2016-03-01, 19:12
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Håller med dig helt. En mindre pistol med ljuddämpare vore ett mer troligt val.

Nedan en jämförelse i rekylen mellan 38 Special ammo och Magnum ammo:
https://www.youtube.com/watch?v=Xf4IbDIx6u0#t=2m14s

Skulle han hålla revolvern med en hand så skulle det bli ännu större skillnad, att skjuta en .357 Magnum med en hand är bara dumt. Att mördaren använde Metal piercing ammuntion är också en indikation på att det inte är nått proffs, utan att mördaren tog det vapnet och den ammo han hade tillgång till. Med "proffs" menar jag alltså underrättelsetjänster eller typ yrkesmördare. Vanliga poliser räknar jag inte som proffs, undantagen är polisens specialstyrkor.
Fast killen i den där videon håller ju inte emot rekylen alls utan släpper den bara för att visa skillnaden. Jag har sett 11-åriga tjejer skjuta .357 magnum. Det är inte en speciellt tung kaliber, den har marginellt större anslagsenergi än en 9mm parabellum (beroende på laddning).
Citera
2016-03-01, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Simson1
Skulle han hålla revolvern med en hand så skulle det bli ännu större skillnad, att skjuta en .357 Magnum med en hand är bara dumt.

Mördaren ska ha lagt en hand på OP:s axel precis innan han sköt. Jag tänker mig att han gjorde detta för att få "måltavlan" att stanna upp i steget. Någon annan anledning har jag svårt att se. I alla fall, skjuter man ett sånt kraftfullt vapen med enhandsfattning måste man väl inte bara vara väldigt stark utan också skapligt vapenvan? Och att han ändå fick till en sån perfekt träff på sitt offer, det är bra uppseendeväckande.
Citera
2016-03-01, 19:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Jag delar din åsikt att det inte var en professionell mördare, dock en som kanske dödat förut och som definitivt var utbildad i att döda.

Militärer är ju utbildade att skjuta dubbelskott och sikta mot bålen med fösta skottet för att öka chansen för träff. Här skjuts det mycket riktigt ett dubbelskott bara det att första skottet tog så bra att OP handlöst föll i backen och LP förmodligen strax efter, hon träffades ju av det andra skottet men det kan mycket väl varit avsett, som i en reflex, att även det träffa OP.

De grövre kalibrerna används ju inom polisskyttet som en tävlingsgren. Tror den helt enkelt heter Magnumskytte. Antar att både militärer och poliser sysslar med det. Om det sedan finns ett personligt hat mot offret kan ju det också förklara varför man tar till det tyngsta man har.

Jag tror också det kan vara så att båda skotten var avsedda för OP. Men varför skulle då mördaren skona LP? Vad kan det finnas för anledning till att han inte dödade henne också? Han märkte ju direkt efter skotten att LP inte var död. Konstigt.
Citera
2016-03-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag har läst att finskan beskriver dekorimamannen som 175cm , kör volvo , barn (2-3 minns ej) , +30 år , arbetslös. AA är 25 , bor hemma utan barn och är polis. Borgnäs som rotat i polisspåret mer än någon annan har bestämt hävdat att dekorimamannen ej är AA. Ändå är det många som till 100% hävdar att han är dekorimamannen. På vilka grunder mer än att han kan ha tränat på samma gym ? Varför ej konfrontation ? Som Ölvebro säger "man jobbar inte så". Om ett vittne beskriver en GM med "han brukar handla på ICA , 140cm lång och arab" , så tar man inte in en 198cm lång kines på förhör , trots att han handlar i samma ICA butik.

Politiskt känsligt att förhöra en polis och antyda att han på något sätt skulle varit inblandad i mordet. Hade de två finska flickorna pekat ut Christer med viss säkerhet hade det anordnats en konfrontation på tre sekunder.
Citera
2016-03-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ett nationellt trauma och en fascinerande gåta.
I jakten på Olof Palmes mördare har privatspanare blivit ett allmänt vedertaget begrepp.
Nu lanserar Nybrobon Lars Larsson sina tankar om mordnatten och den möjlige gärningsmannen i boken "Nationens fiende".

Citat:
"Skandiamannen" var där när Palme sköts

http://www.expressen.se/kvallsposten/skandiamannen-var-dar-nar-palme-skots/
Citera
2016-03-01, 19:40
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne
Mördaren ska ha lagt en hand på OP:s axel precis innan han sköt. Jag tänker mig att han gjorde detta för att få "måltavlan" att stanna upp i steget. Någon annan anledning har jag svårt att se. I alla fall, skjuter man ett sånt kraftfullt vapen med enhandsfattning måste man väl inte bara vara väldigt stark utan också skapligt vapenvan? Och att han ändå fick till en sån perfekt träff på sitt offer, det är bra uppseendeväckande.
Det är väl troligt att mördaren hade vapnet vid höften och lade handen på Palme. Men rekylen är inte speciellt farlig. Här är en kille som skjuter en serie med en betydligt kortare pipa än man antar att palmevapnet hade (innebär större rekyl med kortare pipa).
https://www.youtube.com/watch?v=bW4IGFMgqv4
Citera
2016-03-01, 19:52
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/kvallsposten/skandiamannen-var-dar-nar-palme-skots/
GW avfärdar honom med :
- Det var nio grader kallt och blåste så det var verkligen inget promenadväder ska du veta, säger Leif GW Persson.

Men att OP skulle ha beslutat sig för att gå hem, tycks vara jävligt accepterat.
Konstigt....
Citera
2016-03-01, 20:14
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
GW avfärdar honom med :
- Det var nio grader kallt och blåste så det var verkligen inget promenadväder ska du veta, säger Leif GW Persson.

Men att OP skulle ha beslutat sig för att gå hem, tycks vara jävligt accepterat.
Konstigt....

det blir ju svårt att säga emot fakta? uppenbarligen så tog han ju inte taxi eller fick skjuts av någon. att de skulle ta tunnelbanan är väl troligt, och om jag inte minns fel så har LP sagt att de skulle göra så.

jag tänkte på det här med rekylen, att kraften som går framåt med kulan har en lika stor motverkande kraft på skytten, det borde ju vara svårt att skjuta "i steget" då? speciellt med ett så kraftfullt vapen som en magnum revolver. risken för att halka borde ju vara jättestor, om GM inte hade dobbar på skorna? en sträckning i axeln eller liknande torde ju inte vara omöjligt att dra på sig heller?
Citera
2016-03-01, 20:19
Medlem
Pcyscss avatar
Varför ljög ni i familjen Palme om mordet?
Citat:
Granskning Sverige kan visa hur socialdemokratiska partiet tillsammans försökte sätta dit den politiskt ofarlige Christer Pettersson, för att rädda sitt eget rykte och sina internationella relationer. Lisbet och Mårten Palme spelade en nyckelroll i den rättegång som fällde Christer Pettersson, genom att lämna oriktiga uppgifter. Man ljög faktiskt, men ingen upptäckte det under själva rättegången.
https://www.youtube.com/watch?v=O3-7DW6Xz5M
Citera
2016-03-01, 20:20
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Precis. Sen att mördaren behöll vapnet och inte släppte det på platsen och inte heller tömde magasinet tyder ju på att personen har en annan typ av vapenträning än den typiske lejde mördaren. Poliser och militärer är ju knappast utbildade att slänga vapnen ifrån sig, det är ju sådant kriminella som flyr kan tänkas göra. Om det nu stämmer att de tömmer magasinet och dumpar vapnet på platsen. Känns som om många teorier härstammar från Hollywood.

Har dock sett några videos på Liveleak där de gör just på det sättet men ingen aning om hur representativt det är. Någon som vet?

Så vi landar i halv-professionell konspiration, precis som GW tror.
Citera
2016-03-01, 20:24
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalosyne

Jag håller med fullständigt om din teori om handen på axeln. Dels få målet att stanna till, men kanske även för att få fullständigt klart för sig att det verkligen är rätt person så mördaren inte misstar sig. Vapenvana ifrågasätter jag inte heller, men något uppseendeväckande med att träffa exakt från 10cm. avstånd ser jag däremot inte alls. Det behöver inte vara fråga om någon övernaturlig skytt a' la Carl Hamilton, bara någon som vet hur man hanterar en revolver.
Citera
2016-03-01, 20:26
Medlem
Krokofils avatar
Får instämma med vår Furir, Mvagrippa och andra: det känns rätt meningslöst att diskutera i inlägg efter inlägg om mördaren var proffs eller amatör när verkligheten är att han utförde dådet utan något vittne fått en närmare uppfattning av hans utseende, försvinner spårlöst och 30 år senare har vi ingen aning vem det var.

För all del, jag ska inte styra trådens innehåll, men jag har svårt att förstå varför proffs vs amatör är så intressant i det här fallet. Svårt att komma förbi konstaterandet att mördaren var en diskret och osynlig jävel, oavsett vilken nivå av... vad nu proffs är. MOP känns mest som ett "man tager det man haver"-fall, både sett till tillfälle, plats och val av vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in