2016-02-28, 15:38
Medlem
Moderaterna har nu sugit åt sig dom lite osäkra och har inte potential att ta mer från SD. Detta känner jag med att hålla upp ett vått finger. Skall Moddarna växa mer måste dom ta från Soc..och det blir svårt. Sossarna minskar bara genom att folk dör ut....måtte inte folket med invandrarbakgrund bli sossar säger jag, för då går allt åt (censur)..e ...Jag menar vi har många partier som slåss. Som jag känner det är det bara SD som riktigt värnar vår nation.

Moderaterna har visat sig opålitliga och skall straffas. Och Ni som gläds över att SD står still just nu. Vänta till hela helvetet bryter löst med allsköns blandning i skolor, modulbyggen, kommande lågkonjunktur, bestraffning av den äldre bilparken, otillräckliga pensioner.

Listan kan göras långt. Fler kommer att sympatisera med ett parti som SD, som dock har hjärta för Sverige, vår nation. Det är den stora skillnaden att bara ett parti finns som vill bevara det Svenska. Det finns inga alternativ. Något bärkraftigt parti ännu längre högerut kommer inte att bli tillräckligt stort, det är SD som har potentialen.
2016-02-28, 15:39
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Papegojpolitik!

Ett nytt kongenialt begrepp för statsvetenskapen och ordböckerna, som naturligtvis dessutom har full täckning i detta sammanhang.

Visserligen oerhört beklämmande för M...

Tips!

Beklämmande och därför en utmärkt tacksam och konkret angreppspunkt för SD:s opinionsarbete!

Begreppet omfattar i själva verket M:s centrala politiska verksamhet f.n. och bör därför användas maximalt i all opinionsblldande verksamhet i syfte att öka SD: väljarstöd.

Bäst verkan torde användandet av begreppet papegojpolitik få, om man på något sätt, kan köra ner begreppet i halsen på M, på ett övertygande och pedagogiskt sätt - som väljarna inte kan missförstå...

Tillägg:

Gäller naturligtvis även S - i högsta grad!
Senast redigerad av Mac-Arthur 2016-02-28 kl. 16:36.
2016-02-28, 16:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tror inte ett ögonblick på dom flesta OU..Det är precis som dom två tidigare mandatperiderna. SD ökar mycket först för att det ska verka trovärdigt...för att sen stanna helt på en viss nivå..ligga still nästan, för att sen i valet "chocka", och ha nästan dubbelt så mycket, iaf minst 5% över dom flesta mätningar.

Skulle tro att man ligger på 23-25%.

Mot sommaren kommer tiggeriet och flyktingströmmar öka igen..och OU tvingas till att öka SD igen, för att stämma in i verkligheten.

Sen tror jag många inte uppger SD ännu..men sen röstar i valet.
Ta bort Sifo och DN's eget husinstitut så ligger SD runt 23%.
2016-02-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Att "lägga vikt" vid flyktingfrågan är inte samma sak som att tycka att vi ska begränsa invandringen. Såvida man inte röstar SD förstås. 25% av MP tycker t.ex att flyktingfrågan är viktig, men gissningsvis av diametralt andra orsaker än SD. Dvs.. man vill ÖKA invandringen.

Och du citerar själv följande "82% av Sverigedemokraterna tyckte att flyktingfrågan var viktigast". Samtidigt så skriver du att "Din teori om att SDväljare huvudsakligen består av missnöjesröstare, lågavlönade, och rasister är felaktig." Märkligt.

Fakta A: Ju mer en svarande tjänade desto större vikt la man vid flyktingfrågan
Fakta B: Av alla partier så hade SD överlägset störst andel svaranden som tyckte att flyktingfrågan var viktigast
Fakta C: De partier som idag tagit fram den restriktivaste migrationspolitiken hade också klar högst andel av svarande som tyckte flyktingfrågan var viktigast.

Med den informationen i bagaget kan du nu svara på följande frågor:

1. Är det sannolikare att en svarande från SD har högre lön än en svarande från MP?
2. Är det sannolikare att de som tycker att flyktingfrågan är viktigast vill öka invandringen eller minska den?

Jag skulle ligga väldigt lågt med att påpeka eventuella intelligensbrister och bristande skolmeriter hos SD-anhängare i fortsättningen om jag var i dina skor.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-02-28 kl. 17:13.
2016-02-28, 18:16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
.

Tack. Jättebra inlägg som tål att upprepas. Även om jag tror de ligger på 25-26 idag.

SD, vet att ni följer denna tråd. Läs senaste sidorna. Det är till en betydande del här på Flashback gräsrötterna som styr opinionen i det långa loppet finns.
2016-02-28, 23:39
Medlem
Citat:
F.ö så är det roligt att se hur bra det går att använda en av Aftonbladets undersökningar som "sanning" när det passar sig.

Nu missade du målet igen eftersom jag aldrig har ifrågasatt Inzios legitimitet utan snarare tvärtom argumenterat för den.
2016-02-28, 23:52
Medlem
Citat:
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0201__ME0201B/Partisympati17/table/tableViewLayout1/?rxid=8757100d-d52d-419d-b244-9b877403f14f

Eh.. att du inte förstår att man inte kan dra de slutsatser du försöker - påverkar knappast den dåliga bildning, erfarenhet och det höga utanförskap (arbetslöshet) som verkat "drabba" SD's medlemmar i betydligt högre utsträckning än andra.

SD's anhängare är helt enkelt mer korkade än andra. Sorry.

Jag noterar att du inte svarade på de två frågorna jag ställde. Gör det så detaljerat du bara klarar av.
Och glöm inte att det är Anno Domini 2016 för tillfället. Du verkar leva i en svunnen tid.
2016-02-29, 10:11
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
SD's anhängare är helt enkelt mer korkade än andra. Sorry.

Jag tycker mig se ett mönster att både lågpresterande samt framförallt högpresterande är anhängare till SD. Tror de saknar samma stöd i mitten samt hos kvinnor.

Åker själv på ett antal resor varje år med jobbet där det i stort sett bara är högutbildade högpresterande personer med, vi brukar vara mellan 20-40st varje gång. Mest företagsledare men även andra inom höga poster, skulle säga att i princip alla (+90%) av dessa starkt förespråkar SD.
2016-02-29, 12:00
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Finns många företagsledare som saknar högre utbildning och sympatiserar med SD. Högutbildade människor lockas inte av wt-slödder som vill tillbaks till 50-talet och älskar folkdräkter.

Jag vill också skärpa migrationspolitiken men avskyr värdekonservatism, eftersom jag har en hjärna.
Intressant.
Du vill skärpa migrationspolitiken och avskyr värdekonservatism. Vidare så har du en hjärna.

Analys. Vi börjar från vänster.
V går bort. Du är högutbildad/företagsledare.
MP går bort. Du är högutbildad/företagsledare.
S går bort. Du är högutbildad/företagsledare.
C går bort. Du vill skärpa migrationspolitiken.
L går bort. Du avskyr värdekonservatism och vill skärpa migrationspolitiken.
KD går bort. Du avskyr värdekonservatism.
M går bort. Du avskyr värdekonservatism och vill skärpa migrationspolitiken.

Hur röstar en sån som du?
2016-03-01, 08:07
Medlem
Novus har brutit ner partisympatier efter kön.

Kvinnor:
1 S 26,7
2 M 24,9
3 SD 12,5
4 C 7,9
5 MP 7,6
6 V 7,4
7 L 5,9
8 KD 3,6

Män:
1 SD 25,9
2 M 25,1
3 S 21,5
4 V 7,1
5 L 5,6
6 C 5,3
7 MP 3,5
8 KD 3,3

Sjöström kommenterar att SD kommer få svårt att fokusera på mjuka värden utan att tappa manliga väljare, och därför svårt att få bukt med skillnaden.

Jag tycker det finns en trend att kvinnor lyfter partier med kvinnliga partiledare och tvärtom. M brukar ligga lägre bland kvinnor, men tack vare AKB är det nästan lika. V och L har nästan lika tack vare Sjöstedt och Björklund, medan män dissar Annie Lööf och även EBT fastän hon leder ett konservativt parti. Om män hade flytt partier pga invandringspolitiken skulle V ligga lika illa till som C, men Sjöstedt slipper det problemet medan Lööf har nästan lika stort glapp som SD.
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-03-01 kl. 08:18.
2016-03-01, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Kvinnor:
1 S 26,7
2 M 24,9
3 SD 12,5
4 C 7,9
5 MP 7,6
6 V 7,4
7 L 5,9
8 KD 3,6

Män:
1 SD 25,9
2 M 25,1
3 S 21,5
4 V 7,1
5 L 5,6
6 C 5,3
7 MP 3,5
8 KD 3,3

Sjöström kommenterar att SD kommer få svårt att fokusera på mjuka värden utan att tappa manliga väljare, och därför svårt att få bukt med skillnaden.

Det ska dock sägas att det inte är alla kvinnor som är känslostyrda, verklighetsfrånvända och trygghetsbekväma. SD har fortfarande många kvinnliga väljare. Tredje största parti bland kvinnor. Och det ökar. Bara så det är sagt innan folk börjar ifrågasätta den kvinnliga rösträtten.
2016-03-01, 08:18
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Kvinnor:
1 S 26,7
2 M 24,9
3 SD 12,5
4 C 7,9
5 MP 7,6
6 V 7,4
7 L 5,9
8 KD 3,6

Män:
1 SD 25,9
2 M 25,1
3 S 21,5
4 V 7,1
5 L 5,6
6 C 5,3
7 MP 3,5
8 KD 3,3

Men lugn, nu storsatsar ju Lövet på att återbygga S till folkhemmet eller va de va. Det ordnar sig nog med kvinnorna. Sd borde köra på hårdare i debatten, men välja kloka och välformulerade debattörer.

Mesar attraherar inga kvinnor, trygga män gör det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in