2016-03-03, 20:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Av kostnadsskäl gick ju polisen inte vidare med att undersöka utländska sajter där han var medlem, vilket väl är förståeligt, eftersom bevisningen är blytung ändå.
Jo, och dessutom finns det knappast mordbevis på webbsidor, inhemska eller utländska.
2016-03-03, 20:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Jag vet inte om det har nämnts innan, men jag noterade bara en sak angående den beryktade bilden av en flicka med övertejpad mun som förekommer i förundersökningen och har setts som ett bevis för Nerijus intresse för "tejpade småflickor" eftersom den fanns på en Facebooksida, Būk tarp savų, som Nerijus "gillat".

Om man tittar närmare på skärmdumpen på sid 976 i fup framgår det att bilden lades upp på Facebooksidan Būk tarp savų den 29 juni 2015. Då hade Nerijus redan suttit inlåst i mer än två veckor. Han kan alltså inte ens ha sett bilden.

Några andra liknande bilder förekom inte på den sedan länge borttagna Facebooksidan, som var en ren skämtsida...
(...)
Det faktum att det inte fanns några spår i datorn av ytterligare sadistiskt material visar alltså på motsatsen till vad åklagaren ville göra gällande - nämligen att Nerijus inte varit intresserad av att klicka på bildlänkarna och gå vidare till dessa sajter för att titta på sexuellt våld och sadism.

Aha, det förklarar mystiken kring att spaningsledningen återkallade sin begäran från Facebook, att få veta när bilderna lades upp. De såg datumen själva på sina skärmdumpar alltså. Om detta står det ingenting i FUP, men förfrågan till Facebook är minsann med.

Hölls åklagaren ovetande om, att sexualsadistspåret var kallt i NB:s näthistorik?
2016-03-03, 20:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vet man det ? Jag tycker hur som helst att en billig och enkel åtgärd vore att be amerikanska myndigheter om hjälp med att kolla hans eventuella medlemskap i den största "sexmordssajten" av alla, den som Russo var medlem i och dömdes för ihop med ett enda hårstrå utan rot på brottsplatsen.
Enligt fup var det dyrt att få tillgång till hans medlemssidor på utländska sajter. Varför är det enkelt och billigt i USA, men dyrt i Europa?

Sen, som Xenia skriver, det är inget bevis på mord ändå. Men visst hade det varit intressant att få reda på vad NB sysslade med där på nätet, när Irina inte råkade vara närvarande, vilket hon väl var för det mesta, kan jag tänka. Lägenheten verkade vara ganska så trångbodd.
2016-03-03, 21:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Enligt fup var det dyrt att få tillgång till hans medlemssidor på utländska sajter. Varför är det enkelt och billigt i USA, men dyrt i Europa?

Sen, som Xenia skriver, det är inget bevis på mord ändå. Men visst hade det varit intressant att få reda på vad NB sysslade med där på nätet, när Irina inte råkade vara närvarande, vilket hon väl var för det mesta, kan jag tänka. Lägenheten verkade vara ganska så trångbodd.
100 kvm (sid 746) är inte trångt för ett gift par, en vuxen man och en katt.
2016-03-03, 21:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
100 kvm (sid 746) är inte trångt för ett gift par, en vuxen man och en katt.
Jag tycker att det verkar vara trångt. 33 kvm per skalle minus katten. Svårt att syssla med hemligsaker där.
2016-03-03, 21:16
Medlem
Citat:

Det vet jag inte, min förmodan bara. Då utgår jag ifrån att det är polisens arbetskostnad som är den stora posten. Just Facebook verkar ju inte vara så tillmötesgående. Man kan ju tycka att världens polismyndigheter skulle hjälpas åt och att en amerikansk sådan skulle kunna ha lite att säga till om gentemot en så skum sajt - den borde ju vara rädd om sitt "anseende". Men jag vet inte något om detta.

Förvisso.

Ja, en del av allmänhetens bearbetning av det oerhörda s a s.
2016-03-03, 21:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag utgår i det följande ifrån att NB är skyldig och att motivet var inte bara sexuellt utan sexualsadistiskt (meningarna härom går starkt isär, men detta är min övertygelse, som andra har gett trovärdigt stöd för). Sådana idéer får man inte plötsligt i skallen – de har byggts upp under ett helt liv.
Hela gärningen ser ut som en ”teaterscen”, det var exakt så här det skulle vara. Den var alltså en gestaltning av en fantasi, som funnits länge.

Mycket bra skrivet och jag håller med helt: " så träder ett dödligt rovdjur fram, omkringlufsande i otvättade snickarkläder…" - och överföll en helt försvarslös flicka i en miljö och vid en tidpunkt som vem som helst skulle anse trygg - och när man sen fick veta detaljerna hur mordet utförts vände det sig i magen. Jag hade inte i min vildaste fantasi trott att det skulle var så bestialiskt så benämningen predator sammanfattar allt.
I tråden har det varit ett överfokus på att det inte kan handla om sadism via de mest märkliga och långsökta argument. Denna typ av rovdjur njuter sexuellt av makt - att dominera sitt offer. Det är den ultimata kontrollen som förövaren har över offret gällande liv och död som leder till sexuell njutning.

Att Lisa led råder ingen tvekan om eftersom hon givetvis var vid medvetande från överfall tills han slutligen släcker hennes liv på det vidrigaste sätt.
Han iakttar hennes skräck, kamp och dödsångest. Vad han sysslade och hur länge det pågick med inne i mjölkrummet vet vi inte - och jag vill inte veta heller. Jag vill för Lisas skull tro att det gick snabbt.
Att det är sexuellt motiv ses via att hon återfanns partiellt naken med blottat kön och bröst. Utöver detta är det för min del ingen tvekan om sexuell sadism med tanke på hur han virat metervis med silvertejp runt hennes huvud då det är en klassiker vid sexuellt våld med eller utan dödlig utgång:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Det ingår i sadismen och handlar om makt: Att frihetsberöva, att förnedra, att plåga offret fysiskt och/eller psykiskt. Att binda tjejen, att tejpa till den mildra grad så att offret dehumaniserats. Hon är för honom enbart ett objekt - ett redskap för att hans fantasier ska förverkligas:
Citat:
Hazelwood and Michaud have outlined the typical components relevant to acts of sexual sadism (2001, p. 43). The relational component focuses on the fantasies concerning what the desired relationship should be between the sadist and his victim. Some try to actualize a “hunterprey” fantasy. Others prefer to act as Master over the Slave-victim.
Sexual Sadism: A Portrait of Evil av Michael H Stone
Dessa fantasier handlar om ett helt förlopp gällande sadism. En specifik del kan inte plockas ur ett sammanhang gällande sexualsadistens fantasi: det handlar om hur de fångar offret, hur de vill frihetsberöva och vad de vill göra med offret:
Citat:
Sexual sadists of the latter type have their own inner “script”: a well-constructed plan of what they would like to do to their victims, how they would go about capturing and immobilizing the victims, what the victim should look like, etc. Here, the sadistic act represents the dramatization of this script, and as is so often the case with re-enactments of this sort, they fall short of the “ideal” script in the mind of the sadist. Sexual Sadism: A Portrait of Evil av Michael H Stone
Gällande NB har han högst troligt fantiserat om händelsen under en längre tid - den här typen av mord sker inte spontant över en natt. Han uppges ha erektionsproblem enligt sin hustru och han har onanerat på sin arbetsplats: jag tror han är mer attraherad av sina fantasier än normativt sex.
Fantasierna kan ha intensifierat under renoveringen av slaktavdelningens mjölkrum i februari där han sen med flit kan ha sparat röret som Lisa hängs i.
Han medger att han onanerat i detta rum och uppger "tidigt på våren" som tidpunkt gällande sperma i ladan.
Successivt övergår fantasierna till en mer detaljerad planering och i NBs fall verkar det röra sig om följande:

# Lördag eller söndag då ladan är obevakad.
# Tidpunkten är kvällstid då även Martorp är obemannat.
# Han kan även röra sig i denna tidsspegel utan att väcka misstänksamhet hos sin fru och bror.

Sten Levander, professor emeritus i rättspsykiatri kommenterar detta iscensättande via ett annat brottsfall samt risk för seriemördare. Dock är det många ggr samma start vid förstagångsmord (stress):
Citat:
Enligt Levander är det när mördarna är ”pressade på andra fronter och inte mår bra” som de riskerar att mörda igen.
– Då är det här medicinen kan man säga, som får dem att må bra igen.
http://norran.se/nyheter/mordar-for-att-fa-en-kick-262066
Att mordet iscensätts tror jag är utlöst av flera stressfaktorer som samverkar inför Litauenresan; AJ beskriver att han stressat honom att bli klar innan resan, hans bror ska flytta hem till sin familj och modern är på väg att besöka Blomberg.
Citat:
Jag är rätt övertygad om att en kniv använts som hot. En kniv är det mest praktiska och mångsidiga vapen som finns – mycket bättre än ett skjutvapen, som låter vida omkring och som skadar offret okontrollerat (och därmed motverkar syftet). Han behöver inte ha hållit den mot hennes strupe hela tiden - det var ju inte en fientlig kommandosoldat inställd på motattack, som han hade emot sig, utan en skräckslagen tjej. När han väl visat henne kniven och övertygat henne om vad han var beredd att göra, kunde han antagligen t o m lägga ifrån sig kniven utan att hon utnyttjade tillfället.
Ja, jag tror att han haft med vapen denna gång - en kniv (kanske det han hämtar hemma efter kl 16) eller en snara som han drar runt halsen när han väl kommer i närkontakt och släpar snabbt in henne i ladan.
Eftersom jag anser det handlar om att iscensätta fantasier och planering tror jag han har ett visst bedrägligt tillvägagångssätt som han tänker följa - sin skripta.
När Adriana inte följde med till bilen justerar han troligen sitt modus så att nästa offer inte ska kunna komma undan och kan ha beväpnat sig med kniv eller snara för ett mer aggressivt angrepp.
Flertal förövare backar ur situationen om den inte anses som optimal och avvaktar till ett bättre tillfälle men med Adriana tror jag han helt missberäknade att hon skulle visa kartan via mobilen ihop med att hon får en intuitiv känsla av att det är bättre att springa vidare.
Nästa offer skulle inte förloras på samma sätt.
Senast redigerad av develi 2016-03-03 kl. 21:53.
2016-03-03, 21:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Jag försöker inte försköna honom. Jag bara konstaterade att han inte kan ha sett den aktuella tejpbilden. Vad det gäller sidan han "gillat" - ta en titt på den (http://archive.is/FEiCc) - så ser du att det är en sida med typiska "humorbilder" (som du kanske märkte skrev jag "mer eller mindre rumsrena" och det är exakt vad de är). En del av bilderna är förvisso av det slag du nämner, medan andra är av helt annan typ. Att någon "gillar" en sådan Facebooksida kan knappast tas till intäkt för att vederbörande gillar sadistiskt sex eller våldssex. I så fall är världen översvämmad av sexsadister eftersom Facebook innehåller massor av liknande sidor som "gillas" av hundratusental.

Nerijus må älska sadistiskt sex över allt annat, men tejpbilden (som han inte ens sett) och övriga bilder på den aktuella Facebooksidan utgör inte något bevis för det.
Jättebra - stanna vid den tanken och analysen. Vilka bilder han gillat vet vi inte men sidan är tamejfan inte rolig vilket jag besvarar som du däremot påstår:
Citat:
Nerijus klickade "like" på bara var en sida med allehanda mer eller mindre rumsrena humorbilder.
Citat:
Det faktum att det inte fanns några spår i datorn av ytterligare sadistiskt material visar alltså på motsatsen till vad åklagaren ville göra gällande - nämligen att Nerijus inte varit intresserad av att klicka på bildlänkarna och gå vidare till dessa sajter för att titta på sexuellt våld och sadism.
Åklagaren fokuserar inte på x antal bilder - han konstaterar att de de facto finns där. Utöver detta är inte alla filmer möjliga att spela upp. Kan även tillägga att aktuell sadism och sexuellt motiv inte utgår från Nerijus dator utan snarare hur mordet ser ut.
2016-03-03, 21:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Det vet jag inte, min förmodan bara. Då utgår jag ifrån att det är polisens arbetskostnad som är den stora posten. Just Facebook verkar ju inte vara så tillmötesgående. Man kan ju tycka att världens polismyndigheter skulle hjälpas åt och att en amerikansk sådan skulle kunna ha lite att säga till om gentemot en så skum sajt - den borde ju vara rädd om sitt "anseende". Men jag vet inte något om detta.

Förvisso.

Ja, en del av allmänhetens bearbetning av det oerhörda s a s.
Jag antar att dom polisiära åtgärderna i detta fall sker över sambandsdeskarna på Europol som brukligt, men dom tjänsterna kommer nog inte gratis. Medlemskap på sajter i USA finns det inget om i fup.

Sen känner jag mig lite kluven över att polisen ska kunna rota i precis vad som helst på nätet om det inte är absolut nödvändigt. Just när det gäller NB var det inte på något vis avgörande för en fällande dom - och hade aldrig kunnat bli. Men det finns förstås ett allmänintresse - för att vi "vanliga" ska kunna förstå brottet. Fast här tycker jag att det räcker med föreställningsförmågan.
2016-03-03, 21:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jättebra - stanna vid den tanken och analysen. Vilka bilder han gillat vet vi inte men sidan är tamejfan inte rolig vilket jag besvarar som du däremot påstår:
Åklagaren fokuserar inte på x antal bilder - han konstaterar att de de facto finns där. Utöver detta är inte alla filmer möjliga att spela upp. Kan även tillägga att aktuell sadism och sexuellt motiv inte utgår från Nerijus dator utan snarare hur mordet ser ut.
Henkess beskriver det bra med ordvalet " en samlad bedömning":
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Sen har vi ju internethistoriken som kunde kopplas till flera SexLivecams sidor, och flertal raderade videosekvenser, törs man gissa vad dom hade för innehåll. I kombination med all denna besudling http://i.imgur.com/kezHF8q.png på väggarna, när han spanat in små tjejer.
En samlad bedömning så får man sig en solklar bild av Nerijus kan man tycka - krävs inte så mycket tankeverksamhet. Omöjlig uppgift för foliehattarna att försöka försköna en sexualsadistisk mördare.
2016-03-03, 22:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Henkess beskriver det bra med ordvalet " en samlad bedömning":

Domen har ännu inte vunnit laga kraft. Tänkte bara att det kan vara värt att påminna om detta.
Just nu undrar jag mest vad Hurtig håller på att koka ihop.
Är det någon som vet nåt?
2016-03-03, 22:04
Medlem
Citat:
Jag antar att dom polisiära åtgärderna i detta fall sker över sambandsdeskarna på Europol som brukligt, men dom tjänsterna kommer nog inte gratis. Medlemskap på sajter i USA finns det inget om i fup.

Sen känner jag mig lite kluven över att polisen ska kunna rota i precis vad som helst på nätet om det inte är absolut nödvändigt. Just när det gäller NB var det inte på något vis avgörande för en fällande dom - och hade aldrig kunnat bli. Men det finns förstås ett allmänintresse - för att vi "vanliga" ska kunna förstå brottet. Fast här tycker jag att det räcker med föreställningsförmågan.
I Russofallet hade man beslut om husrannsakan, som dessutom skärskådades i ett överklagande. Så ska det vara naturligtvis. Men ett sådant beslut krävdes väl för undersökning av NB:s apparater också. NB:s integritet är redan så kränkt den kan bli s a s. Men utredningsekonomin får vi lov att respektera förstås. Jag kan bara inte låta bli att tänka att om NB var den som vi tror, så borde han över tid enkelt ha hittat denna sajt. Att skriva ett vänligt brev till The Austin Police Department kan ju inte ta lång stund.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in