2016-02-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Ett par Meermin oxfords till att börja med, men i längden även andra skor. Anledningen är att jag vägrar gummisula på lågskor, och har just nu inte råd att fylla upp garderoben med vettiga boots + i jobbet är lågskor att föredra.

Anledningen från början är ju den självklara, grus, salt, snö, och lera.
Har du långt till jobbet? Hur ofta har du tänkt använda galoscherna?

Galoscher brukar generellt inte tåla så mycket. De blir utslitna rätt fort. Personligen brukar jag använda galoscher om jag ska jobba några timmar i ett storkök på en fest, men det är väldigt sällan de kommer till användning.
Citera
2016-02-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Ett par Meermin oxfords till att börja med, men i längden även andra skor. Anledningen är att jag vägrar gummisula på lågskor, och har just nu inte råd att fylla upp garderoben med vettiga boots + i jobbet är lågskor att föredra.

Anledningen från början är ju den självklara, grus, salt, snö, och lera.
Och inte för att vara den som är den, men jag tycker det är lite fånigt att totalvägra gummisula på lågskor. Jag föredrar också läder, men ibland får man vara lite praktisk också. Jag har fyra par lågskor. Två av dem har gummisula.
Citera
2016-02-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Och inte för att vara den som är den, men jag tycker det är lite fånigt att totalvägra gummisula på lågskor. Jag föredrar också läder, men ibland får man vara lite praktisk också. Jag har fyra par lågskor. Två av dem har gummisula.
Eller så kör man på läder så länge det inte är snö och sular om lite tidigare pga extra slitage.
Citera
2016-02-28, 18:54
Medlem
ShogunAssasins avatar
OT raderat.

/Moderator
Citera
2016-02-29, 21:05
Medlem
Mr.Kekes avatar
Fick hem mitt första par Vass idag.

Fick häromveckan hem ett par JfitzPatrick Windermere MTO i navy scotchgrain.

http://imgur.com/a/R9oyg
Citera
2016-02-29, 22:16
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Fick hem mitt första par Vass idag.

Fick häromveckan hem ett par JfitzPatrick Windermere MTO i navy scotchgrain.

http://imgur.com/a/R9oyg

Snygga, och kul med blå skor.. Passar de bra?
Citera
2016-02-29, 23:03
Medlem
nu har jag gett upp hoppet om rm williams skor, dom passar inte min fot helt enkelt.
Nu letar jag ersättare. Var ska jag vända mig om jag letar schyssta chelsea boots?
Citera
2016-02-29, 23:33
Medlem
Burnhams avatar
Hade tänkt att köpa ett par kvalitéskor, helst av märket C&J, från herr judit då de, enligt min erfarenhet, brukar ha plagg med minimalt slitage. Det enda problemet verkar vara att det är små "veck" eller vad man ska säga på lädret men det är helt klart värt för 1/3 av priset. Min fråga är då om det är möjligt att ta bort vecken utan att skada lädret. Sen har jag även en fråga om herr judits egna skoblock: hur bra är dem i förhållande till andra block? För mig är priset den största fördelen då man får extrapris på skoblock när man köper skor från dem.

Tack på förhand.
Citera
2016-02-29, 23:39
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Hade tänkt att köpa ett par kvalitéskor, helst av märket C&J, från herr judit då de, enligt min erfarenhet, brukar ha plagg med minimalt slitage. Det enda problemet verkar vara att det är små "veck" eller vad man ska säga på lädret men det är helt klart värt för 1/3 av priset. Min fråga är då om det är möjligt att ta bort vecken utan att skada lädret. Sen har jag även en fråga om herr judits egna skoblock: hur bra är dem i förhållande till andra block? För mig är priset den största fördelen då man får extrapris på skoblock när man köper skor från dem.

Tack på förhand.

Menar du gångveck, de veck som är fram på skon, ovanför slutet av tårna ungefär? De blir du inte av med, och även om du blev av med den skulle du få nya. Se till att skorna är hyffsat vårdade och inte sönderslitna när du får dem - faller de isär är det inte värda 1/3, men annars låter det som ett bra pris.

Skoblock spelar ingen roll så länge det är ordentliga träblock. För riktigt fina skor är det trevligt med lästade skoblock som passar skorna nästintill perfekt. Jämför priset med skoblock från Skolyx eller Herrstil, de är prisvärda block.
Citera
2016-03-01, 00:17
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Menar du gångveck, de veck som är fram på skon, ovanför slutet av tårna ungefär? De blir du inte av med, och även om du blev av med den skulle du få nya. Se till att skorna är hyffsat vårdade och inte sönderslitna när du får dem - faller de isär är det inte värda 1/3, men annars låter det som ett bra pris.

Skoblock spelar ingen roll så länge det är ordentliga träblock. För riktigt fina skor är det trevligt med lästade skoblock som passar skorna nästintill perfekt. Jämför priset med skoblock från Skolyx eller Herrstil, de är prisvärda block.
Du har nog rätt. Jag pratade med några anställda på herr judits butik på sibyllegatan och de sa samma sak.
Citera
2016-03-01, 00:20
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Du har nog rätt. Jag pratade med några anställda på herr judits butik på sibyllegatan och de sa samma sak.

Slå du till på ett par skor du tycker verkar okej och som passar bra. Då kan du lära dig skovård och få in vanorna utan någon risk att slita onödigt mycket på ett par nya skor. Alla har vi varit nybörjare en gång..
Citera
2016-03-01, 00:37
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Slå du till på ett par skor du tycker verkar okej och som passar bra. Då kan du lära dig skovård och få in vanorna utan någon risk att slita onödigt mycket på ett par nya skor. Alla har vi varit nybörjare en gång..
Jag har ytterligare en fråga: Vad för typ av sko är bäst för en nybörjare? Jag har oftast på mig manchesterbyxor, jeans, mörka uddabyxor och ett par flanellbyxor och till detta är det alltid skjorta och jumper. Att skorna ska vara bruna har jag redan bestämt mig för men det finns trots allt en stor variation av skor och de jag har spanat in på är brogues och munkskor. Vilka mer är värda att köpa som första par kvalitétskor och vilken är att föredra mellan brouges och munkskor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in