2016-02-27, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Ja? Det var ju exakt ett sånt exempel jag gav.

Ditt exempel är grammatiskt fel utan egennamn - medarbetare, mitt är inte det. "de som gör si och så"
Senast redigerad av Spacetime. 2016-02-27 kl. 15:41.
Citera
2016-02-27, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megasaurus
Med all respekt tror jag ni överdriver användandet av "dem". Det är en gammalmodig stavning som fortfarande hänger kvar. Det går helt utmärkt att använda "dom".

Från ett personligt perspektiv kommer jag ihåg det, när jag lät min pappa läsa igenom en av mina första texter på universitetet, och han klagade på att jag skrev "dom", men jag rådfrågade min handledare som sa att det var helt okej, så länge man var konsekvent och inte använde båda begreppen.

Personligen lutar jag åt att man bör skriva som man i någon mån pratar. Då går dem helt bort. Det finns ju så många andra ord som man i så fall skulle kunna använda om man voro lagd åt det gammelstädiga hållet.

Jag är helsvensk, men jag tror att vi svenskar är väldigt måna om att det ska låta bra, i stället för fokusera på själva innehållet. I USA som invandrarland skiter man helt om folk bryter, medan här i Sverige anser många att en brytning vara ett tecken på dålig svenska.

Jag överdriver lite, men jag är är inte så långt från sanningen.

Nä, att skriva talspråk är i direkt konflikt med formell skrift. Dom är således uteslutet på uppenbara grunder.
Citera
2016-02-27, 16:15
Bannlyst
HerrGickhan är uppenbart lite snurrig i huvudet. Givetvis ska vi inte använda skriftspråket som fokus när vi försöker tala normalt. Varje normal människa inser att användandet av ordet "dem" i talspråk vore högst förvirrande (to say the least)

Som jag skrev förut. HerrGickhan tycks leva i en annan tidsålder med Sigge Furst och godmorgon klubben!

Det märks framförallt på hans nick som prefixeras som Herr.. men som han införlivat i sitt användarnamn. Smart gjort!

Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Nä, att skriva talspråk är i direkt konflikt med formell skrift. Dom är således uteslutet på uppenbara grunder.
Senast redigerad av megasaurus 2016-02-27 kl. 16:19.
Citera
2016-02-27, 16:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
HerrGickhan är uppenbart lite snurrig i huvudet. Givetvis ska vi inte använda skriftspråket som fokus när vi försöker tala normalt. Varje normal människa inser att användandet av ordet "dem" i talspråk vore högst förvirrande (to say the least)

Goddag yxskaft har aldrig känts mer motiverat. Har du grav astigmatism eftersom du riktar din kommentar till mig angående något jag överhuvudtaget inte berört. Diskussionen handlar bara om skriftspråk.
Citera
2016-02-27, 17:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det följer inte av punkterna ovan och har andra orsaker som emellertid redan har behandlats i vår diskussion. De facto handlar det om att folk har svårt att skilja mellan de och dem i skrift, förmodligen för att de uttalas likadant i de flesta dialekter, följaktligen skriver de saker som "för de som". (Min hypotes om varför man gör fel just där handlar om att man ser bisatsen inklusive huvudsatsens objekt som ett enda objekt, analogt med "fråga hon som sitter i kassan".)
Det är du inte ensam, och kanske heller inte först, att tycka i språkforumet:

(FB) Vad är rätt i följande sammanhang:
Citera
2016-02-27, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Goddag yxskaft har aldrig känts mer motiverat. Har du grav astigmatism eftersom du riktar din kommentar till mig angående något jag överhuvudtaget inte berört. Diskussionen handlar bara om skriftspråk.

Förlåt om jag gick på en öm tå? Jag trodde du både var expert på skriftspråk och det talade språket?

Jag vet ju att du är lite duttig HerrGickhan...

Bra att du säger det redan från början, för jag är ganska säker på min sak när det gäller muntliga svenska traditioner!

Till skillnad från dig HerrGickhan har jag bott hos människor där vittra och smofolket varit en del av livet. Det gör en stor skillnad emot dig som bara försöker framställa det som korkade människor.

Givetvis vet jag att småfolk förmodligen inte existerar...Men på de platser som jag besökt .. faktiskt några mil ute i skogen där inga gatljus finns. Då är det kanske lätt att fantasin går i gång!
Senast redigerad av megasaurus 2016-02-27 kl. 18:24.
Citera
2016-02-27, 19:15
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ditt exempel är grammatiskt fel utan egennamn - medarbetare,
Nej, det är det inte. Det är exakt samma konstruktion och sen är "medarbetare" inte så vanligt som egennamn. Jag känner knappt en enda som heter så.
Citera
2016-02-27, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, det är det inte. Det är exakt samma konstruktion och sen är "medarbetare" inte så vanligt som egennamn. Jag känner knappt en enda som heter så.

"Ett egennamn utgör en beteckning för en enskild entitet". De som uträttar storverk är inte en entitet.
Citera
2016-02-27, 19:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Förlåt om jag gick på en öm tå? Jag trodde du både var expert på skriftspråk och det talade språket?

Bekymra dig mer om dig själv. Du kan börja med att återgå till det jag skrev i det inlägg där jag kommenterade dina påståenden:

[PHP]Att införa dom har varit på tapeten i flera årtionden, utan att slå igenom, så det rådet är inte mycket att ta till sig.[/PHP]

[PHP]När det gäller »man voro«, som du använder det här. vill jag påstå är fel. Du relaterar »man« till singular och »voro« är plural: vi voro, men man var.[/PHP]
Citera
2016-02-27, 19:23
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
"Ett egennamn utgör en beteckning för en enskild entitet". De som uträttar storverk är inte en entitet.
Oj. Då hade du ju som vanligt rätt. "medarbetare" är verkligen ett egennamn precis som "äpple", "cykel" och "fönsterruta".

Är det förresten online- eller offline-definitionen av egennamn du citerar?
Citera
2016-02-27, 19:24
Bannlyst
Dem som jag inte gillar, är det också en entitet, JaneC?
Citera
2016-02-27, 19:29
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Dem som jag inte gillar, är det också en entitet, JaneC?
Nej, men det är däremot felaktig svenska. Det ser du om du fortsätter meningen.

De [som jag inte gillar] inkluderar bl.a. S ...

Det är "som" som är objekt inte "de".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in