2016-02-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Hur långt tror ni SD kommer att sjunka?

17.9% säger ju senaste opinionsmätningarna

Är det 7-8% som utgör majoriteten av de svenskfientliga rassarna, och resterande del missnöjesröstare som kommer att återgå till de normala och vettigas skara? Eller kan SD sjunka ännu lägre kommande år?

Vad säger experterna?

Så länge M är det mest invadringskritiska partiet så kommer SD fortsätta krympa. SD'toppens fick hybris och började tro att dom var superpolitiker och insåg inte att man växte bara för att det var det enda alternativet.
2016-02-28, 12:07
Medlem
Det kommer bli oerhört intressant att följa OU denna vår och sommar. Om det blir som många av oss förutspått (ett rejält uppsving i brottsstatistiken, inte minst vad gäller sexualbrott) kommer stagnationen förmodligen bytas ut mot en ökning - åtminstone temporärt.
Det är precis som med protesterna mot de nya asylboendena i Göteborg: alla är så himla positiva till invandringen ända tills den dagen den landar utanför det egna huset. Då utbyts plötsligen entusiasmen mot protester där svepskäl framförs till varför man inte kan ha mångkultur just där. På samma vis kommer nog många rösta på SD när de själva eller familjen drabbats av "integrationsproblem" på skolor, badhus, kollektivtrafik och så vidare.

Men tyvärr har nog SD snart gjort sitt. För även om vi i år (tror jag) kommer få se ett uppsving i opinionen till sommaren/hösten kommer nog SD tappa många av oss som röstat på dem tidigare.

Istället för att man profilerar sig som den enda oppositionspartiet tycks man nu försöka flörta och fjäska för att få vara med vid en framtida regeringsbildning. Nu talar jag endast för mig själv, men min framtida röst på SD börjar hänga löst av just denna anledning. Jag röstar på SD av många olika skäl, men ett av de starkaste är ju att de är (eller åtminstone var) en motpol till sjuklövern. Om SD blir en del i denna massa kommer jag inte lägga min röst på dem, oavsett politik.

Låt oss hoppas att SD hittar hem igen annars är de nog snart nere på samma nivåer som vid valet 2014.
2016-02-28, 12:07
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD ligger en bit över 20 %, drygt 10 % ökning på drygt 1,5 år.
2,5 år kvar och stora problem i antågande.
Moderaterna slänger ur sig SD förslag snabbare än en kukspruta skjuter, samtidigt gör man inget för att genomföra dem eller ända regeringens usla ekonomiska politik.

Tror du själv att väljarna kommer låta moderaternas papegojpolitik fortsätta ge noll resultat i 2,5 år till?
SD har goda chanser att fortsätta växa.

Uppenbarligen har SD planat ut. 20 procent får väl anses som väl godkänt.

Som du säger så fångar moderaternas politik inte kärnproblemet, nämligen massinvandringens undanträngningseffekter såsom brist på lägenheter, att pensionärer får så usel pension, liten satsning på infrastruktur, en socialtjänst och arbetsförmedling som näst intill enbart är till för invandrare, trakasserier på badhus och bibliotek och mycket annat. För att ta tag i dessa problem krävs politiker som värnar om svenskar och svenska värderingar och gör politik av detta. Det kan bara SD.

Det har aldrig hänt i historien att en mindre och svagare politisk och ekonomisk grupp som kommer utifrån blir försörjd av en inhemsk starkare och större grupp. Den senare gruppen får det allt sämre. Att det sker idag kan omöjligen fortgå i förlängningen. Just nu ser vi en diskussion i media om nationens värde och att vi faktiskt har äganderätt till vårt land. Den diskussionen kan bara sd göra politik av.

Som sagt, idag har SD ca 20 procent, men snart nog tvingas politikerna till ett avgörande. Minskad invandring och försörjningskrav räcker inte. Bördan att bekosta massinvandringen har passerat alla nivåer och man tvingas till att prioritera; ska vi ha mer tolkar eller pedagoger? Modulhus till invandrarfamiljer eller riktiga bostäder till svenska ungdomar med jobb; Mer försörjningsstöd och instegsjobb eller rimliga pensioner till pensionärer om jobbat osv? För att kunna göra de valen måste man ha SD och då ökar de bland väljarna.

Hade inte SD funnits hade man varit tvungen att uppfinna dem i alla fall. Det är en insikt som 7klövern inte begriper eftersom de tror att det är värderingar som leder samhället framåt när det istället är en konkret och påtaglig materiell verklighet. Att sd stigit med 10 procent på ett år beror på att människor känner av massinvandringens problem. Att det skulle bero på förändrade attityder bara så där är alltså en lögn. Och då problemen bara blir värre och värre kan jag inte se annat än att SD kommer att växa.
2016-02-28, 12:08
Medlem
flipflaps avatar
Jag repeterar fakta:

citat "flipflap"

"en sitt i båten.

M har gått från Jan till Feb 23,1 - 24,1 +1,0%
S har gått från Jan till Feb 23,1 - 23,5 +0,4%
SD har gått från Jan till Feb 21,5 - 20,4 -0,9%

I genomsnitt av alla undersökningar, från status.st

M har gått från Feb -15 till Feb -16 23,2 - 24,1 +0,9%
S har gått från Feb -15 till Feb -16 30,1 - 23,5 -6,6%
SD har gått från Feb -15 till Feb -16 15,1 - 20,4 +5,3%

I genomsnitt av alla undersökningar, från status.st

Alltså, det har inte hänt NÅGONTING sett i en kort horisont. Däremot har det hänt MASSOR på ett år.

M har stått stilla i ett år.

S har minskat med 6% på ett år

SD har ökat med 5% på ett år

Där har ni kalla fakta. Och förklaringen till varför S anser sig tvungna att styra in troll i vår tråd, det är tecken på desperation.

Det spännande i den här situationen är det att om S förlorar två % (eftersom M verkar stå still) eller S 1% och M 1%över till SD så har vi tre jämnstora partier."

Alltså M ökar inte.
S sjunker
SD ökar

läs gärna av trenderna på status.st

Stirra inte på kort sikt, läs av trender på en längre sikt.
2016-02-28, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast...inget har ju de facto hänt. Förutom att samhället faller samman inför våra ögon, samtidigt som lögnerna blir större och retoriken allt mer tom. Och ändå lönas man. Jag kommer aldrig att förstå det (om det nu verkligen är en bestående trend).

Ett monumentalt misslyckande för SD är det i vilket fall som helst, i denna tid borde de traditionella partierna redan varit utraderade snudd på, hade SD pedagogiskt lyckats att berätta var Sverige befinner sig och vem som bär skulden.
Man måste ju ha fruktansvärt låg IQ om man stödjer Anna Batra samtidigt som negerhoran aktivt förhindrar alla restriktioner på invandringen.
2016-02-28, 12:13
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du själv att väljarna kommer låta moderaternas papegojpolitik fortsätta ge noll resultat i 2,5 år till?
SD har goda chanser att fortsätta växa.

Papegojpolitik!

Ett nytt kongenialt begrepp för statsvetenskapen och ordböckerna, som naturligtvis dessutom har full täckning i detta sammanhang.

Visserligen oerhört beklämmande för M...

2016-02-28, 12:28
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Javisst är jag nöjd när verkligheten gäller och inte kartan.
Kul att du krälat fram från under din sten.
Citat:
Den har ni ju ritat upp för länge sedan när SD var ett renodlat rasistisk parti.
Nu har ju aldrig SD varit ett renodlat rasistiskt parti ,men övriga sjuklövern propagerar ju nu för en politik som är betydligt extremare än SD,s politik som man gick till val på? har dom nu blivit superrasister?
Citat:
Nu i den här tråden handlar det om SD i opinionsundersökningarna och varför de går kräftgång och givetvis är det tacksamt för mig och alla andra som är motståndare att er dröm om att nå egen majoritet har fallit platt till marken.
Går dom kräftgång verkligen? Sentio visade samma resultat som månaden före och yougov gick ner något från extremhög nivå? ,övriga institut är ju kända sedan länge som att dom driver ren propaganda ,vilket vi ju även ser på M och S olika utveckling beroende på om vänstern eller borgelig press beställt undersökningen.
ALLA undersökningarna är dessutom inom den statistiska felmarginalen så allt är brus och det borde du veta.
Men vi vet också att så extremt snabbväxande partier som SD är tämligen svårmätta.
2016-02-28, 13:26
Medlem
Steff83s avatar
Tror inte ett ögonblick på dom flesta OU..Det är precis som dom två tidigare mandatperiderna. SD ökar mycket först för att det ska verka trovärdigt...för att sen stanna helt på en viss nivå..ligga still nästan, för att sen i valet "chocka", och ha nästan dubbelt så mycket, iaf minst 5% över dom flesta mätningar.

Skulle tro att man ligger på 23-25%.

Mot sommaren kommer tiggeriet och flyktingströmmar öka igen..och OU tvingas till att öka SD igen, för att stämma in i verkligheten.

Sen tror jag många inte uppger SD ännu..men sen röstar i valet.
Senast redigerad av Steff83 2016-02-28 kl. 13:29.
2016-02-28, 13:29
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Att självmant proklamera sig som idiot får andra göra. Sug på den.
Jepp, de som säger att vi ska ha en generös flyktingpolitik när problemen med detta är så påtagliga, har definitivt proklamerat sig som idioter. Vad vi ska med alla arbetslösa somalier till, lyckas de aldrig förklara. Nej då, in med fler somalier och andra bidragstagare bara... Det är lugnt, vi skär i välfärden, vi ger och ger.

OnT
Nu när M fortsätter spela hårdföra invandringskritiker, är det väl bara för SD att fortsätta begära omröstning för dessa förslag i riksdagen, för att syna M.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-02-28 kl. 13:37.
2016-02-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tror inte ett ögonblick på dom flesta OU..Det är precis som dom två tidigare mandatperiderna. SD ökar mycket först för att det ska verka trovärdigt...för att sen stanna helt på en viss nivå..ligga still nästan, för att sen i valet "chocka", och ha nästan dubbelt så mycket, iaf minst 5% över dom flesta mätningar.

Skulle tro att man ligger på 23-25%.

Mot sommaren kommer tiggeriet och flyktingströmmar öka igen..och OU tvingas till att öka SD igen, för att stämma in i verkligheten.

Sen tror jag många inte uppger SD ännu..men sen röstar i valet.

Om jag ska ge mig på en gissning så ligger den också i det spannet. Tills vidare måste Sentio anses vara guldstandarden och deras senaste var väl 25,5%? Även om det finns anledning att tro att trenden är vikande, så är 23-25% en rimlig gissning för den som söker "sanningen".

En annan indikation kan bli SCB:s "korrigerade" partisympatiundersökning, dvs om man multiplicerar med en faktor närmre 2 än deras egna, uppenbart underskattande, 1,3. Men osäkerheten är förstås ovanligt stor, nu när M har blivit ett legitimerat SD-alternativ av SD själva.

Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Tack,

Skriver från mobil och även om det är OT så MÅSTE jag bara få sagt att det är i helvette bra inlägg från ALLA de två senaste sidorna. Skulle jag inte skrivit från mobil hade jag räknat upp namnen. Nu vill jag inte göra det av ovilja att missa någon.

Men det är ändå med glädje jag läser att Oyto (som jag annars tycker är extremt fjantig med sin kretsloppsmigration som bygger på att rädda svenskarna genom att anpassa sig till den antivita retoriken och låtsas göra det för invandrarnas skull). Glädjande att Oyto skriver så vettigt om SD:s meningslösa fjäsk.

Mitt genmäle på ditt beröm försvann från tråden, vilket jag tycker är lite orättvist. Låt mig därför återgälda genom att berömma dina starka inlägg kring SD:s röstminimerande krypande - trots att du är extremt korkad i din otillräckliga analys av min helgjutna form av nationalism, som faktiskt syftar till väsentligheterna. Då är mina 10 000 kretsloppsmigranter i politiskt samförstånd och närtid fler än dina 100 tvångsrepatrierade i en polariserad, möjlig framtid.

Och jag har som sagt skrivit vettigt om SD:s kontraproduktiva anpasslighet så länge att det inte bör förvåna den som hängt med. Ett nyare inlägg som kan passa i sammanhanget bedömdes om OT i mediakrigstråden, men bör väl rymmas i den pågående "haverikommissionen" här:

Citat:
SD:s politiska osynlighet är kamouflagets självpåtagna konturlöshet. Och kamouflaget är inte tigerns utan fältharens.

Felet med SD är inte att de är populister (se populus-demos-folk-nation) i opportun harmoni med tidsandan i Europa och USA, utan tvärtom att hela deras strategi har varit att få genomslag för sin politik genom att söka rumsrenhet efter spelregler de själva inte påverkar. Istället för att nu snällt ge ifrån sig tolkningsföreträdet till SD, så tar etablerade partier och media över det de behöver - och skriver om historien. Samma plattformar som förut hävdade att rapporter om mångkulturens avigsidor var lögnaktig propaganda, dikterar nu att det är konspirationstänkande att mångkulturens avigsidor inte alltid lyfts fram. Alternativt inte existerade förrän helt nyligen. Att Husbybadet inte fanns, förrän Eriksdalsbadet synliggjordes av Köln.

Vad ska den osynliga, stumma fältharen göra åt saken, annat än att rycka nervöst på nosen? Tigern hade rutit om skuld och ansvar, hade inte skämts för sin rättmätiga vrede å ett sviket folks vägnar. Tigern hade inte filat av sig klorna genom att ta avstånd från alternativmedia, utan hade haft temperament att försvara sig mot de ständiga angreppen. Vilket också hade gett tolkningsföreträdet och rumsrenheten när kalibreringen till verkligheten ändå måste komma.

Och för alla SD-lojalister som tolkar kritik och avståndstagande som förräderi, så gäller detta: Lika lite som det visat sig omöjligt för M att ompositionera sig, så är det för SD. Precis som för M är också svikande opinionssiffror en signal som kan uppmuntra till förändring till det bättre i SD.

Om SD torgför skitpolitik så bör de svikas. Bättre att uppmuntra ett M som rör sig i rätt riktning än ett SD som rör sig åt fel håll.
2016-02-28, 14:27
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
SD måste bli radikalare annars kommer dom tappa väljare till moderaterna... Moderaterna är nu det partiet som är mest kritiskt till massinvandring.

SD måste börja tuffa till sig i invandringspolitiken annars kommer dom blöda väljare till Moderaterna.
SD har blivit så jävla mesiga i sin invandringspolitik... NU RÄCKER DET, annars har dom förlorat en röst till Moderaterna.

Problemet är nog inte politiken i sig utan att man helt enkelt inte för ut den längre.

Ledningen har varit obegripligt passiv i många månader nu, det är dags att avsluta semestern och ta sig till jobbet nu. Då lär den nergående trenden brytas.

Men det är ett enormt ledningsproblem just nu: Åkesson tycks mer intresserad av sin "musikkarriär" än av SD, Karlsson är inte bara passiv utan har ett stort förtroende problem som skadar SD enormt, Jomshof klarar inte av sitt arbete som partisekreterare utan tycks tro att det går ut på att kommentera en undersökning då och då.

Man kan utan tvekan säga att det senaste året har visat hur viktig den tidigare partisekreteraren Björn Söder var för SD.
2016-02-28, 14:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Har också märkt av detta. Kan det bero på att de känner att konsensus kring deras hjärtefråga håller på att vända nu ?
Börjar bli panik i pk-lägret gissar jag på. Många som börjar moonwalka sig ut därifrån...

Tack! Den liknelsen ska jag stjäla om du inte TM:at den.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om jag ska ge mig på en gissning så ligger den också i det spannet. Tills vidare måste Sentio anses vara guldstandarden och deras senaste var väl 25,5%? Även om det finns anledning att tro att trenden är vikande, så är 23-25% en rimlig gissning för den som söker "sanningen".

En annan indikation kan bli SCB:s "korrigerade" partisympatiundersökning, dvs om man multiplicerar med en faktor närmre 2 än deras egna, uppenbart underskattande, 1,3. Men osäkerheten är förstås ovanligt stor, nu när M har blivit ett legitimerat SD-alternativ av SD själva.

Mitt genmäle på ditt beröm försvann från tråden, vilket jag tycker är lite orättvist. Låt mig därför återgälda genom att berömma dina starka inlägg kring SD:s röstminimerande krypande - trots att du är extremt korkad i din otillräckliga analys av min helgjutna form av nationalism, som faktiskt syftar till väsentligheterna. Då är mina 10 000 kretsloppsmigranter i politiskt samförstånd och närtid fler än dina 100 tvångsrepatrierade i en polariserad, möjlig framtid.

Och jag har som sagt skrivit vettigt om SD:s kontraproduktiva anpasslighet så länge att det inte bör förvåna den som hängt med. Ett nyare inlägg som kan passa i sammanhanget bedömdes om OT i mediakrigstråden, men bör väl rymmas i den pågående "haverikommissionen" här:

Och för alla SD-lojalister som tolkar kritik och avståndstagande som förräderi, så gäller detta: Lika lite som det visat sig omöjligt för M att ompositionera sig, så är det för SD. Precis som för M är också svikande opinionssiffror en signal som kan uppmuntra till förändring till det bättre i SD.

Om SD torgför skitpolitik så bör de svikas. Bättre att uppmuntra ett M som rör sig i rätt riktning än ett SD som rör sig åt fel håll.

Tänkvärt. Samtidigt så har ju M visat sig vara helt opålitliga. När förtroendet är borta så är praktisk politik hårdvaluta. Ser du eller någon annan ytterligare alternativ närmaste 6-24 månaderna än hoppa mellan M och SD för att belöna riktning?

Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Problemet är nog inte politiken i sig utan att man helt enkelt inte för ut den längre.

Ledningen har varit obegripligt passiv i många månader nu, det är dags att avsluta semestern och ta sig till jobbet nu. Då lär den nergående trenden brytas.

Men det är ett enormt ledningsproblem just nu: Åkesson tycks mer intresserad av sin "musikkarriär" än av SD, Karlsson är inte bara passiv utan har ett stort förtroende problem som skadar SD enormt, Jomshof klarar inte av sitt arbete som partisekreterare utan tycks tro att det går ut på att kommentera en undersökning då och då.

Man kan utan tvekan säga att det senaste året har visat hur viktig den tidigare partisekreteraren Björn Söder var för SD.

Det har varit osedvanligt tyst från ledningen sedan deras partistämma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in