Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Jag tror inte en professionell mördare skulle skjuta bara ett skott i offret utan minst två, dessutom ett uppföljningsskott eller två när offret ligger på marken. Dessutom skulle han skjutit Lisbet igen när han märkte att hans första skott missade. Jag tror också att ett proffs hade slängt revolvern i omedelbar anslutning till mordplatsen.
Ett proffs hade säkert också vetat att en vanlig 9mm pistol med svensk k-pistammunition har lika bra förmåga att gå igenom en skottsäker väst som .357 Magnum Metal Piercing. Så varför ett så klumpigt vapen, om man kan få samma effekt av ett mycket smidigare? Eller varför inte bara en ljuddämpad .22:a och skjuta mot huvudet, lönnmördarnas favorit? Varför väcka hela kvarteret genom att skjuta med en .357:a? För mig tyder det på att mördaren inte hade så många vapen att välja på, d.v.s. knappast något proffs.
Jag delar din åsikt att det inte var en professionell mördare, dock en som kanske dödat förut och som definitivt var utbildad i att döda.
Militärer är ju utbildade att skjuta dubbelskott och sikta mot bålen med fösta skottet för att öka chansen för träff. Här skjuts det mycket riktigt ett dubbelskott bara det att första skottet tog så bra att OP handlöst föll i backen och LP förmodligen strax efter, hon träffades ju av det andra skottet men det kan mycket väl varit avsett, som i en reflex, att även det träffa OP.
De grövre kalibrerna används ju inom polisskyttet som en tävlingsgren. Tror den helt enkelt heter Magnumskytte. Antar att både militärer och poliser sysslar med det. Om det sedan finns ett personligt hat mot offret kan ju det också förklara varför man tar till det tyngsta man har.