2016-03-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Om jag förstår dig rätt så har polisen medvetet förstört sin utredning, hållit den snurrande med CP spåret ända till 1997 då HD slutgiltigt sätter stopp genom att vägra prövningstillstånd.

Nej man fortsätter att sprida ständiga repriser av gamla skrönor om CP till pressen fram till 2011 och fortfarande tror åklagaren på det än idag så det är inte riktigt slut. Allvarligt talat en påläst jurist som vägrar se fakta?

Hur det gått till! Man rensar kontinuerligt ut alla som vill undersöka något annat tills man har en kärna lojala. Döljer och rensar uppgifter i materialet. Gömmer vittnesmål och förbjuder Säpo att utreda ens när det kan handla om jäv.

Till och med idag öppnar man en tipstelefon så att alla rättshaverister kan sysslesätta dem med en massa trams och spekulationer i hundratals tips istället för att göra det man borde koncentrera sig på.
Citera
2016-03-01, 23:43
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej man fortsätter att sprida ständiga repriser av gamla skrönor om CP till pressen fram till 2011 och fortfarande tror åklagaren på det än idag så det är inte riktigt slut. Allvarligt talat en påläst jurist som vägrar se fakta?

Hur det gått till! Man rensar kontinuerligt ut alla som vill undersöka något annat tills man har en kärna lojala. Döljer och rensar uppgifter i materialet. Gömmer vittnesmål och förbjuder Säpo att utreda ens när det kan handla om jäv.

Till och med idag öppnar man en tipstelefon så att alla rättshaverister kan sysslesätta dem med en massa trams och spekulationer i hundratals tips istället för att göra det man borde koncentrera sig på.

Innan Thomas Quick utredningarna blev allmän kännedom hade jag sagt att det inte går att göra inom svenskt rättsväsende. Men efter att den kärnan av åklagare, poliser och psykologer blev avslöjade har jag inte lika högt förtroende för rättvisan längre. Så fan vet alltså, jag kan ju inte säga att du har fel.
Citera
2016-03-02, 00:10
Medlem
Kan det vara så illa att Holmer med eller utan Ebbes hjälp, helt enkelt saboterade mordutredningen av någon anledning, fanns det till exempel något land,organisation eller politisk inriktning som gynnades av hetsjakten på PKK?
Citera
2016-03-02, 00:19
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Nej, det är samma Stig vi pratar om. Inte skådisen. Men det var uppmärksamt av dig och bra att du påpekade det, det är nog flera som har gjort det misstaget.

Men var han verkligen det vid tillfället för mordet, knubbig alltså? Se på fotografiet som publicerades idag i Expressen. Där ser han ju ganska snärt ut..

http://www.expressen.se/kvallsposten/skandiamannen-var-dar-nar-palme-skots/
Citera
2016-03-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ryggen mot någon som promenerar förbi. Se bilden som visar hur kort avståndet från Dekorimahörnet är. 3 -4 steg max varvid GM samtidigt tar fram vapnet och höjer det i det väglaget.

Jag lovar dig att en ovan skytt garanterat skull haft 50% chans att vådaskjuta sig själv. Vi som sjutit sk combat förstår men knappast den som baserar sitt tyckande på fantasifulla tvserier och filmer.

Fullföljer iskallt och effektivt.

Jämför med Lennons mördare som tömde magasinet mot en stillastående person och träffade med ett av dem. Flera skott träffade inte ens Lennon över huvud taget. Och dessutom var det inge 357.

Ja, och GM träffade ju också Palme med endast ett skott.

Ja, jag vet att jag är amatör, men jag har dock skjutit med ett ganska stort antal vapen i mina yngre dar, bl.a. några av armeens vapen under många tillfällen under fältträning. Har även jagat och tävlingsskjutit.
Jag kan inte förstå hur det för en rask 38-åring (som t.ex. Chrille) kan vara svårt att promenera ikapp det lugnt spatserande paret Palme och sätta ett skott i ryggen från 15cm avstånd.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2016-03-02 kl. 00:32.
Citera
2016-03-02, 01:03
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Inspirerat av Stephen Kings roman om Kennedy-mordet, nu aktuell som tv-serie, hur skulle ni förhindrat Palme-mordet om ni kunde resa tillbaka i tiden?

Tänk på att ni är tidsresenärer och gör bäst i att hålla allmänt låg profil.

Skulle satt vakter runt han, på avstånd om inte annat. Även om Säpo fått massa mordhot mot han som de förmodligen inte trodde på , så borde de ha bevakat han på åtminstone avstånd som sagt.

Det var och är deras jobb.

Sedan då AL mördades på NK och man funnit en keps som mördaren antogs ha haft på sig så gick den unge polisen med den helt öppet i handen och viftade nog bort mycket av möjligt DNA, så man får hoppas att bevishanteringen har präntats in mer nu.

För allas skull så borde man öppna både DNA register och placera smarta kameror lite varstans, men med en så mörkande och falsk ledning landet lyckats skaffa sig så skulle det riskera bli mer som STASI med modern teknik om man inte innan korrigerade dessa felande ledningar.
Senast redigerad av Harfager 2016-03-02 kl. 01:07.
Citera
2016-03-02, 06:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Eller minns fel, det har gått 30år. Som med alla andra vittnen viktigt att se vad som stod i de ursprungliga förhören. Åke Rimborn ex säger samma sak idag som i Arbetet 1987, att Expressen slår upp det som en nyhet säger mer om redaktionens historielöshet.

Men bra att det skrivs om Rimborn tystnaden har varit kompakt från PU och media. Någon borde fråga Ingemar Krusell om alla kriminalistiska fakta kom med i rättegången när Rimborns uppgifter uteslöts.

Det går, som du vet, faktiskt att tidsbestämma när Lisbets ursprungliga uppgifter förkastades och att Rimborns upptagande av desamma förkastades. Presskonferensen 19860301 kl. 12,00.

Tyvärr vet vi inte idag om Holmer var ensam om denna slutsats. När han anlände till polishuset fanns fortfarande uppgiften om 2 gärningsmän kvar i rikslarmet.
Citera
2016-03-02, 06:33
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Palme hade väl lagt något förslag om att polisen i händelse av krig inte längre skulle ha någon stridande funktion, de skulle hålla sig till att upprätthålla ordningen. Detta kunde väl, i ljuset av mycket annat, ses som en ytterligare smyganpassning till en inte helt otänkbar Sovjetinvasion. Svensk polis som upprätthållare av "lag och ordning" under en kommunistisk ockupation!

Vad gäller det här med att mördaren placerar ena handen på OP:s axel i samband med att han skjuter så ger det lite "semiprofessionella" vibbar, alltså inte riktigt helt "superproffsigt ā la CIA" att vidröra offret på det sättet tänker jag mig; och samtidigt har jag tänkt att skytten faktiskt ville röra vid OP innan han "avrättade" honom, även om det inte var nödvändigt för själva skottet. Jag tänker mig då att det ligger något djupt personligt hat bakom. Att lägga handen på offret kan då tänkas förstärka känslan av hämnd och rättskipning.
Ett beslut som skulle drabba orginisationer AgAG direkt. Tydligen även Föräldrarföreningen mot narkotika...
Citera
2016-03-02, 06:34
Medlem
Citat:
Den fjärde mars är en händelserik dag i PU. Christer Ekberg till sig Robert Stangesjö för att förbereda buggning av PKK . Samma dag har PG Näss stött på regeringen, Harald Fälth eller Klas Bergenstrand för att få tillstånd att bugga.

Det är efter detta som Hans Holmer med hjälp av Sverker Åström tilltvingar sig befälsrätt över SÄPO ang MOP och stukar Holger Romander.

Enligt Tommy Lindström började man utreda PKK i PU redan på eftermiddagen förste mars. Där Säpos utredande inte föll i god jord. Varför.

Vi vet ju att Holmer väntade med att gå all in på PKK-spåret till långt efter att han fick kontrollen över Säpo. Där ändå senare Ebbe fick klartecken om att intervenera samma Säpo och Lidbom att utreda. Där den som ytterst var ansvarig för detta var IC.

Där boboslacke har hintat om vilka som stod bakom eller stödde trojkan HH, IC och Ebbe. Och om man nu inte tvingade dessa 3 personer att agera på detta sättet, måste de ju själva ingå i nätverket.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-03-02 kl. 06:44.
Citera
2016-03-02, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Ja, och GM träffade ju också Palme med endast ett skott.

Ja, jag vet att jag är amatör, men jag har dock skjutit med ett ganska stort antal vapen i mina yngre dar, bl.a. några av armeens vapen under många tillfällen under fältträning. Har även jagat och tävlingsskjutit.
Jag kan inte förstå hur det för en rask 38-åring (som t.ex. Chrille) kan vara svårt att promenera ikapp det lugnt spatserande paret Palme och sätta ett skott i ryggen från 15cm avstånd.

Promenera ikapp? Har du sett avstånden till dekorimahörnet? Det är inte många steg. Att skjuta på skjutbanan och att skjuta i skarpt läge på rörligt mål i steget är en helt annan femma. Studera du t ex rapporterna om t ex mordet på Lennon etc så förstår du nog vad som krävs och hur en amatör agerar.
Citera
2016-03-02, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Skulle satt vakter runt han, på avstånd om inte annat. Även om Säpo fått massa mordhot mot han som de förmodligen inte trodde på , så borde de ha bevakat han på åtminstone avstånd som sagt.

Det som du beskriver är inte funktionellt som skydd mot sådant här!
Citera
2016-03-02, 06:53
Medlem
Citat:
StatsministerIngvar Carlsson och andra regeringsföreträdare torgförde gång på gång vilket fint arbete Hans Holmer utförde. Inget tydde på att de misstyckte med hans arbete. HH tvingas bort av Holger Romander och Magnus Sjöberg sedab han tabbat sig totalt med Operation Alpha - Då kunde inte ens regeringen skydda honom.

HH var predestinerad som blivande RPS-chef efter HR. Det spelade säkert in när ett stort annars potenta polischefer var tysta inför HHs regim i PU. De som sade emot kringrändes och stöttes bort från PU. Erkänt kunniga poliser som SL Pettersson, Helge Eriksson och Arne Irvell.

I sammanhanget att Holmer utförde ett så bra arbete, ska man inte glömma hans reträttpost i Wien där staten betalade alla kostnader.

Liksom amerikanska ambassadens lyckönskningar och inbjudande till Washington.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in