2016-03-01, 08:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Novus har brutit ner partisympatier efter kön.

Kvinnor:
1 S 26,7
2 M 24,9
3 SD 12,5
4 C 7,9
5 MP 7,6
6 V 7,4
7 L 5,9
8 KD 3,6

Män:
1 SD 25,9
2 M 25,1
3 S 21,5
4 V 7,1
5 L 5,6
6 C 5,3
7 MP 3,5
8 KD 3,3

Sjöström kommenterar att SD kommer få svårt att fokusera på mjuka värden utan att tappa manliga väljare, och därför svårt att få bukt med skillnaden.

Jag tycker det finns en trend att kvinnor lyfter partier med kvinnliga partiledare och tvärtom. M brukar ligga lägre bland kvinnor, men tack vare AKB är det nästan lika. V och L har nästan lika tack vare Sjöstedt och Björklund, medan män dissar Annie Lööf och även EBT fastän hon leder ett konservativt parti. Om män hade flytt partier pga invandringspolitiken skulle V ligga lika illa till som C, men Sjöstedt slipper det problemet medan Lööf har nästan lika stort glapp som SD.

Det finns en annan trend som påverkar: Kvinnor jämställs med män i allt större grad, vilket brukar betyda att de antar "manliga" värderingar i högre grad.
2016-03-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Det ska dock sägas att det inte är alla kvinnor som är känslostyrda, verklighetsfrånvända och trygghetsbekväma. SD har fortfarande många kvinnliga väljare. Tredje största parti bland kvinnor. Och det ökar. Bara så det är sagt innan folk börjar ifrågasätta den kvinnliga rösträtten.
Sjöström sa även att män är mer utåtagerande än kvinnor. Han verkade glömma att det även kan styra opinionsmätningar. Verkar inte hjälpa med webbpaneler heller.

Senaste YouGov:
Män SD 34,1
Kvinnor SD 15,5

Senaste SCB, partisympati, rådata:
Män SD 20,0
Kvinnor SD 8,8

Andel kvinnliga SD-väljare, Novus - 32,6%
Andel kvinnliga SD-väljare, YouGov - 31,2%
Andel kvinnliga SD-sympatisörer, SCB - 30,6%
2016-03-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns en annan trend som påverkar: Kvinnor jämställs med män i allt större grad, vilket brukar betyda att de antar "manliga" värderingar i högre grad.
Möjligt, men skillnaden mellan könen i stöd för invandringskritiska partier är större i Sverige än i andra länder, och skillnaden i åsikter om invandring är om möjligt ännu större. Det rimmar ju illa med tanke på hur jämställt Sverige är. Verkar snarare vara så att jämställdhet leder till mer självständighet i åsikterna. Eller snarare, att åsikterna frikopplas från männen. "Självständighet" skulle innebära att kvinnor skiter i vad andra kvinnor tycker, och det tycker jag mig inte se, snarare "systerligt grupptryck frikopplat från männen".
2016-03-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Hur långt tror ni SD kommer att sjunka?

17.9% säger ju senaste opinionsmätningarna

Är det 7-8% som utgör majoriteten av de svenskfientliga rassarna, och resterande del missnöjesröstare som kommer att återgå till de normala och vettigas skara? Eller kan SD sjunka ännu lägre kommande år?

Vad säger experterna?

Jag tror i och för sig inte att de sjunker ytterligare. Men däremot tror jag att de kommer att stagnera runt 20-25 %. Mer far de inte i valet 2018 - och da kommer Sverige ända att vara mer eller mindre kaputt.

Problemet är partiets mjäkiga och passiva ledning; en samling halvslipade, korrupta figurer, som inte förmar utnyttja massinvandringskatastrofen till partiets fördel.
2016-03-01, 11:31
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Sjöström sa även att män är mer utåtagerande än kvinnor. Han verkade glömma att det även kan styra opinionsmätningar. Verkar inte hjälpa med webbpaneler heller.

Senaste YouGov:
Män SD 34,1
Kvinnor SD 15,5

Senaste SCB, partisympati, rådata:
Män SD 20,0
Kvinnor SD 8,8

När man blir utvald av SCB känns det som att bli kontaktad av myndigheterna, vilket ger en skyhög skrämselfaktor.

Feminister tycker ju att män är talibaner. Det blir mer och mer sant för varje dag som går. Andelen ökar stadigt.

Kanske behöver vi svenska män hjälp utav dessa jihadister för att domesticera våra kvinnor.
Då kanske vi blir kvitt vägbulor och annat skit de gillar också. Det är i princip fel att de har rösträtt och körkort.

Hur konverterar man?

(Detta var på skoj men är en kommentar till den enorma skillnaden mellan män och kvinnor i denna OU. Därför vore det fel att varna mig för trams.)
2016-03-01, 12:00
Medlem
Återigen kan utmaningen att locka kvinnoröster illustrera det paradoxala i SD:s situation.

Frestelsen blir att försöka visa upp en "mjukare" politik och slipa bort de kantiga maskulina dragen för att få en jämnare fördelning av sympatisörerna.

Resultatet kan bli att allt krut läggs på att få en stor del av kvinnorna som ändå är hopplöst förlorade att tycka något mindre illa om partiet, samtidigt som man minskar den svart-vita, polariserade profil som är en förutsättning att dra till sig de tveksamma.

En stark, beskyddande manlighet som aggressivt lyfter våldtäkter och kvinnlig otrygghet kommer uppfattas som frånstötande patriarkal av många kvinnor - som ändå aldrig är i spel för SD på valdagen. Men kommer också att verka tilldragande för många som faktiskt är möjliga att vinna.

Som jag ser det är läget nu sådant att triangulering INTE är röstmaximering, om det någonsin varit det. Tidsandan är populistisk och i verkliga livet är det inte Stig Helmer som lockar brudarna.
2016-03-01, 13:34
Medlem
>>Gåtan<<s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
När man blir utvald av SCB känns det som att bli kontaktad av myndigheterna, vilket ger en skyhög skrämselfaktor.

Jag blev häromåret erbjuden att deltaga i SCBs årliga undersökning. Det var inte rädslan för repressalier eller åsiktsregistreringen som gjorde att jag valde att inte delta utan den enorma kvantiteten av frågor.

Vid sida 5 gav jag upp. Och oavsett hur många trisslotter SCB var villiga att skicka mig, så kändes det inte tillräckligt för att svara på vad jag uppskattar 1000-tals frågor om alltifrån mellanmjölk, vägar, dagis och vilken kattmat jag föredrar.
2016-03-01, 15:34
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Det ska dock sägas att det inte är alla kvinnor som är känslostyrda, verklighetsfrånvända och trygghetsbekväma. SD har fortfarande många kvinnliga väljare. Tredje största parti bland kvinnor. Och det ökar. Bara så det är sagt innan folk börjar ifrågasätta den kvinnliga rösträtten.

Tja tittar man på MP och Centern verkar det vara fog att diskutera kvinnlig rösträtt..
Men allvarligt kan vi nog även räkna med att det är kvinnor framför allt som mörkar att dom sympatiserar med SD,så det ser bra ut framöver.
2016-03-01, 17:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av >>Gåtan<<
Jag blev häromåret erbjuden att deltaga i SCBs årliga undersökning. Det var inte rädslan för repressalier eller åsiktsregistreringen som gjorde att jag valde att inte delta utan den enorma kvantiteten av frågor.

Vid sida 5 gav jag upp. Och oavsett hur många trisslotter SCB var villiga att skicka mig, så kändes det inte tillräckligt för att svara på vad jag uppskattar 1000-tals frågor om alltifrån mellanmjölk, vägar, dagis och vilken kattmat jag föredrar.
Jag håller med dig, jag har gjort samma sak, orkade inte traggla igenom skiten.
2016-03-01, 17:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Novus har brutit ner partisympatier efter kön.

Kvinnor:
1 S 26,7
2 M 24,9
3 SD 12,5
4 C 7,9
5 MP 7,6
6 V 7,4
7 L 5,9
8 KD 3,6

Män:
1 SD 25,9
2 M 25,1
3 S 21,5
4 V 7,1
5 L 5,6
6 C 5,3
7 MP 3,5
8 KD 3,3

Sjöström kommenterar att SD kommer få svårt att fokusera på mjuka värden utan att tappa manliga väljare, och därför svårt att få bukt med skillnaden.

Jag tycker det finns en trend att kvinnor lyfter partier med kvinnliga partiledare och tvärtom. M brukar ligga lägre bland kvinnor, men tack vare AKB är det nästan lika. V och L har nästan lika tack vare Sjöstedt och Björklund, medan män dissar Annie Lööf och även EBT fastän hon leder ett konservativt parti. Om män hade flytt partier pga invandringspolitiken skulle V ligga lika illa till som C, men Sjöstedt slipper det problemet medan Lööf har nästan lika stort glapp som SD.
Problemet är hos Novus att hitta rätt viktning av respondenter.
Kvinnor i rätt åldersgrupp, rätt boendeort, rätt socioekonomisk grupp och sedan få till frågorna.
Att de misslyckas känns nästan säkert, lägg därtill bias vid viktning och frågeutformning så har vi förklaringen till usla resultat.
2016-03-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är hos Novus att hitta rätt viktning av respondenter.
Kvinnor i rätt åldersgrupp, rätt boendeort, rätt socioekonomisk grupp och sedan få till frågorna.
Att de misslyckas känns nästan säkert, lägg därtill bias vid viktning och frågeutformning så har vi förklaringen till usla resultat.
Men Novus har ju större andel kvinnliga SD-väljare än YouGov, så de verkar inte ha särskilt stora problem att hitta dem. Biassnacket blir rätt fånigt när vi vet att Novus viktar upp SD extra för att kompensera för misstroendeeffekten, de kan inte rå för att vissa tror att allt under 30% är lögn.
2016-03-01, 23:40
Medlem
Citat:
Men Novus har ju större andel kvinnliga SD-väljare än YouGov, så de verkar inte ha särskilt stora problem att hitta dem. Biassnacket blir rätt fånigt när vi vet att Novus viktar upp SD extra för att kompensera för misstroendeeffekten, de kan inte rå för att vissa tror att allt under 30% är lögn.
Källa på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in