försök. Jag har både motiverat den ur effekter på bostadsmarknad, stadsplanering och varför den inte är fullt så "grym" som du ville göra gällande.
[...]
Om det är pensionärer eller inte är lite skitsamma, att pensionärer dyker upp som exempel är för att de är typexemplet på en grupp med högt kapital och lågt kassaflöde. Att de ställs mot barnfamiljer är för att de är en grupp med lågt kapital och högt kassaflöde i jämförelse. Fastighetsskatter gynnar de med högt kassaflöde framför de med lågt, vilket inte är helt dumt ur ett samhällsperspektiv.
Vad är välfungerande i att ensamma pensionärer upptar en stor andel av villabeståndet i våra ekonomiska centrum samtidigt som unga barnfamiljer tar på sig skulder de förmodligen aldrig kommer kunna betala tillbaka utan att vi helt pajar värdet på valutan? Effektivt?
Du får gärna förklara vad denna ineffektivitet består i och varför den är så mycket värre än ineffektiviteter från andra skatter...
Du hävdade att det är ett tecken på en välfungerande marknad att individer belånar tillgångar för att kunna betala ägandeskatt så de kan behålla dem.
Min fråga är alltså; hur resonerar du när du säger att det är effektivt att belåna sig för att betala skatt?
Dina tidigare svar har handlat om fastighetsskatten i sig. Det är inte relevanta svar. Tycker du att frågan är otydlig?