2016-02-29, 00:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du menar miljonprogram?

2. Termen 'social housing' ger på Svenska google typ en hänvisning till Täby:s lägre bebyggda områden.

1. Nej inte alls men billigare behovsprövade hyresrätter i lite annars otippade områden, som finansieras med försäljning av BR och hyresrätter med hyror till ordinarie pris. Typ liknande områden som frihamnen i Gbg.

2. Vi har inte den typen av boende ännu men det lär bli mer av den varan. Ett nytt miljonprogram tror jag inte alls på.

Dels för att det förra skapde ett enormt utanförskap och dels för att jag inte tror att alla är så sugna på att bo på det sättet.

Det lutar mer åt förtätningslösningar tror jag med inslag av social housing.
Citera
2016-02-29, 02:59
Medlem
BetongNasses avatar
En miljon moduler är bara början!
När man sedan inser att förnya dem vart 10:de år inte räcker för att behålla jobben i branschen...

För att inte tala om att det kommer att skvätta över på den privata marknaden när väl kapaciteten har uppgraderats. När inga lägenheter finns till Jompa, 23, så beställer hans föräldrar ett Attefalls i modulform som lyftes direkt på plats på tomten. Så slipper de ha honom liggande i vardagsrumssoffan med mössa på tittandes på Paradise Hotel!

Och visst var det lätt för kommunen att omplacera Asta, 96, och göra hemmet till asylboende. Men sedan om några år när aftonpressen ringer om att det inte finns plats för Aisha, 66, inom åldringvården utan hon måste bo hemma hos sin sonson Mahmmoud och hans 12 barn i en trea. Ja då lyfter kommunen på luren igen...

Sedan kommer ju bostadsrättsmarknaden att funka precis som förut när det står 300 moduler för asylsökande intill. Inte chans att det börjar köpas upp borätter till reducerat pris åt socialnämnden och mig verkets behov. Eller att den processen blir självgående....
Citera
2016-02-29, 11:40
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Idag fanns det 0 hyreslägenheter genom Sthlm bostadsförmedling.
Citera
2016-02-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
1. Nej inte alls men billigare behovsprövade hyresrätter i lite annars otippade områden, som finansieras med försäljning av BR och hyresrätter med hyror till ordinarie pris. Typ liknande områden som frihamnen i Gbg.

2. Vi har inte den typen av boende ännu men det lär bli mer av den varan. Ett nytt miljonprogram tror jag inte alls på.

Dels för att det förra skapde ett enormt utanförskap och dels för att jag inte tror att alla är så sugna på att bo på det sättet.

Det lutar mer åt förtätningslösningar tror jag med inslag av social housing.

1. Jaha, du menar sådana bostäder, snygg formulering.

2. Förtätningslösningar fungerar. Men det är fortfarande lite oklart hur 'social housing' ser ut, menas mån tro en helt vanlig byggnad där 10 av 30 lägenheter delvis finansieras av kommunen?
Citera
2016-02-29, 11:54
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Idag fanns det 0 hyreslägenheter genom Sthlm bostadsförmedling.

Det står "309 lediga lägenheter" på hemsidan just nu. Och de fem objekt som las upp senast har dagens datum. Verkar ju iofs märkligt, men ändå. Förklara.
Citera
2016-02-29, 12:03
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Bostadsförmedlingen förmedlade 12384 lägenheter under 2015. Slår man ut 2014 års omsättning, som var 95 miljoner kr, på senaste årets antal förmedlade lägenheter, så blir det 7600 kr per lägenhet. Räknar vi 400 kr/h för en virtuell anställd så blir det 19 mantimmar per förmedlad lägenhet. Eller tre mandagar om vi inkluderar lunch och räknar snällt.
Citera
2016-02-29, 13:47
Medlem
Kan bara skratta åt de som hyr av kommunala bostadsbolag

Miljarder plockas från bostadsbolag

Samtidigt som pengar behövs, både för
att bygga nya bostäder och renovera
miljonprogramsområden, plockar landets
kommuner ut stora summor pengar ur de
kommunala bostadsbolagen.

De senaste fyra åren har 6,8 miljarder
kronor tagits ut. Hyresgästföreningen
kallar detta "en skrämmande stor
dubbelbeskattning av hyresgäster".

Att plocka ut pengar från de kommunala
bolagen kallas värdeöverföring och
följer gällande lagstiftning, enligt
Chris Österlund, som är finanschef på
SABO, branschorganisation för cirka
300 allmännyttiga bostadsföretag.
Citera
2016-02-29, 14:30
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Kan bara skratta åt de som hyr av kommunala bostadsbolag

Miljarder plockas från bostadsbolag

Men det är väl ingen vild gissning att dessa pengar iaf på ett eller annat sätt letar sig tillbaka till många av dem som bor just i de kommunala bostadsbolagen. Hade det byggts och renoverats istället för dessa pengar hade skatterna säkerligen behövts höjas.
Citera
2016-02-29, 16:23
Medlem
Först betalar de kommunalskatt samt då hyra där delar av den används av kommunerna, Ett alternativ hade varit att hyran skulle kunna sänkas, alltså betalar de indirekt "kommunalskatt" en andra gång.
Citera
2016-02-29, 22:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Först betalar de kommunalskatt samt då hyra där delar av den används av kommunerna, Ett alternativ hade varit att hyran skulle kunna sänkas, alltså betalar de indirekt "kommunalskatt" en andra gång.

Fast varifrån kom pengarna från början? Är det rimligt att hyresgästerna ska få låna gratis av kommunen?
Citera
2016-02-29, 23:17
Medlem
Upprustning av centrum, konstgräsplan eller trygghetsskapande verksamhet. Flera kommuner använde förra året ett undantag i lagen för att ta ut mer pengar ur sina allmännyttiga bostadsbolag än vad som är tillåtet. Här är några exempel på vad pengarna gick till. Det här tycker jag i så fall ska belasta alla kommuninnevånare inte bara hyresgästerna.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/hyresgastforeningen-kritiserar-bostadsbolagen-gummiparagraf
Citera
2016-02-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Fast varifrån kom pengarna från början? Är det rimligt att hyresgästerna ska få låna gratis av kommunen?

Låna gratis av kommunen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in