Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Jag förstår fortfarande inte varför jag inte kan det? Kan inte du höra att "Dem är snälla" låter knäppt och att "De är snälla" låter OK om du säger det högt med läsuttal? Det kan jag. Jag visste inte att det var nåt avancerat partytrick som bara jag behärskade.
Med samma övning finner man att "av de båda" låter knäppt, liksom "av de alla". Hur låter då "av de tre", respektive "av dem tre"? Det senare låter bättre i mina öron.
Citat:
Jag menar det jag skrev. I nästan alla med svenskan besläktade språk så skulle det vara otänkbart med ett personligt pronomen i konstruktionen "de som". Det finns alltså fog för att inte analysera "de" som ett personligt pronomen i svenska. Ingen skulle ju analysera "de" i "de husen" som personligt pronomen trots att alla varianter historiskt sett är samma ord.
Eftersom vi båda är överens om att fenomenet är relativt sentida, är frågan vad denna likhet med andra språk du tycker dig ha upptäckt dock betyder. Har språken genomgått samma förändring oberoende av varandra? Har engelskan påverkat svenskan eller tvärtom? Vad drager du för slutsats av din observation, varför är den relevant här?
Citat:
Jag skrev tidigare "determinativt eller demonstrativt".
Vore det demontrativt, skulle det ju böjas... Faktum är att i tyskan rör det sig om ett demonstrativt pronomen, medan din analys av det svenska exemplet bygger på att det är ett determinativ.
Citat:
Men det spelar ju mindre roll då poängen var att man inte måste analysera det som ett personligt pronomen. Gör man inte det så faller också tvånget att böja.
Det demonstrativa pronomenet "de" böjs, och blir "dem" i ackusativ när det står självständigt.